.

Vraag

Waarom springt wifi steeds over naar 4G?

  • 14 October 2023
  • 20 reacties
  • 1342 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Waarom springt mijn wifi steeds over op 4G?

Gaat allemaal van mijn databundel af.


20 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Waarschijnlijk is het wifi signaal niet sterk genoeg op die bewuste plek  en hij daardoor overschakelt op 4G  Wat is ingeschakeld in je mobiel.

bij een iPhone kun je dit vinden onder instellingen mobiel netwerk  Wifi-assistentie.

bij een Android weet ik niet waar dit zit. 
 

Reputatie 2
Badge

Ok, ik zal eens kijken of ik het kan vinden op mijn Android toestel. 

Bedankt voor je snelle reactie iig!

Reputatie 4
Badge +2

Ok, ik zal eens kijken of ik het kan vinden op mijn Android toestel. 

Bedankt voor je snelle reactie iig!

Bij Android kun ja alle instellingen vinden onder het 'tandwieltje' genaamd Instellingen. 

Hier kun je zowel Wifi als 4/5G aan- en uitzetten en ook zien wanneer je Wifi wegvalt en je verbinding overschakelt  naar data. Misschien kun je daarmee ook je Wifi optimaliseren.

Reputatie 2
Badge

Hallo Kaas,

Wat jij voorstelt heb ik al eens gedaan. 

Maar wat Ron zei, is ook wel een idee. Heb de router verplaatst boven op de kast en heb er een wifi streepje bij. Stond mss toch wat verscholen achter objecten. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb ha, ha. Dus zal het signaal ook beter worden. Zal morgen eens beter bekijken wat de beste plaats is. Moet alleen eens kijken hoe ver ik kan gaan met de kabels.

Maar bedankt voor jullie reacties!

 

Reputatie 7
Badge +6

Misschien kun je nog overwegen om een extra wifipunt aan te schaffen de keuze is reuze informeer desnoods eens bij je provider😉

Reputatie 4
Badge +2

Misschien kun je nog overwegen om een extra wifipunt aan te schaffen de keuze is reuze informeer desnoods eens bij je provider😉

….. of misschien tref je hier nog goede tips aan @Josefina , of hier. Ook geeft SeniorWeb vaak nuttige Wifi tips. 

Reputatie 2
Badge

Bedankt Ron en Kaas, ik zal er vanmiddag eens goed voor gaan zitten en de tips bekijken. Ik zal eens informeren bij mijn provider. En Seniorweb is ook een goed advies. 

Het is ook niet dat wifi elke dag overspringt naar 4G, maar komt wel vaker voor en dan zie ik dat later pas.

Ik ga er mee aan de slag.

 

 

Reputatie 4
Badge +2

Bedankt Ron en Kaas, ik zal er vanmiddag eens goed voor gaan zitten en de tips bekijken. Ik zal eens informeren bij mijn provider. En Seniorweb is ook een goed advies. 

Het is ook niet dat wifi elke dag overspringt naar 4G, maar komt wel vaker voor en dan zie ik dat later pas.

Ik ga er mee aan de slag.

 

Goed idee @Josefina . Om ongewenste kosten op je mobile databundel te voorkomen kun je deze eenvoudig uit zetten, en pas weer aanzetten als je denkt deze nodig te hebben. Bellen en gebeld worden blijft altijd mogelijk!  Dit uit- en aanzetten hoeft natuurlijk alleen zolang je je wifi nog niet betrouwbaar genoeg vindt.  

Reputatie 2
Badge

Kaas, ja ik heb deze al uitstaan. Zet het alleen aan als ik wegga. 👍🏻

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Josefina,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier even contact over hebt opgenomen! Ik zie dat je een heleboel tips hebt gekregen van @Ron H en @Kaas Berrie, super bedankt voor jullie hulp! 😊

De functie “wifi-assistentie” bij iPhone heet bij Android telefoons meestal “slimme netwerkwissel”. Deze optie staat standaard ingeschakeld. Als deze optie aan staat, dan geef je je telefoon toestemming om automatisch over te schakelen naar 4G zodra de wifi even wat zwakker is. Ik raad dus aan om deze optie in je telefoon uit te schakelen. Op onze website hebben wij eventueel een blog met databesparingstips, misschien handig om door te nemen!

