.

Beantwoord

Waarom ontvang ik sms over datagebruik?

  • 27 January 2015
  • 11 reacties
  • 422 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 4 reacties
Hoi,
ik krijg vanmorgen een sms dat ik op 50% van mijn datagebruik zit en een paar minuten later dat de bundel volledig verbruikt is.
Ten eerste kan dat niet kloppen gezien mijn gebruikspatroon en ten tweede staat op mijn verbruiks overzicht duidelijk weergegeven dat ik op dit moment nog 327Mb van de 500 bundel over heb.

ik ga er dus vanuit dat de smsjes ten onrechte verzonden zijn.
graag even bevestiging.

groet,
Bart
icon

Beste antwoord door Ali 29 January 2015, 10:37

Bekijk originele reactie

11 reacties

Deze smsjes zijn allesbepalend.
De app en mijn simyo hebben een vertraging in verwerking, wees hier alert op.
Om erger te voorkomen, heb geen inzicht in wat je realtime verbruik is is er maar 1 (voor mij de beste) optie.
Jij beslist! Onderweg geen beschikking over mobiel data.......
Zet op mijn simyo internet uit. De rest laat ik over aan de moderator.

Groet,
Friesian
ik heb het internet nu dan maar uitgezet op jouw advies maar ik kan verder niets met deze reactie natuurlijk.
hoe krijg ik nu duidelijk wat hier aan de hand is?
Ik verbruik bij lange na mijn databundel niet normaal gesproken en nu is er binnen een paar minuten een paar honderd Mb doorheen gejaagd volgens jullie. (en dat terwijl ik op dat moment gewoon op Wifi zat)

graag iets meer duidelijkheid dan dit.
Daarvoor kun je echt het allerbeste wachten op de reactie van een moderator.
Komen er geen xtra reacties van anderen of jou dan streeft men bij simyo ernaar om binnen een werkdag te reageren, zij hebben wel inzage in je gegevens.

Groet,
Friesian

Lees even mijn vaste onderschrift. 
iets meer aanvullende info van mijn kant inmiddels (zoon even laten kijken):

- blijkt vandaag (27-01) ineens ruim 800Mb aan dataverbruik gemeten te zijn op mijn telefoon, geen idee waarvoor
- dit moet dus vóór 7.30 al geweest zijn gezien het tijdstip van de smsjes
- het dataverbruik blijkt terug te leiden op google-services die op de achtergrond draaien (geen idee waarvoor dat is)  (back-up??)
- telefoon ligt op dat moment standaard nog binnen mijn eigen Wifi netwerk dus waarom gaat dit ineens ten koste vanmijn bundel?

hopelijk kan iemend verklaren hoe dit kan en vooral hoe ik dit voorkom
en daarnaast hoop ik dat Simyo onderkent dat dit niet mijn normale verbruikpatroon is en dat hier iets fout is gegaan en ik niet met een torenhoge rekening te maken krijg.

tot zover
bart
Hoi Bart,

Soms is het zo dat wifi uit gaat op het moment het toestel in slaapstand staat, dit je je veranderen in je wifi instellingen. 

Bij mij het het "Wifi behouden in slaapstand" Dus bij mij staat deze op altijd. 

Dan kan het alsnog gebeuren dat het wifi signaal om een andere reden word verstoord en dus weg is. Als je data toch aan staat neemt deze het dan over. 

Dus heb je wifi en data beide aan is wifi leidend tot het moment wifi uitvalt. 

En ja helaas willen apps altijd verbinding. Enige goeie oplossing is je totale internet uit te zetten als je bijv. slaapt. 
800 MB in korte tijd is erg veel. (Zou denken aan filmjes, afbeeldingen, muziek)
Google services heeft te maken met het bijwerken van apps, geen back up.
Installeer 3G watchdog daarmee bescherm je jezelf tegen dit soort situaties.
Ik heb dit al vaker vermeld en geef je dit zelfde advies.
3G watchdog remt mobiel data, deze kun je zelf perfect instellen, persoonlijk zou ik hem instellen op een limiet van 90%.

Groet,
Friesian
Reputatie 3
Badge +7
Hoi BJK66,

Het is altijd schrikken als je de verbruiksberichten krijgt.

Het verbruik laat inderdaad zien dat er op 27 januari ruim 800 MB is verbruikt. Volgens de gegevens is dit 's ochtends geweest tussen 7:40 en 8:40 uur geweest. De sms'jes worden verstuurd op actuele gegevens. De gegevens op Mijn Simyo en de Simyo App worden met enige vertraging verwerkt.

Zoals Raytje het beschrijft was je zoon waarschijnlijk ervan uitgegaan dat hij verbonden was met Wifi. Bij sommige toestellen kan het voorkomen dat er automatisch overgeschakeld wordt naar het Simyo-netwerk als de wifiverbinding wegvalt of niet sterk genoeg is. In dit geval kan dataverbruik in rekening gebracht worden.

