.

Beantwoord

MB's naast Wifi, bang voor hoge rekeningen

  • 16 January 2014
  • 6 reacties
  • 990 Bekeken

Badge +1
Een paar maanden geleden kocht ik mijn eerste smartphone (Samsung Ace Plus). Ik heb momenteel alleen thuis internet via Wifi. Al vanaf het begin af aan wil ik eigenlijk ook graag een MB-bundeltje zodat ik in nood onderweg ook gebruik kan maken van internet. Alleen... ik durf het niet aan.

Ik lees zoveel topics over MB gebruik ondanks Wifi dat ik als de dood ben voor hoge rekeningen die ik dus echt niet kan betalen. Automatische updates via het netwerk ipv wifi, automatisch overschakelen naar het netwerk als je Wifi wat minder sterk is. Daar heb ik dus geen trek in. Eigenlijk zou ik het liefst mijn MB internet standaard uit willen schakelen zodat ik het risico niet loop en het enkel in noodgevallen onderweg inschakelen. Kan dit via je telefoon? Zo ja, hoe? En loop ik dan geen risico dat ik toch per ongeluk MB's verbruik? Ik hoor het graag.
icon

Beste antwoord door Scotsman 16 January 2014, 15:08

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Ik begrijp uit jouw verhaal dat je denkt dat je alleen van mobiel internet gebruik kan maken als je een internetbundel hebt. Dat is niet waar - ook zonder internetbundel heeft je mobiel toegang tot het internet via Simyo, maar dat gaat dan wel tegen het relatief hoge standaardtarief. Voor incidenteel gebruik zoals in noodgevallen is dat OK, maar wil je vaker via het mobiele netwerk het internet opgaan dan is een bundel zeer aan te bevelen want dat is aanzienlijk goedkoper. Kijk op Mijn Simyo om te zien wat de mogelijkheden zijn.

Je kan internet op je mobiel altijd helemaal uitzetten op Mijn Simyo, of je een bundel hebt of niet. Dan word je gegarandeerd niet met datakosten opgezadeld. Internet toegang via WiFi blijft gewoon mogelijk. Dit uit- en aanzetten kan niet met de Simyo app, maar wel op de Mijn Simyo webpagina die je ook vanaf een smartphone met een webbrowser kunt bereiken.
Badge +1
Hoi Scotsman

Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat ik ook zonder bundel kan internetten maar dat vind ik te duur inderdaad vandaar dat ik graag een kleine bundel zou willen. Ik weet dat ik internet kan uitzetten via Mijn Simyo maar als ik onderweg ben kan ik het dus niet gemakkelijk weer even aanzetten. Dat moet dus via de website eerst, even wat opzoeken of mail checken en weer via de site uitzetten. Ik vind het nogal een gedoe op die manier. Geen andere manieren nog, gewoon via je telefoon?
Badge +1
Overigens gaat dat dus ook helemaal niet. Als ik onderweg ben heb ik geen wifi dus moet ik eerst de optie internetten aanzetten via de simyosite terwijl ik daar niet kan komen omdat de optie internetten uit staat. 😕
Reputatie 7
Badge +9
Dat is inderdaad een gedoe. Het lijkt me trouwens een probleem als je onderweg met je mobiel het internet op Mijn Simyo wilt aanzetten want op dat moment heb je geen internet op je mobiel.... Het enige wat je dan zou kunnen doen is een al dan niet gratis WiFi hotspot opzoeken.

Wat ik in jouw geval zou doen is een klein internetbundeltje erbij nemen, die kan je per maand aan-of uitzetten of wijzigen als je een abonnement hebt. Ik heb hier zelf ook voor gekozen omdat ik internet alleen gebruik als ik weer eens in Nederland ben. Een nieuwe databundel nemen heeft meteen effect, maar als je een lopende bundel wilt wijzigen wordt de nieuwe bundel pas op de eerste van de volgende maand actief MITS je de wijziging voor de 25e hebt aangebracht op Mijn Simyo. Na de 25e wordt het een maand later.

Je kan internet op je mobiel best permanent aan laten staan mits je je mobiele dataverbruik een beetje in de gaten houdt. Afgezien van Mijn Simyo en de Simyo app bestaan hiervoor ook handige datamonitor apps die je verbruik precies bijhouden. Ook zijn er instellingen op je smartphone (ikzelf bezit een iPhone) waar je dingen kunt uitzetten die het mobiele dataverkeer beperken. Op die manier is je dataverbruik behoorlijk beheersbaar. 
Badge +1
Ik heb idd wifispots van Ziggo. De eerste keer dat het me lukt om ergens anders verbinding te krijgen moet ik nog meemaken, maar misschien doe ik wel wat fout hoor. Ik heb maar eens een poging gewaagd om een bundel te nemen van 500 mb. Het scheelt dat ik er hier geen jaar aan vast zit. Ik heb de simyo- en trafficmonitor app gedownload zodat ik het goed in de gaten kan houden. Ook heb ik constant meteen zicht op actieve applicaties. Ik hoop maar dat het goed gaat zo, we zullen zien.

Bedankt voor je antwoorden! 🙂
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Margreet,

Wauw, wat ben jij goed geholpen door Scotsman! Zó compleet en zo uitgebreid. Ik hoef niets meer te doen :D
ik zie dat je inmiddels een bundel hebt gekozen, dus veel internetplezier onderweg!

Mocht je nog eens vragen hebben; je weet waar je ze kunt stellen ;)

Scotsman, bedankt!

Reageer