.

Beantwoord

Internet verbruik

  • 29 July 2013
  • 12 reacties
  • 1212 Bekeken

Badge
Ik heb sinds kort een Simyou internet abo. Wat wil nu het geval ik krijg vandaag een email dat ik over mij. 75% heen ben, dit terwijl ik het internet niet gebruikt heb.ik zag op de app 32 Mb over. Wat gebeurd er nu zeg 30 minuten later geeft de app 3 Mb aan dit terwijl ik de hele dag op WiFi zit. Mijn vraag hoe kan ik 30 Mb mobielinternet verbruiken binnen 30 minuten als ik op WiFi zit.Volgens een andere internetter kan de 30 Mb niet eens met een Simyoabo met een snelheid die altijd lager ligt dan 2 Mbps in dit tijd estek. Simyo hier graag atwoord op,
icon

Beste antwoord door Natascha 30 July 2013, 10:08

Bekijk originele reactie

12 reacties

Badge +6
Ik heb sinds kort een Simyou internet abo. Wat wil nu het geval ik krijg vandaag een email dat ik over mij. 75% heen ben, dit terwijl ik het internet niet gebruikt heb.ik zag op de app 32 Mb over. Wat gebeurd er nu zeg 30 minuten later geeft de app 3 Mb aan dit terwijl ik de hele dag op WiFi zit. Mijn vraag hoe kan ik 30 Mb mobielinternet verbruiken binnen 30 minuten als ik op WiFi zit.Volgens een andere internetter kan de 30 Mb niet eens met een Simyoabo met een snelheid die altijd lager ligt dan 2 Mbps in dit tijd estek. Simyo hier graag atwoord op,

Hoi Noortje55,

Welkom op het forum!
Wat vervelend om te lezen dat je al bijna je internetbundel hebt verbruikt. Ik zie in het systeem dat je op 16 juli bent overgestapt van prepaid naar een abonnement. Doordat je later in de maand klant bent geworden heb je naar rato MB's en minuten gekregen tot het einde van deze maand.

Een simkaart registreert enkel berichten, telefoongesprekken en/of internetverbruik, wanneer het toestel daar de opdracht toe krijgt van een gebruiker. Een simkaart kan niet zelf denken of handelen en wordt te allen tijde aangestuurd via het toestel en dus de gebruiker.

