.

Beantwoord

Kan ik ook WiFi hotspot van mijn provider thuis gebruiken?

  • 19 December 2013
  • 19 reacties
  • 2608 Bekeken

Badge
  • Startend Simyaan
  • 19 reacties
Wil graag weten of het mogelijk is om via een wifispot te internetten op je mobiel.
Ik heb nu een smarthphone m'n 1e en probeer deze uit. Het bevalt me goed dit apparaat.
Maar om te internetten had ik om uit te proberen een bundeltje van 100 mb waar je al
gauw doorheen bent. Om niet in die dure beltarieven te vallen, wil ik via wifi op het net.
Ik heb een bekabeld modem en neem via Ziggo internet af. Alles is hier bekabeld dus niet draadloos, zoals 
een router of modem. Kan ik dan toch nog via een WiFispot op het net komen? En hoe werkt dat?
Ik ben ook maar een digibeet maar wil wel leren. 
icon

Beste antwoord door Ernst 20 December 2013, 13:45

Bekijk originele reactie

19 reacties

Badge
Na weer wat info van iemand ben ik er nu achter gekomen dat ik Ziggo moet bellen voor een ander modem die wel WiFi aankan.
Ik heb een verouderd modem. Dus dan ga ik dat maar eens proberen.
Reputatie 7
Badge +9
Dat is niet helemaal correct. Kijk gewoon even op mijn Ziggo of je toegang heb tot ziggo wifispots. Wij hebben hier thuis ook een oude modem zonder wifi, maar wifispots doen het gewoon (ondanks dat onze modem er geen uitzend).
Reputatie 5
Badge +11
Hoi 2SR,

Zoals Groentjuh aangeeft, kan het zo zijn dat je toevallig al in een WiFi hotspot bent. Je zou dit even kunnen checken.

Een draadloos modem is ander dé oplossing. Ik hoop dat ze bij Ziggo deze gratis geven, ander gaat WiFi toch nog geld kosten...


Groentjuh; dank voor het meedenken!
Badge
Ja in Mijn Ziggo staat WiFi op aan en heb een gebruikerscode en een heel lang wachtwoord.
Maar als ik op het net kom met mijn mobiel kost dit klauwen vol belgeld.
Wat moet ik doen om via wifi te internetten op mijn oude modem zonder een draadloze router te hoeven aanschaffen.
Anders moet ik overstappen naar Ziggo met die bundel van 1000 mb voor E 15 p/mnd. En dat wil ik eigenlijk ook niet.
Ik ben niet zo pro Ziggo.
Badge
Die vraag van mij in deze topic is ook eigenlijk wel wat vreemd. Hieruit kan je opmaken dat ik er weinig
verstand van heb. Maar in ieder geval bedankt voor antwoorden.
Badge +8
Ja in Mijn Ziggo staat WiFi op aan en heb een gebruikerscode en een heel lang wachtwoord.
Maar als ik op het net kom met mijn mobiel kost dit klauwen vol belgeld.
Wat moet ik doen om via wifi te internetten op mijn oude modem zonder een draadloze router te hoeven aanschaffen.
Anders moet ik overstappen naar Ziggo met die bundel van 1000 mb voor E 15 p/mnd. En dat wil ik eigenlijk ook niet.
Ik ben niet zo pro Ziggo.


Hoi 2SR,

Ja, van je wifi hebben wij bij Simyo geen verstand verder. Je kunt van je oude modem waarschijnlijk gewoon niet draadloos gebruik maken. Ik denk dat je op https://www.ziggo.nl/#klantenservice/internet/diensten/wifispots de meeste informatie vindt over die hotspots die Groentjuh noemt.
De bundel die je nu noemt van Ziggo, gaat je wifi-probleem niet oplossen. Dan neem je gewoon een mobiel abonnement bij hun in plaats van bij ons, en gebruik je nog geen wifi. Het verschil tussen wifi en 3g wordt hier goed uitgelegd. Het is op de lange termijn waarschijnlijk het goedkoopst om je modem te vervangen, of uit te vinden hoe die Wifi hotspots werken. Wellicht een technische kennis die het je kan uitleggen?

