.

Vraag

Welke telefoon heb je allemaal gehad?

  • 1 February 2023
  • 4 reacties
  • 56 Bekeken

Badge +2

Ik was even benieuwd welke telefoons je allemaal gehad hebt? En welke dat waren, en of je er wat interessants over kan vertellen als je daar behoefte in ziet?

Ikzelf begin vroeger met een Motorola M3688 van Telfort Pak&Bel. Dat was op 1 juli 2001 geloof ik. Dat was best een grafisch fraai toestel met handige mogelijkheden. Ik had deze nodig omdat ik steeds vaker met de trein op pad ging, en op het voortgezet onderwijs zat. Dit toestel heb ik een aardig poosje gehad, en heb ik nog een mooi hoesje gegeven voor aan mijn broekriem. Die uitstekende antenne op de telefoon zat soms bij het bukken wat in de weg 😂.

Later toen ik in mijn vierde jaar en het examen jaar (2004) zat kreeg ik een Nokia 3210 van mijn moeders vriend. Hij had dat ding gevonden op een parkeerplaats en was in goede staat, op het verwisselbare frontje na. Hij heeft even in de la gelegen omdat er een Dutchtone Simlock op zat. Daar had ik dus letterlijk niets aan. Maar toen naderde mijn verjaardag en wou mijn zus het stel laten unlocken en opknappen. En zodoende deed ik met de andere mee in de Nokia 3210 rage. Ik begon al lekker in de techniek te duiken, en heb toen een datakabel gekocht en illegaal LogoManager gedownload om er nog meer uit te halen. Ook kon ik de Netwerkmonitor aanzetten (tiental tabbladen met diagnostische info die je toch niet snapt), en een extra spel (Reversi ofzo?).

Later kreeg mijn vader een telefoon van zijn werk, een Nokia 3310, die kon hij niet gebruiken omdat hij een Nokia 6230 (dacht ik) had vanwege de carkit in zijn auto. Dus kreeg ik dit tweede topmodel van Nokia. Ik liep wel achter omdat de meesten al een camera in hun toestel hadden, maar oké.. ik vond het prima. Ook hier kocht ik een datakabel voor zodat ik ermee kon klooien.

Uiteindelijk was ik het zat dat ik niet kon fotograferen met mijn telefoon. Het was toen denk ik het jaar 2005. Ik ging op internet rondstruinen en ik kwam een Tele2 pakket tegen met een Nokia 6021. Er zat een 0,3 MP camera in, en daar was ik al er tevreden mee. Uiteraard ging mijn 5 jaar oude Telfort SIM-kaart er ook in. Weg met die Tele2 simkaart. Ook konden er dit toestel mooiere sprankelende zuivere beltonen op in AMR-formaat, en zat er geloof ik WAP op. Soms gebruikte ik dat. Social media bestond nog niet, dus wat deed je op internet? Nieuws lezen.

Al snel gaat zo'n telefoon vervelen als je merkt dat de foto's vergeleken met de rest van slechte kwaliteit zijn, dus dan ga je mee met de hype. Iemand adviseerde mij een Nokia 6300 en een aantal collega's op de werkvloer hadden deze ook. Echt een top ding. Niet groot, lekker plat, en betere foto's van, ik geloof, 3 MP. Ook kon hier muziek op worden geplaatst in AMR-formaat, kan ik mij herinneren. Echt een mooi toestelletje waar ik met plezier aan terug denk.

Mijn vader had vaak de bekende grote vlaggeschepen van Nokia gekocht die een jaar oud waren na de introductie. Zodoende kon ik uiteindelijk zijn Nokia N95 overnemen. Dit was bijna de eerste smartphone te noemen, al bestond die naam nog niet. Muziek inMP3 formaat kon erop, Het scherm was lekker groot, je kon aan de bovenkant de knoppen voor een muziekspeler uitschuiven, of anders de toetsen. Ik denk dat et toen 2010 was. Je kon er ook met Wifi mee in de weer en in de trein kwam uiteindelijk ook Wifi, dus dat werd vaak onderweg internetten. Ook kon er Whatsapp op. Alles draaide op Java, dus app's waren vrij beperkt.

Ik heb toen uiteindelijk de Nokia N97 van mijn vader overgenomen, omdat hij de Nokia N8 kocht. maar echt…. wat een rotding was dat. Ik had er alleen maar ellende mee, en toen hij mijn beltegoed erdoorheen joeg door mij op 2G te laten internetten in plaats van Wifi had ik er genoeg was. Terug naar de Nokia N95. Die werkte immers wel prima!

