Skip to main content

.

Sinds kort heb ik een iPhone 5s en ik kwam er achter dat er alleen nog maar een "Enable 4G" schakelaar aanwezig is in iOS 8.1.2. Ik zit nu standaard op 3G en kan dit nier meer uitzetten om af en toe wat batterij te besparen. Ik woon dichtbij de Duitse grens en daar kan 3G soms te wensen over laten. Dan is het aan te raden om tijdelijk de telefoon op 2G te zetten. Continu automatisch switchen tussen 3G en 2G kost namelijk erg veel batterij.



Ik heb behoorlijk wat gegoogled en ben tot de volgende conclusie gekomen:

Apple laat het aan de provider welke opties getoond worden. Dit is in te stellen door de providers via een zogenaamde Carrier Update. Er zijn volgens support.apple.com drie mogelijkheden:



1) 

- Off

- Voice Data

- Data only



2)

- Enable LTE/4G schakelaar



3)

- LTE/4G

- 3G

- 2G



Ik krijg momenteel mogelijkheid 2 te zien op mijn iPhone 5s. Het zou echter fijn zijn als we mogelijkheid 3 krijgen, zodat mensen die geen 4G hebben af en toe 3G kunnen uitzetten om bijvoorbeeld batterij te besparen.



Ik heb via dit forum "2G optie weg iPhone" geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Ik neem aan dat dit bij iOS 7 nog wel kon maar bij iOS8 niet meer. Ook op het forum van Apple komen veel klachten voorbij, vooral uit Inda (daar schijnt 3G een drama te zijn). De vraag waarom Apple dit juist aan de providers overlaat en niet zoals bij Android gewoon alle opties geeft is ook een veel terug komende vraag.





Is de informatie die ik hier boven geef juist?

Kunnen jullie misschien nog meer informatie geven?

Kunnen jullie samen met KPN hier wat aan doen?

Is er een andere manier om toch de keuze te krijgen om te switchen tussen 2G, 3G en 4G?
Ik kan bevestigen dat ook op mijn iPhone 5 met een actieve Simyo aansluiting alleen mogelijkheid 2 getoond wordt. Dit geldt ook voor mijn provider hier in de UK.

Ben ook wel benieuwd waarom een 3G schakelaar ontbreekt bij Simyo. Bij mijn provider Three in de UK heeft dat geen enkele zin want Three UK werkt alleen op 3G/4G. Dus kun je hier alleen maar 4G aan- en uitzetten. Maar dat ligt bij KPN/Simyo anders want die bieden wel 2G aan.
Hoi martijnonline,



Welkom terug op het forum.



Erg vervelend dat je batterij sneller opraakt door het switchen van 2G/3G.



Een carrier update terugdraaien gaat helaas niet. Dat zou betekenen dat abonnees alleen de mogelijkheid hebben om 3G uit te zetten en 4G niet.



Vaak kan je dit omzeilen door via iTunes een oudere iOS op te zetten. Ik begrijp uit je bericht dat je deze stappen al hebt doorlopen, zonder resultaat. Ik ben bang dat Apple de mogelijkheid, om je telefoon terug te zetten naar een oudere iOS, heeft geblokkeerd.



Helaas kan ik geen andere opties bedenken om dit probleem te verhelpen.
Hallo -Ali,



Bedankt voor je reactie. Volgens mij heb ik het niet helemaal goed uitgelegd. Ik vraag niet om het terug draaien van een carrier update. Er is een mogelijkheid om een 2G/3G/4G te krijgen binnen iOS. Echter heeft Apple er voor gekozen deze optie aan de providers over te laten. Waar het dus op neer komt is waarom heeft Simyo/KPN niet gekozen voor deze optie. Wellicht is dit een optie voor een volgende carrier update? Zie:



http://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/iphone/iphone6/ios8_lte_voice_data.png



Bron: http://support.apple.com/en-us/HT203124
Zoals ik het leest brengt Apple dus Ios 8.1.2 uit en zegt dan dat de providers verantwoordelijk zijn hoe de klant die opties ziet in de telefoon. 



