.

Beantwoord

Plotseling hoog dataverbruik

  • 15 May 2014
  • 1 reactie
  • 3652 Bekeken

Ik heb sinds begin deze maand een sim only abonnement van Simyo. Ik ben hier tot nu toe erg tevreden over, maar sinds vandaag zag ik dat mijn iPhone 4 opeens 46,4 mb verbruikt heeft aan DNS-voorzieningen. Ik hou elke dag bij hoeveel MB's ik gebruik en ik gebruik mijn mobiele netwerk alleen voor whatsapp, alle andere apps heb ik uitgeschakeld. Ook heb ik automatische updates uitgeschakeld. Ik schrok vanochtend toen ik zag dat ik opeens al 60 mb had verbruikt, terwijl dit gisteravond nog 15,5 mb was. Ook was het verbruik van de DNS voorziening gister nog 6,4 mb en nu opeens 46,4. Ik vraag mij af hoe het kan dat deze binnen 1 nacht zo hoog is geworden zonder dat ik gebruik heb gemaakt van mijn netwerk. Ik zet mijn netwerk namelijk zodra ik een wifi verbinding heb uit. Ik heb een abonnement van 200 MB per maand, dus ik dacht dat dat wel voldoende zou zijn voor alleen whatsapp. Ik zou dus graag een oplossing willen voor dit probleem.
icon

Beste antwoord door Ernst 16 May 2014, 10:34

Bekijk originele reactie

1 reactie

Reputatie 5
Badge +11
Hoi Sdebruin, welkom op het Simyo forum :)

Uit je gegevens maak ik op dat je deze vraag ook via het contactformulier gesteld hebt.
In het antwoord dat je kreeg is al beschreven dat wij geen inzage hebben in jouw verbruiksdetails. Wij mogen enkel de tijdstippen en de hoeveelheid data zien.
Ook als zouden wij die inzage wél hebben, dan konden we je nog niet vertellen wat dit verbruik heeft veroorzaakt.
Ik merk dat je wel bekend met met de verbruiksmeter van je iPhone. Je bent de hele lijst met apps doorgegaan bij Instellingen > Mobiel netwerk, en onderaan heb je gekeken bij Systeem. Daar, bij DNS-voorzieningen heb jij het dataverbruik teruggevonden.

Nu gaat het ingewikkeld worden.

DNS gebruik kost normaal gesproken helemaal niet veel data. Het is namelijk puur het omrekenen van computernamen naar nummerreeksen (IP adressen).
Er kan wél een app op je telefoon staan dit onderdeel van jouw iOS gebruikt voor eigenlijk van alles en nog wat.
De vakterm die ik daarbij gevonden heb is DNS Service Discovery API.
Ik check met enige regelmaat andere fora die gaat over iPhones (heb er zelf ook 1 🆒), wie weet dat je daar wat wijzer kunt worden hierover. Een voorbeeld hiervan is dit forum.

Ik hoop dat ik je een enigszins duidelijk antwoord heb kunnen geven.

Reageer