.

Beantwoord

Speedtest verschil iPhone 5 vs 4S (ivm 14.4mbps simyo)?

  • 17 August 2013
  • 13 reacties
  • 1579 Bekeken

Blij las ik dat simyo sim only van 2mbps naar 14.4mbps downloadsnelheid is gegaan.
Gelijk even de internetswitch bij mijn simyo instellingen 10 minuten uit gezet en weer aan. Vervolgens mijn iPhone 4S een herstart gegeven en voila, de beschikking over meer dan 2mbps.
Vervolgens hetzelfde gedaan bij de iPhone 5 van mijn partner (ook met Simyo sim only).
Daarna benieuwd naar de te behalen snelheden, dus de app van speedtest getest.
Beide telefoons buiten (balkon) met 4 tot 5 strepen bereik in een gebied waar volgens dekkingskaart 14.4mbps beschikbaar is.
Meerdere testen op meerdere tijdstippen/dagen en diverse servers geprobeerd.
Iphone 5 haalt gemiddeld zo'n 6mpbs met als hoogste een keer 8.67mbps en laagste 4.21mbps
Iphone 4S haalt gemiddeld zo'n 4mpbs met als hoogste een keer 7.25mbps en laagste 2.38mbps

Nu is mijn vraag twee ledig:
- waarom is iphone 5 in identieke omstandigheden steeds sneller?
- waarom komen ze beide uberhaupt niet in de buurt van de 14.4mbps terwijl deze wel beschikbaar is?
icon

Beste antwoord door Scotsman 17 August 2013, 21:36

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 7
Badge +9
De iPhone 5 presteert beter omdat de efficientie van het antennesysteem beter is. Heeft te maken met het feit dat hij wat langer is dan de 4S. Beide modellen hebben namelijk twee antennes: een bovenaan en een onderaan. De antennes in de 5 liggen dus verder van elkaar waardoor de ontvangstgevoeligheid minder beinvloed wordt door de plaats van je hand.

De gepubliceerde snelheden voor datadownloads zijn meestal de theoretisch haalbare maxima. In de praktijk worden die nooit gehaald.
Scotsman bedankt voor deze duidelijke en bruikbare uitleg!
Bizar alleen dat dat al vlot 2mbps in zelfde omstandigheden scheelt?!
Zijn er al mensen die wel richting de 14mbps hebben gehaald op het 3G netwerk van kpn?
Oh en p.s.: ik hield beide toestellen helemaal niet vast bij het testen. Ze lagen om de beurt plat op tafel.
Reputatie 7
Badge +9
Ook de aluminium body van de iPhone 5 schijnt de ontvangst te verbeteren:
http://www.macrumors.com/2012/09/12/the-iphone-5-should-again-deliver-an-improved-antenna/

I
kzelf haal hier bij provider Three regelmatig 19.5 Mbps met de iPhone 5 maar dat is via het DC-HSDPA netwerk.
Badge +1
Ik haal op KPN net werk rond de 7 Mbps op iPhone 4s
Reputatie 7
Badge +9
Mijn iphone 4S zit ook ergens tussen de 2,5 en 8 Mbps.. Vaker aan de lagere kant dan hoger.
Ik ga me er niet meer druk om maken..
Badge +6
Hoi Allemaal,

Het klopt dat de snelheid van het internet afhangt van het type toestel. Daarnaast is de snelheid die Simyo nu biedt is geen gegarandeerde snelheid. Het is mogelijk dat je op bepaalde plekken een hogere snelheid hebt.
Badge
Het leuke aan deze discussie is dat nu eindelijk eens aangetoond wordt dat al die hoge mobiele snelheidsaanbiedingen gewoon niet gehaald worden. Met de 2,0 Mbps verbinding haalde ik 1,8 Mbps door de bank heen. Ik geef toe ik wilde dit ook graag sneller zien.
De stap naar 14,4 Mbps zal heus een achtergrond hebben, maar ik ben er blij mee al haal ik op een IPhone 4S. 6,3 Mbps en op de 5. 9,4 Mbps .
Ik vindt dat je daar tevreden mee moet zijn.
De firma met de Red aanbieding met 28,8 Mbps moest uiteindelijk ruiterlijk toegeven op het net dat deze snelheid niet te verwezenlijken viel. Er zijn zelfs geen toestellen die dat aankunnen. Maar het wordt wel verkocht.
En wie gaat er op zijn mobiel torrents downloaden? Dus laten wij nu tevreden zijn, waren wij allen al niet met de helft blij geweest?
Reputatie 5
Badge +11
Het leuke aan deze discussie is dat nu eindelijk eens aangetoond wordt dat al die hoge mobiele snelheidsaanbiedingen gewoon niet gehaald worden. Met de 2,0 Mbps verbinding haalde ik 1,8 Mbps door de bank heen. Ik geef toe ik wilde dit ook graag sneller zien.
De stap naar 14,4 Mbps zal heus een achtergrond hebben, maar ik ben er blij mee al haal ik op een IPhone 4S. 6,3 Mbps en op de 5. 9,4 Mbps .
Ik vindt dat je daar tevreden mee moet zijn.
De firma met de Red aanbieding met 28,8 Mbps moest uiteindelijk ruiterlijk toegeven op het net dat deze snelheid niet te verwezenlijken viel. Er zijn zelfs geen toestellen die dat aankunnen. Maar het wordt wel verkocht.
En wie gaat er op zijn mobiel torrents downloaden? Dus laten wij nu tevreden zijn, waren wij allen al niet met de helft blij geweest?


