.

Beantwoord

Waarom wordt er geld in rekening gebracht voor iMessage berichten?

  • 25 June 2015
  • 9 reacties
  • 2618 Bekeken

Mijn zoontjes hebben sinds mei een iPod, dat is grappig om met mama berichtjes te sturen via iMessage. Ik dacht dat dit via de Wifi ging, maar nu heb ik eind mei 6 berichtjes die 50 cent kosten.....en ik vrees het ergste voor juni.
Weet iemand hoe dit zit?
icon

Beste antwoord door Scotsman 26 June 2015, 09:51

Bekijk originele reactie

9 reacties

In mijn overzicht voor juni staan nog geen kosten buiten mijn bundel......is dat wel up to date?
Reputatie 7
Badge +9
Waar die 6 sms'jes naar toe zijn gestuurd zou je aan de hand van de factuur voor mei moeten kunnen achterhalen. Het zijn geen iMessages die door jouw zoontjes naar jou zijn verstuurd, want dat gaat inderdaad via het internet en de kosten daarvan zie je niet terug op je factuur.

Ook al waren het sms'jes, dan zie je daarvoor toch geen kosten vermeld want het ontvangen van een sms'je is gratis (tenzij je in het buitenland bent).
Het zijn mms naar @hotmail geeft de factuur aan
Reputatie 7
Badge +9
Het versturen van een MMS valt altijd buiten je bundel en kost inderdaad 0,50. Berichtjes en foto's e.d. kun je het beste versturen met WhatsApp, Messenger van Facebook of Apple's iMessage. De kosten daarvan worden door Simyo niet apart in rekening gebracht.
Weet je dat zeker? Ik ben dan toch benieuwd wat die MMs zijn van 50 cent naar @hotmail als het niet iMessage is
Reputatie 7
Badge +9
Ondanks dat MMS en iMessage beide afhankelijk zijn van een internetverbinding tussen afzender en ontvanger zijn het totaal verschillende dingen. iMessage loopt volledig via het internet, vandaar dat Simyo je daarvoor geen rekening stuurt, want die paar kB die een iMessage kost zit verscholen in je internetbundel. Maar voor een MMS (een verouderd protocol overigens wat nog steeds door providers wordt ondersteund) is daarnaast een zgn. GPRS verbinding nodig, en voor GPRS ben je afhankelijk van Simyo. Simyo rekent daarvoor 50 cent per MMS.

Om moderator Ernst te citeren (7 maanden geleden):
MMS is vroeger gemaakt om met het eerste soort van mobiel internet (GPRS) berichten te versturen zoals foto's. Dat gaat namelijk niet via SMS.
Het is in ons mobiele netwerk nog steeds mogelijk om een MMS te versturen omdat het GPRS netwerk nog steeds in gebruik is. Regulier internet kan inmiddels namelijk ook via GPRS. Handig als er even geen 3G voor handen is en je geen 4G hebt, of als je een ouderen telefoon hebt.

Het wordt niet actief meer aangeboden, want anno 2014 is het een klein beetje achterhaald, maar het 'uitzetten' kan niet.
De reden dat het 0,50 cent is dat dat nu eenmaal het tarief is. Het was altijd al 0,50 en het ziet er niet naar uit dat dit anders gaat worden.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi MirandaTax,
.
Helaas is het met iMessage vrij onduidelijk hoe je berichtje nou precies wordt verstuurd. Als je bijvoorbeeld een foto stuurt via iMessage naar een contactpersoon die geen iMessage heeft, dan maakt je telefoon er automatisch een MMS van. Mocht er in dat contactpersoon alleen een e-mailadres beschikbaar is, stuurt hij 'm daar heen. Misschien kun je terugkijken in je telefoon of er iets terug is te vinden van die periode.

Gelukkig zijn er inderdaad geen kosten gerekend voor MMS in juni, dus dat scheelt weer.

Misschien is er een functie in iMessage waar je MMS mee kunt blokkeren. Dit weet ik alleen niet zeker, omdat ik geen iPhone gebruik 🙂.

Groetjes, Tiury

Bedankt voor je uitgebreide reacties en antwoord Scotsman!
Reputatie 7
Badge +9
Op mijn iPhone kan ik onder instellingen aangeven of een iMessage bericht als een SMS of MMS verzonden mag worden als iMessage niet beschikbaar is (bijvoorbeeld wanneer de ontvanger niet over iMessage beschikt). Voor MirandaTax lijkt me het uitzetten van de MMS en SMS opties het beste om te voorkomen dat er extra kosten in rekening worden gebracht. Als de ontvanger iMessage heeft geactiveerd, dan zijn er voor beide partijen verder geen kosten aan verbonden.

Het blokkeren van MMS en SMS betekent wel dat wanneer de ontvanger een telefoon heeft waar iMessage niet is geactiveerd, of een andere telefoon dan een iPhone heeft, deze berichten nooit zullen aankomen.
Reputatie 6
Badge +10
Kijk, zo'n optie bedoelde ik! Bedankt voor het uitzoeken, Scotsman 🙂. Heb je iets aan die tip, MirandaTax?

Groetjes, Tiury

Reageer