Ik hoop dat je een oplossing vindt 🙂
En je mag hier alles vragen ;)

Groetjes,
Charlene
Reputatie 7
Badge +9
Met je smartphone kun je als je ziggo internet hebt gewoon gebruik maken van ziggo wifispots. Daarvoor hoef je enkel je toestel correct in te stellen met de gebruikersnaam en het wachtwoord dat je op mijn ziggo hebt gevonden. Ziggo heeft op deze pagina enkele stappenplannen staan, die je helpen om ziggo wifispots in te stellen. Zoals ik al eerder zei: Je hoeft niet persé in router-modem met wifi van ziggo te hebben. De klanten met een oude modem mogen ook wifispots gebruiken, want als klant kun je niets doen aan de modem keuze van Ziggo.

Als je vast internet van ziggo hebt, hoef je niet persé naar ziggo mobiel om van wifispots gebruik te maken. Bij wifispots moet je er echter rekening mee houden dat de wifi-signalen het sterkst zijn dichtbij de huizen en dat je je niet snel kan verplaatsen zonder dat de verbinding wegvalt. Ziggo wifispots zijn voornamelijk goed te gebruiken als je bij iemand anders met Ziggo als in huis bent.
Badge
@Groentjuh ik heb in mijn lijst van wifispots 2 x ziggo staan de ene heeft geen bereik en de andere slecht.
Er wordt uitgelegd dat ik naar buiten moet om een beter bereik te krijgen misschien van de buren.
Maar ik ga nu niet buiten staan met die phone. Het regent hier aan de kust en het  stormachtig.
Ik heb via contacten bij Ziggo een ander modem gevraagd met geintegreerde wifi. Maar ze laten verder niets van zich horen.
Er is wel ergens te lezen dat ze alleen nieuwe klanten van ziggo zo'n modem geven in bruikleen.
Ik zie wel hoe het verder loopt. Ik heb uit de bieb een goede handleiding van android smarthphones.
Men noemt in dit boekje een smarthphone zonder gebruik te maken van het net een 'kreupele' smarthphone.
@Charlene ik heb helaas geen technische kennis. Daarom ben ik blij met jullie antwoorden.
Ik moet denk ik een draadloze router aanschaffen. Maar dit moet ik eerst zeker weten van een verkoper in een winkel.
Badge +6
Hoi 2SR,

Kan me voorstellen dat je inderdaad geen zin hebt om naar buiten te gaan om gebruik te kunnen maken van Wifi.

Ik hoop dat Ziggo je hier snel verder mee kan helpen, zodat je gebruik kan gaan maken van Wifi en geen kreupele smartphone hebt, haha wat een mooie omschrijving in de handleiding 🙂.

In ieder geval fijne feestdagen gewenst!
Reputatie 3
Badge +9
Met je smartfoon op je eigen WiFi modem is toch gratis?
Badge
laatste bericht van Ziggo
"U heeft ons een vraag gesteld over uw modem en over Wi-fi spots.

Het is helaas niet mogelijk om uw modem te vervangen.
Dit omdat uw modem correct functioneert, en de door u afgenomen snelheid zonder problemen kan leveren.

Alles over het instellen van WifiSpots op verschillende apparaten vindt u op onze website. Hier staan handleidingen, stappenplannen, en andere handige informatie om u te helpen bij het instellen van WifiSpots.
Kijk voor meer informatie op ziggo.nl/wifispots.
Let op: opent de link in deze e-mail niet direct in uw internetbrowser? Klik dan met uw rechter muisknop op de link, kies voor ‘snelkoppeling kopiëren’, en plak de link direct in de adresbalk van uw browservenster.

Heeft u nog vragen of opmerkingen? Dan beantwoorden wij deze graag via ziggo.nl/klantenservice.

