.

Overstappen van Simyo naar KPN

  • 25 May 2023
  • 21 reacties
  • 506 Bekeken

Simyo is een volwaardige dochter van KPN en kan worden gezien als budgetaanbieder. Niet alle toeters en bellen maar toch gewoon goed bereik via het netwerk van KPN. Jarenlang zijn mijn vrouw en ik klant geweest tot vandaag. 

 

Een paar keer contact gehad met de klantenservice en dramatisch slecht te woord gestaan. In eerste instantie weet men niet wat je bedoelt. In tweede instantie heb ik al een paar meer meegemaakt dat ik een enigszins botte reactie terugkreeg.

Op zich is dat nog niet zo’n probleem. Als het goed is heb je niet zo vaak contact nodig met de helpdesk als het eenmaal werkt en je betaalt nu eenmaal minder voor een budgetaanbieder en mag dus ook net wat minder service/klantgerichtheid verwachten.

Wat is wel een probleem ? De missende features!
Kom op het is 2023 en Simyo begint wel heel erg achter te lopen….
 

5G
Simyo biedt nog altijd geen 5G ondersteuning!

 

Familiebundel/data delen

Met veel bombarie introduceerde Simyo een tijd geleden de Samen Korting. In eerste instantie lijkt het op een gezamenlijke bundel of het onder 1 dak kunnen beheren van meerdere abonnementen maar dat is helemaal niet zo. Het is een verkapte versie van de vriendendeal. Je brengt een nieuw familielid aan en je krijgt een eenmalige korting, that’s it.

 

Ondersteuning smartwatch

Voor onze dochter een smartwatch gekocht met 4G functie. Deze krijgen we met Simyo niet aan de praat. Blijkbaar beidt Simyo deze optie niet en is er zelfs geen zicht op wanneer dan wel. Moederbedrijf KPN bied de optie wel.

 

Overstappen naar KPN ?!

Besloten om dan maar met het hele hebben en houden over te stappen, mede omdat ik zo gruwelijk geïrriteerd was over het contact met de klantenservice. Zowel het vorige contact was bal en nu dus wederom met de vraag over de smartwatch.

Wat blijkt nu. Men wil doodleuk de 190 euro in rekening brengen aan overstapboete. Voor een sim only abonnement ?! Kom op, er is nauwelijks derving. Geen telefoon, geen simkaart (want we hebben beid e-sim) en tot overmaat van ramp… We stappen over naar jullie moederbedrijf KPN met zowel de telefonie als het internet. Oftewel: meer inkomsten voor KPN.

Men berekent gewoonweg uit wat je nog kwijt zou zijn aan abonnement tot einde contract en brengt dat in zijn geheel in rekening. Sjonge, ik vind het heel begrijpelijk dat je een boete in rekening brengt bij vroegtijdig overstappen (al is het twijfelachtig aangezien we overstappen naar KPN en naar een duurder abonnement) maar om nu de kosten van de totale looptijd in rekening te brengen ?!

Ik ga in elk geval met dit verhaal naar mijn rechtsbijstandverzekering en ik ben ook erg benieuwd wat online fora zoals Radar/Kassa hiervan vinden. Juridisch gezien zit hier een luchtje aan.

Het zou jullie sieren als jullie een overstap service zouden introduceren voor mensen die (trouwe) klant zijn bij jullie maar toch wat meer geavanceerde features zoeken en dus willen upgraden naar KPN.


21 reacties

Hallo @marcelveldt dat je over wilt stappen naar een andere provider is je goed recht, buiten je vaste contract kan dat met 1 maand opzegtermijn eventueel met nummerbehoud als je van de overstapservice gebruik maakt.

Zit je nog binnen je contract van 2 jaar dan zul je bij overstappen de nog niet-verstreken termijnen in 1 keer moeten betalen plus misschien een boete, dit ter beoordeling van Symio.

Soms kun je binnen je contract ook nog wel eens gratis overstappen zonder boete als er bepaalde voorwaarden wijzigen die in je nadeel zijn, maar dat is bij Simyo niet aan de orde momenteel volgens mij.

Dat staat gewoon in de voorwaarden en is niets bijzonders. Dus je ‘recht’ proberen te halen via je verzekering en/of consumentenpanels kun je beter niet doen om ‘gezichtsverlies’ te voorkomen.

