Skip to main content

Ik begin steeds grotere verschillen te merken tussen 5G KPN (met mijn bedrijfssim) en 4G van Simyo. 5G werkt beter en is sneller. Ik ben er dan ook klaar mee dat Simyo beweert dat er geen significant verschil is - dat is gewoon echt een leugen.

Mijn vraag is dan ook: gaat Simyo nog een keer over en wanneer? Dit jaar nog of kan ik beter overstappen naar bijvoorbeeld Youfone die wel 5G op het KPN-netwerk heeft.

Overigens vind ik het ook nogal slecht overkomen dat Simyo bij het afsluiten van nieuwe contracten niks vermeld. Dat is gewoon misleiding van de consument.

Je kunt er wel achter komen via de informatie “Gebruikt Simyo het 3G netwerk?” Maar er staat nergens dat Simyo geen gebruik maakt van 5G. Dat lijkt mij een kernbeding dat wel gemeld moet worden, bijvoormeeld met “Waarschuwing! U gaat een Simyo abonnement afsluiten en heeft daardoor geen 5G! U krijgt daardoor een zeer beperkte, slechte internetverbinding! U heeft daardoor bijvoorbeeld op drukke plekken geen internet. Weet u zeker dat u een slechte internetverbinding wilt hebben?


Hoi @PietL 

Simyo is bijna de hekkensluiter van de providers die nog steeds geen 5G aanbieden, want buiten Simyo hebben de volgende providers ook nog steeds geen 5G:

  • HollandsNieuwe
  • 50+ Mobiel (is inmiddels al wel 5G aan het testen)

Ik heb sterk het vermoeden dat HollandsNieuwe (Vodafone) en Simyo (KPN) op elkaar zitten te wachten, wie als eerst van deze twee met 5G gaat komen bij hun mobiele abonnementen.
Want de kans is zeer groot, zodra één van beide providers 5G gaat lanceren voor haar klanten, de ander binnen een week gaat volgen.

De volgende providers hebben inmiddels standaard 5G bij al hun mobiele abonnementen:

  • KPN 
  • Odido
  • Vodafone
  • BEN 
  • Simpel
  • Youfone
  • Budget Mobiel
  • Lebara 

Je kunt oprecht zeggen, dat Simyo steeds verder gaat achter lopen op de rest.
De meeste providers hebben inmiddels 5G standaard bij hun abonnementen geactiveerd.

 


Hoi @PietL,

Bedankt voor je bericht. Helaas is er op dit moment is het nog niet bekend (bij ons, de moderators) wanneer Simyo 5G gaat aanbieden. Ik kan mij voorstellen dat er vanuit onze klanten vraag is naar 5G. Echter kan ik je op dit moment helaas niet meer vertellen dan dat het nog niet bekend is wanneer wij 5G zullen ondersteunen. Ik begrijp heel goed dat jij (en andere klanten) al een tijdje in afwachting zijn van 5G. Wij, moderators, zitten in hetzelfde schuitje. Zoals vaker aangegeven in verschillende topics over 5G, hebben we dit intern al meerdere keren aangekaart, maar helaas hebben we tot nu toe geen nieuwe informatie ontvangen over de status van 5G. Zodra we meer weten, laten we het jullie als eerste weten.

Jammer om te horen dat je wilt overstappen, maar in dit geval kan ik het goed begrijpen. Het spijt mij dat ik hierin niet meer voor je kan betekenen.

Groetjes,
Seren


Hoi @PietL,

Bedankt voor je bericht. Helaas is er op dit moment is het nog niet bekend (bij ons, de moderators) wanneer Simyo 5G gaat aanbieden. Ik kan mij voorstellen dat er vanuit onze klanten vraag is naar 5G. Echter kan ik je op dit moment helaas niet meer vertellen dan dat het nog niet bekend is wanneer wij 5G zullen ondersteunen. Ik begrijp heel goed dat jij (en andere klanten) al een tijdje in afwachting zijn van 5G. Wij, moderators, zitten in hetzelfde schuitje. Zoals vaker aangegeven in verschillende topics over 5G, hebben we dit intern al meerdere keren aangekaart, maar helaas hebben we tot nu toe geen nieuwe informatie ontvangen over de status van 5G. Zodra we meer weten, laten we het jullie als eerste weten.

Jammer om te horen dat je wilt overstappen, maar in dit geval kan ik het goed begrijpen. Het spijt mij dat ik hierin niet meer voor je kan betekenen.

