.

Beantwoord

Hoe werkt een Dual sim telefoon?

  • 4 July 2017
  • 4 reacties
  • 3436 Bekeken

Badge
Geen idee of het topic hier past of niet maar goed.

Ik ben van plan om binnenkort een dual sim telefoon te kopen omdat ik over een tijdje op reis ga buiten Europa en ik daar een lokale prepaid simkaart wil kopen (voor internet zodat ik niet afhankelijk ben van gratis wifi) maar wisselen is zo onhandig. Uiteraard koop ik een simlock vrije telefoon. (Zit te denken aan de Huawei P8 of P9 Lite)

Maar nu vraag ik mij af hoe dat in de paktijk gaat.
Op mijn telefoon staan uiteraard apps zoals facebook, whatsapp, google drive etc. Kan ik die apps gewoon gebruiken als mijn buitenlandse sim actief is? Of wordt Facebook en whatsapp etc dan geblokkeerd omdat mijn andere simkaart actief is? Of blijven beide actief en moet ik opletten dat ik niet per ongeluk niet via de 3G van simyo online ga i.p.v, die andere kaart?

Beetje warrig verhaal maar ik hoop dat iemand het snapt. Ik wil namelijk die lokale simkaart kopen zodat ik gewoon normaal alles kan gebruiken als dat nodig is.
icon

Beste antwoord door Anonymous 5 July 2017, 08:10

Bekijk originele reactie

4 reacties

Je verhaal is duidelijk..
Dual sim standby zijn het merendeel van dat soort toestellen. 2 simkaarten, telefoon met 1 antenne. Op 2 nummers bereikbaar, wat betreft 3G kan 1 sim op 3G de ander op 2G. Kwestie van instellingen. Voor zover ik weet kun je de bereikbalkjes ieder een afzonderlijke kleur geven, dat werkt handig bij het aanzetten van de juiste sim voor data..welke sim data gebruikt is dus afhankelijk van de juiste keuze door jou.

WhatsApp is ook bij dat toestel maar èèn nummer te gebruiken op de app, dus de data daarvoor kan slechts per 1 nummer..(op 1 simkaart).
Het is dus zaak van tevoren in te stellen welke sim je gebruikt voor 3G.

☆Let wel☆ buiten de EU zijn de kosten per MB ontzettend hoog(€5.00 per MB), ik raad je dan ook aan om alles via de buitenlandse sim te laten lopen of wanneer mogelijk via wifi.

Bij een dual sim active telefoon heb je 2 simkaarten en 2 antennes op je toestel, beiden kunnen dus 3G gebruiken..rest van het verhaal blift hetzelfde.

Wil je je Simyo nummer blijven gebruiken in het buitenland, zet op mijn Simyo, instellingen, netwerkinstellingen internet in het buitenland aan.
(Data) roaming aan op je toestel.

Heb je nog vragen stel ze...
Is het zo duidelijk?

Geef wel even aan naar welk land je gaat dat kan verschil maken qua toestel.

Alvast een fijne tijd gewenst.
Badge +7
Hoi Geisha,

Wat leuk dat je straks op reis gaat buiten Europa! Een Dual Sim telefoon zou dan inderdaad heel handig zijn, omdat je zo je Simyo simkaart en je buitenlandse simkaart tegelijkertijd in je telefoon kunt hebben.

Hoe dit precies werkt, hangt een beetje af van je telefoon. De meeste Dual Sim telefoons hebben een poortje geschikt voor 2G en een poortje voor 3G. Ik raad je aan om je Simyo simkaart in die van 2G te doen, en de buitenlandse simkaart in die van 3G te doen. Je gaat je Simyo simkaart toch niet voor 3G gebruiken. Zoals Friesian al aangeeft, heb je ook telefoons waarbij ze allebei op 3G kunnen.

Ik raad je aan om op Mijn Simyo de optie 'Bellen in/naar het buitenland' aan te laten en de optie 'Internet in het buitenland' uit te laten. Op deze manier kan je Simyo simkaart wel een verbinding maken in het buitenland, maar kan je hier niet mee internetten in het buitenland. Zo weet je zeker dat je hier ook geen kosten voor kunt maken.

Wat betreft je apps: Whatsapp is gekoppeld aan je telefoonnummer. Deze kun je maar voor 1 simkaart gebruiken. De andere apps staan geïnstalleerd op je telefoon. Welke simkaart je gebruikt, maakt hierbij niet uit. Je kunt deze zelfs zonder simkaart gebruiken als dat moet. Al gaan je apps niet werken via je Simyo simkaart als deze niet is verbonden met internet. Je zult in de praktijk dus deze apps via wifi of je buitenlandse simkaart gebruiken.

Ik hoop dat je iets aan de antwoorden van Friesian en mij hebt. Laat je het weten als je nog verdere vragen hebt? We denken graag met je mee.

Groetjes,
Samantha

@Friesian, Bedankt voor je goede hulp 🙂
Badge
Dank je wel beiden. Was zowiezo van plan om internet in het buitenland uit te zetten zodat ik met mijn simyo kaart alleen op internet kan als ik wifi heb en ik dus geen hoge kosten heb achteraf tenzij ik moet bellen.

Heb op het moment geen vragen meer maar wellicht op een later moment nog wel zodra ik een dual sim telefoon heb gekocht.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Geisha,

Ik ben blij dat je tevreden bent met de geboden oplossingen 🙂 Slim dat je al van plan was die optie uit te zetten via Mijn Simyo.

Trek je aan de bel als je nog een andere vraag hebt?

Groetjes,
Jihane

Reageer