Hier heb je natuurlijk wel een punt. Het zijn dan ook maximale snelheden.
Zelfs met kabel/ADSL haalt bijna niemand de beloofde snelheid van de provider, tenzij in een optimale omstandigheid.

In geval van mobiele providers, en ook Simyo, is afstand tot een antenne en drukte op het netwerk altijd een factor.
Al heb ik al wel klanten over meer dan 10 Mbps gehoord :)

Maar zeg nou zelf; merk jij het verschil tussen 8 of 12 Mbps met je mobiel internet?
Reputatie 7
Badge +9

Zelf met kabel/ADSL haalt bijna niemand de beloofde snelheid van de provider, tenzij in een optimale omstandigheid.


Dat klopt helemaal. Maar ik moet zeggen dat Ziggo (werk niet voor / bij  hen hoor :p) bij mij thuis het wèl aardig waarmaakt. De down- en uploadsnelheid komen volgens de speedtesten zéér dicht in de buurt van wat Ziggo beweert.

De down en up van mijn smartphones echter niet. Soms zelfs bij lange na niet..:(.
Reputatie 7
Hier heb je natuurlijk wel een punt. Het zijn dan ook maximale snelheden.
Zelf met kabel/ADSL haalt bijna niemand de beloofde snelheid van de provider, tenzij in een optimale omstandigheid.


Ietwat mindere stelligheid gaarne.....:p.

In het geval bij een ADSL abonnement ben je afhankelijk van de afstand tot de centrale kast. Hoe verder weg en dat is al relatief snel, duikelt de snelheid ineen. Bij kabel echter, is dit van veel minder belang! Ik ben UPC klant en ik persoonlijk haal met mijn 100 mb down en 10 mb up de maximale snelheid en zelfs meer, namelijk 103 en 10. Mijn resultaten zijn niet uniek getuige de speedtests van UPC-klanten op het (voormalig underground) forum Chelloo.com.
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb 60 Mbps down en 6 up. Mijn down zit er ook altijd wel iets overheen. De up er tegenaan. Maar dan wel via een netwerkkabel. Met Wifi weet ik het niet, als het de computer betreft. Nooit uitgeprobeerd en erg belangrijk vind ik het ook niet.
Overigens...met de iPad en de Iphone en via de WiFi wordt die downsnelheid niet gehaald. Die kunnen max. rond de 30-35 Mbps aan. Ligt niet aan het modem maar aan de devices. ;)


De down en up van mijn smartphones echter niet. Soms zelfs bij lange na niet...


Via het mobiele netwerk van KPN dus...

Reputatie 5
Badge +11
Ietwat mindere stelligheid gaarne.....:p.

In het geval bij een ADSL abonnement ben je afhankelijk van de afstand tot de centrale kast. Hoe verder weg en dat is al relatief snel, duikelt de snelheid ineen. Bij kabel echter, is dit van veel minder belang! Ik ben UPC klant en ik persoonlijk haal met mijn 100 mb down en 10 mb up de maximale snelheid en zelfs meer, namelijk 103 en 10. Mijn resultaten zijn niet uniek getuige de speedtests van UPC-klanten op het (voormalig underground) forum Chelloo.com.


Dan iets minder stellig ;)

Vooral met ADSL worden snelheden niet gehaald, met kabel lukt dat aardig 🙂

Reageer