Groetjes,
Seren

 

Hoi @Seren 

 

Ik begrijp dat jij en de overige moderators hier weinig aan kunnen doen, dan het alleen maar blijven aankaarten bij de verantwoordelijke personen.
In dat opzicht zitten jullie inderdaad in hetzelfde schuitje als de Simyo klanten.

Maar het belangrijkste blijft, dat 5G inmiddels de standaard is geworden voor internet op je smartphone, en het 4G netwerk meer is gaan fungeren als back-up netwerk op locaties waar nog geen 5G beschikbaar is, en voor smartphones die geen 5G ondersteunen.

Als je kijkt naar de lijst van Nederlandse providers die inmiddels standaard 5G aanbieden, dan moet je toch concluderen dat Simyo hierin inmiddels ver achterloopt.
Daarnaast is het erg vreemd en raar, dat de prijsvechters Lebara en Youfone wel al op het 5G netwerk van KPN zitten, en Simyo nog steeds niet.
Youfone is inmiddels ook al een 100% dochteronderneming van KPN, net zoals Simyo.
Dus waarom bij Youfone wel en bij Simyo niet??

Je mag juist verwachten, dat KPN Simyo hierin voorrang geeft, zeker nu ze al lange tijd als beste provider uit de test komen bij de Consumentenbond.

Volgens de volledige prognose zal ook 50+ Mobiel dit najaar 5G gaan activeren voor haar mobiele klanten, en blijven Hollandsnieuwe en Simyo als enige providers nog over zonder 5G.
Als dit niet snel veranderd, zullen Simyo klanten gaan overstappen naar een provider die wel 5G aanbied, zeker als je een smartphone hebt die 5G ondersteund, en dat zijn inmiddels de meeste.
Er zijn inmiddels genoeg prijsvechters (budgetproviders) waarbij je een goedkoop abonnement kunt afsluiten met 5G.

Misschien een idee dat de directie van Simyo eens om de tafel moet gaan zitten met KPN, en daarbij gaan aangeven dat het anders klanten gaat kosten, en er een redelijke kans bestaat dat Simyo ook bij de consumentenbond uiteindelijk gaat zakken in de lijst.

 



 

 


Ik heb sterk het vermoeden dat HollandsNieuwe (Vodafone) en Simyo (KPN) op elkaar zitten te wachten

Dan denk ik dat HollandsNieuwe die race wint. Volgende week (vanaf 1 oktober) gaat 5G daar aan (bron).


Ik heb sterk het vermoeden dat HollandsNieuwe (Vodafone) en Simyo (KPN) op elkaar zitten te wachten

Dan denk ik dat HollandsNieuwe die race wint. Volgende week (vanaf 1 oktober) gaat 5G daar aan (bron).

Dat las ik ook net, hieronder de link, je bent me net voor @Groentjuh 

https://tweakers.net/nieuws/227000/hollandsnieuwe-activeert-standaard-5g-vanaf-volgende-week.html

Dus Simyo, werk aan de winkel.😎


Hoi @Groentjuh & @JanD 

Dat was ergens wel te verwachten, dat Hollandsnieuwe als eerste met standaard 5G zou komen, maar nu wordt het werkelijkheid op dinsdag 1 oktober 2024 aanstaande.
Waarschijnlijk zal ook 50+ Mobiel op zeer korte termijn starten met 5G binnen hun abonnementen, aangezien 50+ Mobiel ook gebruik maakt van het Vodafone mobiele netwerk en inmiddels midden in een pilotfase 5G zit.

Dan blijft Simyo als enige Nederlandse provider over zonder 5G!!
Al weet ik vrijwel zeker dat het dan ook niet lang zal duren, dat ook Simyo standaard 5G gaat aanbieden, anders verliezen ze de nodige klanten die voor een 5G abonnement willen gaan.

Erg jammer dat Simyo die vroeger altijd vooruitstrevend was, tegenwoordig vaak de hekkensluiter is.


Ondanks dat Simyo nog geen 5G heeft, heeft mijn vrouw vandaag besloten haar contract met 2 jaar te verlengen. Ze blijft dus gezellig bij Simyo.

 


Ashley van de klantenservice gaf bij mij het volgende aan:
“Momenteel is het helaas nog niet bekend wanneer 5G beschikbaar wordt. Ik verwacht wel dat hier snel verandering in gaat komen. Mocht er meer informatie zijn worden klanten uiteraard geïnformeerd.”

Blijkbaar weten ze meer maar mogen ze het niet vertellen. Ik wacht het nog even een maandje af.


Ondanks dat Simyo nog geen 5G heeft, heeft mijn vrouw vandaag besloten haar contract met 2 jaar te verlengen. Ze blijft dus gezellig bij Simyo.

