Skip to main content
antwoord

2FA voor MijnSimyo - waar blijft 't?

• August 16, 2024
  • 8 reacties
  • 115 Bekeken

Forum|alt.badge.img

2025 nadert en Simyo heeft nog geen 2FA voor inloggen op MijnSimyo. Ik stapte over naar Simyo in de verwachting dat dat toch wel op orde zou zijn (gegeven de blogposts die het belang benadrukken), en direct na afsluiten van mijn abonnement heb ik ernaar gevraagd via de klantenservice. Dat was ruim een half jaar geleden en tot op heden heb ik niets gehoord en loggen we nog altijd in met alleen een wachtwoordje.

Wat is de status?

Beste antwoord door Seren

Hi ​@Augurkenjam,

Goed nieuws! Vanaf nu is het mogelijk om 2-stapsverificatie in te schakelen voor Mijn Simyo. Met deze extra beveiligingslaag zorg je ervoor dat je account nog beter beschermd is. Wil je weten hoe je dit instelt? Op deze servicepagina leggen we je stap voor stap uit hoe je 2-stapsverificatie activeert: Mijn Simyo - Inloggen met 2-stapsbeveiliging.

8 reacties

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • August 16, 2024

Hoi @Augurkenjam,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp heel goed dat je dit graag wilt terugzien. Op dit moment weet ik niet wat de status is. Ik zal je feedback en vraag doorzetten naar de juiste afdeling. Zodra ik meer weet, zal ik dit aan je terugkoppelen!

Groetjes,
Seren

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • antwoord
  • July 29, 2025

Hi ​@Augurkenjam,

Goed nieuws! Vanaf nu is het mogelijk om 2-stapsverificatie in te schakelen voor Mijn Simyo. Met deze extra beveiligingslaag zorg je ervoor dat je account nog beter beschermd is. Wil je weten hoe je dit instelt? Op deze servicepagina leggen we je stap voor stap uit hoe je 2-stapsverificatie activeert: Mijn Simyo - Inloggen met 2-stapsbeveiliging.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Beginner
  • August 2, 2025

Top! Ik ga ‘t meteen instellen.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Beginner
  • August 2, 2025

Update: helaas is 2FA alleen beschikbaar door middel van een SMS (zeer onveilig, vatbaar voor precies de gevaren waartegen je wil beschermen met 2FA bij je provider), en via een mail. Mail is oké-ish (die heb ik ingesteld), maar minder veilig dan d.m.v. een code in een authenticator-app (zeer gebruikelijke optie op de rest van 't internet). Nu kan je als je controle over één apparaat verliest (iemand sneakt achter je PC) je account kwijt raken, terwijl je met 'n app ook je telefoon nodig zou hebben.

Maar dank voor nu!

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • August 2, 2025

minder veilig dan d.m.v. een code in een authenticator-app (zeer gebruikelijke optie op de rest van 't internet). Nu kan je als je controle over één apparaat verliest (iemand sneakt achter je PC) je account kwijt raken, terwijl je met 'n app ook je telefoon nodig zou hebben.

TOTP is inderdaad nog veiliger, maar vereist voor niet-technische mensen natuurlijk iets meer werk. Zoals je zelf al aangeeft is er een authenticator-app nodig. Om het voor iedereen meer bereikbaar te houden, is voor dit gekozen.

Joen
Forum|alt.badge.img+1
  • Startend Simyaan
  • August 3, 2025

Ik kom op dit topic uit nadat ik ontdekte dat Simyo 2FA heeft, maar geen TOTP.

Ik lees als argument dat het misschien te ingewikkeld zou zijn.

Ik denk niet dat het heel ingewikkeld hoeft te zijn. Gewoon de Google Authenticator app installeren (volgens mij beschikbaar voor zowel Android als iOS), QR-code tonen (en optie tot tonen van passphrase voor de gevorderden) en laten scannen, gegenereerde code invullen ter bevestiging en klaar is het al. En de gevorderde gebruiker zoals ik weet zelf wel de alternatieve apps waar het in ingesteld kan worden.

Het geeft zoveel betere beveiliging. Echt jammer dat TOTP er niet bij zit.

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • August 4, 2025

Ik kom op dit topic uit nadat ik ontdekte dat Simyo 2FA heeft, maar geen TOTP.

Ik lees als argument dat het misschien te ingewikkeld zou zijn.

Ik denk niet dat het heel ingewikkeld hoeft te zijn. Gewoon de Google Authenticator app installeren (volgens mij beschikbaar voor zowel Android als iOS), QR-code tonen (en optie tot tonen van passphrase voor de gevorderden) en laten scannen, gegenereerde code invullen ter bevestiging en klaar is het al. En de gevorderde gebruiker zoals ik weet zelf wel de alternatieve apps waar het in ingesteld kan worden.

Het geeft zoveel betere beveiliging. Echt jammer dat TOTP er niet bij zit.

Hoi ​@Joen,

Bedank voor je bericht. TOTP is inderdaad veiliger dan standaard sms, maar sms stopt alsnog driekwart van de aanvallen die zonder 2FA zouden slagen. We willen nu eerst 2FA voor iedereen introduceren. Dat betekent dat we eerst de simpelste methodes introduceren. Zodra we helemaal tevreden zijn met de prestaties en de hoeveelheid klantvragen gaan we 2FA ook verder promoten en uiteindelijk verplicht maken. Want iemand die bewust met veiligheid bezig is zoals jij, is waarschijnlijk ook veel minder geneigd om slachtoffer van een smishing aanval te worden of malware op zijn telefoon te krijgen. De mensen die dit niet nodig vinden en vooral heel ingewikkeld vinden zijn de mensen die we het meest moeten beschermen. Voor die mensen moeten we de simpelste methode hebben die er is, anders haken ze helemaal af. Zodra dat allemaal succesvol staat gaan we zeker extra methodes onderzoeken.

Groet,
Seren

JanD
  • Forum Expert
  • August 7, 2025

Vraag verplaatst en in juiste topic gesteld.