Skip to main content
antwoord

Aanschaf smartwatch met LTC

• July 9, 2025
  • 9 reacties
  • 150 Bekeken

Goldenberg
Forum|alt.badge.img

mij  (als 88jarige vrouw) is uit veiligheidsoverwegingen aangeraden om een smartwatch 4/5G aan te schaffen, zodat ik mijn mobiel niet telkens hoef mee te nemen naar buiten. Juist in de zomertijd heb ik daar geen plek voor. Als jarenlange cliënt van Simyo hoop ik van u te horen hoe eea geregeld kan worden?

Beste antwoord door Groentjuh

Simyo ondersteund zelf geen smartwatches met LTE (ik gok doet u dat bedoeld met LTC). Simyo zelf biedt alleen ondersteuning van smartphones.

Als mede-klant denk ik toch graag met u mee.

Om dit het beste te kunnen doen, ben ik eigenlijk benieuwd wat voor smartphone u nu heeft. Op uw profiel geeft u aan "Android” en "Niet Samsung”.

Niet elke smartwatch werkt even goed met elke smartphone. Bijvoorbeeld een Apple Watch werkt het beste met een Apple iPhone en een Samsung Galaxy Watch het beste met een Samsung Galaxy toestel. Gelukkig kunnen recente versies van een Samsung Galaxy Watch ook wel met andere Android toestellen gebruikt worden.

Ook is het mogelijk dat u misschien van provider moet wisselen. Zoals gezegd biedt Simyo, als budget provider, geen ondersteuning voor smartwatches. Andere providers zoals KPN, Vodafone of Odido bieden dit wel. Hierdoor gaat uw smartwatch en smartphone bijvoorbeeld gewoon tegelijk af en heeft de smartwatch hetzelfde telefoonnummer en gebruikt dezelfde bundels als uw smartphone.

Ook moet ik wel eerlijk zijn, dat soort hele slimme smartwatches hebben meestal een heel beperkte batterijduur. Het is goed mogelijk dat u ze dagelijks op opladen. Ook zijn de schermpjes erop natuurlijk niet al te groot. Ik weet niet hoe goed uw zicht is, dus kan ik ook niet bepalen of u deze met uw zicht goed kunt gebruiken.

Tegelijkertijd is val detectie en een SOS-functie natuurlijk zeer wenselijk voor u.

9 reacties

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • antwoord
  • July 9, 2025

Simyo ondersteund zelf geen smartwatches met LTE (ik gok doet u dat bedoeld met LTC). Simyo zelf biedt alleen ondersteuning van smartphones.

Om dit het beste te kunnen doen, ben ik eigenlijk benieuwd wat voor smartphone u nu heeft. Op uw profiel geeft u aan "Android” en "Niet Samsung”.

Niet elke smartwatch werkt even goed met elke smartphone. Bijvoorbeeld een Apple Watch werkt het beste met een Apple iPhone en een Samsung Galaxy Watch het beste met een Samsung Galaxy toestel. Gelukkig kunnen recente versies van een Samsung Galaxy Watch ook wel met andere Android toestellen gebruikt worden.

Ook is het mogelijk dat u misschien van provider moet wisselen. Zoals gezegd biedt Simyo, als budget provider, geen ondersteuning voor smartwatches. Andere providers zoals KPN, Vodafone of Odido bieden dit wel. Hierdoor gaat uw smartwatch en smartphone bijvoorbeeld gewoon tegelijk af en heeft de smartwatch hetzelfde telefoonnummer en gebruikt dezelfde bundels als uw smartphone.

Ook moet ik wel eerlijk zijn, dat soort hele slimme smartwatches hebben meestal een heel beperkte batterijduur. Het is goed mogelijk dat u ze dagelijks op opladen. Ook zijn de schermpjes erop natuurlijk niet al te groot. Ik weet niet hoe goed uw zicht is, dus kan ik ook niet bepalen of u deze met uw zicht goed kunt gebruiken.

Tegelijkertijd is val detectie en een SOS-functie natuurlijk zeer wenselijk voor u.

Friesian
  • Forum Expert
  • July 10, 2025

Hoi ​@Goldenberg 

Net als @Groentjuh wil ik graag met u meedenken.

Behalve het 4G netwerk dient de smartwatch ook te beschikken net als een telefoon over een microfoon en een luidspreker om met een ander te kunnen communiceren wanneer u alleen de smartwatch gebruikt.

Verder is van belang om te kijken of u kiest voor een smartwatch met een E-sim of een fysieke simkaart. En bijvoorbeeld een duosim. Dus 1 telefoonnummer waarbij slechts 1 toestel een actieve verbinding kan hebben met het netwerk. 

En ook wat betreft de contactgegevens die u waarschijnlijk in de cloud hebt staan. 

Verder kan nog van belang dat de meeste smartwatches geleverd worden met een silicone bandje. En of u daarop een allergische reactie krijgt en zult moeten /mogen kiezen voor bijvoorbeeld een metalen bandje is ook iets om in gedachten te houden waar via internet echt wel keuze in is.

U draagt dan immers een lichaamsvreemd voorwerp en iedereen kan daar anders op reageren. 

Persoonlijk gebruik ik vooral een Garmin smartwatch met Bluetooth. 