 

Hi @JanD, super leuk om te horen dat je vrouw haar contract met 2 jaar heeft verlengd! 😀


Ondanks dat Simyo nog geen 5G heeft, heeft mijn vrouw vandaag besloten haar contract met 2 jaar te verlengen. Ze blijft dus gezellig bij Simyo.

 

Hi @JanD, super leuk om te horen dat je vrouw haar contract met 2 jaar heeft verlengd! 😀

Hallo @Roeqajja dat ga ik waarschijnlijk ook doen, maar ben pas over 1 maand aan de beurt.

 


Verwijderd


Overigens vind ik het ook nogal slecht overkomen dat Simyo bij het afsluiten van nieuwe contracten niks vermeld. Dat is gewoon misleiding van de consument.

Je kunt er wel achter komen via de informatie “Gebruikt Simyo het 3G netwerk?” Maar er staat nergens dat Simyo geen gebruik maakt van 5G. Dat lijkt mij een kernbeding dat wel gemeld moet worden, bijvoormeeld met “Waarschuwing! U gaat een Simyo abonnement afsluiten en heeft daardoor geen 5G! U krijgt daardoor een zeer beperkte, slechte internetverbinding! U heeft daardoor bijvoorbeeld op drukke plekken geen internet. Weet u zeker dat u een slechte internetverbinding wilt hebben?

En dan twee knoppen met de teksten:

”Ja, want ik ben een domme sufferd”
”Nee, want ik ben niet gek”

Maar even serieus, denk je nu echt dat iemand bij Simyo dit soort teksten zelfs maar zal overwegen?


Ondanks dat Simyo nog geen 5G heeft, heeft mijn vrouw vandaag besloten haar contract met 2 jaar te verlengen. Ze blijft dus gezellig bij Simyo.

 

Hi @JanD, super leuk om te horen dat je vrouw haar contract met 2 jaar heeft verlengd! 😀

Hallo @Roeqajja dat ga ik waarschijnlijk ook doen, maar ben pas over 1 maand aan de beurt.

 

Hi @JanD, aaah dat vind ik al helemaal leuk om te horen! 😊


Ik heb afgelopen week een dual sim gehad met 5G op KPN netwerk tegenover simyo. Simyo viel vrij regelmatig weg en 5G op KPN werkte altijd. Vooral in de binnenstad merk ik veel verschil. Vandaag nog in de winkel,

  • KPN, 4G simyo: 0 streepjes bereik
  • KPN, 5G: 5 streepjes bereik

Het is na heel veel trouwe jaren dan ook klaar voor mij. Simyo is te slecht geworden in bereikbaarheid qua internet en ik ben bezig met overstappen naar een provider die wel 5G op KPN netwerk aanbiedt.

Oh, en toch nog een positieve afsluiting: de klantenservice van Simyo was altijd supervriendelijk en behulpzaam. Ik snap dat de huidige situatie rond 5G en simyo ook niet jullie keuze is.


Ik heb afgelopen week een dual sim gehad met 5G op KPN netwerk tegenover simyo. Simyo viel vrij regelmatig weg en 5G op KPN werkte altijd. Vooral in de binnenstad merk ik veel verschil. Vandaag nog in de winkel,

  • KPN, 4G simyo: 0 streepjes bereik
  • KPN, 5G: 5 streepjes bereik

Het is na heel veel trouwe jaren dan ook klaar voor mij. Simyo is te slecht geworden in bereikbaarheid qua internet en ik ben bezig met overstappen naar een provider die wel 5G op KPN netwerk aanbiedt.

Oh, en toch nog een positieve afsluiting: de klantenservice van Simyo was altijd supervriendelijk en behulpzaam. Ik snap dat de huidige situatie rond 5G en simyo ook niet jullie keuze is.

 

Hoi @PietL 

KPN is momenteel volop bezig om zijn 5G netwerk verder te verbeteren, en daarbij de nieuw verkregen frequentie op Band N78 (3,5 GHz) te activeren.
Het 5G netwerk van KPN is ook als beste beoordeeld, dus dat wil KPN uiteraard zo houden.

Het 5G netwerk is ook vele malen stabieler in vergelijking met het 4G netwerk, zo komt de 5G frequentie Band N28 (700 Mhz) beter binnen in gebouwen en heeft ook een beter bereik.

Wel vindt ik het vreemd, dat je met jouw Simyo abonnement helemaal geen 4G bereik had, terwijl je met het KPN abonnement de volle bak binnen haalde.
Elke zendmast van KPN zend zowel het 4G als het 5G signaal uit, dus dat zou dan qua ontvangst ongeveer hetzelfde moeten zijn op dezelfde lokatie.

