.

Vraag

Veel internet verbruik in korte tijd

  • 22 May 2012
  • 2 reacties
  • 878 Bekeken

Badge
Beste Simyo-medewerker,



Ik ben een nieuwe klant bij jullie en heb meteen iets opgemerkt.

Ik heb een datalimiet van 1,5 gb per maand. Ik kreeg een sms op 10-05 dat ik mijn datalimiet heb bereikt.

Dit klopt volgens mij totaal niet. Volgens My Data Manager heb ik 800mb verbruikt en ik maak veelal gebruikt van Wifi op werk/thuis.

Ik zag net een gigantische bedrag van € 100.-+ buiten mijn bundel (vooral datakosten volgens Simyo). Dit klopt totaal niet en ik ben

teleurgesteld in de service van Simyo.

Ik wil dat dit zsm wordt opgelost, want ik ga dit bedrag niet betalen.

Ik kan toch niet 1.5gb binnen 9 dagen opmaken. Ik maak alleen gebruik van wifi op werk/thuis.



Vraag aan andere klanten van Simyo, hebben jullie ook dit gehad?

Graag wil ik zsm een reactie van u verkrijgen.



mvg,



Ayaz

2 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Zoals Simyo zal zeggen: "My Data Manager" meet mogelijk niet al het verbruik.
Mijn gebruik controleer ik vaak zou Mijn Simyo. Onder het tabblad "Verbruik" kun je precies je verbruik terug vinden.

Onder Verbruikskosten vindt je 2 leuke kopjes. "Toon Alles" toont alle record. Daarmee kan ik precies zijn wanneer ik veel verbruik.

Door simpel weg het regels met veel verbruik te vinden kan je zien wanneer en hoeveel je verbruikt.
Zo kan ik in mijn overzicht de volgende 2 regels vinden:
02-05-2012 17:15 Internet gebruik (12 KB) 00:00:00 € 0.00
02-05-2012 17:30 Internet gebruik (9373 KB) 00:00:00 € 0.00
Dat vertelt mij dat ik tussen 17:15 en 17:30 bijna 10MB aan data heb verstookt.

Onder het kopje "Internet op je mobiel binnen Nederland" staat het internet gebruik per dag. Daar hoef je niet honderden regels op te tellen om het dagelijks internet gebruik te zien.
Ik zou zeggen kijk daar eens naar en vergelijk dat (zover mogelijk) eens met de wat je data teller zegt.

Verder zou je theoretisch 223.5GB in 9 dagen kunnen gebruiken als je constant de volledige 2MBit/s download en 364KBit/s gebruikt die Simyo aanbiedt. Met een snelheid van 2Mbit/s kun je elke 4 seconde meer dan 1MB gebruiken. Om 1.5GB op te maken hoef je maar 2Kbit/s non-stop te gebruiken.

In de Telecom wereld zijn de datalimieten en datasnelheden totaal niet afgestemd op elkaar. Bij bijna alle providers kun je in enkele uren de datalimiet bereiken.

Vodafone Sim-only biedt 200MB met een snelheid van 7.2Mbit/s aan. Theoretisch kun je binnen 4 minuten hieraan zitten. T-Mobile biedt ook abonnementen aan waarbij je zelfs binnen 2 minuten de bundel kan hebben verstookt.
Voor nu zou ik je aanraden om gewoon goed te kijken of jij echt niet gewoon die 1.5GB hebt verbruikt. Kijk even goed na of je telefoon wel goed over schakelt van 3G naar je draadloze netwerken. Dat zou ik volgende maand doen, want het is beter om nu je data-verbinding uit zetten. Nu verstook je immers alleen maar meer MBs buiten je bundel!

Als je niet te woest wordt kunnen providers best coulant zijn over zulke grote onverwachte rekeningen. Zelf ben ik daar echter geen ervaring mee. Ik blijf immers binnen mijn bundels, omdat ik goed mijn verbruik in de gaten houd.
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum amplifier,

Groentjuh legt hierboven inderdaad goed uit hoe het internet verbruik werkt. Je moet er vooral rekening mee houden dat een toestel altijd het sterkste signaal pakt. Als op een wifi netwerk bent aangemeld en de verbinding verzwakt (of de mobiele data verbinding van de provider is sterker), zal het toestel overschakelen naar deze verbinding. Dit heb je als gebruiker niet direct in de gaten. Om deze schakeling te voorkomen, kun je het best de mobiele data verbinding uit zetten als je via een wifi netwerk internet.

Groetjes,

Alex

Reageer