.

Beantwoord

Verbruik data maar niet op internet geweest

  • 2 September 2013
  • 19 reacties
  • 5054 Bekeken

Ik heb sinds 28 aug. internet op mijn mobiel. Heb nauwelijks gebruik gemaakt hiervan wel is er in 4 dagen tijd (aug.) 31 mb verbruikt, vreemd! Het kan natuurlijk dat er iets gedraaid heeft op de achtergrond waar ik geen weet van had. Vervolgens kreeg ik 200 mb per1 sept. voor deze maand. Vanochtend 3 sept. zag ik dat er 5 mb verbruikt was terwijl ik de tel. voor de nacht helemaal heb uitgezet, hoe kan dit ? Ik ben niet van plan de tel. uit te zetten om te voorkomen dat er ongewild data verbruikt wordt. Wat is de oplossing om zonder gebruik van internet mb's te verbruiken ? Btw: in mijn scherm staat de waaier van wifi met daarachter 3G als de tel. aan staat.
icon

Beste antwoord door Charlene 3 September 2013, 17:10

Bekijk originele reactie

19 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Beste JOHANN,

Het is bijna niet te achterhalen waarom of welke app zomaar verbinding maakt met 3G. Wat je zou kunnen doen is een app downloaden die het data verkeer monitord. Wil je helemaal geen data meer dan kan je ook internet op de Simyo site uitzetten.

Zelf gebruik ik Watchdog 3G voor Android. Voor iPhone zijn er ook goede apps. Hou er wel rekening mee dat naar Simyo toe hier geen rechten aan verleend kunnen worden.
ik heb het zelfde probleem en ga erachter aan via de consumentenbond hier de 1e vd maand nieuw verhoogd abonement van 1000 naar 1500 en wat zien ik vandaag de 2e................ dit toestel is niet losgeweest van wifi dus geen G3 verkeer gehad nog en ja hoor 200mb weg. Het lijkt er sterk op hoe hoger je neemt hoe harder er afgeschreven wordt.

Ikzelf heb 500mb bij vodafone en ja hoor nul problemen er mee ik houdt op end van de maand 200mb over met dagelijks veel wathsapp verkeer en nieuws kijken en meer.
ik heb het zelfde probleem en ga erachter aan via de consumentenbond hier de 1e vd maand nieuw verhoogd abonement van 1000 naar 1500 en wat zien ik vandaag de 2e................ dit toestel is niet losgeweest van wifi dus geen G3 verkeer gehad nog en ja hoor 200mb weg. Het lijkt er sterk op hoe hoger je neemt hoe harder er afgeschreven wordt.

Ikzelf heb 500mb bij vodafone en ja hoor nul problemen er mee ik houdt op end van de maand 200mb over met dagelijks veel wathsapp verkeer en nieuws kijken en meer.


Mijn dochter maakt eveneens gebruik van Vodafone, heeft 200 mb per maand en kan daar gemakkelijk de hele maand mee appen en internetsites bezoeken. De tel. staat dag en nacht aan, dat moet ook kunnen daar het gemakkelijk vergeten wordt hem 's nachts uit te zetten.
ik heb het zelfde probleem en ga erachter aan via de consumentenbond hier de 1e vd maand nieuw verhoogd abonement van 1000 naar 1500 en wat zien ik vandaag de 2e................ dit toestel is niet losgeweest van wifi dus geen G3 verkeer gehad nog en ja hoor 200mb weg. Het lijkt er sterk op hoe hoger je neemt hoe harder er afgeschreven wordt.

Ikzelf heb 500mb bij vodafone en ja hoor nul problemen er mee ik houdt op end van de maand 200mb over met dagelijks veel wathsapp verkeer en nieuws kijken en meer.


Mijn dochter maakt eveneens gebruik van Vodafone, heeft 200 mb per maand en kan daar gemakkelijk de hele maand mee appen en internetsites bezoeken. De tel. staat dag en nacht aan, dat moet ook kunnen daar het gemakkelijk vergeten wordt hem 's nachts uit te zetten.


