Skip to main content

Flashback Friday: Van de eerste mobiel tot nu

• September 12, 2025
  • 1 reactie
  • 27 Bekeken
Flashback Friday: Van de eerste mobiel tot nu / 19 sept publish
Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7

Mobiele telefoons hebben in veertig jaar een enorme reis gemaakt. Elke generatie herinnert zich wel dat eerste toestel, die favoriete ringtone of het moment toen sms en mobiel internet opkwamen. Vandaag kijken we terug naar de hoogtepunten, van de eerste mobiele telefoon tot de smartphones van nu.

De mobiele telefoon begon in de jaren tachtig als een groot en zwaar apparaat, vooral bedoeld voor zakelijk gebruik. Denk aan de Motorola DynaTAC 8000X uit 1983, die ruim een kilo woog en slechts een half uur beltijd had.

In de jaren negentig werden telefoons kleiner, betaalbaarder en populairder. Iconen zoals de Nokia 3210 en Nokia 3310 zorgden voor de doorbraak, compleet met sms en het spel Snake (die je trouwens nu in de Mijn Simyo app kunt spelen!).

Ik denk dat de meesten van ons onderstaande interview van Frans Bromet uit 1998 wel kennen. Destijds liep hij met zijn camera door de straten en sprak hij mensen aan over een opkomend fenomeen: mobiel bellen. De reacties waren toen nog gemengd. Sommige mensen zagen er totaal het nut niet van in, anderen vonden het maar een speeltje voor zakenmensen, en weer anderen voorspelden dat het wel een hype zou zijn die vanzelf over zou waaien.

Belangrijke mijlpalen in de mobiele telefonie:

Vanaf 2010 werden smartphones onmisbaar. Grotere schermen, betere camera’s en langere accuduur maakten ze onze vaste metgezel. Tegenwoordig, in 2025, zijn telefoons veel meer dan communicatiemiddelen: ze zijn camera, portemonnee, navigatie, gezondheidscoach en entertainmentbron!

Welke telefoon staat jou het meest bij? Had jij zo’n Nokia 3310? Of ben jij fan van de nieuwste opvouwbare modellen? Deel je herinneringen hieronder en duik mee in deze tijdreis! 📞

Bedankt ​@Aar voor de inspiratie voor deze Flashback Friday! Toen ik nadacht over leuke flashbacks, moest ik direct denken aan jouw topic van twee jaar geleden: Welke telefoon heb je allemaal gehad?

1 reactie

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • September 12, 2025

Ik moet even diep graven in mijn geheugen.

Mijn eerste telefoon weet ik nog precies: de dag dat Ben begon in Nederland heb ik een vrije dag genomen en heb een Nokia 6510 gekocht. Moet volgens Wikipedia 4 feb 1999 zijn geweest.

Daarna wat andere Nokia’s gehad, en ook wat Vodafone only telefoons.

Rond 2011 mijn eerste Samsung smartphone. Voetbal uitslagen kijken via een teletekst app in het buitenland voor rond de 5 euro per megabyte. Later naar Nokia smartphone overgestapt omdat ik een steeds grotere hekel kreeg aan die Samsung bloatware.

In de tweede helft van 2024 overgestapt naar Apple. Eerst een refurbished 2020 SE voor mijn vrijwilligerswerk wat ik na mijn pensioen doe. Later voor mezelf en mijn vrouw een iPhone 14 gekocht zodat onze telefoons allemaal iPhone zijn.