.

Beantwoord

Ongekend hoog dataverbruik. Wat nu?


Beste Simyo,

ik kreeg vanochtend een smsje dat mijn aansluiting is geblokkeerd uit voorzorg ivm hoogverbruik. Daardoor besloot ik dus om te kijken naar wat ik verbruikt had. Nou bleek dat ik op maandag 7 augustus nu opeens 4088 MB (!!!!!) verbruikt had, dit vind ik immens hoog. Vooral aangezien ik niks anders dan normaal gedaan heb op die dag. Ik heb een smsje ontvangen dat mijn verbruik op was gegaan op diezelfde maandag. Omdat het verbruik zo snel ging die dag heb ik daar niet snel genoeg op kunnen anticiperen waardoor mijn rekening al rond de 450 lag, diezelfde dag. Ik heb nu gebeld naar de klantenservice en ben een eventuele vergoeding afgewezen omdat t probleem voorheen ook eenmalig is voorkomen, toendertijds heb ik geluisterd naar jullie advies (hoe ik verbruik verminder als ik niet op WiFi zit) zodat het niet nog een keer zou gebeuren.
Nu is het dus wel gebeurd, waar ik in mijn mening, vrij weinig aan kan doen.

Ik vind het overigens ook niet redelijk dat mijn abonnement pas 'uit voorzorg' wordt afgesloten als ik over de 450 euro heen zit.
Ik hoop heel graag dat jullie nog iets voor mij kunnen betekenen!

Mvg,

Tom
icon

Beste antwoord door Asma 13 August 2017, 15:46

Bekijk originele reactie

13 reacties

Kun je dit toelichten?

Nu is het dus wel gebeurd, waar ik in mijn mening, vrij weinig aan kan doen.


Waarom kun jij er als gebruiker van jouw telefoon weinig aan doen?

Coulance bij Simyo is eenmalig. Misschien is er een andere regeling mogelijk?
Omdat ik had geluisterd naar hun adviezen hoe ik ongebruikelijk hoog verbruik kan voorkomen, die heb ik ook opgevolgd. Nu is het alsnog gebeurd terwijl ik niks anders met mijn mobiel heb gedaan als op een normale dag.

Ik heb geen idee hoe ik dit had kunnen voorkomen, behalve door standaard mijn gegevensverbruik uit te zetten als ik geen wifi heb maar dit vind ik een beetje drastisch aangezien ik een abonnement heb van 4000MB per maand.

Ik lees ook inderdaad overal dat coulance eenmalig is, alleen vind ik dat het hier gaat over een absurd bedrag en overigens ben ik hier al enige jaren klant. Ik hoop heel graag dat er iets geregeld kan worden.
Ik weet niet wat voor merk / model telefoon je hebt maar in de meeste (moderne) telefoon kun je via de ingebouwde data manager terug zien welke app zo absurd veel heeft verbruikt. Wat zelf op een normale dag kan bij het wegvallen van Wifi je telefoon doorgaan op je mobiele data verbinding mits deze aan staat of je telefoon zo is gesteld.


Ik heb geen idee hoe ik dit had kunnen voorkomen, behalve door standaard mijn gegevensverbruik uit te zetten als ik geen wifi heb maar dit vind ik een beetje drastisch aangezien ik een abonnement heb van 4000MB per maand.


Blijkbaar toch nodig of zoals gezegd toch je telefoon niet juist ingesteld. Maar als jij 4000MB hebt en je schrijft nu al 450 euro te moeten aftikken dan is er extreem veel verbruikt. Alsof er iets van een mega download of streaming gaande was.
Overigens wil ik er graag bij vermelden dat ik geen smsje gekregen heb dat mijn bundel voor 80% op was op een bepaald punt, en het smsje dat ik kreeg toen mijn bundel op was kreeg ik binnen op 16:47, op dat tijdstip was ik al voor honderden euro's over mijn bundel gegaan.
Dit heb ik al aangegeven bij de klantenservice, maar die vertellen mij dat er in hun systeem staat dat het smsje toch echt eerder verzonden is dan 16:47 en dat ik dan geen poot heb om op te staan want ik moet maar zorgen dat ik het smsje op tijd ontvang.
Reputatie 7
Badge +7
Omdat ik had geluisterd naar hun adviezen hoe ik ongebruikelijk hoog verbruik kan voorkomen, die heb ik ook opgevolgd.