Dus elke keer als een toestel fabrikant iets veranderd dan moeten de providers daar maar op inspringen. Klinkt kritisch maar zo zie ik dat.



When you update to iOS 8.1 on your iPhone, you might see different options for your cellular data connectivity in Settings > Cellular. These options will vary depending on your carrier's network. 
Hoi martijnonline,



Wat vervelend dat jij sinds de update niet meer kan kiezen tussen 2G en 3G. Helaas hebben wij geen invloed op de eventuele keuzes die KPN hierin maakt.



Als de netwerkopties je echt in de weg gaan zitten, is een telefoon de de keuze aan de klant laat misschien iets voor je. Bij Android en Windows phone is dit beide het geval. Of hopen dat Apple dit aanpast bij een nieuwe update;)



Bij mijn weten is er geen netwerk in NL die de 3e optie gebruikt. Ken jij iemand in jouw omgeving met een iPhone die de 3e optie heeft?
Ha -Ruud,



Bedankt voor je reactie. Ik was in de veronderstelling dat jullie wel suggesties kunnen doen bij KPN. En aangezien ik klant ben bij Simyo en niet bij KPN is dit volgens mij een juiste manier om mijn wens (en ik verwacht eigenlijk wel van meer mensen) kenbaar te maken.



Je geeft aan dat ik moet hopen op een update van Apple. Ik heb ook een feedback request ingediend bij Apple. Echter acht ik de kans groter dat KPN mee gaat in mijn suggestie dan dat Apple hun beleid aanpast. :)



Om antwoord te geven op jouw vraag: Nee ik ken niemand in mijn omgeving waarbij de derde optie gebruikt wordt. Maar hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik er van overtuigd ben dat de derde optie de juiste is. Dan kan iedereen zijn iPhone naar zijn of haar wens instellen. Zoals ik ook al eerder heb aangegeven ik vind het ook raar dat Apple deze keuze bij de provider neer legt, maar helaas is het niet anders en vandaar dit bericht op dit forum.
Hoi martijnonline,



Ik heb nog even overleg gepleegd met specialisten van het KPN netwerk. Om erachter te komen hoe het zit met de keuzes in de update. Wat blijkt, we lazen het verkeerd;) haha Apple geeft de netwerken daar niet de keuze in. Het ligt er aan hoe het netwerk is opgebouwd, en hoe ver gevorderd het netwerk is.





If your carrier supports LTE (might also be called 4G) but not VoLTE, you'll see this option:
Dit is het geval bij KPN. KPN heeft een 4G netwerk uitgerold. Daardoor krijgen ze deze versie van de update. De reden dat je deze versie bij iedereen in nederland zo ziet, is dat bijna ieder netwerk 4G heeft uitgerold in Nederland.:)





Voor optie 3, die door iedereen(ook Simyo en KPN) gewenst is staat er:
If your carrier will support LTE (might also be called 4G) but hasn't rolled it out on the network yet, you'll see these options
En KPN heeft een 4G netwerk uitgerold.



Helaas hebben wij, en KPN, geen invloed op deze functie binnen de IOS update. Laten we hopen dat Apple de consument gewoon de keuze geeft om het netwerk zelf in te stellen.:)



Nu lees ik deze zin ook heel anders;)
These options will vary depending on your carrier's network.
Las jij de informatie van Apple in eerste instantie ook anders?
Dus ik heb het ook verkeerd opgevat wat Appel schreef? :rolleyes:
Het eerder geciteerde document van Apple is m.i. voor tweerlei uitleg vatbaar. De tekst lijkt te suggereren dat het puur een beslissing van de carrier (KPN in dit geval) is welke van de drie opties getoond worden, en dat Apple daar verder buiten staat. Maar kennelijk hebben de carriers deze keuzevrijheid helemaal niet, het is de manier waarop hun netwerk is opgebouwd (klaarblijkelijk weet Apple precies hoe mobiele netwerken van alle providers over de hele wereld zijn opgebouwd!) wat bepaalt welke van de drie opties de gebruikers van dat netwerk te zien krijgen.



