.

Beantwoord

Mobiele data staat uit. Toch internetkosten op tijd dat ik niet eens met telefoon bezig was. Hoe kan dat?


Badge
Vorige maand gratis 1000MB internet gekregen en daarom internet hier aangezet. Op 1 juni heb ik mijn mobiele data uitgezet. Toch blijkt er voor 32 euro aan internet afgeschreven te gaan worden. Deze kosten zou ik gemaakt hebben op 11 en 18 juni. Gisteren om 18:44 voor meer dan 8 euro en dat terwijl mijn telefoon op dat moment zeker niet is gebruikt. En de mobiele data dus uitstaat. Hoe kan dat? Ik heb niet voor niets geen internetabonnement. Ik heb daar geen geld voor. Ik ben me dus rotgeschrokken. Duur "cadeautje" zo, dat gratis internet.
icon

Beste antwoord door Thomas 20 June 2018, 10:21

Bekijk originele reactie

14 reacties

Reputatie 6
Badge +4
Hi NikiM,

Leuk dat je ons weer op het Simyo Forum gevonden hebt, welkom terug! :)

Het is nooit leuk als je kosten maakt waar je niet op zit te wachten. Goed dat je na het schrikken even contact met ons opneemt.

Ik heb je gegevens er bij gezocht om te zien wat er precies gebeurt is. In je gegevens zie ik dat je op 20 mei de optie 'Internet op je mobiel in Nederland' hebt aangezet in Mijn Simyo zodat je jouw 1000 MB van de Simyaardag kon gebruiken. Toen je op 11 juni MB's begon te gebruiken hebben we je een sms gestuurd om aan te geven dat je internet gebruikte zonder internetbundel en je te wijzen op de extra kosten. Hierna zie ik dat je gisteren (19 juni) deze optie weer hebt uitgezet.

Omdat de optie tot gisteren aan heeft gestaan kon je mobiel internet gebruiken en heb je kosten gemaakt. Om internet te verbruiken hoef je niet actief/bewust bezig te zijn met je mobiel. Afhankelijk van hoe je deze hebt ingesteld kan ze bijvoorbeeld achtergrondgegevens verzenden en binnenhalen of updates downloaden.

Om te kijken of we iets voor je kunnen betekenen stuur ik je zo een privéberichtje waar je op kunt reageren.

Laat je het weten als je nog andere vragen hebt?

Groetjes,
Thomas
Badge
Hallo Thomas, nog één dingetje. Ik kreeg op 12 juni een sms met de letterlijke tekst"we hebben je op 4 G overgezte. Heb je geen verbinding meer met mobiel internet? Herstart dan je telefoon" ik heb dat niet begrepen als "Let op je gebruikt MB's buiten je bundel en moet op de website je internet uitzetten. Alleen mobiele data uitzetten is niet afdoende." Dacht dat het een algemeen bericht was voor simyogebruikers dat er is overgegaan naar 4g ipv 3g. Vrder niet bij stilgestaan, want ik dacht dat ik onmogelijk data kon verbruiken. Misschien is het een idee dat jullie de tekst aanpassen en ook duidelijk maken dat dit kan gebeuren vóórdat er iets misgaat. Ik heb altijd gedacht dat ik geen data anders dan via wifi kon gebruiken als mobiele data uitstond. En waarschijnlijk velen met mij.
Reputatie 6
Badge +4
Hi NikiM,

Dat klopt, het is ook wel een beetje verwarrend geweest. Je hebt namelijk 11 juni een sms'je gehad over het verbruiken van MB's zonder bundel en op 12 juni een sms over 4G (die inderdaad voor alle Sim Only klanten bedoeld is).

Dankje voor de tip om de tekst aan te passen. Ik hang je suggestie op onze 'wall of change', de plek waar ideeën van klanten en collega's verzameld worden. Laten we hopen dat er nog een klein beetje extra info bij komt dat je internet ook op Mijn Simyo kunt uitzetten.

Mocht je nog vragen hebben dan weet je ons te vinden!

Groetjes,
Thomas
Reputatie 7
Badge +6
Ik wil hier toch eens op inhaken, heb dit wel eens vaker voorbij zien komen.

