.

Beantwoord

Waar komt dit dataverbruik vandaan?

  • 18 August 2016
  • 15 reacties
  • 339 Bekeken

Mijn zoon heeft vandaag via mobiel internet vreselijk hoge verbruikskosten gemaakt buiten zijn bundel, ongeveer 18 x € 8,79 (58,6 mb). Hij weet niet hoe dit komt zegt hij. Nu wil ik er graag achter komen hoe dit ontstaan is. Hoe doe ik dit?

Met vriendelijke groeten,

Irene Meijer
icon

Beste antwoord door Jihane 19 August 2016, 11:48

Bekijk originele reactie

15 reacties

De meeste telefoons hebben een ingebouwde data monitor. Daar is te zien waar de mb's heen zijn gegaan.
Dat heeft hij er niet op zitten volgens mij. Ik heb gezocht. Kan het zijn dat het gewoon YouTube filmpjes zijn geweest? Het is wel steeds hetzelfde aantal mb's 59,6. en bedrag.
Wat voor telefoon heeft hij?

Die pakketjes van 18x59,6 MB dien je bij elkaar op te tellen. Om technische redenen kan het niet in 1x getoond worden maar dus enkel op de manier zoals nu te zien is. Dit kan duiden op een groot aantal updates voor apps of een software / firmware update van de telefoon.

Advies is (voor de toekomst) de tekst + links uit onderstaande link door te nemen en het toestel waar nodig in te stellen zodat het niet nog eens zou kunnen voorkomen.

https://forum.simyo.nl/internet-62/faq-mijn-internet-verbruik-hoog-zijn-2989
Hallo Raytje,

Bedankt voor je antwoord, dat is inderdaad waarschijnlijk het probleem, dat hij YouTube filmpjes heeft gekeken. Het rare is echter wel dat het allemaal dezelfde mb's zijn in een kwartier tijd! Misschien dat Simyo hier nog iets van kan zien?
Reputatie 7
Badge +7
Nee, om privacy redenen kan Simyo alleen zien hoeveel data je hebt gebruikt, maar niet welke programmas dit hebben gebruikt. Volgens mij hebben veel toestellen software ingebouwd om te zien welke programmas data verstoken.

Weet je zeker dat dit echt niet op zijn toestel zit?
Hallo Wim,

Ik ga nog even zoeken, maar ik vermoed dat hij YouTube filmpjes heeft gekeken buiten zijn bundel. Het is alleen wel raar dat het steeds hetzelfde aantal mb's was.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Cyberbenz,

Wat vervelend dat je tegen zoveel kosten aan bent gelopen! Ik kan me goed voorstellen dat je hiervan schrikt. Ik zie dat je zoon een bundel heeft van 500 MB's, en ik zie ook dat er in augustus fikse buitenbundelkosten gemaakt zijn. Ik kan niet precies inzien welke apps dit veroorzaakt hebben, dit vanwege privacyredenen (zoals Wimj12 al aangaf). Gelukkig houden de meeste smartphones zelf wel bij welke apps data verbruiken. Zowel Android als Apple producten houden dit bij.

Ik wil je ook graag doorverwijzen naar de volgende blogpost. Je vindt hier allerlei tips om het dataverbruik zo miniem mogelijk te houden. Zo staan er bijvoorbeeld manieren om ervoor te zorgen dat er geen automatische updates en dergelijke uitgevoerd worden via mobiele data.

Wat het aantal MB's betreft: het dataverbruik wordt opgedeeld in pakketjes van ongeveer 60 MB's. Zo'n pakketje kost dan inderdaad € 8,79. Je ziet deze blokjes verschijnen zodra er sprake is geweest van een heleboel dataverbruik. Stel je voor dat ik in een korte tijdspanne 400 MB's verbruik: dit wordt door het systeem opgedeeld in zes blokjes van ongeveer 60 MB's (6 x 60 = 360) en één blokje van de overgebleven 40 MB's. Het is dus slechts een kwestie van weergave.

Zodra de internetbundel van je zoon op dreigt te raken, krijgt hij haar een SMS-bericht over. Deze SMS'jes ontvangt hij als zijn bundel 80% heeft bereikt, en als zijn bundel 100% heeft bereikt. Op dat moment kan hij (via jou :)) ervoor kiezen om zijn internet uit te zetten, of extra MB's te kopen. Ik zie dat jij intussen het internet uit hebt gezet voor die aansluiting. Verstandig! 🙂 Zo weet je zeker dat er geen verbruik meer plaats kan vinden.

Omdat ik het wel ontzettend zuur vind dat er zoveel buiten de bundel is verbruikt, wil ik jouw zoon graag 1000 MB's cadeau aanbieden. Hij kan deze MB's dan activeren voor augustus (waar nog tien dagen van over zijn) óf voor de hele maand september. Lijkt dat je leuk? Zodra je hier een berichtje over plaatst hier, zorg ik ervoor dat die extra MB's klaar staan!

