.

Beantwoord

Spookverbruik 5039 MB binnen anderhalf uur, hoe kan dit?

  • 8 February 2024
  • 9 reacties
  • 132 Bekeken

Ik had op de dag dat ik een nieuwe telefoon ontving van Simyo bij mijn gewijzigd abonnement een paar uur later een vreemde ervaring met Simyo.

In 1 uur en 28 minuten verdween er 5039 MB uit mijn databundel. En dat thuis met de wifi aan. Het ging soms met snelheden van 290 MB per minuut. Wat moet je doen om dat te bereiken!

Nadat mijn simkaart was geblokkeerd en gedeblokkeerd stopte het.

Ik heb gebeld, gemaild en gewhatsappt met Simyo en die leggen de schuld geheel bij mij neer. Krijg wel uit coulance een vergoeding.

Maar wat mij stoort is dat je door de klantenservice als een onnozele consument behandeld wordt die maar wat aanrommelt met zijn telefoon. Terwijl die juist alert is op het gebruik van apps die een eigen leven lijden. En geen upgrades, downloads, updates, verversen op de achtergrond, locatie voorzieningen, e.d. doet, maar daar een PC met iTunes voor gebruikt. Ook kijken of de schuld bij Simyo kan liggen is niet aan de orde.En dat vind ik vrij arrogant!

Als ik kijk op mijn iPhone waar die MB's naar toe gegaan zijn is er maar één oorzaak mogelijk. En dat is Roaming. Die verbruikte 5,1 GB. Maar roaming kan in Nederland geen probleem opleveren.

Dus volgens mij is er een fout bij Simyo. Maar dat zullen ze nooit toegeven!

icon

Beste antwoord door Amy 9 February 2024, 10:36

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Threma,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt. Mijn excuses dat we je dit gevoel hebben gegeven.

Het kan echter altijd voorkomen dat een simkaart internet verbruikt zonder dat je dit in de gaten hebt. Omdat je aangeeft dat je op het moment van verbruik verbonden was met Wifi heeft dit hoogst waarschijnlijk te maken met Wifi-assistentie. Dit betekent dat het netwerk toestemming heeft om automatisch over te schakelen naar het sterkst gemeten netwerk, Wifi-assistentie is een instelling in de telefoon zelf die vaak standaard staat ingeschakeld. Stel dat de Wifi zwakker is of tussendoor even wegvalt kan het netwerk dus overspringen op 4G verbinding en dus wordt je internetbundel gebruikt. Je kan er eventueel voor kiezen om op het moment dat je met Wifi bent verbonden de Wifi-assistentie uit te schakelen via de instellingen van de telefoon zelf of het internet (4G) uit te schakelen via Mijn Simyo > Instellingen > Internet en bellen. 

om extra kosten te voorkomen raadt ik aan om de waarschuwing sms'jes goed in de gaten te houden. Deze worden rechtstreeks vanuit het netwerk verstuurd en zijn daarom altijd leidend. Om het beste uit je bundel te halen deel ik graag de volgende pagina met je: Alles over je dataverbruik, MB’s besparen en je internetbundel.

Hopelijk geeft dit je meer duidelijkheid. 

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Amy

Reputatie 7
Badge +6

Ik loop al even mee maar die Roaming kan ik echt niet plaatsen tenzij je in een grensgebied woont. 

Nee Ron, ik woon in Leeuwarden. Maar wat ook vreemd is, ik had de telefoon niet eens in gebruik. Die lag in zijn hoesje op mijn bureau. Dus zag ik de meldingen van Simyo ook niet. Er stonden 4 apps open in mijn telefoon. Buienradar, NOS, Volkskrant en mailbox. Automatische updates en verversen op de achtergrond staan standaard uit. Dus hoe kun je in anderhalf uur ruim 5 GB verbruiken, waarvan soms in 1 minuut 290 MB?

Simyo gaat er vanuit dat hun systeem onfeilbaar is. Maar in de vijftig jaar (ja, ik ben al oud) ervaring met computers ben ik nog nooit het perfecte systeem tegen gekomen. Er zijn altijd bug fixes en updates nodig om het te verbeteren!
Simyo denkt dat wij onnozele gebruikers zijn, want van de klantenservice krijg je steevast hetzelfde riedeltje te horen van wat wij fout doen! Nooit een deskundige gesproken die in het probleem wil duiken.

Misschien moet ik het probleem voorleggen aan de "Geschillencommissie Telecommunicatiediensten”
 

Reputatie 3
Badge +1

Als ik kijk op mijn iPhone waar die MB's naar toe gegaan zijn is er maar één oorzaak mogelijk. En dat is Roaming. Die verbruikte 5,1 GB. Maar roaming kan in Nederland geen probleem opleveren.

Dus volgens mij is er een fout bij Simyo. Maar dat zullen ze nooit toegeven!

 

Als de iPhone zegt 5,1 GB data verbruikt te hebben, hoe kan de fout dan bij Simyo liggen?

Het spookverbruik was in een tijdsbestek van anderhalf uur, met uitschieters van 290 MB per minuut, waarin ik de telefoon niet in gebruik had. Ik ben een heel saaie smartphone gebruiker. Ik gebruik geen social media, streamingdiensten of kijk filmpjes op mijn telefoon. Ik volg het nieuws, lees de digitale krant, zie in mijn mailbox, buienradar, e.d. Upgrades, updates en locatie voorzieningen werken alleen als ik daar toestemming voor verleen. Mijn mobiele dataverbruik is 150 - 550 MB per maand!

Dus moet er technisch iets mis gegaan zijn. Daar zijn vele mogelijkheden voor.

Storing in het (KPN)netwerk, een bug in de software, systeem hack, enz.

Zelf zegt Simyo om Wifi-assistentie en zelfs 4G op de telefoon uit te zetten.

Ligt daar dan het probleem?

We zullen het waarschijnlijk nooit horen. Want als je als provider toegeeft dat er fouten in het systeem zitten, dan kun je een tsunami aan terechte of onterechte claims verwachten!

Dus wordt de coulance regeling toegepast. Ook bij mij. In plaats van € 200,00 betaal ik nu € 15,00 extra.

Reputatie 3
Badge +1

Zelf zegt Simyo om Wifi-assistentie en zelfs 4G op de telefoon uit te zetten.

 

Begrijp je wat Wifi-assistentie doet / is?

Ja, als je wifi verbinding slecht is schakelt die je over naar mobiele data 4G.

Maar dat gebeurt al jaren bij mij. Wifi is in huis en in de tuin niet altijd optimaal. Maar wat ik doe vreet geen MB's. Hooguit een paar MB als ik buiten mijn Wifi kom.

Reputatie 3
Badge +1

Een iOS upgrade is volgens mij rond de 5 GB. Een iCloud backup zou ook rond die grootte kunnen zijn..

iCloud gebruik ik niet en automatische update/upgrade iOS staat uit.

Reageer