Skip to main content

Simyo inflatiecorrectie 2025

• August 19, 2025
  • 31 reacties
  • 465 Bekeken
Simyo inflatiecorrectie 2025
Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7

Vanaf 1 oktober 2025 voeren wij een inflatiecorrectie van 3,6% door op de abonnementskosten. Deze verhoging geldt voor alle klanten met een abonnement afgesloten tot en met 30 mei 2025. Het nieuwe bedrag wordt voor het eerst in de week van 20 oktober afgeschreven. 

Waarom doen we dit?
Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie. Hierdoor stijgen ook onze kosten. We berekenen deze inflatie door in onze abonnementsprijzen. Dit noemen we een inflatiecorrectie. In onze Algemene Voorwaarden staat in artikel 9.1 dat we één keer per jaar deze aanpassing mogen doen.

Wat als ik binnen mijn contracttermijn zit en wil opzeggen?
Het is mogelijk om je contract af te kopen, maar de inflatiecorrectie biedt geen mogelijkheid om kosteloos op te zeggen.

Meer informatie
We hopen dat deze informatie je duidelijkheid biedt over de aankomende inflatiecorrectie. Alle klanten worden Voor alle andere vragen, verwijzen we je naar de informatie op onze klantenservicepagina Simyo inflatiecorrectie 2025.

31 reacties

JanD
  • August 19, 2025

Mijn ‘like’ moet je lezen als zijnde dat ik het artikel gelezen heb.

Het betekent echter niet dat ik het leuk vind.😎

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • August 19, 2025

Ik vond je like al een beetje vreemd, ​@JanD.

Gelukkig worden onze pensioenen ook ruim geïndexeerd. 

Friesian
  • Forum Expert
  • August 19, 2025

Ik heb onlangs een brief ontvangen van de belastingdienst waar ik nog minder blij door ben. Kost me een rib uit me lijf.

Dus dit is iets minder. 🙂

Denk dak maar eenzelfde ga doen als een oud-forumlid,oud FE. 

Een crowdfundingsactie lijkt me een goed plan en ik weet ook al een goej doel, zo te zeggen. 😉😀

(Beste moderators, ​@Seren ​@Amy  en ​@Roeqajja jullie kennen misschien nog broer en zus FE) 

**Voor zover mij bekend is de inflatiecorrectie bij verschillende providers een algemene regel in de voorwaarden. Minder leuk maar bekend. 

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • August 19, 2025

Het enige wat ik in het verleden zeer ergerlijk (en nu vast ook) vond, is dat alle prijzen bij bestaande klanten hierdoor omhoog gaan, maar dat nieuwe klanten dat veelal niet zien in het aanbod.

Het is onderdeel van de voorwaarden, dus het zij zo.

• Beginner
  • August 19, 2025

Waarom 3,6%  cbs geeft officieel 3,1% aan !!!.

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • August 19, 2025

Ze pakken de CBS Consumentenprijsindex van:

• 2024 juli = 3,7
  • 2024 augustus = 3,6
  • 2024 september = 3,5
  • 2024 oktober = 3,5
  • 2024 november = 4,0
  • 2024 december = 4,1
  • 2025 januari = 3,3
  • 2025 februari = 3,8
  • 2025 maart = 3,7
  • 2025 april = 4,1
  • 2025 mei = 3,3
  • 2025 juni = 3,1

En nemen daar het gemiddelde van afgerond op 1 decimaal. Zo staat het in hoofdstuk 9.1 van de voorwaarden.

• Beginner
  • August 19, 2025

Perfect dank je voor je antwoord. 

Helaas geeft jullie brekenings methode een verkeerde uitslag. De jaar mutatie CPI geeft 3,1 dan wel zonder drank, tabak, subsidie en gekke dingen zelfs 2,9% aan.(over een jaar juni 2024-2025).

En % even bij elkaar optellen en middelen werkt blijkbaar niet..dus de omschrijving in de voorwaarde word niet correct uitgevoerd.

DIT is dus onder het voorwendsel prijs inflatie een verhoging...boven op de inflatie. Leuke reken truc.

Bovendien staat er in de voorwaarde 9-1 "tarieven jaarlijks te indexeren met ten hoogste de CBS Consumentenprijsindex.".