Groetjes,
Jihane
Goedemiddag Jihane,

Heel erg bedankt voor je reactie, maar ik heb het internet uitgezet en dat ga ik ook niet direct weer aanzetten. Het blijkt dat hij er nog niet mee om kan gaan (hij is 13 jaar). Hij had gewoon niet er op gelet dat de wifi uit was en is inderdaad filmpjes e.d. gaan kijken. Ik ben allang blij dat Simyo hoogverbruik signaleert anders was de nota nog hoger geweest!Jouw uitleg is erg duidelijk, bedankt daarvoor. Nu snap ik ook die blokken van 60 mb. Als hij voor de rest van de maand 1000 MB van Simyo krijgt is dat hartstikke leuk, maar hij mag het toch niet meer gebruiken en de kosten zijn helaas al gemaakt. Ik zou er meer mee opschieten als het te betalen bedrag verlaagd werd, maar dat zal wel niet gebeuren ben ik bang?
In ieder geval heel erg bedankt nog.

Met vriendelijke groeten,

Irene Meijer (een hele tevreden Simyo klant)
Hallo Jihane,

Heb je misschien nog iets aan de kosten kunnen doen? Ik heb inmiddels € 100 betaald van het extraverbruik, maar ik zag dat Simyo wel eens een factuur verlaagd. Wij zijn al jaren klant (mijn man, ik en mijn zoon) en betalen altijd alles netjes op tijd. Misschien zou je in dit geval een uitzondering kunnen/willen maken?
Ik zou Simyo en jou zeer erkentelijk zijn.

Groetjes,

Irene Meijer, een geschrokken moeder
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Cyberbenz,

Ik ben blij dat je iets aan mijn bericht hebt gehad 🙂 Mijn excuses voor de late reactie, maar ik was druk in overleg met allerlei afdelingen. Deze situatie is natuurlijk erg vervelend voor jou, en ik kan me goed voorstellen dat je hiervan geschrokken bent.

Om die reden wil ik de gemaakte kosten verrekenen met extra internetbundels! Dit houdt in dat er een berekening wordt gedaan: hoeveel MB's zijn er gebruikt? En stel dat er wél extra MB-bundels gekocht waren, hoeveel zou dát dan kosten? Op basis hiervan wordt besloten hoeveel je dan gaat betalen. Voor jou zal dit dan uitkomen op € 15,-. in plaats van € 167,82 buiten de bundel.

Wat vind je van deze tegemoetkoming? :D

Groetjes,
Jihane
Hallo Jihane,

Ik had al eerder twee keer een reactive geplaatst, maar op een of andere manier zie ik die niet terug. Dat je ons 1000 MB kado wilt doen vind ik natuurlijk hartstikke mooi, maar ja dan heb ik nog altijd een rekening van € 170 die niet nodig was geweest en een boel verdriet van mijn zoon, want dit was natuurlijk nooit zijn bedoeling! Dat onze wifi thuis (van KPN) soms onstabiel is wisten wij en hij ook niet. We zijn al Jaren klant van Simyo en betalen altijd netjes op tijd. Nooit geen problemen gehad. Misschien zou je iets aan de kosten kunnen doen uit coulance?

Alvast hartelijk dank,

Irene Meijer (moeder)
Hallo Jihane,

Ik lees nu pas het berichtje van 7 dagen geleden. Je merkt wel dat ik nog niet precies weet hoe het forum werkt, sorry.
En jouw voorstel dat we € 15 extra gaan betalen i.p.v. € 167,82 vind ik natuurlijk fantastisch. Als je dit voor ons kunt regelen zou dit geweldig zijn!

Bedankt alvast

Met hele hartelijke groeten,

Irene Meijer
Reputatie 5
Badge +8
Hoi Cyberbenz,

Goed om te zien dat je blij bent met de geboden oplossing 😉 We gaan het voor je in orde maken.

De factuur van augustus zal worden aangepast. Laat je het weten als je nog vragen hebt?

Groetjes,
Sean
Hallo Sean,

Super dat jullie dit zo oplossen. Ik zag dat het ook al op de factuur van augustus is gecorrigeerd. Fijn dat Simyo zo flexibel en klantvriendelijk is.

Als ik nog vragen heb zal ik ze zeker stellen.

Nog bedankt en een fijne dag,

Met vriendelijke groeten,

Irene Meijer
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Cyberbenz,

Fijn om te horen dat je zo tevreden bent! 🙂 Namens Sean: heel graag gedaan!

Laat je 't weten als je nog vragen hebt?

Groetjes,
Jihane

Reageer