.

Foute PIN code na activatie nieuwe simkaart

  • 10 May 2023
  • 4 reacties
  • 24 Bekeken

Ik heb een nieuwe simkaart besteld en ontvangen. Stop hem in mijn telefoon en activeer via de site.

Na activatie op de website stond er dat mijn telefoon om een PIN code zou vragen en dat de PIN code 1111 zou zijn. (niet mijn echte PIN code)

Maar dat klopt NIET. 1111 is de PIN van mijn OUDE simkaart. Na 2 gefaalde pogingen ging ik in mijn account naar Instellingen en dan Simkaart en daar stond gelukkig de nieuwe PIN code, 2222. En daarmee werkte alles wel.

Foutje in jullie activatieprocedure dus. Misschien kan iemand daarnaar kijken.


4 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @AlexJ,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend voor je is!

Wellicht dat dit eventjes de tijd nodig had om te updaten. Waar werd er precies aangegeven dat je de oude pincode moest invoeren? Je kan de nieuwe pincode na activatie namelijk alleen terugvinden via Mijn Simyo. Wel goed dat je het even aangeeft! Dan kunnen we even in de gaten houden of hier meer meldingen over komen!

Groetjes,
Amy

Hoi @Amy,

Ik had ingelogd op Mijn Simyo. De precieze teksten weet ik natuurlijk niet meer, maar ik klikte op “Simkaart activeren”. Daarop volgde een scherm met informatie (je simkaart is per post verzonden maar standaard geblokkeerd etc) met daaronder een activeerknop. Dus ik drukte op de activeerknop en kreeg een bericht in de zin van “Gefeliciteerd, je simkaart is geactiveerd. Plaats nu de simkaart in je telefoon als je dat nog niet had gedaan. Wanneer je je telefoon aanzet zal deze vragen om een pincode, de pincode is: 1111.”

Als het systeem tijd nodig heeft om te updaten kan je beter zeggen “Ga naar Simkaart in je instellingen(link) om de pincode voor je nieuwe simkaart te zien of kijk in je mail.”

@Amy Als je dit doorgeeft aan de IT-afdeling weten die waarschijnlijk wel waar het over gaat. Op zich klopte je uitleg “Wellicht dat dit eventjes de tijd nodig had om te updaten.” denk ik wel, in jargon heet dat (in dit geval) een race condition.

 

Voor de techneuten:

Even een wilde gok maar de meest nette oplossing is vermoedelijk om de query voor de melding generatie aan te passen van:

SELECT pincode FROM simcards WHERE phonenumber IS ‘0612345678’ AND active IS 1

naar

SELECT pincode FROM simcards WHERE simcardnumber IS ‘0123456789012345678’

 

..of zoiets. 🙃

Reputatie 7
Badge +7

@AlexJ Super bedankt voor de heldere toelichting! Inderdaad bijzonder dat er werd aangegeven om de oude pincode in te voeren, dat is natuurlijk verwarrend. Ik zal dit voorleggen bij de technische dienst zodat ook hun dit in de gaten kunnen houden. 

Groetjes,
Amy

Reageer