Dat je bij Simyo bepaalde mobiele diensten mist, die KPN wel heeft is ook te verklaren. Daarom is Simyo ook een ‘budgetprovider’ zonder winkels, alles gaat online en daar is de prijs ook naar.

Bij KPN zijn er misschien meer mogelijkheden, maar daar is de prijs ook naar. Het is maar net wat je voorkeur heeft.

 

Succes.

 

Reputatie 7
Badge +9

Wat blijkt nu. Men wil doodleuk de 190 euro in rekening brengen aan overstapboete. Voor een sim only abonnement ?! Kom op, er is nauwelijks derving.

Als je een 1-jarig of 2-jarig contract aangaat, dan zitten daar voorwaarden aan. Dat is bij zo ongeveer alle providers zo. Het is bij Simyo geen geheim dat dat zo werkt. In de veelgestelde vragen staat de volgende vraag: Ik wil mijn Sim Only afkopen. Bij KPN zelf heb je soortgelijke voorwaarden qua afkopen indien je daar een 1-jarig of 2-jarig contract aangaat.

Als behulpzame klant ben ik wel eens dat Simyo de laatste tijd niet gek veel lijkt te verbeteren/veranderen op manieren waar ik als klant veel aan heb. Wel wil ik een enkele opmerking geven bij 5G. 4G bij Simyo is zeker niet traag en aangezien Simyo geen dataplafond o.i.d. heeft, lijkt mij NOG sneller dataverbinding weinig verschil maken. Daarnaast hebben sommige toestellen een betere batterijduur met 4G dan 5G. Desondanks lijkt het mij niet verkeerd als het zo langzamerhand ook bij Simyo komt.

Beste @JanD, ik ben mij daar inderdaad van bewust echter wordt niet op voorhand verteld dat de boete het volledige bedrag bedraagt en daarnaast vind ik het enigszins vreemd dat dit ook wordt gehanteerd bij overstappen naar KPN (rechtshalve 100% moeder van Simyo). Dus in het kader van coulance zou je hier iets aan meedenken kunnen verwachten. Ik wil ik elk geval de discussie aanwakkeren.

 

Hallo @marcelveldt het is geen boete, het zijn gewoon de nog niet-verstreken termijnen, die Simyo nu misloopt (omzetderving), die moeten gewoon even afgerekend worden.

Dat Simyo een volledige dochter is van KPN, zegt niets, het zijn gewoon 2 bedrijven die elkaar beconcurreren.

Hetzelfde geldt bij Solcon internetprovider, ook een 100% dochter van KPN, maar ook gewoon een apart bedrijf met zijn eigen voorwaarden, daar kun je ook niet zomeer even heen en weer pendelen tussen KPN en Solcon, net zo min dat je heen en weer kunt pendelen van  Simyo naar KPN vice versa,

Beste Jan, jij noemt het “gewoon”, ik noem het ”hebberig” gedrag. Er is geen derving namelijk. Er is niets op voorhand ingekocht. Geen hardware, niets. Ik heb mij er enorm over verbaasd eerlijk gezegd. Ik was gewoon bij Simyo gebleven echter blijft men achter met de functies die ik nu net nodig had. De helpdesk kan gewoon zien dat ik vastliep in de wens.

Overigens wordt het wel degelijk overstap boete genoemd hoor en de hoogte ervan weet je pas later.

Ik zeg helemaal niet dat je zomaar op en neer kunt pendelen maar de helpdesk kan zien dat ik nu tweemaal ergens tegenaan ben gelopen van iets wat niet kan en had ook zoiets kunnen hebben van “Wellicht kunnen we je beter overzetten op een volwaardig KPN abbo, dat is in jouw geval beter”.

Ik heb het ook bewust in de “Meedenken met Simyo” categorie geplaatst. Ik snap heus wel dat ik juridisch geen poot heb om op te staan, ik ben heel bewust overgestapt inclusief die overstapboete. Het gaat mij meer om het meedenken met een klant. Dat is bij veel bedrijven zo ver te zoeken tegenwoordig.

 

 

Beste Jan, jij noemt het “gewoon”, ik noem het ”hebberig” gedrag. Er is geen derving namelijk. Er is niets op voorhand ingekocht. Geen hardware, niets. Ik heb mij er enorm over verbaasd eerlijk gezegd. Ik was gewoon bij Simyo gebleven echter blijft men achter met de functies die ik nu net nodig had. De helpdesk kan gewoon zien dat ik vastliep in de wens.