Welke adviezen heb je gekregen, en hoe heb je die opgevolgd?
Als je het advies hebt gekregen om een datamanager te installeren, en je dat ook gedaan hebt dan had je die datamanager zo kunnen instellen dat hij blokkeert als je over je bundel gaat.
Alleen een tool neerzetten die dataverbruik meet, maar verder nooit naar de metingen kijken; en ook geen maxima instellen is natuurlijk zinloos.
Omdat ik had geluisterd naar hun adviezen hoe ik ongebruikelijk hoog verbruik kan voorkomen, die heb ik ook opgevolgd.

Welke adviezen heb je gekregen, en hoe heb je die opgevolgd?
Als je het advies hebt gekregen om een datamanager te installeren, en je dat ook gedaan hebt dan had je die datamanager zo kunnen instellen dat hij blokkeert als je over je bundel gaat.
Alleen een tool neerzetten die dataverbruik meet, maar verder nooit naar de metingen kijken; en ook geen maxima instellen is natuurlijk zinloos.
Reputatie 7
Badge +7
Als je met "als je dat perse wilt weten" iets bedoelt in de trant van "het gaat je eigenlijk niets aan", zal ik me verder niet meer met jouw zaken bemoeien.

Maar dat deel van je post lijkt inmiddels verdwenen. Of ik word gek, of jij hebt dat aangepast.
Heb het inderdaad aangepast, ik ben erg gefrustreerd door deze situatie. Sorry voor mijn reactie.
Reputatie 7
Badge +7
Ok, geen probleem verder.
Feit is dat je de smsjes bij 80 en 100% hoort te krijgen.

Feit is ook, afgezien of je die smsjes wel of niet hebt gehad, dat jij (wij) als klant verantwoordelijk blijven voor het verbruik. Ik heb je in een eerder bericht gevraagd om eens te kijken in je telefoon om te zien welke app de boosdoener is. Geen reactie. Ondanks dat we misschien kritisch zijn proberen we je toch te helpen.

Ik weet niet wat voor merk / model telefoon je hebt maar in de meeste (moderne) telefoon kun je via de ingebouwde data manager terug zien welke app zo absurd veel heeft verbruikt.


Ook ik ben daarom benieuwd welke adviezen je hebt gekregen en of je die hebt toegepast en hoe.

Tevens raad ik je aan om een externe data manager te installeren zoals 3G Watchdog, My Datamanager om maar wat te noemen. Deze apps hebben de optie om een plafond in te stellen en meten realtime. De MijnSimyo (app) krijgt een data met vertraging door. Die smsjes waar we het eerder over hadden zijn realtime.
Beste Ray,

Ik probeer hier ook helemaal niet onderuit te komen, ik weet dat het mijn schuld is dat ik zoveel heb verbruikt.
Ik heb die maandag de hele dag de app 'teamviewer' gebruikt, niet wetende dat het zoveel MB's zou kosten en niet wetende dat mijn mobiel om de één of andere reden niet op de WiFi zat.
Alleen vind ik het niet geheel toepasselijk om de volle 450 te betalen, vooral omdat ik geen 80% verbruik smsje gekregen heb en omdat ik het smsje van 100% verbruik pas op een tijdstip binnenkreeg waarop ik al honderden euro's aan schade gemaakt had.
Wij schrijven ook nergens dat je er onderuit wilt komen. Wij (ik) proberen je uit te leggen hoe het werkt, stellen vragen, die je deels beantwoord en proberen je zodoende te helpen. Goed, we weten nu dat Teamviewer de boosdoener was.

Op de vragen welke adviezen je hebt gekregen antwoord je niet dus kunnen wij ook niet weten of deze eventueel hebt toegepast. Nogmaals het advies, download een datamanager en stel hierbij een plafond in.

Lees ook eens deze blog > https://www.simyo.nl/blog/krijg-inzicht-het-datagebruik-van-je-apps/

En het terugkerende advies, zet je mobiele data uit als je op wifi zit. En staat wifi assistentie aan? Zet deze ook uit.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Tomfortuin,

Ik vind het erg vervelend dat je verbruik zo hoog uit is gevallen!

Volgens onze gegevens heb je de waarschuwingssms net iets te laat ontvangen, hiervoor onze excuses! De gemaakte kosten die voor het leveren van de sms zijn ontstaan, hebben wij om deze reden voor je vergoed. Hier heb je inmiddels één van mijn collega's over gesproken. Dat is mooi!

Laat je het weten als je hier vragen over hebt?

@ Ray en Wimj12, bedankt!

Groetjes,
Asma

Reageer