In 2012 stootte ik met Whatsapp tegen het limiet aan van het geheugen waarna ik mijn sociale contacten daarin dreigde te verliezen, en ik was Nokia eigenlijk al zat. De N8 van mijn vader, waar ik soms even mee speelde vond ik ook maar traag werken. Maar hé, hij was wel touch screen. Wauw!

Tijdens een zoektocht besloot ik naar HTC en Samsung te kijken. Ik hoorde veel positieve ervaringen over de Samsung Galaxy S2. Na ruim 10 jaar was ik weg van Nokia en was ik verkocht! Dit was echt een top toestel die al weer een anderhalf jaar oud was vanaf de introductie, maar ik had nooit behoefte aan het nieuwste van het nieuwste.

De Samsung S2 begon uiteindelijk traag te worden, vast te lopen vanwege tekort aan geheugen, en Whatsapp dreigde mij ook hiermee in de steek te laten. Tijd voor een upgrade. Mijn vader was inmiddels ook verkocht aan Samsung, en had inmiddels al een paar jaar de Samsung Galaxy S4 in bezit die uiteindelijk naar mij doorstroomde. De boel leeggemaakt, en alles gecustomized naar mijn smaak en hoppa, nieuw toestel, betere foto's én meer geheugen! Joepie!

Uiteindelijk begon deze telefoon ook zijn tol te eisen, en ja, traagheid, geheugen vol. je kent het wel, en ik zat inmiddels al met smacht te wachten op pa zijn Samsung S6 die al weer twee jaar oud was. Een paar weken voordat mijn pa zijn nieuwe telefoon wou komen crashte deze Samsung Galaxy S6 met een hele bijzondere foutmelding (iets met het FAT-systeem) die hem enkel de mogelijkheid gaf om zijn toestel te resetten. Resultaat: Veel telefoonnummers van hogere heren binnen de zaak waren kwijt, maar ik geloof dat die nog in de auto waren opgeslagen. Het spreekt voor sich denk ik dat ik geen behoefte had in deze telefoon. Zo'n crash nam voor mij het vertrouwen weg. Ik moest toch een nieuwe telefoon, dus heb ik mijn spaarrekening maar geplunderd voor een nieuwe Samsung Galaxy S7. Deze was nieuw en dus ongebruikt, en dus heb ik deze langer dan de voorgaande gehad.

Daarna was de weg weer zoals vanouds, en nam ik mijn vaders Samsung Galaxy S9 over die al weer een paar jaar oud was. Dat was toen denk ik in 2020 ofzo. Ik was ook klaar met deze telefoon, want de 3,6 mm ingang voor de koptelefoon zat vol met stof, evenals de USB-poort. Opladen lukte nog wel, hoewel dit niet op het snelst ging, en aan de PC koppelen was al onmogelijk. Schoonmaken van de connectors leverde weinig op.

Uiteindelijk heb ik deze een half jaar geleden vervangen in de Samsung Galaxy S20 die mijn vader toen al een paar jaar had. Het toestel heeft hij heel goed behandeld, en vaak draadloos opgeladen,maar het hoesje was stuk. Ik heb een nieuw en dezelfde hoesje gekocht, en voor de zekerheid een rubberen dopje op de USB-C ingang gezet, zodat deze stofvrij blijft. Dit kan ik iedereen aanraden! Dit stofbende wil ik niet nog een keer hebben.

Ik verwacht dus dat ik medio volgend jaar de Samsung Galaxy S22 van mijn vader kan overnemen. We zullen zien! 😋

Zo, een heel verhaal! Ik heb echt serieus de moeite genomen. En nu jullie…

(het hoeft lang niet zo lang als ik heb geschreven. Mag wel… 😋)
 


4 reacties

Badge +2

Niemand hier die zijn mobietjeshistorie wilt delen? 📱

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Aar,

Bedankt voor je bericht. Wij hebben dit topic gek genoeg helemaal over het hoofd gezien! Onze excuses hiervoor. 

Oei, ik moet dan wel even diep graven in mijn verleden 😅. Als kind ben ik ooit begonnen met een nokia 6131 (roze) welk jaar het toen was weet ik helaas niet meer. Met dit mobieltje kon ik alleen bellen en speelde ik heel vaak het spelletje snakes! Daarna ben ik een nokia C3 gaan gebruiken, dit gebruikte ik voor bellen, sms'en, muziek luisteren en ook weer het spelletje snakes. Hierna ben ik overgestapt naar de Blackberry Curve en daarna de blackberry Bold hiermee konden we '’pingen'’ (een soort MSN maar dan voor de telefoon) met elkaar en natuurlijk bellen, sms'en, spelletjes en whatsappen. Na de Blackberry ben ik overgestapt naar iPhone 4 daarna kort overgestapt naar een Samsung (model weet ik echt niet meer) maar daarna toch weer terug naar iPhone 6, 7, 8 Plus, 11 pro max en nu in het bezit van de iPhone 14 pro max. 