Met vriendelijke groet,

David Kreijkes
Medewerker Klantenservice"
Ik ga maar verder leven hopenlijk zonder Ziggo en zie wel wat er verder gebeurd
Bedankt voor antwoorden
Mijn toegang tot het net op mijn smarthphone zijn uitgeschakeld zodat ik geen rare belkosten meer kan krijgen [heb niet veel belkosten verbruikt]
ik gebruik de phone maar als bellen, muziek luisteren enz. totdat de ware persoon komt die me kan uitleggen wat ik verder moet doen. Ik heb geen spijt van dit apparaat want het functioneert geweldig en het was niet 1 van de duurste maar de redelijkste in prijs.
Groetjes.
Badge
@Martijn
Ik heb een werkend modem uit de jaren 90 van de vorige eeuw en iedereen denkt maar dat je draadloos ben, maar dat is niet zo.
Ik ben liever bedraad vanwege de snelheid en veiligheid.
Maar Ziggo weigert een nieuw modem te leveren aan bestaande klanten, alleen nieuwe klanten, die krijgen iets met geintegreerde wifi.
Ik denk om Ziggo tijdelijk op te zeggen en later opnieuw aan te vragen vanwege dat nieuwe modem. 
Dat is voor mij de enige manier om een nieuw modem te krijgen met wifi ingebouwd. 
Reputatie 7
Badge +9
Ik neem aan dat Ziggo je wel tegen betaling een WiFi modem wilt leveren. Als je op een betrouwbare manier thuis van WiFi wilt gebruik maken met je smartphone, en er is geen hotspot met een voldoende goed bereik in de buurt, zit er niets anders op dan ofwel een WiFi modem van Ziggo aan te schaffen (als dat kan), of een losse WiFi router middels een netwerkkabel (ethernet) aan je bestaande modem te koppelen. Ik kan niet beoordelen wat de voordeligste oplossing is. Ikzelf gebruik al jaren mijn eigen WiFi router die via een ethernet kabeltje aan mijn kabelmodem hangt en dat bevalt prima.

Als je je computer liever niet draadloos met het internet verbindt dan kan dat in beide gevallen, je hoeft niet over te gaan op WiFi als je dat niet wilt want ik weet vrijwel zeker dat beide apparaten een aansluiting voor een netwerkkabel zullen hebben. Maar let daar wel even op als je een nieuwe WiFi router gaat kopen.
Reputatie 3
Badge +9
@Martijn
Ik heb een werkend modem uit de jaren 90 van de vorige eeuw en iedereen denkt maar dat je draadloos ben, maar dat is niet zo.
Ik ben liever bedraad vanwege de snelheid en veiligheid.
Maar Ziggo weigert een nieuw modem te leveren aan bestaande klanten, alleen nieuwe klanten, die krijgen iets met geintegreerde wifi.
Ik denk om Ziggo tijdelijk op te zeggen en later opnieuw aan te vragen vanwege dat nieuwe modem. 
Dat is voor mij de enige manier om een nieuw modem te krijgen met wifi ingebouwd. 


Ik kan me voorstellen dat je huiverig bent voor WiFi, maar een goed wachtwoord komt niet iedereen zomaar in. En dan zijn ze alleen pas in het modem. Ik vindt het een zeer slechte klantenservice van Ziggo, maar dat hoor je wel vaker.

Bestaande klanten betalen vaak meer en krijgen minder. Het doel is om veel klanten binnen te halen en daardoor veel geld.

In sommige situaties snap ik dit wel, maar om een klant die om een WiFi modem vraagt te weigeren vindt ik niet netjes.

Ik had een soortgelijke situatie met UPC. Nieuwe klaten kregen 10HD zenders, maar klanten die al meer dan 15 jaar bij UPC aangesloten zijn hebben pech. Dus ik heb ze gebeld en gezegd sluit mij maar af, en morgen weer aan...of gewoon de 10HD zenders is voor beige eenvoudiger....en toen lukte het wel, niet makkelijk maar het lukte me 😃
Reputatie 7
Badge +9
Kun je mij beschrijven hoe de kabels nu lopen. Je vraag was inderdaad is beetje raar, waardoor ik even op het verkeerde been ben gezet.

De vraag, die je eigenlijk stelt, is:
Ik heb thuis een oude Ziggo modem zonder router. Hoe kan ik thuis een draadloos netwerk opzetten?

Dat is afhankelijk van wat je precies allemaal nu huis hebt. Ik heb thuis ook een oude ziggo modem zonder wifi, dus ik heb daarop een router met wifi aangesloten en aan die router mijn computer bekabeld aangesloten. Naar de andere kan van het huis heb ik een kabel lopen en daarom is een switch aangesloten en daarop in wireless accesspoint aangesloten om het draadloos netwerk te vergroten.

Een thuisnetwerk bestaan het liefst uit Ă©Ă©n router! Deze router moet aangesloten worden aan je ziggo modem via de zogenaamde "wan"-aansluiting. Een router het verder een aantal zogenaamde "lan"-aansluitingen. Hieraan worden alle apparaten die je met elkaar/het internet wil verbinden aangesloten.