Overigens wordt het wel degelijk overstap boete genoemd hoor en de hoogte ervan weet je pas later.

Ik zeg helemaal niet dat je zomaar op en neer kunt pendelen maar de helpdesk kan zien dat ik nu tweemaal ergens tegenaan ben gelopen van iets wat niet kan en had ook zoiets kunnen hebben van “Wellicht kunnen we je beter overzetten op een volwaardig KPN abbo, dat is in jouw geval beter”.

Ik heb het ook bewust in de “Meedenken met Simyo” categorie geplaatst. Ik snap heus wel dat ik juridisch geen poot heb om op te staan, ik ben heel bewust overgestapt inclusief die overstapboete. Het gaat mij meer om het meedenken met een klant. Dat is bij veel bedrijven zo ver te zoeken tegenwoordig.

 

 

Hallo @marcelveldt als het omgekeerde het geval was geweest dat je van KPN naar Simyo of welke provider dan ook wilde overstappen, was je tegen dezelfde voorwaarden en bedingen aangelopen.

Er is welzeker sprake van omzetderving, misschien niet hardwarematig , maar wel qua diensten mist Simyo een X aantal maanden omzet, dus ook winstverlies. maar nu spreekt een gepensioneerde boekhouder.

 

Reputatie 7
Badge +7

Het staat in de voorwaarden, en volgens mij doen alle telecombedrijven dit. 

Ik vind die afkoopsom te hoog, maar ik snap ook dat men een compensatie wil voor de 
omzetderving en de garantie die je hebt voor de vaste prijs, Ik zou eigenlijk 50% van
het bedrag een leuk compromis vinden. 

Maar ik werk niet bij Simyo, en ben geen boekhouder en ook nog niet met pensioen.

Ja, zoiets als 50% lijkt me een redelijk bedrag inderdaad.

Nu s.v.p. nog een reactie van een moderator.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @marcelveldt,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat je je abonnement wilt opzeggen!

Zodra je je abonnement wilt afkopen krijg je geen boete. Je betaalt enkel de abonnementskosten vanaf nu tot de einddatum van je contract in één keer. Deze kosten zijn terecht en je kunt de informatie ook op onze website terugvinden. 

Wij zijn inderdaad een dochteronderneming van KPN, dit wilt niet zeggen dat wij hetzelfde bedrijf zijn. Wij maken gebruik van het netwerk van KPN maar als je overstapt van Simyo naar KPN, dan ben je dus ook geen klant meer bij Simyo en stap je dus over naar een andere provider. Indien je niet contractvrij bent, betaal je dus de resterende abonnementskosten die je zou betalen volgens je contract.

Bedankt voor alle hulp en duidelijke informatie! @JanD, @Groentjuh en @wimj12

Groetjes,
Roeqajja

Reputatie 3
Badge +2

Vraagje over Familiebundel/data delen.

KPN en VF (red together) hebben dat dus wel. Het kan aan mij liggen maar dat is toch vele malen duurder dan 4x losse Simyo abbonementen a 11 euro voor 12 GB en onbeperkt bellen.

 

Bij KPN

Een 0GB en onbeperkt bellen is 15 euro.

 

Stel het gaat om 4 personen

Die hebben we 3 nodig =  45 euro

Dan nog de onbeperkt bundel voor om totaal 50 GB te delen voor 32,50 euro

Totaal 77,50 per maand

 

Simyo 44 euro per maand voor heel plat gezien 48 GB en onbeperkt bellen.

 

Dan snap ik ook wel dat de jeugd er wat meer data nodig heeft dan de ouderen dan pak je bij Simyo voor de jeugd de dikste bundel en voor de ouderen wat minder. Blijft hoe dan ook goedkoper dan KPN of zie dat fout ?

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik denk dat je het goed ziet,

Veel mensen klagen op dit forum dat Simyo zaken mist die KPN wel heeft,
maar als je dan gaat rekenen zie je dat Simyo echt niet zo duur is.

Daarom is Simyo dus een stuk goedkoper dan KPN en KPN een stuk duurder dan Simyo.

Het is maar net wat voor wensen je hebt en daar kun je dus een geschikte provider bij kiezen.