Dat is best een mobielhistorie lijkt me 😋.

Leuk dat je dit topic bent gestart en wie weet volgen er meer mobieltjeshistories! 

Groetjes,
Amy

Reputatie 7
Badge +9

Op dit moment heb ik niets minder dan een iPhone SE 2020 (Werk), Samsung Galaxy S8 (privé). Ik gok dat zowel die SE 2020 als S8 binnenkort vervangen worden. De tweede hoes om de S8 begint langzaam aan te verslijten. Ook de verouderde android versie begint beperkingen mee te brengen. Zodra de volgende iPhone SE komt met USB-C dan geniet dat uiteraard mijn voorkeur en dan gaat mijn werk vast wel een nieuw toestel regelen. Ik had ook al een iPhone 15 Pro (max) kunnen hebben, maar de apps konden via het paar dagen lenen van zo'n toestel voor een collega prima werkend gekregen worden op zulke toestellen.

Die worden 2 toestellen worden overigens bijgestaand door een Samsung Galaxy S9 (testbank), Samsung Galaxy S10 (testbank) en Samsung Galaxy A52 (testbank). Allen zou ik zo kunnen pakken en in kunnen zetten mocht mijn S8 de geest geven!

 

Daarvoor een Google Nexus 5 gehad. Met ik geloof 1 korte pauze waarbij ik een toestel reviewde voor de eerste generatie Simyo toestellenshop. Geen idee meer welk toestel dat was!

Daarvoor Acer Liquid S2, want als 4G super tester moest je dat toestel gebruiken. Onder de kerstboom lag al de geplande opvolger (Nexus 5) al onder de kerstboom. De Acer Liquid S2 schoof na de test door naar mijn moeder en na een leven van 18 maanden overleed de micro-usb plug. Reperatie kostte uiteraard ongeveer 3435834 euro, dus kort leven gehad.

Daarvoor HTC Desire. Richting het einde van de levensduur uiteraard voorzien van custom roms.

En daarvoor een feature phone en daarvoor een aantal Nokia's, die waren afgeschreven vanuit mijn vader's werk.

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @Aar,

Wat een leuk topic! Het roept bij mij heel wat herinneringen op, dus hierbij mijn mobiel historie:

Mijn allereerste telefoon was toen ik op de basisschool zat (ik was toen denk ik 10/11 jaar). Als ik het mij goed herinner was dit een Nokia 2330 classic, deze had ik overgenomen van mijn moeder. Ongeveer een jaar daarna heb ik geüpgraded naar een Samsung U900 Soul, ik weet nog dat ik dit supercool vond omdat de '’ knop'’ in het midden touchscreen was (dit was in die tijd nog redelijk nieuw) 😝. 

In de 1e klas van de middelbare school heb ik toen de Nokia N95 overgenomen van mijn vader. Ik weet niet meer precies wanneer (wel ergens op de middelbare school) maar uiteindelijk heb ik toen een BlackBerry Bold gekregen. In die tijd was dit toestel erg populair omdat je toen kon '’pingen'’, dit was een soort van MSN zoals @Amy ook al uitlegde. Deze heb ik een aantal jaar gebruikt totdat ik overging op een iPhone 4s. 

Sinds ik eigenlijk over ben gegaan op een iPhone heb ik nooit meer een ander merk gebruikt. Na de iPhone 4s ben ik overgegaan op de iPhone 6s. Toen twee jaar later (ongeveer) ben ik overgegaan op een iPhone 8 Plus en vervolgens daarna weer naar een iPhone 11 Pro. Hierna werd dit een iPhone 13 Pro Max en op dit moment heb ik een iPhone 14 Pro Max. Zoals je kunt zien ben ik dus echt een Apple-fan 😊. 

Ik vind het echt interessant om te zien hoe veel er is veranderd vanaf mijn eerste telefoon tot en met nu. Hopelijk zijn er ook andere community leden die het leuk vinden om hun verhaal te delen, ik vind het namelijk echt leuk om deze verhalen te lezen!

​Toen ik trouwens aan het zoeken was naar mijn oude toestel modellen kwam ik dit leuke artikel tegen van NPO: Van draaischijf naar touchscreen: hoe is de telefoon veranderd? Wellicht ook interessant om te lezen! 

Groetjes,
Seren

Reageer