.

Beantwoord

Mijn dataverbruik is hoger op mijn iPhone 5S dan op mijn iPhone 4S. Hoe kan dat?

  • 29 October 2016
  • 14 reacties
  • 344 Bekeken

Badge
Goedenavond,

Sinds ik ben overgestapt van een iPhone 4S naar een iPhone 5s is mijn dataverbruik enorm omhoog geschoten. Ik heb al weken bij 'Instellingen - Mobiel netwerk' alle app's uitgezet, op Whatsapp na. Ook staat Wifi-assistentie uit en staan 'Gesprekken' op 2G i.p.v. 3G of 4G. Verder heb ik in Whatsapp zelf het automatisch downloaden van afbeeldingen, audio, video en documenten op Wi-Fi staan en niet op 3G. Oftewel, databesparende jongen toch?

Toch hoef ik maar 15 minuten mijn Mobiele data aan te zetten en weer hebben 30MB's wat vlieguren gemaakt. Ik snap gewoon niet waar het data aan verbruikt wordt. Ik kan geen goeie app vinden waar ik precies kan zien welke app nou zo veel data verbruikt. Bij 'Mobiel netwerk' is alleen whatsapp geactiveerd, en daaronder staat 272mb.

Heeft iemand enig idee wat ik nog kan doen? Ergens gaat het fout. Nu leef ik alleen op wifi en in noodsituaties kan ik mobiele data aanzetten. Hier betaal ik toch niet elke maand voor?

Fijne zaterdag,
icon

Beste antwoord door Samantha 31 October 2016, 11:26

Bekijk originele reactie

14 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Onderaan de lijst met apps vind je System Services (of hoe dat ook mag heten, mijn iPhone taal staat op Engels ingesteld). Daar zie je het mobiele dataverbruik van allerlei iOS functies. Word je daar misschien wijzer van? Als je de datateller op nul zet en over een paar uur weer kijkt, zie je waar het dataverbruik door wordt veroorzaakt.
Badge
Heb dat zojuist geprobeerd. Maar 5 seconden data aangezet, en dit is al verbruikt:
- Exchange accounts: 140 KB
- Kaartvoorzieningen: 34,3 KB
- Pushberichten: 21,4 KB

Enig idee hoe dit kan?
Reputatie 7
Badge +9
Dit zijn processen die op de achtergrond draaien. Er is informatie op het internet hoe je het mobiele dataverbruik van iOS processen kunt beperken. Via Google kun je misschien Nederlandstalige info vinden, maar een Engelstalige site met nuttige tips is deze:
http://www.howtogeek.com/212295/how-to%C2%A0reduce-your-iphone’s-cellular-data-usage/
Badge
Ben zojuist alles van dat artikel afgegaan. Heb alles uitgezet en niks zou nog data kunnen gebruiken. Toch verbruikt Exchange account in 5 seconden weer 120KB. Ookal heb ik deze bij instellingen uitgevinkt. Ben ook al uitgelogd op icloud, geen idee of dat invloed kan hebben.

Hoe kan het zijn dat Exchange account dit verbruikt als ik deze bij instellingen heb uitgeschakelt? Dit lijkt mij de boosdoener van alles
Reputatie 7
Badge +9
Hopelijk kan iemand anders hierover adviseren, ik gebruik Exchange niet. Toch goed dat je de boosdoener hebt ontmaskerd. Misschien moest je het Exchange mail account maar helemaal verwijderen als je dat toch niet gebruikt.
Exchange kan veel data gebruiken door de ingestelde wijze van synchroniseren. Als deze hoog / vaak staat ingesteld dat kan dat zeer veel data kosten. Ik weet alleen niet uit m'n hoofd hoe je dit aanpast bij iOS.. Dus ben het opzoeken want laatst (paar maanden geleden is er een soortgelijk topic geweest.)

Edit: Kan de bewuste topic niet vinden. De interval van syncen zou ik in ieder geval op een uur of hoger zetten. De periode dat de mails op je telefoon bewaard moeten blijven op hooguit 2 a 3 weken. Ze zijn dat nog wel leesbaar in je outlook (want dat is meestal de gebruiker van Exchange) op je pc / Mac. Ze worden enkel van je telefoon verwijderd.
Badge
Bedankt voor de tips Scotman en Raytje!