Dan weet ik nu zeker waar het aan ligt en zet dit abonement op het eind vd maand op 3,- en alles uit dan maar aan de andere kleine van ons deze kaart met 100min dan. Dan ga ik hier toch na een jaartje weer weg. En bestel t-mobile voor mijn dochter met 2000mb en 200 min voor 13,-.
Badge +8
Ik heb sinds 28 aug. internet op mijn mobiel. Heb nauwelijks gebruik gemaakt hiervan wel is er in 4 dagen tijd (aug.) 31 mb verbruikt, vreemd! Het kan natuurlijk dat er iets gedraaid heeft op de achtergrond waar ik geen weet van had. Vervolgens kreeg ik 200 mb per1 sept. voor deze maand. Vanochtend 3 sept. zag ik dat er 5 mb verbruikt was terwijl ik de tel. voor de nacht helemaal heb uitgezet, hoe kan dit ? Ik ben niet van plan de tel. uit te zetten om te voorkomen dat er ongewild data verbruikt wordt. Wat is de oplossing om zonder gebruik van internet mb's te verbruiken ? Btw: in mijn scherm staat de waaier van wifi met daarachter 3G als de tel. aan staat.

Beste JOHANN,

Het is bijna niet te achterhalen waarom of welke app zomaar verbinding maakt met 3G. Wat je zou kunnen doen is een app downloaden die het data verkeer monitord. Wil je helemaal geen data meer dan kan je ook internet op de Simyo site uitzetten.

Zelf gebruik ik Watchdog 3G voor Android. Voor iPhone zijn er ook goede apps. Hou er wel rekening mee dat naar Simyo toe hier geen rechten aan verleend kunnen worden.


Hoi JOHANN,

Wat Martijn® al aangeeft is inderdaad waar. Bij Simyo kunnen en mogen wij niet registreren waaraan jij data hebt verbruikt. We krijgen slechts de hoeveelheden en tijdstippen door van het netwerk. Met zo'n app waar Martijn® het over heeft, kun je wel zien wat er in je toestel aan de hand is dat er data wordt verbruikt, terwijl je je daar niet van bewust bent.
Wij krijgen het dataverbruik met een vertraging door van het netwerk. Het moment dat je dataverbruik wordt bijgewerkt, is dus niet altijd het moment dat je het hebt verbruikt. Ik zie inderdaad geen verbindingen 's nachts. Als je bij Verbruik op het woord September klikt, dan op Internet op je mobiel en dan op de datum, dan zie jij de tijden ook.
Ik hoop dat je er snel achterkomt, wat er eventueel op de achtergrond aan het draaien is op je toestel. Laat je het dan nog even weten?
Verder is de beste tip die ik je geven kan: wil je niet het internet op via je simkaart, zet dan Internet op je mobiel op Mijn Simyo uit. Dan kan je echt niks gebeuren.

Groetjes,
Charlene
Ik heb sinds 28 aug. internet op mijn mobiel. Heb nauwelijks gebruik gemaakt hiervan wel is er in 4 dagen tijd (aug.) 31 mb verbruikt, vreemd! Het kan natuurlijk dat er iets gedraaid heeft op de achtergrond waar ik geen weet van had. Vervolgens kreeg ik 200 mb per1 sept. voor deze maand. Vanochtend 3 sept. zag ik dat er 5 mb verbruikt was terwijl ik de tel. voor de nacht helemaal heb uitgezet, hoe kan dit ? Ik ben niet van plan de tel. uit te zetten om te voorkomen dat er ongewild data verbruikt wordt. Wat is de oplossing om zonder gebruik van internet mb's te verbruiken ? Btw: in mijn scherm staat de waaier van wifi met daarachter 3G als de tel. aan staat.

Beste JOHANN,

Het is bijna niet te achterhalen waarom of welke app zomaar verbinding maakt met 3G. Wat je zou kunnen doen is een app downloaden die het data verkeer monitord. Wil je helemaal geen data meer dan kan je ook internet op de Simyo site uitzetten.

Zelf gebruik ik Watchdog 3G voor Android. Voor iPhone zijn er ook goede apps. Hou er wel rekening mee dat naar Simyo toe hier geen rechten aan verleend kunnen worden.