Wij kunnen het verbruik niet inzien, maar via de simkaart wel vaststellen dat er verbinding heeft plaatsgevonden. Als provider mogen wij niet bijhouden welke websites je als klant bezoekt of welke informatie je downloadt. Gezien de grote hoeveelheid lijkt het op het streamen van filmpjes of muziek.

Je kan de tip van Friesian opvolgen en 3G watchdog installeren op het toestel van je zoon. Veel klanten gebruiken daarnaast apps als Onavo Count of My Data Manager om het internetverbruik bij te houden. Verder geef ik je de tip onze blog te bekijken voor tips om controle te houden over je internetverbruik.

Het abonnement is een kleine maand actief. Aan de hand hiervan kunnen we geen 'normale verbruikspatroon' vaststellen. Je kan de internetbundel altijd nog verhogen mocht je zoon niet genoeg hebben aan 500 MB.

Heb ik je vragen kunnen beantwoorden?


@Raytje en Friesian, bedankt voor jullie tips en bijdrages.
Dag Ali,

even ter verduidelijking, het gaat niet om het toestel van mijn zoon maar om mijn eigen toestel/abonnement. Hij heeft alleen voor mij gekeken of iets af te leiden was wat er fout is gegaan.
Ikzelf doe helemaal niet aan video- of muziekstreamen dus dat is het in elk geval niet geweest. Waarschijnlijk betreft het de update van Android zélf (naar versie 5.0) zelf die steeds overnieuw data gaat ophalen omdat installatie niet lukt op mijn toestel. En dat gaat normaal altijd via wifi dus geen probleem, lastig dat wel maar geen probleem. Nu is die updtae waarschijnlijk doorgegaan terwijl ik niet meer binnen wifi bereik ben geweest aangezien op op de aangegeven datatransfertijd op de fiets zit richting mijn werk. Iets waarvan ik niet geweten heb dat uberhaubt mogelijk is aangezien in het toestel wel ingesteld heb dat updtaes alleen maar via wifi gedaan moegn worden.

Ik heb de gegeven tips hier inderdaad ter harte genomen en die watchdog nu geinstalleerd om herhaling hiervan te voorkomen.
Ophogen van mijn bundel is helemaal niet interesant want ik heb voor mijn normale verbruikbehoefte meer dan voldoende aan die 500 bundel. Dat is ook precies wat ik hier aangeef, deze verbruikpiek is niet normaal maar het gevolg van iets wat technisch blijkbaar fout is gegaan.
Wat ik echter wel raar vind is dat ik dit nog nooit eerder heb gehad bij mijn vorige provider. Ik weet niet of dat daar aan kan liggen of nu gewoon een vervelend toeval is, maar het is wel een feit dat ik pas na overstap naar jullie dit probleem heb. En daarmee meteen een rekening te pakken heb die 4x hoger uitvalt dan ik voor ingestapt ben. Ik probeer dus begrip te vragen voor deze "uitglijder" en hier coulant mee om te gaan en mijn maandnota bij te stellen naar de normale prijs.
(Ik heb deze situatie ook via mail aangekaart overigens omdat in het forum tot nu toe alleen vrijwilligers reageerden.)

Zoals aangegeven heb ik inmiddels maatregelen genomen waardoor zo'n mobiele datapiek niet meer voor kan komen zonder dat ik daar erg in heb.
Mocht het dan in de toekomst toch weer misgaan dan ben ik ook wel mans genoeg om toe te geven dat het mijn eigen schuld is, ik ben nu immers gewaarschuwd.

Ik hoop dat jullie begrip hebben voor deze situatie.

Bart
Reputatie 4
Badge +10
Hoi BJK66,

Goed dat je het aangeeft. Het is dus je eigen toestel en abonnement.
Fijn dat je de oorzaak hebt achterhaalt. Dit is altijd handig, zo kan je het in de toekomst voorkomen 🙂 Ook goed dat je de tips hebt doorgenomen. Als je normaal gesproken genoeg hebt aan 500 Mb, dan hoef je deze bundel inderdaad niet te verhogen.

Ik zie ook dat je via de e-mail je vraag hebt gesteld. Er is een eenmalige vergoeding komen. Hopelijk ben je hier tevreden mee.

Heb ik je vraag zo beantwoord?
Dag Naomi,

ja, een en ander inmiddels via de mail begrepen, super dat Simyo een dergelijk "ongelukje" begrijpt en dit op deze wijze op wil lossen.
Wellicht was het nu een ongelukkige samenloop van omstandigheden waardoor het fout i sgegaan terwijl ik hier nog nooit eerder last van heb gehad.
Hoe dan ook, ik heb nu inderdaad de nodige maatregelen genomen en zodra mijn niuwe bundeltermijn ingaat kan ik uitproberen of die tooltjes inderdaad goed werken.

probleem is wat mij betreft hiermee opgelost :)

groet,
Bart
Reputatie 4
Badge +10
Hoi BJK66,

Bedankt je het hier nog even laat weten 😮 Top om te lezen dat je met deze oplossing tevreden bent.

Hopelijk tot ziens op het forum.

Reageer