KPN stopt per 31 maart 2022 definitief met 3G. Dit om de capaciteit van 4G te verbeteren én alvast ruimte vrij te maken voor 5G. De 3G-frequenties worden langzaam vervangen voor 4G-frequenties, tot er geen 3G-band meer over is. KPN is hier al mee bezig, en laat 3G langzaam uitfaseren.
Â
Wat merk jij hiervan?
Voordat je wellicht in paniek schiet: de 3G-gevolgen vallen mee. Vooral het type telefoon gaat uitmaken wat de gevolgen zullen zijn. Heb je een oudere smartphone die nog niet geschikt is voor 4G en gebruikmaakt van 3G? Dan ga je internetten en bellen met 2G. Wat dat inhoudt lees je hieronder. Heb je een 4G telefoon? Dan geldt dit niet voor jou, maar het kan wel zo zijn dat je instellingen nog niet goed staan. Hoe je dit kan controleren lees je ook in dit artikel. Â
Â
Bellen met 2G
Bellen met HD voice (de goede belkwaliteit) was eerst alleen beschikbaar op 3G en 4G, maar wordt door het uitzetten van 3G straks ook op 2G overgezet. Goed nieuws! Want zo kun je met 2G toch op HD Voice-kwaliteit blijven bellen. Wel is het zo dat je niet meer kunt internetten en bellen tegelijk, wanneer jouw telefoon enkel van 2G gebruik kan maken.
Â
Internetten met 2G
Naast het bellen ga je ook internetten met 2G (wanneer je smartphone geen 4G aan kan). Dat heeft uiteraard gevolgen voor jouw surfgedrag. Het betekent namelijk dat je internet trager wordt. En flink ook: van 356 Kbps naar 56.6 Kbps. Dit merk je bijvoorbeeld wanneer je op internet duikt, of je WhatsApp berichtjes verstuurt en ontvangt. Toch lijkt het erop dat er maar weinig mensen verschil gaan merken van het verdwijnen van 3G, tenzij je dus een telefoon zonder 4G hebt of in een gebied woont waar je op dit moment alleen 3G-dekking hebt. Dan is het handig om een telefoon aan te schaffen die gebruikmaakt van 4G.
Â
Zo check je of je telefoon van 2G, 3G of 4G gebruikmaakt
Heb je eigenlijk geen idee of je telefoon van 2G, 3G of misschien wel 4G gebruikmaakt? Daar kun je heel snel achter komen. Dan weet jij direct of je met 2G, 3G of 4G belt en internet. Hoe dit werkt op je iPhone of je Android-smartphone lees je hieronder. Blijkt je toestel niet geschikt voor 4G, dan kun je onderzoek gaan doen naar smartphones die wel gebruikmaken van 4G en aan jouw wensen voldoen. Daarvoor kan je ook een kijkje nemen in onze toestelshop.
Â
De netwerkcheck op Android
Stap 1: Ontgrendel je Android-telefoon en ga naar ‘Instellingen’.
Stap 2: Kies in de lijst voor ‘Verbindingen’ en klik dan op ‘Mobiele netwerken’.
Stap 3: In de lijst bij de ‘Netwerkmodus’ zie je nu de opties voor jouw telefoon staan.
Stap 4: ‘Selecteer 4G/ 3G/ 2G (automatisch verbinden)’ als je dit nog niet gedaan hebt. Zie je dat dit al blauw gearceerd is? Dan ben je al verbonden met 4G.
Stap 5: Blijf in het menu van ‘Mobiele netwerken’ en controleer of ‘Bellen via 4G’ ook aan staat. Zo niet? Schuif dan het schuifje naar rechts, totdat deze blauw wordt.
Â
De netwerkcheck op je iPhone
Stap 1: Ontgrendel je iPhone en ga naar ‘Instellingen’.
Stap 2: Selecteer ‘Mobiel netwerk’ in de lijst en vervolgens ‘Opties voor mobiele data’.
Stap 3: Klik vervolgens op ‘Gesprekken en data’. Nu zie je staan of je telefoon op 2G, 3G of 4G draait.
Stap 4:Â Staat het blauwe vinkje achter 4G? Dan draaien je telefoongesprekken en data op 4G, staat het blauwe vinkje achter de 3G? Dan verloopt dit via 3G.
Â
Waarom heeft Simyo wel 5G telefoons zonder 5G aan te bieden?
Op dit moment gebruik je bij Simyo het 4G netwerk. 5G zal in de toekomst de volgende stap zijn. Met een 5G telefoon ben je dus alvast klaar voor wat er komen gaat! We weten nog niet wanneer wij 5G gaan aanbieden, maar we houden je op de hoogte!Â
Â
Het volledige blogartikel over de uitfasering van 3G lees je hier.Â