Meestal heeft een router 4 "lan"-aansluitingen. Mocht dat niet genoeg zijn (hier in huis is dat niet genoeg. Wij hebben er hier in huis toch minimaal 13 nodig!) dan kun je een switch aansluit en een lan-aansluiting. Een switch is niets anders dan wat een stekkerdoos is voor electiciteit. Het splits Ă©Ă©n aansluiting naar meerdere aansluiting.

Mocht je draadloze netwerk niet overal in huis komen, dan kun je kiezen om een wireless access point te kopen en aan te sluiten aan een lan-aansluiting (of een switch, die aan zo'n "lan"-aansluiting is aangesloten). Een wireless access point zet een draadloos netwerk op. Als je dit netwerk dezelfde naam en wachtwoord geeft, dan kunnen goeie apparaten hiertussen wisselen.

Ik weet niet hoe het precies bij jouw thuis is. Ik kan best vertellen wat je nodig hebt en wat je ongeveer moet doen, maar zonder informatie kan ik niet meer vertellen dan dit globale verhaal. Kun je mij zeggen hoe alles nu aangesloten is?

                                           -> TV?
                                           -> Radio?
Coax ingang -> Splitter -> Ziggo modem -> PC?
                                                                         -> Telefoon?
Badge
@Groentjuh ik zal proberen uit te leggen hoe het hier zit. Ik ben inmiddels er ook uit dat ik een router met wifi moet aanschaffen, maar ik denk er hard over na om net als @Martijn mijn ziggo abonnee op te zeggen en dan later weer aan te vragen.
Het is nu zo dat ik een modem van Ziggo voor internet toegang heb uit de jaren 90van de vorige eeuw. Dus ik zal een router moeten aanschaffen met geintegreerde wifi en vraag in de winkel hoe ik dit moet aansluiten en aktiveren. Ik wil wel bekabeld blijven en dus niet draadloos. Nu lopen de kabels vanuit het kastje in de muur naar het modem en vanuit het modem in de pc. Ik heb nog een 2e pc met alleen maar linux erop (Ubuntu) en daar had ik ook een router voor maar die begaf het na jaren. Dus nu haal ik omstandig de aansluiting uit mijn windowspc en doe die in de Linux pc voor internetcontact. Snap je het nog, ja sorry het is allemaal wat gecompliceerd hier maar alles werkt perfect. Omdat ik bekabeld wil blijven las ik ergens dat dit veiliger is en sneller. Nadeel, de kabels. Maar daar heb ik geen last van.
Ik ga dus ook maar eens informeren in de winkel voor een nieuwe router. Aardig he van ziggo om me een nieuw modem te weigeren. Maar ja zo zit dat met al die bedrijven. Ze schreeuwen om jouw als klant en als je dat eenmaal bent kan je je beurs opentrekken en zie maar wat je doet. Nieuwe klanten krijgen dus wel een modem met wifi. Uit principe ga ik ook niet reageren op een aanbieding van Euri 15 p/mnd en 1000 mb. Ze bellen me wel eens op om iets, of je 3 in 1 wilt of iets dergelijks. Dan zeg ik eerst een nieuw modem en dan zien we wel verder. Ik wil via Wifi op het net en niet via 3G. 
7 januari mag ik weer wat megabijt bestellen en doe dit nog 1 keer bij Simyo totdat ik het hier heb lopen zoals ik het hebben wil. Ik heb geduld ermee. Nu zie ik die smarthphone als een leuk speeltje. Heb een goed begeleidingsboekje doorgenomen. Ă“ntdek de Android telefoon voor Android 4.0 en 4.1.' van Joris de Sutter. Je moet eens weten wat voor mogelijkheden er op zo'n apparaatje zit. Er gaat een wereld voor je open.
Bedankt in ieder geval voor antwoorden als ze maar niet te technisch zijn want ik ben een Technibeet, beetje digibeet maar geen analphabeet.
Reputatie 7
Badge +9
In jouw geval: Koop inderdaad gewoon een router met wifi, en sluit die aan en dan ben je klaar. De router, die je vroeger had, had je, als dat financieel mogelijk was, gewoon moeten vervangen!
Badge +6
Hoi 2SR,

Hoop dat het uiteindelijk toch gaat lukken met Ziggo om via Wifi gebruik te maken van internet met je telefoon!
Jammer dat wij je hier niet mee kunnen helpen, dan was het vast beter gegaan 😉
Badge
Allen hartelijk dank voor antwoorden ik sluit deze discussie.

Reageer