Hoi JOHANN,

Wat Martijn® al aangeeft is inderdaad waar. Bij Simyo kunnen en mogen wij niet registreren waaraan jij data hebt verbruikt. We krijgen slechts de hoeveelheden en tijdstippen door van het netwerk. Met zo'n app waar Martijn® het over heeft, kun je wel zien wat er in je toestel aan de hand is dat er data wordt verbruikt, terwijl je je daar niet van bewust bent.
Wij krijgen het dataverbruik met een vertraging door van het netwerk. Het moment dat je dataverbruik wordt bijgewerkt, is dus niet altijd het moment dat je het hebt verbruikt. Ik zie inderdaad geen verbindingen 's nachts. Als je bij Verbruik op het woord September klikt, dan op Internet op je mobiel en dan op de datum, dan zie jij de tijden ook.
Ik hoop dat je er snel achterkomt, wat er eventueel op de achtergrond aan het draaien is op je toestel. Laat je het dan nog even weten?
Verder is de beste tip die ik je geven kan: wil je niet het internet op via je simkaart, zet dan Internet op je mobiel op Mijn Simyo uit. Dan kan je echt niks gebeuren.

Groetjes,
Charlene


Leuk en heel aardig van je maar waarom en ik ga de hele dag online met vodafone ik doe er alles mee mailen websites bezoeken en meer waths appen foto's sturen enzo. ik heb 500mb en hou elke maand met gemak 200mb over. 

Waarom moet ik hier 1500mb nemen en toch een week te kort komen je noemt wel alles op maar ik vind het toch wel heeeeeeeeeeel erg vreemd allemaal en zoveel mensen die er ook problemen mee hebben waar ik bij vodafone nergens klachten hoor en er meer aan bieders zijn met 200mb abonementen en 300mb en 500mb waar dit genoeg blijkt te zijn.

thuis zit ik strak op wifi en bij mijn vrienden ook zoals ook mijn dochter met het probleem ook op school op wifi. 

Ik heb nu 3G watchdog erop gezet waar netjes een blokkering in zit is even deze maand kijken of het weer mega oploopt en we weer een week te kort komen.

Haar toestel nagekeken en ik heb er verstand van ik los ook computertroubles op met grote IT achtergrond. Maar hier draait niks vreemds in dit toestel. 

We gaan het even aanzien.

Dank voor de reactie en ik volg de tips ook al zet ik vaak zelf op tijd via de site internet uit.
Ik voel me niet oké dat mijn internet eind aug. Zo in een keer begind te lopen
Zonder mijn weten. sinds 2011 klant met de zelfde telefoon simyo zegt dat het kan gebeuren met een smartphone die heb ik helemaal niet ( wat is hier aan de hand)
Ik heb hetzelfde probleem. !!!!!
Ik heb nog nooit problemen met mijn internet bundel gehad, maar afgelopen 25 augustus is ereen gigantische hoeveelheid data verstookt. Ik weet zeker dat dit een storing geweest moet zijn maar simyo wil daar niet aan. Ik heb het gevoel dat er atandaard antwoorden op de vragen gegeven worden en dat ze niet eens kijken wat er daadwerkelijk gebeurd is. Wie heeft dit nog meer ?
Reputatie 7
Badge +9
Als je een monitor app had geinstalleerd dan had je misschien kunnen zien waar op 25 augustus al die MBs door veroorzaakt zijn. Geen enkele provider kan je dat vertellen, zij meten alleen hoeveel bytes er vanaf jouw aansluiting door hun netwerk vliegen maar welke app die datastroom op gang heeft gebracht weten ze niet.

Elke ochtend wanneer ik mijn iPhone wakker maak is het eerste wat gebeurt dat er contact via het mobiele netwerk (in dit geval niet Simyo maar Three) met het internet wordt gemaakt, resulterend in een dataverbruik van 0.7 - 1 MB. Dit ondanks het feit dat de iPhone op 2 meter van mijn Wifi router ligt en dus een supersterk WiFi signaal heeft. Geen idee wat deze databurst veroorzaakt en waarom dit niet via WiFi gaat. Dit soort ervaringen zijn vrij algemeen bij eigenaren van een smartphone en zijn niet specifiek voor een bepaalde provider. Dus dat er bij Simyo een storing zou zijn geweest is een begrijpelijke gedachte, maar lijkt me onwaarschijnlijk.
Mijn maximale verbruik per maand is tot nu toe 173 MB in een maand geweest.
25 augustus is er zonder dat ik de telefoon gebruikt heb ruim 100 MB verstookt.
Voor mijn gevoel moet het probleem toch ergens anders dan bij mij gezocht worden, zeker als ik,lees dat er meer mensen zijn die iets gelijkwaardigs opmerken.
Afgelopen week heb ik een mailtje van simyo gehad waarin gemeld wordt dat de datasnelheid in desbetreffende week verhoogd is. Wie weet dat daar een foutje ontstaan is?
Mijn maximale verbruik per maand tot nu toe is 173 MB.
25 augustus verstook ik plots ruim 100 MB. Zonder dat ik de telefoon gebruik. Dat geeft mij toch echt het gevoel dat de oorzaak buiten mij gezocht moet worden.
Reputatie 5
Badge +11
Ik voel me niet oké dat mijn internet eind aug. Zo in een keer begind te lopen
Zonder mijn weten. sinds 2011 klant met de zelfde telefoon simyo zegt dat het kan gebeuren met een smartphone die heb ik helemaal niet ( wat is hier aan de hand)