Dus ik verwacht een inflatie % van ten hoogte 2,9%. Voor mijn contract  ipv 3,6%.

Mvg .

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • August 19, 2025

Volgens mij is hier één of twee jaar geleden een uitgebreide discussie over geweest.

• Beginner
  • August 19, 2025

Nog even een copy uit mijn ontvangen mail 

"De gemeten inflatie door het CBS over de periode juli 2024 tot en met juni 2025 is 3,6%."

Welke dus niet correct is. Niet door CBS gemeten..maar berekend  door simyo .

Mvg

• Beginner
  • August 19, 2025

Volgens mij is hier één of twee jaar geleden een uitgebreide discussie over geweest.

Ha die wim . Kan jij nog wat terug vinden.  Waren de voorwaarden toen het zelfde ?.

Want % op tellen en uitmiddelen werkt niet correct..

Mvg

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • August 19, 2025

Nee, ik heb die hele discussie destijds langs me heen laten glijden. 

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • August 20, 2025

Kan jij nog wat terug vinden.  Waren de voorwaarden toen het zelfde ?.

Ja, dezelfde voorwaarden en dezelfde berekening was men het hier ook in niet mee eens.

• Beginner
  • August 21, 2025

Ik heb in mijn vakantie tijdelijk mijn bundel verhoogd ( 20.000 MB) en daarna weer teruggezet(10000 MB ). Nu is de inflatie op de hoge bundel toegepast. dat lijkt mij niet eerlijk. ik wil graag dat deze op mijn oude “ kleine” bundel wordt toegepast. Kan dat?

JanD
  • August 21, 2025

Ik heb in mijn vakantie tijdelijk mijn bundel verhoogd ( 20.000 MB) en daarna weer teruggezet(10000 MB ). Nu is de inflatie op de hoge bundel toegepast. dat lijkt mij niet eerlijk. ik wil graag dat deze op mijn oude “ kleine” bundel wordt toegepast. Kan dat?

Zie mijn reactie in je eigen topic ​@DaniellaM 

• Beginner
  • August 22, 2025

Ze pakken de CBS Consumentenprijsindex van:

• 2024 juli = 3,7
  • 2024 augustus = 3,6
  • 2024 september = 3,5
  • 2024 oktober = 3,5
  • 2024 november = 4,0
  • 2024 december = 4,1
  • 2025 januari = 3,3
  • 2025 februari = 3,8
  • 2025 maart = 3,7
  • 2025 april = 4,1
  • 2025 mei = 3,3
  • 2025 juni = 3,1

En nemen daar het gemiddelde van afgerond op 1 decimaal. Zo staat het in hoofdstuk 9.1 van de voorwaarden.

Ter info. Geen persoonlijke aanval op je.

Voorwaardes zijn iets veranderd zie ik.

Ik heb een al jaren een jaar contract. Dus de inflatie correctie gaat over een jaar.. excact !!

Even reactie volgens berekening van bovenstaand bericht van Groentjhut.

Wat Simyo doet is de gemiddelde inflatie % van de de afgelopen 2 jaar middelen om de inflatie van afgelopen jaar te berekenen.!!!

(Bovendien kan je niet % middelen als het start bedrag NIET het zelfde is..

Percentace van Appels en peren optellen gaat niet correct!!.. weet je nog op school vroeger).

Voor de duidelijkheid als men % juli 2024 2,7% heeft staan( in die tabel) bedoelt men dus juni 2023-2024.. en dat is ruim 12 maanden voor de start van mijn laatste inflatie berekening.(dus al in rekening gebracht gebrachte inflatie).

Er staat duidenlijk de in de ( huidige) voorwaarde "niet meer dan jaarlijkse inflatie % volgens CBS ". 

Nu staat er niet in de voorwaardes dat er ook met de VORIGE jaarlijkse correcties van de inflatie word gerekend. ( wat ook absurd is, die is namelijk al betaald)

Nog eentje ik lees in de algemene voorwaarden 9.1  " Als we de tarieven voor mobiele diensten indexeren doen we dit per 1 oktober. De prijsindex berekenen we over de AFGELOPEN periode 1 juli t/m 30 juni. ".

Dus dat van 1juli 2024 tm 30juni 2025.

En die is max 3,1% en niet de 3,6 %die men "ons" in rekening wil brengen.

