Skip to main content
Beantwoord

Mijn databundel raakt snel op. Hoe kan dat?

  • 19 January 2017
  • 7 reacties
  • 3571 Bekeken

Beste,



Hoe kan het dat ik mijn mobiele netwerk uit heb staan volledig op mijn thuiswifi zit en toch de melding krijg dat mijn extra data tegoed op is?



Net een sms ontvangen dat 80% verbruikt was en niet eens een halfuur later een sms dat alles verbruikt is? Ik voel me hier opgelicht!



Graag verneem ik hoe dit kan en waarom dit kan?!

7 reacties

Je bent niet de enige, ik heb net ook een topic gemaakt met dezelfde vraag.
Even ter controle. Geeft gegegevensgbruik op de telefoon aan dat er niets actief is geweest?
Of heb je een andere meet app ter controle?
Ik heb de specificatie van de factuur bekeken. Daar staat met tijdstip hoeveel MB internet je gebruikt zou hebben. Wat in mijn geval niet kan kloppen.
Registratie bij Simyo gebeurt met vertraging, dat kan de verklaring zijn.
Zie ook https://forum.simyo.nl/internet-62/hoge-kosten-internet-37132/index1.html#post153676
Badge +7
Hoi Rwnd,

Wat vervelend dat je onverwachts internet hebt verbruikt! Om alvast één ding voorop te stellen, je kunt geen mobiel internet verbruiken als je verbonden met wifi. Er kunnen daarom twee dingen aan de hand zijn.

Zo kan je wifi verbinding zijn weggevallen, zodat je telefoon automatisch verbinding heeft gemaakt met je mobiele internet. Je geeft aan dat je deze optie in je telefoon hebt uitgezet. Dit gaat vaak niet helemaal goed, daarom raden we altijd aan om ook de optie 'Internet op je mobiel in Nederland' uit te zetten op Mijn Simyo. Als deze optie uit staat, kun je zeker geen verbinding maken met mobiel internet.

Wat er ook aan de hand kan zijn, is dat je jouw telefoon zo hebt ingesteld dat hij automatisch schakelt tussen je wifi en je mobiele internet. Hij maakt dan verbinding met de sterkste verbinding. Dit heet in een Android telefoon de 'Slimme netwerkwissel', in een iPhone heeft dit 'Wifi-assistentie'. Of dit aan staat, kun je controleren in de wifi-instellingen van je telefoon.

Je MB verbruik dat bij ons binnenkomt is, is gemeten door je telefoon. We kunnen jammer genoeg vanwege jouw privacy niet zien waar deze MB's aan op zijn gegaan. Dit kun je wel in je telefoon terug zien. Waar je dit in jouw telefoon terug kunt zien, kun je lezen in deze blog.

Als je hier nog vragen over hebt, laat je dit dan weten?

Groetjes,
Samantha

@Friesian, Heel erg bedankt voor je hulp

@danifeen, Ik zie dat je inderdaad al een eigen topic bent gestart. We helpen je daar verder, vind je dat goed?

Ook hier een bizar gebeuren. Sinds mijn dochter een nieuwe gsm heeft vliegen de mbs erdoorheen met zelfs gsm uit of geen verbinding met mobiele data. Zelfs WiFi uit ook al moet dat niet uitmaken. Want WiFi staat los van Simyo. Wifi maakt alleen verbinding met een wachtwoord en anders niet. Een paar jaar geleden gebeurde dit ook zomaar ineens.

Nu kreeg ik 10 gb en 3gb cadeau vanwege mijn simjaardag. Tja ik dacht nog leuk cadeautje maar eerlijk gezegd als ik het bij mijn provider cadeau krijg vind ik het geen leuk cadeautje want ik krijg mijn mobiele data per maand nog niet op in een heel jaar en die staat toch echt de hele dag en nacht aan en er worden zelfs updates gedaan als ik geen WiFi heb. Ik heb nu ze uitgezet bij mezelf en mijn dochter ook gezegd dit te doen. Maar alle tips die in jullie blog worden gegeven vind ik wel erg rare tips want bij mij staan ze allemaal aan en ik verbruik wat ik al zei bij lange na in een hele maand nog niet 1gb aan mobiele gegevens. Zelfs niet tijdens mijn vakantie waarbij mijn moeder ook gebruik maakt van mijn mobiele hotspot, nou ja vooruit eerlijk zijn bijna 3 gb in 2 weken tijd.