Hoi berenddrenthen, welkom op het Simyo forum :)

Het is helaas niet zo dat je alleen maar met smartphones op internet kunt. Voordat er smartphones bestonden, kan je met je 'oude' generatie telefoons ook op internet, alleen niet met apps en touchscreen en dergelijke.

Het kan zijn dat je onbewust toch gebruik hebt gemaakt van internet. Ik zie dat je de optie 'internet op je mobiel' inmiddels hebt uitgezet, dus zal het niet meer voorkomen 🙂
Reputatie 5
Badge +11
Mijn maximale verbruik per maand tot nu toe is 173 MB.
25 augustus verstook ik plots ruim 100 MB. Zonder dat ik de telefoon gebruik. Dat geeft mij toch echt het gevoel dat de oorzaak buiten mij gezocht moet worden.


Hoi Kelleturbo, welkom op het Simyo forum.

Ik zie dat je via e-mail ook al contact hebt gehad met de klantenservice, maar ik zal hier ook een en ander proberen uit te leggen.

Het internetverbruik kun je het beste als volgt zien:
Je telefoon maakt op een bepaald moment contact met het internet. Dit gebeurt omdat je er zelf voor kiest om verbinding te maken via een applicatie of je browser, of vanwege automatische processen in je telefoon of applicaties.
Een verbinding kan op 2 manieren tot stand komen, via een draadloos netwerk (Wifi) of via het mobiele netwerk (UMTS/3G, GPRS of Edge).
Je simkaart wordt dan aangestuurd door je telefoon om die verbinding te maken.

Dit staat los van een upgrade in snelheid om te down- of uploaden. Dit zijn processen die volledig los van elkaar werken.


@Scotsman: dank voor het meedenken 🙂
Hoera!
Sorry voor jullie allemaal maar ik ben blij dat jullie het ook overkomen is!
Ik heb namelijk sinds kort een iPhone4 met prepaid en ben zomaar 17 euris kwijtgeraakt aan voor mij onbekend internetgebruik.
Gemeld op dit forum en ik krijg allerlei antwoorden maar er is er geen een die echt kan vertellen hoe dat nou komt.
Hoera dus, want ik kreeg echt de indruk dat ik zo,n beetje de enige was en een zeurpiet was.
Bij mij was het exact op 08.00 , 14.00 en 20.00 uur. Elke dag!
Internet uitgezet op mijnsimyo en nu is het gestopt.
Maar ik wil toch internet op mijn phone?? Hoe doe ik dat nou zonder verbruik van "spookdata". Misschien iets voor de Consumentenbond of Kassa ofzo.
Bij mij begon het dus op 17 augustus. Waarom?
Tja... iK heb geen ideeeee
Reputatie 7
Badge +9
Hoera!
Sorry voor jullie allemaal maar ik ben blij dat jullie het ook overkomen is!
Ik heb namelijk sinds kort een iPhone4 met prepaid en ben zomaar 17 euris kwijtgeraakt aan voor mij onbekend internetgebruik.
Gemeld op dit forum en ik krijg allerlei antwoorden maar er is er geen een die echt kan vertellen hoe dat nou komt.
Hoera dus, want ik kreeg echt de indruk dat ik zo,n beetje de enige was en een zeurpiet was.
Bij mij was het exact op 08.00 , 14.00 en 20.00 uur. Elke dag!
Internet uitgezet op mijnsimyo en nu is het gestopt.
Maar ik wil toch internet op mijn phone?? Hoe doe ik dat nou zonder verbruik van "spookdata". Misschien iets voor de Consumentenbond of Kassa ofzo.


