Beste,
Ik kijk regelmatig naar mijn verbruik via de app. Tot mijn grote schrik zie ik vandaag dat het verbruik van mijn mobiel gisteren (18/8) buiten de bundel is geraakt. Tussen 13.58 uur en 15.24 uur zou het verbruik in totaal 668 MB aan data moeten zijn geweest. En in deze periode heb ik mijn mobiel niet of nauwelijks gebruikt.
Dit is meer dan ik het hele afgelopen jaar heb verbruikt. Inmiddels heb ik 3g/4g uitgezet en durf mijn mobiel niet meer te gebruiken.
Graag uw reactie hoe dit kan.
Bladzijde 1 / 2
Goede avond JeSe,
Ik vermoed dat jouw toestel een update heeft uitgevoerd via het mobiele netwerk. Ik weet niet welk toestel je hebt dus kan ook niet zeggen hoe je moet instellen dat updates alleen via WiFi gebeuren.
Je kan nu wel via Mijn Simyo op de website voor € 5 een extra 500 MB bijkopen, deze MB's zijn geldig tot het einde van de maand.
De financiële schade valt dan nog reuze mee!
Ik vermoed dat jouw toestel een update heeft uitgevoerd via het mobiele netwerk. Ik weet niet welk toestel je hebt dus kan ook niet zeggen hoe je moet instellen dat updates alleen via WiFi gebeuren.
Je kan nu wel via Mijn Simyo op de website voor € 5 een extra 500 MB bijkopen, deze MB's zijn geldig tot het einde van de maand.
De financiële schade valt dan nog reuze mee!
Zullen we eerst beginnen met een controle? Je ontvangt 2 waarschuwingssmsjes.......
1. Bij 80% verbruik.
2. Bij 100%.
Heb je die ontvangen?
1. Bij 80% verbruik.
2. Bij 100%.
Heb je die ontvangen?
Beste Fransson,
Dank voor je snelle reactie. Als ik 500MB bijkoop dan gaat het verbruik buiten de bundel (nu 515MB) naar 15MB OF gelden de extra 500 MB alleen voor verbruik van 19/8 tot 31/8?
Het betreft een iPhone 5. Bij 'Instellingen/iTunes en App Store' is aangegeven dat zowel 'Updates' als 'Gebruik mobiele data' zijn uitgeschakeld.
Ik blijf met het angstige gevoel zitten dat er om onverklaarbare reden 668 MB aan data zijn verbruik zonder dat ik daar invloed op kan uitoefenen.
Graag hierop je reactie.
Dank voor je snelle reactie. Als ik 500MB bijkoop dan gaat het verbruik buiten de bundel (nu 515MB) naar 15MB OF gelden de extra 500 MB alleen voor verbruik van 19/8 tot 31/8?
Het betreft een iPhone 5. Bij 'Instellingen/iTunes en App Store' is aangegeven dat zowel 'Updates' als 'Gebruik mobiele data' zijn uitgeschakeld.
Ik blijf met het angstige gevoel zitten dat er om onverklaarbare reden 668 MB aan data zijn verbruik zonder dat ik daar invloed op kan uitoefenen.
Graag hierop je reactie.
Beste JeSe,
De bundel wordt opgeteld bij je huidige bundel, je kan ook 2 keer een bundel kopen, dan heb je nog 485 MB voor de rest van de maand. Als je de rest van de maand geen internet meer gebruikt is het goedkoper om de 15 MB buiten de bundel te betalen.
Een iPhone-kenner zal je wel uit kunnen leggen hoe je de instellingen moet zetten om te zorgen dat updates alleen via WiFi gaan in de toekomst.
De bundel wordt opgeteld bij je huidige bundel, je kan ook 2 keer een bundel kopen, dan heb je nog 485 MB voor de rest van de maand. Als je de rest van de maand geen internet meer gebruikt is het goedkoper om de 15 MB buiten de bundel te betalen.
Een iPhone-kenner zal je wel uit kunnen leggen hoe je de instellingen moet zetten om te zorgen dat updates alleen via WiFi gaan in de toekomst.
Beste Fransson,
Dank voor je reactie. Die 500 MB koop ik erbij. Is de kostenpost nu in elk geval weg.
Ik denk dat ik zelf wel een iPhone-kenner ben en weet dat de instellingen goed staan.
Daarom blijf ik het onacceptabel vinden dat er 668MB in 1.5 uur wordt verbruikt terwijl ik in een vergadering zit en de telefoon niet gebruik. Het lijkt er op dat ik een blanco cheque aan Simyo heb gegeven en maar afwachten moet hoeveel dataverbruik er door Simyo wordt geregistreerd. Voor mij reden genoeg om mijn Simyo-abonnement stop te zetten.
Groeten,
Dank voor je reactie. Die 500 MB koop ik erbij. Is de kostenpost nu in elk geval weg.
