.

Beantwoord

Waarom heb ik een satellietverbinding gemaakt?

  • 22 June 2023
  • 13 reacties
  • 174 Bekeken

 

Ik krijg bovenstaand bericht van het nummer 1200. Ik vind het zeer verontrustend.

 

Klopt dit? Is dit een scam? Ik heb voor zover ik weet nooit akkoord gegeven op dit soort sateliet verbinding. Ik ben gewoon in Nederland. Wat is hier aan de hand?

icon

Beste antwoord door Amy 23 June 2023, 12:01

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik krijg bovenstaand bericht van het nummer 1200. Ik vind het zeer verontrustend.

Klopt dit? Is dit een scam? Ik heb voor zover ik weet nooit akkoord gegeven op dit soort sateliet verbinding. Ik ben gewoon in Nederland. Wat is hier aan de hand?

Ben jij bij een haven/veerpont/vliegveld/vliegtuig of iets dergelijks in de buurt?

Nee, gewoon een wandeling op het strand. 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Olavvdd,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend voor je is!

Zoals ​​​​​​@Groentjuh aangeeft (bedankt!) kan dit ontstaan als je verbinding maakt met het maritieme netwerk. Dit gebeurd vaak als je in de buurt bent van de zee en in dit geval dus bij een strandwandeling 😊. Via deze blog kan je alle informatie over een satellietverbinding terugvinden. 

Tip: om te voorkomen dat het toestel een satellietverbinding maakt kan je het beste op dit soort momenten de optie '’Automatisch verbinden'’ uitschakelen. Zo kan je handmatig een netwerk selecteren zodat je niet voor verassingen komt te staan! 

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag wat ik voor je kan betekenen in de gemaakte kosten.

Groetjes,
Amy

Reputatie 7
Badge +7

Nee, gewoon een wandeling op het strand. 

Ik wandel ook wel eens op het strand. Op welk strand heb je deze tegenvaller meegemaakt?

Reputatie 7
Badge +6

Heb trouwens de blog van Amy eens doorgelezen.

toch wel opmerkelijk niet🤔

 

Ga je de zee op, dan heb je nog zo’n 10 kilometer bereik via zendmasten aan de kust. Daarna is bellen en internetten alleen nog mogelijk via de satelliet.

 

dit is een stukje tekst uit de blog

Nee, gewoon een wandeling op het strand. 

Ik wandel ook wel eens op het strand. Op welk strand heb je deze tegenvaller meegemaakt?

Het strand op Vlieland, gewoon in Nederland dus.

Hoi Amy,

 

Graag zou ik de optie 'maritiem netwerk' gewoon uitzetten. Ik zit niet te wachten op dit peperdure netwerk. Kan dit uitgezet worden voor mijn nummer?

 

Groet,

Olav

Hallo @Olavvdd je kunt dan het beste in grensgebieden zoals EU-nietEU en aan de kust de providerkeus bijvoorbaat al op handmatig zetten om te voorkomen dat je in de ‘fout’ gaan.

 

Hallo @Olavvdd je kunt dan het beste in grensgebieden zoals EU-nietEU en aan de kust de providerkeus bijvoorbaat al op handmatig zetten om te voorkomen dat je in de ‘fout’ gaan.

 

Volgens mij ga ik helemaal niet de fout in, ik wil dit namelijk helemaal niet.

Reputatie 7
Badge +7

Nee, gewoon een wandeling op het strand. 

Ik wandel ook wel eens op het strand. Op welk strand heb je deze tegenvaller meegemaakt?

Het strand op Vlieland, gewoon in Nederland dus.

Inderdaad, gewoon Nederland. Wel een gebied waar je wellicht makkelijk buiten het bereik van de GSM masten komt.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Olavvdd,

Bedankt voor je reactie. Eerder vandaag heb ik deze vraag beantwoord in ons privégesprek! Zoals @JanD (bedankt!) aangeeft kan je dan het beste de optie gebruiken om handmatig een netwerk te selecteren. Er is helaas geen optie om Satelliet verbindingen uit te schakelen. 

Groetjes,
Amy

zelfde probleem  gehad aan boord van de  colour line van kiel naar oslo en vv.

na de sms direct mobiele data uitgezet  maar toch nog  6,67 aan mijn broek gehad , op de terugweg het zelfde  maar dan  voor 8,59. 

sms kwam om 15;10 , data verkeer was van 15;09 en 15;11 uur 

na gesprek met de help desk werd  3, 33  voor rekening van symyo  genomen . 

Mobiele data uitzetten is blijkbaar  niet genoeg , helaas is niet te achterhalen wat voor data verkeer er dan wel heeft plaats gevonden. 

conclusie , ga je aan boord van een ferry zet dan je netwerkkeuze op handmatig,  je blijft dan wel verbonden met de wal totdat het van zelf stopt . vraag me af of je dan nog wel een sms krijgt .

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @maro_alk,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt. Fijn dat je een deel vergoed hebt gekregen! 

Het klopt inderdaad dat je in dit soort gevallen het beste handmatig kan verbinden met een netwerk die op de boot wordt aangeboden. Je kan dan handmatig dit netwerk selecteren. Via deze pagina kan je alles over het maritieme netwerk (satellietverbinding) terugvinden. 

Groetjes,
Amy

Reageer