Heb dat zojuist in de instellingen van Exchange aangepast en weer aantal seconden data aangezet. Exchange verbruikt geen KB's meer, alleen pushberichten nog 25KB. Ook dat uitgezet en KB verbruik is na paar minuten nogsteeds bijna 0. Probleem ligt dus echt bij Exchange.

Oplossing voor iPhone gebruikers als Exchange en pushberichten de oorzaak zijn:
'Instellingen - Mail - Accounts - Exchange' en daar Mail uitvinken.
'Instellingen - Mail - Accounts - Nieuwe gegevens' en daar alles op handmatig zetten.

Het enige is, ik heb m'n iPhone 4s er even bij gepakt en alle instellingen vergeleken. Daar staat alles gewoon aangevinkt en had ik nooit problemen dat mijn data er doorheen vloog. Snap niet waarom dit bij de 5s wel gebeurd.... Probleem is dus nog niet opgelost, ik moet in deze tijd toch gewoon normaal mijn mail kunnen checken met data verbruik. Maarja, dit is even een tijdelijke oplossing en de veroorzaker is gelukkig achterhaalt.
Reputatie 7
Badge +9
Draaien de beide iPhones dezelfde versie van iOS? Zo niet dan kan dat er misschien iets mee te maken hebben.
Badge
Nee de 4s draaide op 7.1 en de 5s op 10.0.2. Als een andere iOS leidt tot meer dataverbruik vind ik dat een vreemde actie...
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb geen exacte gegevens bij de hand maar iedere nieuwe iOS versie voegt nieuwe functies en mogelijkheden toe die Apple heeft bedacht om zogenaamd het gebruiksgemak te verhogen. Veel van deze nieuwe gebruiksgemakken zijn afhankelijk van een mobiele dataverbinding. Het verschil in functionaliteit tussen iOS 7 en 10 is gigantisch, en dat het dataverbruik van iOS 10 daardoor relatief hoog is verbaast me niet. Ook de verbeterde hardware van de 5s t.o.v. de 4s speelt een rol. Verhoogd dataverbruik is de prijs die je moet betalen voor de vooruitgang op het gebied van mobiele telecommunicatie!
Badge
Ja precies, zo zal het inderdaad in elkaar zitten. Maar dat dat verschil in dataverbruik zo groot zou zijn, zelfs als alleen Mail gebruikt wordt, verbaasd me. Maarja, vooruitgang is soms achteruitgang.

In ieder geval bedankt voor de hulp!
Badge +1
Houd dit draadje eens in de gaten:
https://discussions.apple.com/thread/7680403?start=0&tstart=0
Reputatie 7
Badge +9
Houd dit draadje eens in de gaten:
https://discussions.apple.com/thread/7680403?start=0&tstart=0


Hmmm. Poster rrothjr constateert dat er mobiel dataverbruik is ook al heeft hij mobiele data uitgezet. Merkwaardig. Een bugje in iOS 10.0.2?
Badge +7
Hoi Krimpen,

Wat vervelend dat je dataverbruik omhoog is gegaan nadat je bent overgestapt van een iPhone 4S naar een iPhone 5S! Wel fijn dat je de boosdoener inmiddels hebt kunnen achterhalen, en dat je met behulp van de reacties van Scotsman en Raytje het dataverbruik van Exchange hebt kunnen verminderen. Nu is in ieder geval het probleem tijdelijk opgelost :)

Het klopt dat Smartphones zo zijn ingesteld, dat ze met elke updates meer MB's verbruiken. Het verschil in datagebruik tussen iOS 7 en iOS 10 kan dus best groot zijn. Ik raad je daarom aan je dataverbruik de komende tijd even goed in de gaten te houden. Het is namelijk erg aannemelijk dat er meer apps zijn die meer data verbruiken op deze telefoon dan op je vorige telefoon.

Als blijkt dat je meer data verbruikt, kun je ervoor kiezen om deze apps te verwijderen, of je dat je je bundels ophoogt. Ik zie namelijk dat je in aanmerking komt voor een jaar verlening tegen goedkopere prijzen. Voor 100 belminuten betaal je dan € 4,00 en voor € 6,00 heb je een internetbundel van 500 MB + 500 MB gratis, dus 1000 MB per maand in totaal. En dat voor dezelfde prijs als wat je nu betaalt ;)

Als je hier nog vragen over hebt, laat je dit dan weten?

Groetjes,
Samantha

@Scotsmans, @Raytje en @andrer Heel erg bedankt voor jullie hulp! 😃

Reageer