Ik denk dat ik zelf wel een iPhone-kenner ben en weet dat de instellingen goed staan.
Daarom blijf ik het onacceptabel vinden dat er 668MB in 1.5 uur wordt verbruikt terwijl ik in een vergadering zit en de telefoon niet gebruik. Het lijkt er op dat ik een blanco cheque aan Simyo heb gegeven en maar afwachten moet hoeveel dataverbruik er door Simyo wordt geregistreerd. Voor mij reden genoeg om mijn Simyo-abonnement stop te zetten.
Groeten,
Beste JeSe,
Dit is géén Simyo probleem maar een iPhone instelling/probleem. Bij iedere andere provider zou je hetzelfde dataverbruik hebben gehad.
Het dataverbruik zal je ook in je toestel kunnen achterhalen neem ik aan, bij Android in ieder geval wel.
Ik heb er geen voor- of nadeel bij of je bij Simyo blijft of weggaat, ik ben een klant, net als jij.
Simyo registreert alleen het dataverbruik, ze mogen niet eens kijken (wettelijk) hoe dat verbruik is ontstaan, dit geldt uiteraard voor alle providers.
Dit is géén Simyo probleem maar een iPhone instelling/probleem. Bij iedere andere provider zou je hetzelfde dataverbruik hebben gehad.
Het dataverbruik zal je ook in je toestel kunnen achterhalen neem ik aan, bij Android in ieder geval wel.
Ik heb er geen voor- of nadeel bij of je bij Simyo blijft of weggaat, ik ben een klant, net als jij.
Simyo registreert alleen het dataverbruik, ze mogen niet eens kijken (wettelijk) hoe dat verbruik is ontstaan, dit geldt uiteraard voor alle providers.
ik was stomverbaasd te zien dat mijn MB 's ook ineens op waren. Zeker zo dat iedereen dan al zelf kiest voor de 500 MB bundel? Hebben meer Simyo klanten dit gemerkt??
Heb je toevallig ook een iPhone robinquinty?
Ja Franswon, leuk dat je reageert! Ik heb een Iphone 5S
en ben al e.e.a. van de apps aan het uitzetten.
en ben al e.e.a. van de apps aan het uitzetten.
Voor alle duidelijkheid: mijn iPhone heb ik zo ingesteld dat updates alleen via WiFi plaatsvinden. Dat kan dus niet de verklaring van het plotselinge dataverbruik zijn.
Beste JeSe,
Op o.a. dit forum staan voldoende voorbeelden van 'spookverbruik' door de iPhone. Ook als internet op alleen WiFi staat.
Op o.a. dit forum staan voldoende voorbeelden van 'spookverbruik' door de iPhone. Ook als internet op alleen WiFi staat.
Sinds 1 week is er een update voor iOS (iOS 8.4.1). Ik denk dat deze automatisch is gedownload, tenminste gedeeltelijk, via mobiel internet. Het is best mogelijk dat de download is begonnen toen er een goede WiFi verbinding was, maar als deze begint te haperen (komt vaker voor dan de meeste mensen denken!) dan schakelt de iPhone over op 3G of 4G en wordt de download op die manier afgemaakt. Er zullen vast nog wel meer iPhone bezitters komen klagen over onverwacht hoog dataverbruik via Simyo, dit zien we elke keer als er een iOS update is uitgekomen.
Bedankt voor de aanvullende informatie Scotsman, ik heb geen iPhone dus was niet op de hoogte van deze update.
Hoi JeSe,
Wat jammer dat je het verbruik dat op je telefoon is gebeurd niet kunt plaatsen. Ik hoop dat je begrijpt dat wij hier geen inzicht in hebben, in verband met je privacy. Er zijn tal van processen bezig op je telefoon, zonder dat je door hebt dat deze aan de gang zijn.
Daarnaast is wifi alleen betrouwbaar op het moment dat je het mobiele internet uitzet op je telefoon. Dit doe ik persoonlijk ook elke keer als ik me aanmeld bij een wifi netwerk, om dit soort verbruik te voorkomen.
Ook heb je zelf de mogelijkheid om op te zoeken waar deze data aan verbruikt is. In deze blog leggen we uit hoe je dat doet. Helaas is dit bij iOS iets slechter zichtbaar, vandaar dat we adviseren om een datameter van een andere partij te gebruiken.
Groetjes, Tiury
Dankje voor jullie reacties, Franswon en Scotsman 🙂. Ik was wel op de hoogte van deze iOS update en de vragen over datagebruik zijn plotseling enorm toegenomen.
Wat jammer dat je het verbruik dat op je telefoon is gebeurd niet kunt plaatsen. Ik hoop dat je begrijpt dat wij hier geen inzicht in hebben, in verband met je privacy. Er zijn tal van processen bezig op je telefoon, zonder dat je door hebt dat deze aan de gang zijn.
