.

Beantwoord

Onverklaarbaar hoog internetverbruik. Hoe komt dat?

  • 19 August 2015
  • 4 reacties
  • 681 Bekeken

Vanochtend kreeg ik om 08.33 uur een sms dat mijn internetbundel voor 80% verbruikt was (wat totaal niet mogelijk is) en vervolgens nog geen 10 seconden later dat mijn internetbundel in zijn geheel verbruikt was. In al die jaren dat ik gebruik maak van internet op mijn mobiel heb ik nooit boven de 400 MB per maand gezeten en nu ineens is mijn 500 MB halverwege de maand op? Na een check in mijn verbruik, blijkt dat ik vannacht welgeteld 165 MB heb verbruikt, terwijl ik (net als bijna iedereen) de nacht alleen maar slapend heb doorgebracht thuis. Waar ik altijd de 3G en alle apps etc uitschakel. Hoe is dit mogelijk?! Ik vind het werkelijk waar onverklaarbaar. Na een gesprek met de klantenservice word ik ook niet vrolijker, want die zeggen dat het aan mij ligt en de apps/gebruik etc? Sorry hoor, maar ik vind dit echt niet acceptabel. Hoe ga ik nu voorkomen dat ik een nog hogere rekening krijg? Ik betaal nu al boven mijn bundel! Nog 2 weken te gaan en niet eens mogelijk om 3G te gebruiken vanwege dit onverklaarbare hoge verbruik!'.

Verbruik:
5:31:30 58,59 MB
8:32:09 58,59 MB
8:41:45 58,59 MB

Ziet dat er niet heel bijzonder uit?!
icon

Beste antwoord door Tiury 20 August 2015, 10:41

Bekijk originele reactie

4 reacties

Dat ziet er uit als een pakket aan software wat is binnengekomen. Dit wordt in blokken van ongeveer 60 MB weergegeven.

Het is mogelijk om 500 MB bij te kopen voor 5 euro. Dit doet u via Mijn Simyo.

Buiten de bundel kosten worden hiermee NIET verwerkt.

Het komt misschien bot over, maar het ligt toch echt aan de instellingen van uw telefoon. Denk aan synchronisatie, systeem updates op apps die automatisch bijgewerkt worden.

Om dit te voor komen kunt u de instellingen aanpassen en als u slaapt de telefoon uit of op vliegtuigstand zetten. En vertrouw ook niet op "alleen" Wifi als u slaapt. Wifi is een onstabiele verbinding.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Ykroes, welkom op het Simyo forum.

Wat jammer dat je wordt geconfronteerd met verbruik dat je zelf niet kunt plaatsen. Het is ook vervelend dat je van het gesprek met onze klantenservice het idee hebt overgehouden dat het aan jou ligt. Dit laatste is niet waar, want het zo te horen iets wat er in je telefoon aan de gang is geweest en niet is gedaan door jouzelf (omdat je lag te slapen).

Er zijn tal van processen in je telefoon die data gebruiken. Zo is het synchroniseren of updaten van apps een veel genoemd probleem, waar je zelf geen inzicht in hebt. Ook kan het zijn dat er een systeemupdate is binnengekomen. Dan heb je nog de mogelijkheid dat je veel bestanden toegestuurd kunt krijgen, zonder dat je hier om hebt gevraagd.

Zoals je misschien aan mijn reactie kunt merken, hebben wij geen inzicht in wat je telefoon precies heeft gedaan. Jij kunt dit wel terugvinden in je telefoon. Lees hier hoe je dat doet. Wat we wel kunnen zien is dat je telefoon de hele nacht in contact is geweest met het mobiele netwerk en niet met bijvoorbeeld wifi.

Raytje geeft hier al de beste optie voor jou op dit moment. Dat is het bijkopen van MB's. Ook is het slim om deze blog goed door te lezen. Hierin geven we een aantal tips hoe je je datagebruik beter onder controle te houden.

Heb ik je zo duidelijk antwoord gegeven op je vraag?

Groetjes, Tiury

Bedankt voor je reactie Raytje 🙂.

Sinds eind september 2023 heb ik een simonly abonnement bij Simyo. Ik heb een abonnement van twee jaar met een bundel van 10Gb aan data en 200 minuten bellen. Omdat ik thuis een KPN internetabonnement heb worden de data en belminuten verdubbeld. Ik heb dus een bundel van 20GB data en 400 belminuten voor €9,00 per maand. Mijn normale verbruik aan data is ongeveer 3Gb per maand.

Op 30 november 2023 omstreeks 00.40 uur werd ik wakker van een meldingstoontje op mijn telefoon. Ik was nieuwsgierig en ging kijken waar de melding vandaan kwam. Ik zag op het scherm een melding van Simyo dat mijn telefoonabonnement geblokkeerd was. Ik de Simyo app zag ik dat ik in de maand november 32,28Gb aan data had verbruikt. Omdat er voor 12,28Gb aan data buiten de bundel was gebruikt werd €1594,02 in rekening gebracht. Het vreemde is dat mijn telefoon bij thuiskomst overschakelt naar wifi.

Na enig speurwerk in de telefoon bleek dat tussen 29 november 23.29 uur en 30 november 00.37 uur in totaal 30,8Gb aan data werd gebruikt door een app van Rituals. Ik heb Rituals hiervan in kennis gesteld en zijn gaan hier onderzoek naar doen. Ik heb ook gelijk de app verwijderd.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @MarjaP,

Bedankt voor je bericht. Jeetje, ik kan me voorstellen dat je hier ontzettend van bent geschrokken! Ik heb even meegekeken op jouw aansluiting en ik zie dat we je hierin tegemoet zijn gekomen, fijn dat je samen met onze klantenservice tot een oplossing bent gekomen. Hopelijk ben je inmiddels van de schrik bekomen. 

Om het beste uit je bundel te halen deel ik graag nog even de volgende pagina met je: Alles over je dataverbruik, MB’s besparen en je internetbundel.

Groetjes,
Amy

Reageer