 

 

Reputatie 5
Badge +3

Simyo is inderdaad goedkoper dan KPN. Maar als je over je databundel heengaat is het andere koek...

Reputatie 7
Badge +7

Klopt, en dat zal deel zijn van het verdien model. Ik heb geen idee hoeveel procent
van de mensen gebruik maakt van een coulance regeling, en hoe goed die is.

Maar er zullen er voldoende die mopperend betalen.

Gelukkig heb ik een android toestel.

Reputatie 5
Badge +3

Ja, die coulanceregeling oogt/klinkt sympathiek. Maar daar betalen alle andere klanten natuurlijk wel aan mee…

Reputatie 7
Badge +7

Inderdaad, dat steekt me wel een beetje.

Mensen zeggen “ik veronderstelde dat……..”, maar die kennen hun klassiekers niet.

https://www.spreukenengezegdes.nl/engelse-zinnen/assumption-is-the-mother-of-all-fuckups/

 

Reputatie 5
Badge +3

Inderdaad, dat steekt me wel een beetje.

Mensen zeggen “ik veronderstelde dat……..”, maar die kennen hun klassiekers niet.

https://www.spreukenengezegdes.nl/engelse-zinnen/assumption-is-the-mother-of-all-fuckups/

 

@wimj12  Goed dat je mij hier op wijst. Want ik realiseer mij nu dat mijn bovenstaande bericht  (‘Ja, die coulanceregeling oogt/klinkt sympathiek. Maar daar betalen alle andere klanten natuurlijk wel aan mee…’)  slechts een aanname/veronderstelling van mij is. Het zou namelijk heel goed kunnen dat al die coulanceregelingen door de directie van Simyo betaald worden en dat zij dan minder salaris krijgen! 😉

Reputatie 3
Badge +2

Simyo is inderdaad goedkoper dan KPN. Maar als je over je databundel heengaat is het andere koek...

Beetje eigen verantwoordelijkheid.

 

Zelf met auto's die kunnen ook 100 waar 50 mag kan mij toch ook niet beroepen op de fabrikant dat die dan waar ik 50 mag niet harder gaat dan 50.

 

Dan voor veiligheid Youfone? Kun je voor 50 cent indekken om niet over limiet te gaan en op KPN netwerk en 5G voor 10,50 (14GB en onbeperkt bellen), totaal 42 euro voor 56GB op basis van 4 personen. Alleen ook daar heb je dat samen bundel niet wat KPN en Vodafone wel hebben.

Reputatie 5
Badge +3

Simyo is inderdaad goedkoper dan KPN. Maar als je over je databundel heengaat is het andere koek...

Beetje eigen verantwoordelijkheid.

Zelf met auto's die kunnen ook 100 waar 50 mag kan mij toch ook niet beroepen op de fabrikant dat die dan waar ik 50 mag niet harder gaat dan 50.

---

@RobbyTown Precies. Daarom verbaast het mij dat er elke keer zo snel een coulanceregeling getroffen wordt. Want aan elke coulanceregeling betalen anderen mee…

Ik vind: voorwaarden zijn voorwaarden. En die gelden voor iedereen altijd.

Ander voorbeeld: als je je auto niet allrisk verzekerd hebt, kun je niet van de verzekering verwachten/eisen dat ze toch de schade vergoeden als je je auto in de prak hebt gereden.

Reputatie 7

@Katana Voorwaarden zijn voorwaarden, net wat je zegt, maar wat wel steekt is dat Simyo geen enkele bescherming biedt, in geen enkele vorm. Natuurlijk het zijn de voorwaarden die iedereen (niet?) grondig leest alvorens men een overeenkomst aangaat. Maar gelukkig doen jij en ik dat wel…. 🙄😊.

Legio providers, misschien wel allemaal, hebben een vorm van bescherming. Of de snelheid gaat omlaag naar een duizelingwekkende 56kb/s, of er is een onbeperkt bundel, of tegen een kleine bijbetaling, etc etc. Een vorm van deze (eventueel betaalde) bescherming biedt Simyo ondanks de vele besprekingen met de Forum Experts nog altijd niet. Ik persoonlijk vind dat ontzettend jammer en moet gewoon mogelijk zijn. Het zijn de mensen in Simyo’s ivoren toren niet bereikbaar (willen) zijn.

Reageer