Skip to main content

Simyo inflatiecorrectie 2025

• August 19, 2025
  • 31 reacties
  • 465 Bekeken
Simyo inflatiecorrectie 2025
Toon eerste bericht

31 reacties

• Beginner
  • September 17, 2025

Vanaf 1 oktober 2025 voeren wij een inflatiecorrectie van 3,6% door op de abonnementskosten. Deze verhoging geldt voor alle klanten met een abonnement afgesloten tot en met 30 mei 2025. Het nieuwe bedrag wordt voor het eerst in de week van 20 oktober afgeschreven. 

Waarom doen we dit?
Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie. Hierdoor stijgen ook onze kosten. We berekenen deze inflatie door in onze abonnementsprijzen. Dit noemen we een inflatiecorrectie. In onze Algemene Voorwaarden staat in artikel 9.1 dat we één keer per jaar deze aanpassing mogen doen.

Wat als ik binnen mijn contracttermijn zit en wil opzeggen?
Het is mogelijk om je contract af te kopen, maar de inflatiecorrectie biedt geen mogelijkheid om kosteloos op te zeggen.

Meer informatie
We hopen dat deze informatie je duidelijkheid biedt over de aankomende inflatiecorrectie. Alle klanten worden Voor alle andere vragen, verwijzen we je naar de informatie op onze klantenservicepagina Simyo inflatiecorrectie 2025.

De gemiddelde inflatie over de referentieperiode is 3,1% (zie CBS). Omdat de verhoging 3,6% (in strijd met de algemene voorwaarden) is het mogelijk kostenloos op te zeggen, mag ik aannemen.

• Beginner
  • September 17, 2025

Kosteloos helaas nee.

En je heb de tekst bij de cijfers omgedraaid.

3,1% is inflatie over 1 jaar precies. 

3,6% is de " gemiddelde  simyo berekende " gemiddelde over de afgelopen 2 jaar !!!!

Welke al voor een gedeelte vorig jaar al in rekening was gebracht. 

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • September 17, 2025

De gemiddelde inflatie over de referentieperiode is 3,1% (zie CBS). Omdat de verhoging 3,6% (in strijd met de algemene voorwaarden) is het mogelijk kostenloos op te zeggen, mag ik aannemen.

In de algemene voorwaarden wordt ook benoemd hoe Simyo die inflatiecorrectie berekend (zie hier). Hierdoor kun je echter niet kosteloos opzeggen, want Simyo verhoogt volgens voorwaarden niet meer dan de inflatiecorrectie zoals gedefinieerd in diezelfde voorwaarden.

Of dat een juiste manier is om inflatie te berekenen is een andere discussie.

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • auteur
  • Community manager
  • September 29, 2025

Hi allemaal,

Van onze productmanager: De berekening is inderdaad niet gelijk overduidelijk. Deze discussie heeft twee jaar geleden zoals de forum experts aangeven ook gelopen, en toen moesten we zelf ook even goed kijken, want we hebben dit van ons moederbedrijf KPN overgenomen. Ik zal even een aantal concepten toelichten en dan de berekening.

• Maandinflatie: Het verschil in prijsniveau (van x voorbeeldproducten en diensten) tussen de huidige en de vorige maand
  • Jaarinflatie voor maand x; Het verschil in prijsniveau in maand x van dit jaar en vorig jaar
  • Jaarinflatie voor jaar x: Het gemiddelde verschil in prijsniveau over alle 12 maanden, per maand van dit jaar en vorig jaar

Het probleem met het gebruik van maandinflatie en jaarinflatie van 1 maand is dat het heel grillig is. Er hoeft maar een containerschip vast komen te zitten in het Suez kanaal en je hebt gigantische inflatie in een paar maanden, die daarna weer terugzakt naar een lager niveau. Of je meet in januari en een oorlog breekt uit in februari. Jaarinflatie voor een heel jaar geeft daarmee het evenwichtigste beeld.

Dat gebruiken we daarom ook bij Simyo (en KPN). Het CBS publiceert dit cijfer ook voor de periode januari t/m december. Er is bij Simyo ooit in een ver verleden voor gekozen om niet gewoon januari t/m december te nemen als periode, maar juli t/m juni. Omdat dit nu in alle contracten staat van onze gelukkig zeer trouwe base, houden we ons daar nu aan. Helaas betekent dit wel dat we niet rechtstreeks naar 1 getal van het CBS kunnen verwijzen, maar dat je het gemiddelde nog moet vaststellen. ​@Groentjuh gaf dit al aan.

We doen dat op dezelfde manier als het CBS dat doet voor de jaarinflatie van een volledig jaar. Het CBS zegt bijvoorbeeld voor 2024: 3,3% en gebruikt daarvoor het gemiddelde van onderstaande getallen:

Jaar  inflatie
2024 januari 3,2
2024 februari 2,8
2024 maart 3,1
2024 april 2,7
2024 mei 2,7
2024 juni 3,2
2024 juli 3,7
2024 augustus 3,6
2024 september 3,5
2024 oktober 3,5
2024 november 4
2024 december 4,1

Hopelijk is het hiermee duidelijk. 

Groet,
Seren

• Beginner
  • October 17, 2025

Ik heb vandaag een email ontvangen dat er vanaf 1 oktober 2025 een inflatiecorrectie wordt toegepast en vanaf 20 oktober 2025 wordt afgeschreven. Echter, op mijn factuur voor september 2025 wordt de inflatiecorrectie al toegepast. Dat lijkt mij niet correct. Ik verneem graag hoe dit zit.

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • October 17, 2025

Ik heb vandaag een email ontvangen dat er vanaf 1 oktober 2025 een inflatiecorrectie wordt toegepast en vanaf 20 oktober 2025 wordt afgeschreven. Echter, op mijn factuur voor september 2025 wordt de inflatiecorrectie al toegepast. Dat lijkt mij niet correct. Ik verneem graag hoe dit zit.

Op de factuur van september 2025 betaal je de abonnementskosten voor oktober 2025. Abonnementskosten betaal je immers vooruit en gebruikerskosten achteraf.

Die factuur van september wordt inderdaad, zoals die mail ook aangeeft, pas ergens eind oktober (kennelijk vanaf 20 oktober) afgeschreven.