Het moederbedrijf KPN, waar Simyo onder valt bepaald uiteindelijk wanneer Simyo klanten gebruik kunnen maken van het 5G netwerk, Simyo heeft hier al vele malen om gevraagd.

Simyo en 50+ Mobiel zijn nog de enige twee providers zonder 5G bij hun abonnementen.


Ik heb afgelopen week een dual sim gehad met 5G op KPN netwerk tegenover simyo. Simyo viel vrij regelmatig weg en 5G op KPN werkte altijd. Vooral in de binnenstad merk ik veel verschil. Vandaag nog in de winkel,

  • KPN, 4G simyo: 0 streepjes bereik
  • KPN, 5G: 5 streepjes bereik

Het is na heel veel trouwe jaren dan ook klaar voor mij. Simyo is te slecht geworden in bereikbaarheid qua internet en ik ben bezig met overstappen naar een provider die wel 5G op KPN netwerk aanbiedt.

Oh, en toch nog een positieve afsluiting: de klantenservice van Simyo was altijd supervriendelijk en behulpzaam. Ik snap dat de huidige situatie rond 5G en simyo ook niet jullie keuze is.

 

Ik ervaar hetzelfde, alleen niet zo erg. Thuis heb ik 0 streepjes met 4G en met 5G (van KPN) soms 1 en soms 2 streepjes. Iets betere penetratie. 
Het ergste merk ik bij drukke plekken of evenementen (denk aan Oktoberfest, grote feesten, F1, TT Assen enz). Daar is 4G zo goed als onbruikbaar terwijl 5G veel meer capaciteit heeft.

Ik dacht voor dat ik ging verlengen dat Simyo, zodra 3,5 GHz beschikbaar was, hun 5G gingen implementeren… niets is minder waar.


Ik heb afgelopen week een dual sim gehad met 5G op KPN netwerk tegenover simyo. Simyo viel vrij regelmatig weg en 5G op KPN werkte altijd. Vooral in de binnenstad merk ik veel verschil. Vandaag nog in de winkel,

  • KPN, 4G simyo: 0 streepjes bereik
  • KPN, 5G: 5 streepjes bereik

Het is na heel veel trouwe jaren dan ook klaar voor mij. Simyo is te slecht geworden in bereikbaarheid qua internet en ik ben bezig met overstappen naar een provider die wel 5G op KPN netwerk aanbiedt.

Oh, en toch nog een positieve afsluiting: de klantenservice van Simyo was altijd supervriendelijk en behulpzaam. Ik snap dat de huidige situatie rond 5G en simyo ook niet jullie keuze is.

 

Ik ervaar hetzelfde, alleen niet zo erg. Thuis heb ik 0 streepjes met 4G en met 5G (van KPN) soms 1 en soms 2 streepjes. Iets betere penetratie. 
Het ergste merk ik bij drukke plekken of evenementen (denk aan Oktoberfest, grote feesten, F1, TT Assen enz). Daar is 4G zo goed als onbruikbaar terwijl 5G veel meer capaciteit heeft.

Ik dacht voor dat ik ging verlengen dat Simyo, zodra 3,5 GHz beschikbaar was, hun 5G gingen implementeren… niets is minder waar.

Wat vervelend dat je bij drukke plekken/evenementen slecht bereik hebt. Ik kan begrijpen waarom je graag de optie voor 5G zou willen terugzien. Ik hoop net zoals jou dat Simyo ook 5G zal implementeren. Zoals altijd zal ik alle feedback doorzetten naar de juiste afdeling.


Voor alle mede klanten in deze topic,

Vanaf 1 november 2024 krijgen alle Simyo klanten eindelijk 5G bij hun abonnement of prepaid.
Dan kun je eindelijk gebruik maken van sneller en stabieler internet op je smartphone, mits deze wel 5G ondersteund, maar dat zijn inmiddels wel de meeste op de markt.

Via de volgende speciale Simyo pagina, lees je alles over 5G bij Simyo: 5G bij Simyo (Vanaf 1 november 2024)


Goed nieuws @PietL, zoals @Michel.uit.Arnhem al heeft aangegeven in zijn bericht zullen wij per 1 november 5G aanbieden aan alle klanten 😊. Aangezien je vraag is beantwoord zal ik deze topic sluiten. Mochten jullie vragen hebben of gezellig willen praten over dit nieuws kan dat in het aankondigingstopic