.

Beantwoord

Werkt 4G op een iPhone 5

  • 17 December 2013
  • 3 reacties
  • 2605 Bekeken

Hallo,

Ik had gister een mail gestuurd over 4G internet dat in februari komt bij simyo.
Ik heb een iphone 5 en ik wil daar gebruik van maken als het er eenmaal is, in mijn mail kreeg ik antwoord van dat ik wel 4G kon gebruiken op mijn iPhone 5.
Maar op www.simyo.nl/4G staat er dit:Van de iPhones zijn alleen de 5C en 5S geschikt, dus de normale iPhone 5 is niet geschikt voor het KPN netwerk dat Simyo gebruikt.

Terwijl er tegen mij werd verteld in m'n mail dat het wel kan, kan het nou wel of niet?
icon

Beste antwoord door Groentjuh 18 December 2013, 00:20

Bekijk originele reactie

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Volgens deze pagina is de iPhone 5 (GSM Model A1429 die jij waarschijnlijk hebt) in Nederland alleen geschikt voor de 4G netwerken van T-Mobile en Vodafone. Ik kwam daar als iPhone 5 bezitter ook pas een paar dagen geleden achter... :(
Reputatie 7
Badge +9
Ja, maar eigenlijk meer nee! Het antwoord is zoals je kan verwachten niet heel erg simpel. Ik zal proberen om het voor eens en voor altijd proberen uit te leggen, zodat ook Simyo's klantenservice het nou ook weer eens snapt (hopelijk nadat de netwerktechneuten even hebben gekeken of ik niet aan het liegen ben)!

Een iPhone 5 ondersteunt 4G. Echter als je beter in de specificaties gaat kijken, dan kom je erachter dat de iPhone 5 alleen 4G ondersteund op LTE-banden: 1 (2100 MHz), 3 (1800 MHz) en 5 (850 MHz).

Iedere mobiele netwerk provider(KPN/vodafone en T-mobile) heeft in de frequentieveilingen een aantal frequenties in verschillende banden gekocht.
KPN heeft frequenties in band: 20 (800 DD), 8 (900 MHz), 3 (1800 MHz), 33 (1900 MHz), 1 (2100 MHz), 38(2600 MHz) en 7 (2600MHz)

Zoals je ziet komen in beiden van deze lijstjes band 1 en band 3 voor. Echter gebruikt KPN band 1 al voor UMTS/3G en band 3 (1800 MHz) wordt op dit moment vaak voor GSM/2G/EDGE gebruikt. In de toekomst zal het echter in drukke gebieden gebruikt kunnen worden, omdat die band minder ver bereik heeft. Daardoor kun/moet je meer masten plaatsen, wat in drukke gebieden nodig is om masten niet overbelast te laten raken. Het netwerk wat KPN nu zo snel uitrolt werkt op via band 20 (800 DD)! Die band ondersteund de iPhone 5 dus niet.

De iPhone 5c/s ondersteunt LTE-banden: 1 (2100 MHz), 2 (1900 MHz), 3 (1800 MHz), 5 (850 MHz), 7 (2600 MHz), 8 (900 MHz), 20 (800 DD)

De iPhone 5 ondersteunt, dus enkel de band, die mogelijk in de toekomst gebruikt zal worden in drukke gebieden en de iPhone 5c/s ondersteunt beiden banden die KPN gebruikt. Deze laatste kan daardoor in maart 2014 landelijk gebruik maken van 4G, terwijl de iPhone 5 dat waarschijnlijk later in een beperkte gebied/drukke gebieden kan.

Vodafone rolt zijn 4G netwerk uit op zowel op band 20 (800 DD) als band 3 (1800MHz). Vodafone gebruikte band 3 niet zo heel veel voor GSM, dus kunnen ze dit gemakkelijker doen. Daardoor werkt de iPhone 5 bij vodafone wel op 4G.

T-mobile zal waarschijnlijk net als Vodafone band 3 (1800MHz) voor 4G gebruiken, echter gebruiken ze die band nu net als KPN voor GSM/2G. Dat maakt het voor T-mobile niet echt gemakkelijk om 4G uit te rollen.

Zoals ik bovenaan al zei: Ik hoop dat ik niet lieg in deze post. Ik denk dat het voor Simyo handig is als ze het even controleren bij de netwerktechneuten, en eventueel wijzigen en eventueel zelfs even rondsturen zodat ze zelf ook weten hoe het nou echt zit!

@Charlene (als antwoord op dat privé bericht vanmiddag): Oh ja, op 2100MHz zit waarschijnlijk inderdaad UMTS/3G, maar ik zou eigenlijk even vragen welk toestel het hier over gaat. Zoals je hierboven al ziet: Het is niet echt heel simpel!
Badge +6
Hallo,

Ik had gister een mail gestuurd over 4G internet dat in februari komt bij simyo.
Ik heb een iphone 5 en ik wil daar gebruik van maken als het er eenmaal is, in mijn mail kreeg ik antwoord van dat ik wel 4G kon gebruiken op mijn iPhone 5.
Maar op www.simyo.nl/4G staat er dit:Van de iPhones zijn alleen de 5C en 5S geschikt, dus de normale iPhone 5 is niet geschikt voor het KPN netwerk dat Simyo gebruikt.

Terwijl er tegen mij werd verteld in m'n mail dat het wel kan, kan het nou wel of niet?


Hoi Martijnvernooij,

Welkom op het forum!
Helaas ben je verkeerd voorgelicht per e-mail onze excuses hier voor 😞. Zoals Scotsman & Groentjuh aangeven is 4G op de iPhone alleen geschikt voor een iPhone van Vodafone & T-mobile. Hopelijk helpt de uitleg van Groentjuh. Nogmaals onze excuses voor de verkeerde informatie 🙂.

@ Scotsman & Groentjuh bedankt voor jullie antwoord.

Reageer