.

Beantwoord

Waarom weigert mijn telefoon 3G te gebruiken?

  • 17 April 2014
  • 6 reacties
  • 367 Bekeken

Badge
Ik heb een Samsung Galaxy Gio G5660 en sinds 3 dagen internet via Simyo. Wat mij opvalt is dat het toestel in rust bovenin het scherm 3G aangeeft, maar zodra ik iets online ga doen (bv mail checken of zo) hij overspringt naar H en een triest langzame snelheid heeft. Zelfs als ik recht onder de zender ga staan (deze bevindt zich hier vlakbij, postcode 7419 BA). 

Ik heb braaf de instellingen laten doorvoeren met behulp van jullie welkomsSMS (ps mooi systeem hoor) met dit resultaat. Vervolgens de instellingen nog eens handmatig gecheckt nav jullie informatie over mijn toestel op dit forum. Maar helaas.

En waar ik ook sta, in huis, tuin of onderweg, in de stad of waar dan ook, overal hetzelfde liedje. 

hebben jullie nog ideeën?
icon

Beste antwoord door Ernst 18 April 2014, 10:27

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9
De H staat voor High Speed Packet Access (HSPA). Dit is een 'snelle' dataverbinding over het 3G netwerk. Oorspronkelijk maakte de dataverbinding van het 3G netwerk gebruik van de technologie Universal Mobile Telecommunications System (UMTS), dat slechts 364kbit per second aankan. HSPA tot 14 Mbit/s per second aan en met uitbreidingen daarop (Evolved High Speed Packet Access (HSPA+)) zelfs 84 Mbit/s.

KPN's netwerk gaat niet zo snel. 7Mbit/s tot 14Mbit/s(afhankelijk van locatie) over HSPA (en dus 3G) is mogelijk. De H(+) is een goed teken, want dat is de snelste 3G dataverbinding, die er is.

Voor een dataverbinding is: (2)G of E een slecht teken. Dat zijn dataverbindingen over het 2G/GSM netwerk, en die zijn pas traag!

Waarom je verbinding traag is, kan ik niet achterhalen. Daar is een moderator voor nodig.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Fratema, wat leuk dat je je vraag op het forum stelt :)

Voor wat betreft de uitleg van de netwerken en maximaal haalbare snelheden kan ik niets toevoegen aan het antwoord van Groentjuh. Waarvoor dank!
Over jouw specifieke geval kan ik wél wat toevoegen.
Er spelen bij jou namelijk een aantal oorzaken. Als je op de KPN coverage checker zoekt op jouw postcode zie je dat jouw wijk een maximaal haalbare snelheid heeft van 7,2 Mb/s met een gemiddelde van 5,5 Mb/s. Je geeft zelf aan dat er in jouw wijk een mast staat en zelfs als je daaronder staat, je internet niet sneller wordt.
Nu geeft het onder een mast staan niet veel extra's aan een snelheid, het kan zelfs minder worden omdat het signaal meer horizontaal verzonden wordt dan verticaal. Onder de mast staan bij de Kweekweg heeft sowieso niet veel zin, want dat is geen KPN mast. De KPN mast voor jouw wijk staat bij de Lage Steenweg / Zwarte Pad.

Voor de zekerheid kun je misschien je instellingen nog even checken met dit topic, wellicht dat er iets niet helemaal optimaal staat nog.

Wat ik me verder eigenlijk afvraag is of je dit langzame internet enkel op jouw postcode ervaart, of overal? Kun je dit laten weten?
Badge
Dank je wel, Groentjuh en Ernst, voor jullie uitvoerige antwoord. Ik zie via de KPN-checker dat de snelheid in het centrum, bv. bij het station, een stuk hoger zou moeten zijn 🙂 Ik ga zo maar eens een stukje toeren en proberen....
Badge
Dank je wel, Groentjuh en Ernst, voor jullie uitvoerige antwoord. Ik zie via de KPN-checker dat de snelheid in het centrum, bv. bij het station, een stuk hoger zou moeten zijn 🙂 Ik ga zo maar eens een stukje toeren en proberen....


Gisterenmiddag een ritje stad gemaakt naar de donkergroene zône. Helaas pindakaas, ook her scoor ik met moeite 2 Mb/s. Zal wel aan mijn mobiel (Samsung galaxy Gio)  liggen of zo, die is nogal basic. Bv 280 Mb intern geheugen, een paar leuke apps en vol zit 'ie. 😕
Hallo Fratema.

Graag wil ik nog iets zeggen over de laatste opmerking van jou.

Wanneer je er voor zorgt dat bij google store de instellingen zo staan dat apps niet automatisch worden bijgewerkt maar via wifi.
Dan beslis jij welke apps worden bijgewerkt en wanneer.
Heb je apps die je niet gebruikt maar standaard op de telefoon staan. Dan kun je bij applicatiebeheer de updates verwijderen.
Bijvoorbeeld chrome, hangouts en youtube.... Die komen dan terug te staan op fabrieksstand.
Dat scheelt weer in Internal Ram. (Apparaatgeheugen)

Groetjes.
Friesian
Reputatie 5
Badge +11
Hi Fratema,

Een Samsung Galaxy Gio staat inderdaad niet bekend om zijn grote geheugen... Wel is het uit te breiden tot 32 GB met een micro SD.
De maximaal haalbare snelheid met een Galaxy Gio is ook 7,2 Mbps heb ik uitgezocht, dat kán heel goed een rol spelen in de snelheden die je ervaart :(

Voor wat betreft je geheugen; hebben de tips van Friesian je kunnen helpen?

Reageer