.

Beantwoord

Waarom heb ik geen melding gehad over mijn internetverbruik?

  • 26 May 2016
  • 2 reacties
  • 146 Bekeken

Ik kreeg een email van Simyo dat op het abonnement van een van de kinderen sprake is van grootverbruik en of ik even 100 euro wil afrekenen om de blokkade eraf te halen. De rekening is inmiddels opgelopen tot 297.41 euro als gevolg van internetgebruik. Los van de vaak enorme databundels die worden afgeschreven krijgen wij géén SMS dat de bundel voor 80% dan wel 100% is verbruikt.
We weten dus niets. De enige mail die wij zojuist is ontvangen is dat het nummer is geblokkeerd. Dat kan toch niet!!!! En dit is niet de eerste keer!!! In maart is dit zelfde gebeurd.

Moet ik nu bewijzen straks dat ik geen sms heb ontvangen? De afgelopen maanden is zeer hoog verbruik naar geen sms'en!!!!!
Ik ben benieuwd hoe Simyo dit gaat verklaren.
icon

Beste antwoord door Angela 27 May 2016, 11:05

Bekijk originele reactie

2 reacties


Moet ik nu bewijzen straks dat ik geen sms heb ontvangen?

Nee, een provider moet bewijzen dat de waarschuwing per sms is verzonden.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2012/07/16/waarschuwings-sms-tegen-onverwacht-hoge-kosten-mobiel-internet
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Inge1,

Welkom op het Simyo Forum.

Wat een nare situatie. Ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent van deze kosten.

Ik heb gelijk met je meegekeken naar het verbruik. Er is een hoop gebeurt op het account van jouw zoon. Allereerst wil ik de factuur van maart bespreken. Hier zijn inderdaad hoge internetkosten op berekend. Als ik dit verbruik bekijk, lijkt het erop alsof er een update uitgevoerd is van bijvoorbeeld de software. Er is in een korte tijd namelijk veel verbruikt. Het waarschuwingsms'jes is door ons verstuurd op 14 maart 2016 om 13:49 uur. Er is geen actie ondernomen en op 17 maart heeft de grote datasessie plaatsgevonden.

Op 18 maart is de internetoptie uitgezet via mijn Simyo en is de internetoptie voor in het buitenland geactiveerd. Ook dit via Mijn Simyo. De kosten zijn na het blokkeren van de internetoptie en het deblokkeren van de simkaart gelukkig niet meer opgelopen.

OP 23 maart hebben jullie de internetbundel uitgezet. Dit betekent dat er voor de maand april en mei geen internetbundel aanwezig is geweest. Er zijn dan ook geen kosten gemaakt, aangezien de internetoptie uit heeft gestaan. Op 23 mei is de bundel weer aangezet via Mijn Simyo. Er is nog niet veel gebruikt van deze bundel, dus je hebt inderdaad nog geen sms'je gehad.

Het verbruik van mei is echter toch erg hoog. Dit heeft te maken met sms'jes, telefoontjes en vooral internetverbruik in het buitenland. Zijn jullie op vakantie geweest? De kosten zijn geregistreerd in Bosnië Herzegovina. Dit kun je ook terugvinden via Mijn Simyo. Je kunt precies zien waar het verbruik precies geregistreerd is. Helaas is internetgebruik in Bosnië Herzegovina erg duur. Hierdoor zijn de kosten zo hard opgelopen. De tarieven vind je hier.

In het buitenland krijg je van ons geen sms'je op 80% en 100%. Dit verbruik gaat namelijk niet van je bundels af. We zorgen er wel voor dat je geblokkeerd wordt op het moment dat er € 60 aan buitenlandkosten gemaakt zijn. Het verbruik komt bij ons met een vertraging binnen. Het kan dus zijn dat je geblokkeerd wordt op terwijl je de € 60 al voorbij bent gegaan. Vooral als er precies een wat grotere sessie gaande is kan dit een stuk hoger worden. In dat geval is er nog een extra blokkade die wij uitvoeren. Om die reden heb je ook een e-mail gehad van ons. Ondertussen heb je de optie voor internetgebruik in het buitenland gelukkig uitgezet.

Ik hoop dat mijn uitleg het een en ander op z'n plaats valt voor je. Om in de toekomst hoog dataverbruik te voorkomen binnen Nederland, wil ik je aanraden dit blog door te nemen. Hier leggen we uit hoe je het beste om kunt gaan met een datalimiet en geven we allerlei tips en tricks.

Laat je het weten als er nog onduidelijkheden zijn of vragen?

@Friesian, bedankt voor je reactie :)

Groetjes,
Angela

Reageer