Daarnaast is wifi alleen betrouwbaar op het moment dat je het mobiele internet uitzet op je telefoon. Dit doe ik persoonlijk ook elke keer als ik me aanmeld bij een wifi netwerk, om dit soort verbruik te voorkomen.
Ook heb je zelf de mogelijkheid om op te zoeken waar deze data aan verbruikt is. In deze blog leggen we uit hoe je dat doet. Helaas is dit bij iOS iets slechter zichtbaar, vandaar dat we adviseren om een datameter van een andere partij te gebruiken.
Groetjes, Tiury
Dankje voor jullie reacties, Franswon en Scotsman 🙂. Ik was wel op de hoogte van deze iOS update en de vragen over datagebruik zijn plotseling enorm toegenomen.
Ik zal me onzichtbaar maken, goeje truuk.....
Volgende keer dan je tekst maar met witte letters Friesian 🙂
.....:P
Roaming bevind zich in de Instellingen uitzetten ! Dat bespaart heel veel Internet kosten
Hoi agatha,
Bedoel je met roaming uitzetten het voorkomen van kosten door internet in het buitenland? Of heel het internet op je mobiele telefoon?
Bedoel je met roaming uitzetten het voorkomen van kosten door internet in het buitenland? Of heel het internet op je mobiele telefoon?
De roaming uitzetten als je deze aan laat staan vliegen de internet kosten omhoog roaming smartphone uiteraard
ook in nederland roaming uitzetten ! Vliegen de Intenetkosten omhoog!
Beste agatha,
Dit verdient enige nuance... Kan het zijn dat je in de grensstreek woont en/of werkt?
Weet je trouwens wat roaming betekent?
Dit verdient enige nuance... Kan het zijn dat je in de grensstreek woont en/of werkt?
Weet je trouwens wat roaming betekent?
Ik weet niet wat roaming betekent maar wel dat je dit niet moet toestaan op je smart phone
Het vangt volgens mij Internet op uit de omgeving dat wordt dan berekend Internetkosten
bij jou dat kan dan snel oplopen kom je voor grote kosten te staan
Het vangt volgens mij Internet op uit de omgeving dat wordt dan berekend Internetkosten
bij jou dat kan dan snel oplopen kom je voor grote kosten te staan
Roaming is in principe het gebruikmaken van een netwerk van een andere aanbieder dan degene met wie je een contract hebt.
In de praktijk is het gebruikmaken van het netwerk van een buitenlandse aanbieder.
In de grensstreken is het belangrijk dat je via de instellingen van je toestel kiest voor alleen gebruikmaken van het netwerk van je eigen provider, in dit geval dus KPN (moedermaatschappij van Simyo).
Internet in het buitenland uitzetten op Mijn Simyo zorgt ervoor dat je in het buitenland geen data kan verbruiken, ongeacht de instelling van je telefoon. Het uitzetten van bellen en gebeld worden op Mijn Simyo in het buitenland zorgt ervoor dat je daar ook geen kosten voor berekend zal krijgen.
Het nadeel is uiteraard dat je in het buitenland niet bereikbaar bent.
Theoretisch is het bellen/internetten binnen Nederland via een andere provider ook roaming, in de praktijk is dat echter niet mogelijk omdat je met je SIM-kaart van Simyo geen gebruik kan maken van andere providers binnen Nederland.
Het noodnummer 112 is altijd bereikbaar binnen de EU, ongeacht welke provider je hebt en hoe je instellingen staan.
Ik hoop dat deze uitleg duidelijk genoeg is.
In de praktijk is het gebruikmaken van het netwerk van een buitenlandse aanbieder.
In de grensstreken is het belangrijk dat je via de instellingen van je toestel kiest voor alleen gebruikmaken van het netwerk van je eigen provider, in dit geval dus KPN (moedermaatschappij van Simyo).
Internet in het buitenland uitzetten op Mijn Simyo zorgt ervoor dat je in het buitenland geen data kan verbruiken, ongeacht de instelling van je telefoon. Het uitzetten van bellen en gebeld worden op Mijn Simyo in het buitenland zorgt ervoor dat je daar ook geen kosten voor berekend zal krijgen.
Het nadeel is uiteraard dat je in het buitenland niet bereikbaar bent.
Theoretisch is het bellen/internetten binnen Nederland via een andere provider ook roaming, in de praktijk is dat echter niet mogelijk omdat je met je SIM-kaart van Simyo geen gebruik kan maken van andere providers binnen Nederland.
Het noodnummer 112 is altijd bereikbaar binnen de EU, ongeacht welke provider je hebt en hoe je instellingen staan.
Ik hoop dat deze uitleg duidelijk genoeg is.
Kun je laten weten of Franswons uitleg duidelijk is voor je, Agatha?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.