Kan iemand mijn uitleggen Hoe dit technisch mogelijk is als de schakelaar mobiel internet daadwerkelijk uitstaat op je toestel dat je dan toch internet kan verbruiken, je zou toch zeggen zo een schakelaar zit er niet voor niets.

Neem zelf zelden een internetbundel en in de periodes daartussen staat alleen mobiele data uit op mijn toestel, nooit problemen gehad.

Het enige wat ik kan bedenken is dat bij sommige merken/types deze functie niet goed werkt.
Ron H.
In het geval van slimme netwerkwissel - WiFi assistent - kan ook anders worden genoemd - geavanceerde WiFi instellingen - wordt mobiel internet ingeschakeld bij zwak WiFi signaal.

Leesvoer
Reputatie 7
Badge +6
Dus hij overruled de eerder genoemde schakelaar?
Dit haal ik niet echt uit het artikel.
Nou Ron H, dan schakel ik toch omhoog.

Krachtvoer 😁🙂

*Wifi-assistentie zorgt er ook voor dat je telefoon overschakelt op mobiel internet, zelfs als je dit op je telefoon hebt uitgezet.
Reputatie 7
Badge +6
Beetje krom.....maar wel duidelijk zo.
Wijze les voor alle forum lezers
Ik had hem trouwens uit staan😉😎
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Ron H,

Wat Friesian aangeeft klopt. Op het moment dat de wifi-assistentie aanstaat, kan deze de schakelaar overrulen. We zien dit vaker bij iPhones. Ook kan er bijvoorbeeld alsnog internet worden verbruikt als daar de mobiele gegevens worden uitgezet. Ergens wordt er dan toch een verbinding overruled waardoor de telefoon toch verbinding maakt met het mobiele netwerk voor een internetverbinding. Vandaar dat we altijd aanraden deze optie via Mijn Simyo uit te zetten, tegenwoordig kan dat ook via onze app. :)

Groetjes,
Els
Badge
Nog even één dingetje. Ik heb géén sms-je ontvangen op 11 juni dat ik MB's aan het gebruiken was. De enige sms die ik ontvangen heb is die van 12 juni over 4G. Ik heb het nogmaals nagekeken, omdat ik het me niet kon herinneren en het sms-je ook niet was tegengekomen bij het terugzoeken ervan.

Ik ga ook eens kijken hoe het met die "wifi-assistentie" zit. Is meer een "We-helpen-je-wel-aan onverwachte-kosten-al probeer-je-dat-zelf-te-voorkomen"-assistentie. Echt Amerikaans, zo'n hulp waar je niet om gevraagd hebt. Ik ga dat ook uitzetten, ook al staat mobiele data nu uit bij Simyo.
Badge
Hm, wifiassistentie stáát uit.
Reputatie 6
Badge +5
Hi NikiM,

Opvallend dat je het sms'je niet hebt ontvangen. Ik zie toch echt dat deze op 11 juni omstreeks 15:45 verzonden is. Zou je dit niet toch nog een keer na kunnen kijken? Zelfs als de Wifi-assistentie niet aan staat, kan er nog mobiel internet verbruikt worden. Bijvoorbeeld als de verbinding met WiFi helemaal wegvalt. In ieder geval slim dat je mobiel internet helemaal uit hebt gezet!

Groetjes,
Niels
Badge
Dank voor je reactie Niels. Ik heb op mijn iPad inderdaad nu een berichtje van 1200 ontdekt dat ik op mijn telefoon niet kan terugvinden. Wat daar is misgegaan, weet ik niet, maar het blijkt dat jullie inderdaad een berichtje hebben gestuurd. Excuses voor de verwarring. Ik heb het berichtje van 11 juni gemist en dat is jammer, maar goed, internet staat helemaal uit nu, dus ik neem aan dat er geen verrassingen meer volgen. 🙂
Reputatie 4
Badge +3
Hoi NikiM,

Ah, dat geeft niet hoor! Gelukkig heb je het berichtje teruggevonden! Vreemd dat je het niet in je telefoon kant terugvinden, maar nu weten we zeker dat het berichtje wel ontvangen is. Als je internet nu uitstaat, kom je niet voor verrassingen te staan.

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag!

Ik wens je een fijne dag!

Groetjes,
Ashweeta

Reageer