En misschien heb ik nog een handige tip voor u. Als postbezorger gebruik ik een telefoonhoesje met koord die aan mijn nek hangt. Wanneer ik een pakje moet scannen - track en Trace - om welke reden dan ook, heb ik de telefoon direct binnen handbereik. 

Hoesje met koord (Samsung galaxy a34)

Veel informatie om ook op te letten maar ik hoop dat u hiermee ook wat heeft om over na te denken 

Succes ! 

Goldenberg
Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Beginner
  • July 11, 2025

Ik heb zowel een Samsung mobiel s10e (accu snel leeg en 6 jaar oud🫣) en een smartwatch samsung 4. Over beiden altijd zeer tevreden, maar wil nu graag een smartwatch met LTC zodat ik niet meer mijn mobiel hoef mee te nemen naar buiten. Ik moet dus overstappen naar andere provider, misschien hebben die ook wel eens een mooie aanbieding voor beiden?? 

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • July 11, 2025

Ik heb zowel een Samsung mobiel s10e (accu snel leeg en 6 jaar oud🫣) en een smartwatch samsung 4. Over beiden altijd zeer tevreden, maar wil nu graag een smartwatch met LTC zodat ik niet meer mijn mobiel hoef mee te nemen naar buiten. Ik moet dus overstappen naar andere provider, misschien hebben die ook wel eens een mooie aanbieding voor beiden?? 

In het begin van dit jaar liep ik nog rond met een Samsung Galaxy S8! Het is mooi als toestellen lang mee gaan. Uiteindelijk wordt inderdaad die accu een probleem. Niets mis mee.

In uw geval zou ik eens een KPN en Odido winkel bezoeken. KPN en Odido zijn de enige 2 providers naar mijn weten, die “Multisim” aanbieden voor Samsung watches. Multisim maakt het mogelijk dat een smartwatch gewoon op hetzelfde nummer zit als jouw smartphone en dat beide tegelijk op LTE kunnen zitten. Als je dan gebeld wordt zullen ook beide tegelijk afgaan (ook als ze niet bij elkaar in de buurt zijn)

Bij ongeveer alle andere manieren heeft een smartwatch zijn eigen nummer of kan alleen de smartphone of smartwatch gebruikt worden.

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • July 11, 2025

Beste ​@Goldenberg,

Bedankt voor uw bericht. Wat fijn om te zien dat onze Forum Experts u al van zoveel waardevolle en uitgebreide informatie hebben voorzien. Daar kan ik eigenlijk niets meer aan toevoegen!

Mocht u toch nog ergens vragen over hebben of hulp kunnen gebruiken laat het dan vooral weten, ik denk dan graag met u mee! 

Heel erg bedankt voor jullie behulpzaamheid ​@Groentjuh en ​@Friesian! 😊

Groet,
Seren

Goldenberg
Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Beginner
  • July 13, 2025

Dankjewel voor jullie reacties op mijn vragen. Vooraf had ik niet gedacht waarmee ik zou worden geconfronteerd als ik een e Watch zou kopen. Eerst al dat ik met een andere provider in zee zal moeten en vervolgens zal ik moeten overwegen een andere smartphone (nu Samsung Galaxy S10e) aan te schaffen. Ik heb wel eens ergens gelezen dat de smartwatch 6 zeker voor senioren heel geschikt zou zijn en de smartphone A25 een goeie vervanger.... Kijk, ik moet natuur reëel zijn, hoelang zou ik eea nog kunnen gebruiken, maar het feit dat ik zonder mobiel op stap kan trekt me wel erg aan, want waar laat ik het, zeker in deze zomertijd. Ik ga zeker bij de andere genoemde providers informeren naar mijn mogelijkheden, al vind ik het jammer dat ik dan genoodzaakt ben over te stappen van Simyo die me jarenlang zeer goed is bevallen. Nogmaals bedankt allen. CorryG 

JanD
  • Forum Expert
  • July 13, 2025

Beste ​@Goldenberg het is misschoen verstandig om ook eens te informeren bij de speciale thuiszorgwinkels zoals bijvoorbeeld Verian of Zorgsaam, of hoe ze in uw regio ook mogen heten.

Zij hebben daat ook geschike spullen voor en zijn speciaal ingericht voor ondersteuning van senioren.

Friesian
  • Forum Expert
  • July 13, 2025

Beste ​@Goldenberg  - CorryG.

Heel erg bedankt voor uw terugkoppeling. Daar zijn alle betrokkenen zeer blij mee!!

Ik kan u verzekeren dat ik zeer onder de indruk ben van wat u allemaal kunt, doet, begrijpt van wat ik noem een computer in zakformaat. Samen met mijn zus ben ik mantelzorger. 

Mocht u nog graag wat tips hebben voel u dan vrij om te vragen. Je wordt in principe altijd geholpen door wat bij Telfort de Helpende Handen werdt genoemd. 

Succes met de keuze waarbij maar 1 ding echt belangrijk is. 

Je moet, wat je ook doet/kiest, er een goed gevoel bij hebben. 

Goldenberg
Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Beginner
  • July 14, 2025

Ik ga deze week eens wat info opvragen hier in Lisse, daarna ga ik op mijn gemak eens kijken wat het eindresultaat zal zijn. laat ik zeker even weten.…

CorryG