Bij mij gaat het maar om dubbeltjes in de maand, voor andere misschien waarde voller. Mvg .

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • August 22, 2025

Ter info. Geen persoonlijke aanval op je.

Voorwaardes zijn iets veranderd zie ik.

Het is geen aanval op mij. Ik geef alleen aan hoe Simyo tot dat getal komt op basis van mijn kennis. Dat die berekening onhandig en argumenteerbaar onjuist is, is niet mij toe te rekenen.

• Beginner
  • September 6, 2025

Vanaf 1 oktober 2025 voeren wij een inflatiecorrectie van 3,6% door op de abonnementskosten. Deze verhoging geldt voor alle klanten met een abonnement afgesloten tot en met 30 mei 2025. Het nieuwe bedrag wordt voor het eerst in de week van 20 oktober afgeschreven. 

Waarom doen we dit?
Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie. Hierdoor stijgen ook onze kosten. We berekenen deze inflatie door in onze abonnementsprijzen. Dit noemen we een inflatiecorrectie. In onze Algemene Voorwaarden staat in artikel 9.1 dat we één keer per jaar deze aanpassing mogen doen.

Wat als ik binnen mijn contracttermijn zit en wil opzeggen?
Het is mogelijk om je contract af te kopen, maar de inflatiecorrectie biedt geen mogelijkheid om kosteloos op te zeggen.

Meer informatie
We hopen dat deze informatie je duidelijkheid biedt over de aankomende inflatiecorrectie. Alle klanten worden Voor alle andere vragen, verwijzen we je naar de informatie op onze klantenservicepagina Simyo inflatiecorrectie 2025.

Informatie is duidelijk. Voor mij een reden om eind contract periode op te zeggen en naar een andere provider te gaan. Jammer na zoveel jaren.

• Beginner
  • September 6, 2025

Eind contract periode stap ik over naar een andere provider. Jammer na zoveel jaren.

JanD
  • September 6, 2025

Eind contract periode stap ik over naar een andere provider. Jammer na zoveel jaren.

Jammer ​@WP221233445 , waarom als ik vragen mag?

• Beginner
  • September 6, 2025

Vanwege het berekenen van de indexering lopende een contract afspraak vind ik de reden voldoende om mijn contract eind periode te beëindigen. Ik vind dit jammer maar helaas een bewuste keuze.

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • September 6, 2025

Ik ben het nooit nagegaan, maar volgens mij hebben andere providers dezelfde clausules.

JanD
  • September 6, 2025

Vanwege het berekenen van de indexering lopende een contract afspraak vind ik de reden voldoende om mijn contract eind periode te beëindigen. Ik vind dit jammer maar helaas een bewuste keuze.

Beste ​@WP221233445 dat is bij andere providers niet anders, staat gewoon in de voorwaarden.

• Beginner
  • September 6, 2025

@Winj12.

Het gaat om de berekening..

Er staat"Als we de tarieven voor mobiele diensten indexeren doen we dit per 1 oktober. De prijsindex berekenen we over de AFGELOPEN periode 1 juli t/m 30 juni. ".

En die is 3,1%  volgens het CBS ..OVER DE AFGELOPEN 12 maanden.

De simyo berekening is fout

-juli 2024.

Wat dus 30 juni 2023 tot juli 2024 % was .. welke al inrekening gebracht is vorig jaar !!!!!

-aug 2024 ...welke dus ook al voor 10 maanden in rekening is gebracht..

-sept.... hetzelfde  verhaal ..tot juni 2025.

En dan % gaan middelen welke niet het zelfde basis bedrag hebben..dus % middelen gaat niet...iets met Appels en peren optellen.

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • September 6, 2025

Die discussie is inderdaad vaker gevoerd hier. Ondanks mijn Wiskunde achtergrond heb ik me daar nooit in willen verdiepen.

• Beginner
  • September 6, 2025

Beste ​@WP221233445 dat is bij andere providers niet anders, staat gewoon in de voorwaarden.

Beste Jan, enkele providers hanteren een indexering na het aflopen van de contract periode. Dat is bij de grote providers anders en niet netjes. Iedereen zou is moeten overwegen om gewoon een een andere provider te nemen. Mensen worden soms gemakkelijk en daar profiteren deze providers van!