Nee, het is iets voor de makers van smartphones, dus Apple in dit geval. Het heeft trouwens niets met Simyo te maken, ik zie hetzelfde hier bij Three (UK). Er zit een vast patroon in de datadownloads via 3G, zie voor een representatief voorbeeld het bijgesloten screenshot van DataWiz van vandaag. Elke dag rond 8 uur wanneer ik de iPhone wakker maak is er een download via 3G van ongeveer 1 MB, en in de vooravond zijn er nog wat download activiteiten van rond een halve MB. Dit beeld zie ik elke dag. Deze downloads gebeuren ondanks dat er een sterk Wifi signaal is.
Badge +8
Hoera!
Sorry voor jullie allemaal maar ik ben blij dat jullie het ook overkomen is!
Ik heb namelijk sinds kort een iPhone4 met prepaid en ben zomaar 17 euris kwijtgeraakt aan voor mij onbekend internetgebruik.
Gemeld op dit forum en ik krijg allerlei antwoorden maar er is er geen een die echt kan vertellen hoe dat nou komt.
Hoera dus, want ik kreeg echt de indruk dat ik zo,n beetje de enige was en een zeurpiet was.
Bij mij was het exact op 08.00 , 14.00 en 20.00 uur. Elke dag!
Internet uitgezet op mijnsimyo en nu is het gestopt.
Maar ik wil toch internet op mijn phone?? Hoe doe ik dat nou zonder verbruik van "spookdata". Misschien iets voor de Consumentenbond of Kassa ofzo.

Nee, het is iets voor de makers van smartphones, dus Apple in dit geval. Het heeft trouwens niets met Simyo te maken, ik zie hetzelfde hier bij Three (UK). Er zit een vast patroon in de datadownloads via 3G, zie voor een representatief voorbeeld het bijgesloten screenshot van DataWiz van vandaag. Elke dag rond 8 uur wanneer ik de iPhone wakker maak is er een download via 3G van ongeveer 1 MB, en in de vooravond zijn er nog wat download activiteiten van rond een halve MB. Dit beeld zie ik elke dag. Deze downloads gebeuren ondanks dat er een sterk Wifi signaal is.

Hoi HannyB en Scotsman,

Als wij er toch eens achter konden komen wat dat is, dan bewijzen we de gehele Apple gebruikende mensheid een dienst, denk ik. 😉 Maar inderdaad HannyB, je moet het zien als dat je een gasfornuis hebt, dat soms ineens gas gaat verstoken. Nuon of Essent weet ook niet hoe dat komt, houd je die daar dan voor verantwoordelijk? Bij de leverancier van het gasfornuis bereik je misschien meer, omdat die het lek misschien kunnen opsporen en structureel kunnen verhelpen.
Met de optie Internet op je Mobiel kun je de hoofdkraan uit of aan zetten. Ik hoop echt heel erg dat je de boosdoener vindt, zodat je de optie zonder angst open kunt laten staan.

Groetjes,
Charlene
Badge
Mijn verbruik loopt op in een paar dagen naar 750 MB ik doe bijna niets met mijn internet buiten de deur!
Ik zit zelfs op school op wifi, hier klopt werkelijk niets van!
Badge +8
Mijn verbruik loopt op in een paar dagen naar 750 MB ik doe bijna niets met mijn internet buiten de deur!
Ik zit zelfs op school op wifi, hier klopt werkelijk niets van!


Hoi Lynn_NL,

Ik zie ook behoorlijk wat verbruik. Op de een of andere manier gaat jouw toestel dus sneller het netwerk op dan je denkt. Als je op Mijn Simyo je verbruik helemaal uitklapt, kun je zien op welke tijden er hoeveel data is binnengehaald. Wanneer je toen dacht op Wifi te zitten, gaat er toch iets niet helemaal goed. Wat voor toestel gebruik je? Wellicht kunnen mensen dan nog tips geven, over de instellingen. ik raad je echt aan om een datacounter app te installeren zoals My Data manager of Onavo Count. Dan kun je zien welke app of update veel verbruik veroorzaakt, of wanneer je toestel van de wifi af gaat.
Het is een frustrerende situatie als je niet weet waar je verbruik vandaan komt. Ik hoop dat je er snel achterkomt wat het bij jou veroorzaakt, zodat je zonder zorgen internet kunt gebruiken.

Groetjes,
Charlene

Reageer