Mijn dochter klaagde vorige maand al dat ze ineens een melding kreeg dat ze al 80% verbruikt had en niet wist hoe het kon. Nou ik ook niet want ik krijg ze niet op en staat dag en nacht aan. 

Mijn dochter is nu samen met mijn moeder op vakantie en had al in amper 2 dagen bijna 3gb verbruikt. Terwijl de hele dag mobiele gegevens uitstaan. Het vreemde is nog dat de eerste 4 dagen behalve de eerste dag bijna geen verbruik is en ineens vanaf dag 5 een heleboel uitschieters terwijl haar mobiele gegevens en zelfs WiFi uitstaan. En vanmorgen ineens toch dataverbruik terwijl haar gsm helemaal uitstond en pas vanmiddag even online is gegaan. Ze durft bijna niet meer op internet of een spelletje te spelen, laat staan haar oma via mobiele hotspot een spelletje te laten spelen, terwijl dat met mijn eigen bundel via andere provider totaal geen problemen geeft.

Ik vrees toch echt dat gezien het klachten regent op verschillende forums hierover dat dit toch echt aan Simyo ligt. Gelukkig let mijn dochter wel op als er een bericht komt, maar ik lees hier toch wel en ondervind het ook zelf, dat het niet eens uitmaakt of mobiele data wel of niet aanstaat het wordt gewoon leeggeplunderd en voor je het weet heb je een torenhoge rekening!

Graag heel snel oplossen anders ben ik helaas geneigd om haar toch maar over te zetten naar mijn eigen provider zijn we wel wat duurder uit omdat wij maar met zijn tweetjes zijn en bij geen enkele provider kunnen profiteren, maar uiteindelijk hoeft mijn dochter zich geen zorgen te maken dat ze het einde van de maand haalt. Want op school hebben ze niet zo'n al te beste WiFi en ze gebruikt maar heel sporadisch haar mobiele gegevens en dan vliegen de mbs erdoorheen. Vreemd want dat is nu iets van de laatste 2 maanden. En 10 gb is echt ruim voldoende!

Overigens wat Samantha aangeeft over een slimme netwerkwissel op Android ik heb het nog nergens op mijn gsm kunnen vinden, maar ook al zou het daar aan liggen, mijn gsm staat dag en nacht op mobile gegevens en soms zet ik mijn WiFi handmatig uit en kom ik er een dag later of zo achter dat ik thuis via mijn mobiele gegevens op internet zit dan nog heb ik bijna niks aan mbs verbruikt, dus ik vrees toch gevalletje foutje bij Simyo ergens…

Ik hoop dat jullie een oplossing hebben hiervoor?

Groetjes, 

Reputatie 3
Badge +2

Hoi @Grote vraagtekens,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat je dochter snel door haar verbruik heen gaat. 

 

Het is zo dat het aantal MB's wat wordt verbruikt niet afhankelijk is van de provider waar je klant bent. Er worden namelijk alleen MB's verbruikt als er hiervoor opdracht wordt gegeven vanuit je mobiele toestel. Ook kunnen er MB's verbruikt worden wanneer je niet op je telefoon zit (denk maar aan apps die op de achtergrond bijgewerkt worden of meldingen die binnen komen).

 

Helaas kunnen wij niet inzien waaraan de MB's verbruikt worden vanwege de privacywetgeving. Als je merkt dat je wat meer MB's verbruikt dan normaal, kan dit verschillende oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld achtergrondverbruik van apps, wifi assistentie, automatische downloads of uploads van cloud systemen als iCloud of Google drive. Het is dan ook verstandig om de toestelinstellingen grondig na te lopen en eventueel mobiele data uitzetten voor bepaalde apps. Social media apps zoals Tiktok, Snapchat en Instagram zijn vaak ook grote dataverbruikers. Je kunt bij sommige apps ook de databesparingsmodus inschakelen.

 

Afhankelijk van welke telefoon je hebt, kan je terugvinden waaraan mobiele data wordt verbruikt. Bij een Android kan je in de instellingen het verbruik per app en periode terugvinden. Bij Apple zie je alleen het verzamelverbruik terug per app over een langere periode. Tip: reset je verbruik gegevens elke maand bij een Iphone en hou zo je data verbruik bij. Dit kan via je toestelinstellingen > mobiel netwerk > scroll helemaal naar beneden > klik op “stel gegevens opnieuw in". Je zou eventueel ook per app de data uit kunnen schakelen voor apps die eventueel niet belangrijk zijn. 

Groetjes,
Ashley

 

Reageer