Maar is dat werkelijk zo? We hebben hier te maken met twee verschillende updates.



Ten eerste de iOS update, waar providers inderdaad helemaal geen invloed op hebben.



Maar er is ook een carrierupdate, deze update vindt plaats elke keer dat je de simkaart wisselt voor eentje van een andere provider (als je een simlockvrije telefoon hebt). Zo zie ik bijvoorbeeld onder instellingen iets andere netwerkopties met mijn Three simkaart dan wanneer ik de Simyo sim gebruik. Dat komt door carrier-specifieke informatie die wordt gedownload zodra een simkaart van een andere provider in de iPhone wordt geplaatst. Ik weet het niet zeker, maar het lijkt waarschijnlijk dat carriers (Simyo/KPN in ons geval) bepalen welke informatie via deze carrierupdate op telefoons van hun klanten wordt geinstalleerd. Als dat waar is dan rijst de vraag of het voor Simyo niet mogelijk is om via deze carrierupdate de eerder in het Apple document genoemde optie 3 (d.w.z. het kunnen aanvinken van LTE, 3G en/of 2G) te activeren.
@Scotsman, ik denk dat jij het hierboven juist hebt. Ik heb nog even verder gegoogled en kom onder andere de volgende reactie tegen op het Apple forum:



The available network parameters are the responsibility of the carrier, and will appear based on the settings of the carrier and the carrier file. Any questions about these features must be answered by the cellular company that provides your service.




Helaas heb ik (nog) geen officiële bron kunnen vinden.
Als dat waar is dan rijst de vraag of het voor Simyo niet mogelijk is om via deze carrierupdate de eerder in het Apple document genoemde optie 3 (d.w.z. het kunnen aanvinken van LTE, 3G en/of 2G) te activeren.



Hoi Scotsman,



Bedankt voor je uitleg.



-Ruud heeft dat laatste nagevraagd bij de netwerkspecialisten. Zij gaven aan dat KPN/Simyo toch niet zo'n keuzevrijheid hebben als Apple het schetst :(



Jammer, want persoonlijk gaat mijn voorkeur ook uit dat je op je toestel zelf kan kiezen tussen de verschillende netwerken.
Sinds iOS 8.3 kan ik zelf de keuze maken tussen 2G/3G/4G.
Hoi martijnonline,



Bedankt voor de update! Zoiets had ik al begrepen van een andere klant 🙂. Heb je het al zo in kunnen stellen dat je batterijgebruik afgenomen is?



Groetjes, Tiury
Hallo Tiury,



Ja, onlangs haalde mijn iPhone 5s een gebruik van 7 uur en 20 minuten en een stand-by van 19 uur en 12 minuten.



Vergeleken met 3G was dit zo'n 5 - 6 uur gebruik en 14 - 15 uur stand-by.
Sinds iOS 8.3 kan ik zelf de keuze maken tussen 2G/3G/4G.



Ik niet met de Three sim in de iPhone. Omdat Three alleen 3G/4G aanbiedt heeft het kunnen kiezen van 2G helemaal geen zin, vandaar dat die mogelijkheid op de iPhone niet beschikbaar is. Ongetwijfeld wordt dit door de carrier update geregeld, en ik verwacht dan ook dat de 2G optie verschijnt zodra ik mijn iPhone opstart met de Simyo sim er in. Ik zie het wel wanneer ik weer in NL ben.
Hoi martijnonline,



Dat is een best verschil zeg! Goed dat de functie dan eindelijk beschikbaar is 🙂. Het helpt ons overigens ook erg met het helpen van klanten en het lokaliseren van netwerkproblemen.



@Scotsman



Ik denk ook dat de functie wel beschikbaar is met de Simyo sim 🙂 We horen het van je als je op de lowlands bent geweest.

Reageer