Groetjes,
Roeqajja

Reputatie 2
Badge

Hallo Roeqajja,

Ik kan de slimme netwerkwissel niet vinden op mijn Samsung galaxy A13.

Hier is een overzicht van de geavanceerde instellingen.

 

Reputatie 4
Badge +2

Hallo Roeqajja,

Ik kan de slimme netwerkwissel niet vinden op mijn Samsung galaxy A13.

Hier is een overzicht van de geavanceerde instellingen.

 

@Josefina , Netwerktoegang - wifi assistent, hier staan bij mij de instellingen die jij zoekt.

Mijn OS is Android 13.1

 

Reputatie 2
Badge

Hallo Kaas, wat ik ook probeer,  ik kan de slimme netwerkwissel en ook de wifi assistent niet vinden. 

Wat op jouw screenshot staat, dat kan ik bij mij niet vinden.

Maar je had gisteren een paar linkjes doorgestuurd, die ga ik morgen eens proberen. Ik dacht dat ik niet zo'n moeilijke vraag gesteld had, maar blijkbaar toch wel. Ha, ha. Voor nu heb ik het wel gehad  maar heel lief dat jullie gereageerd hebben. 

Reputatie 4
Badge +2

Nog even een aanvulling @Josefina :

Bij mijn versie van Android is de volgorde: Instellingen / Wi-Fi / Wi-Fi-assistent , dan kom je bij mijn getoonde screenshot.

Bij een wat oudere versie kan de volgorde zijn: Instellingen / Netwerk en internet / Wifi / Wifi-voorkeuren / Geavanceerd 

Succes.   

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Josefina,

Bedankt voor je bericht. Wat vreemd dat je de optie niet kunt vinden, misschien kan het filmpje van deze link je nog helpen.

Heel erg bedankt voor je hulp @Kaas Berrie! Dit waarderen wij enorm. 😊

Groetjes,
Roeqajja

Reputatie 2
Badge

Hallo Roeqajja, 

Pff, pff, heb het eindelijk gevonden. 

Bij mijn Samsung staat het onder Geavanceerd/Intelligent WiFi en dan kun je het schuifje aan of uit zetten bij: Overschakelen naar mobiele  gegevens. Die heb ik nu uitgezet en hopelijk is het probleem hiermee opgelost. 

@Ron H@Roeqajja Dank jullie wel voor jullie hulp en speciaal voor @Kaas Berrie die zoveel geduld had en oplossingen aanbood!! 

 

Reputatie 4
Badge +2

Hallo Roeqajja, 

Pff, pff, heb het eindelijk gevonden. 

<knip>

@Ron H@Roeqajja Dank jullie wel voor jullie hulp en speciaal voor @Kaas Berrie die zoveel geduld had en oplossingen aanbood!! 

 

Graag gedaan @Josefina , klanten helpen klanten, daar is een forum immers voor! @Ron H heeft bovenin deze topic al gemeld dat je wel moet proberen je Wifi signaal te verbeteren. Je hebt nu immers aan symptoombestrijding gedaan, de oorzaak moet je nog wel aanpakken.

Zie de eerder gegeven tips. Succes.

CC: @Roeqajja 

Reputatie 2
Badge

Goedemorgen @Kaas Berrie ,

Ja, ik ga de tips van @Ron H zeker nog bekijken. 

Dank je!

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Josefina,

Bedankt voor de update. Goed om te horen dat je de optie uiteindelijk toch hebt kunnen vinden! :)

Groetjes,
Roeqajja

Reputatie 2
Badge

Hallo @Roeqajja,

Dank je wel voor je reacties.

Groetjes, 

Josefa

Reageer