Skip to main content
Vraag

sms van simyo

• April 14, 2026
  • 3 reacties
  • 11 Bekeken

Vandaag een sms ontvangen van tel nr 06-23818112 over het bijwerken van gegevens, welke mij niet juist lijkt. Kan dit iets te maken hebben met het plotselinge hoge dataverbruik dat mij wordt aangerekend? Dit gebeurt nl altijd rond hele uren en ook wanneer ik data uit heb staan en de telefoon idle met wifi is verbonden. Zelfs als die in een metalen locker ligt.

En voor degenen die liever symptomen bestrijden, ik had dataplafond aangezet miv april, maar dit is weer ongedaan gemaakt en gaat na opnieuw aanzetten in mei weer in.

3 reacties

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • April 14, 2026

Zie ook hier: https://forum.simyo.nl/bellen-sms-en-netwerk-en-nummerbehoud-85/pas-op-spam-sms-bericht-vanuit-een-duits-telefoonnummer-50465

Er zijn meer die die SMS hebben ontvangen. Hij is niet van Simyo afkomstig.

JanD
  • Forum Expert
  • April 14, 2026

Door wie of wat is het dataplafond ongedaan gemaakt ​@Jo_ost ?

• auteur
  • Beginner
  • April 14, 2026

Dat weet ik niet @JanD. Heb het op 31-3 aangezet, omdat ik ineens meer dan mijn maandelijkse verbruik binnen 1u rijden zonder navigatie zou hebben verbruikt. Maar moet wel bekennen, dat ik niet heb gecontroleerd of de bevestigingsmail is ontvangen.

Omdat ik ook allerlei verdachte apps binnen 'Android OS' had uitgeschakeld, heb ik de telefoon eerst opnieuw moeten installeren en kon toen, vanwege de reset, makkelijker monitoren waar de data heen ging. Toen ik die week weer een keer zo'n 3gb data kwijt was, heb ik de 30 apps die in dat cluster vallen 1 voor 1 op dataconsumptie gecheckt. De grootste verbruikers, met 17,94kb datagebruik, binnen die groep, waren carrierupdate en carrierdefaultapp, maar zullen samen niet de 3gb halen.

Omdat erna de telefoon weer crashte heb ik toen maar e/os erop gezet om van alle google datahonger af te zijn. Gisteren rond 17u reed ik op dezelfde route weer ruim 2gb dataverbruik, terwijl de gsm gelockt op de stoel lag en hooguit wat browsers openstonden zonder lopende downloads. Ik heb voor de zekerheid toch maar het domein ota.googlezip.net geblock, wat vaak in zulke gevallen de boosdoener schijnt te zijn, maar laat de telefoon meestal thuis nu.

Tussendoor een andere gekocht, die terug gaat vanwege de trage verbinding (10% van een model uit 2016 wat ik nog had liggen). Gek genoeg werd die sneller na het verwijderen van de simkaart, wat mogelijk toch een link met t simyo netwerk kan betekenen.

Maar eerlijk gezegd, vind ik het van de zotten om een dataplafond nodig te hebben wanneer ik maandelijks 2,5 vd 12gb verbruikte, met uitschieters naar 4,5gb als ik paar dagen wifi uit had staan. En heb al begrepen, dat dit vaak pas na opraken bundel actief wordt dus dan zou ik ieder uur moeten checken of de data op hol slaat. Meestal is dit namelijk om xx:00, :01 of :02 en klapt dan direct naar minimaal 2gb verbruik.