In dit topic kan je lezen wat er voor veel gebruik van het internet kan zorgen op je telefoon.
Badge
Wederom een negatiefe mail betreffende mijn internetbundel. Zondag na het opnieuw opstarten ivm de nieuwe snelheid gelijk gekeken naar de Mb's nog ruim 150 Mb aanwezig. Deze laatste dagen geen gebruik van mobiel internet gehad alles thuis via de WiFI. Wat een schrik vanmiddag laat een SMS van Simyo over de 75% van de bundel. Ik schrok zo dat ik gelijk mijn IPhone uitgezet heb. Bij thuiskomst van mijn vriend heeft deze met de app Onavo naar de grote gebruiker gekeken nou die was erniet. Uit angst voor een app die stiekum gebruikt heeft hij een factoryreset gedaan. De kenners zullen weten dat dit via ITunes op de PC gaat. Dus het toestel heeft geen verbinding met het net of wat dan ook. Na deze reset moet alles opnieuw geinstalleert worden dit neemt aardig wat tijd in beslag. Wat denk je wat er gebeurd zo gauw er verbinding is komt er een SMS binnen dat ik door mijn volledige bundel ben. Dit houdt in dat een Telefoon zonder firmware bij Simyo 47 MB kan gebruiken.Gelijk alles weer uitgezet en naar de Simyo pagina op het internet gegaan om daar alle internet verbindingen uit te zetten. En ja hoor weer een manco ik kan mijn internet niet uitzetten in de pagina instellingen. Dit gaat toch lekker zeg. Nu komen zij straks weer met verbruik. Jullie zullen begrijpen dat mijn vertrouwen in Simyo volledig weg is. Teneerste dubieus veel internetgebruik, ttentweede internet gebruik terwijl de simkaart geen enkele verbinding heeft met het net, tenderde je kunt de schakelaars op je internetpagina in instellingen niet veranderen.
Ik hen nu ruim 3,5 week een internetbundel bij Simyo bij deze wens ik die te beeindigen. Er hebben toch in die korte tijd meerdere problemen plaatsgevonden waarbij de laatste twee ik getuigen erbij heb. Dan mag ik nu toch wel zeggen dat ik niet kan beschikken over het aangebodene op een normale wijze. En verwijs mij nu niet naar allerlij pagina's waar je naar moet kijken bij een hoog internet gebruik want wat ik vandaag meemaak dat staat er niet bij. Ik ervaar dit als diep treurig. 
Reputatie 7
Badge +9
Onavo count registreert het data verbruik nadat het is geinstalleerd. Het kan niet in de tijd terugkijken naar wat er in het verleden is gebeurd.
Reputatie 7
Badge +9
Trouwens, een factory reset is niet de aangewezen manier om ongewenst data verbruik terug te dringen. Ik heb onlangs wat tips hier gepost waar je misschien wat aan hebt.
Reputatie 3
Badge +9
p.s. die 47MB was al verbruikt door de iPhone, maar komt met een vertraging binnen.
De schakelaar zal door de klantenservice opgelost worden zonder twijfel.
Het is overigens bekend dat de iPhone zonder weten 3G verstookt terwijl je denkt op wifi te zitten.....
Badge
IHeren zijn dit nu kundige adviezen of wordt er maar wat geschreven.
Ik lees nergens terug of deze Noortje de onavo count er na het hoge verbruik erop heeft gezet? Misschien gebruikt zij deze al geruime tijd, en dan werkt hij wel.
Dan die myth over dat IPhone spook data gebruikt. Dit is alleen bij een bepaalde productielijn geweest van de IPhone 4.
Wie zegt dat deze Noortje geen IPhone 4S gebruikt, of een IPhone 5. Deze types hadden zeker geen last van spook data.
En een reset naar fabrieksinstellingen kan zeker geen kwaad wat verwijderen van data verbruikende App's betreft. Vraag het eens na op de IPoneclub of bij de Applestore,
Dan de redenatie dat de 47 Mb achterstallig verbruik betreft. Dit zou best mogelijk kunnen zijn zij het niet de deze Noortje meldt dat zij een SMS kreeg en direct haar mobiel uitzette daarna geeft zij aan dat bij een vernieuwd kontakt na herinstalleren zij direct de volgende SMS kreeg dat zij nu de gehele bundel verbruikt had, Dus van achterstallig verbruik kon op de genoemde wijze geen sprake zijn. Er werd uiteindelijk tentijde van de eerste SMS vermeldt dat zij 75 % van 200Mb had verbruikt en bij het volgende kontakt kreeg zij meteen de SMS dat haar bundel op was. Dan is er data verbruikt in de tussentijd van de SMSen en toen stond haar mobiel uit.
Dan het herstellen van de manco op de pagina van Simyo is leuk gezegd maar nu kan zij zich niet beschermen tegen meerverbruik van de data. Ik vind dit toch slordig.
Dan moet ik toch ervaren dat er veel meldingen zijn op het forum van hoog en teveel datagebruik, niet altijd met een IPhone. Maar toch redelijk veel.
Het zou mij niet verbazen als er toch misschien een fout zit. Reken toch eens wat je moet doen om zoveel Mb in zo'n kort tijdsbestek te verbruiken als zoals zij zegt op een netwerk zit. Want als er toch een download blijft hangen dan gaat die ook over het WiFi netwerk, Nee, ik kan ergeen oordeel over vellen, maar ik vindt wel dat er enkele forumleden zijn die zonder een bericht goed te lezen met veel schoten voor de boeg komen waar uiteindelijk niemand mee geholpen is. Zoals ik al zei ik vindt bepaalde dingen vreemd en ik zou graag het eindresultaat willen weten,
En voor Noortje laat eens weten welke IPhone je hebt.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Noortje55,

Ik snap dat dit wel vervelend aan het worden is... Laten we hopen dat ik het iets duidelijker kan maken voor je.

Over Onavo en factoryresets kan ik je niet veel meer vertellen dan hier al gedaan is. Wel kan ik je meer vertellen over je verbruik en de waarschuwings smsjes.

Laat ik beginnen met iets te nuanceren: Je hebt een databundel van 200Mb en een iPhone. Dat is een relatief kleine bundel en een telefoon die redelijk snel is. Op deze manier kan het dus voorkomen dat je in een korte periode een groot deel van je databundel kunt verbruiken.
Zoals Martijn® al aangeeft hebben we helaas ook nog te maken met de vertraging in de verwerking van de gegevens die we uit het netwerk ontvangen, waardoor het dus in het slechtste geval kan gebeuren dat je in een korte tijd de 75% en 100% smsjes krijgt terwijl je bundel al verbruikt is.

In jouw geval zie ik een piek in je datagebruik op 13 augustus. Er is toen 's morgens zo'n 60 Mb verbruikt, wat in de middag bekend werd bij ons. Je hebt toen het smsje voor 75% bundelverbruik gekregen.
's Middags is er nog eens zo'm 100 Mb verbruikt en dit werd aan het begin van de avond gesignaleerd. Toen heb je het smsje van 100% bundelverbruik gekregen.

Zoals Beko al aangeeft is zijn er maar weinig iPhones die 'spookdata' verbruiken, maar het kan wel zo zijn dat je dacht op WiFi te zitten, maar dat je telefoon over is geschakeld naar 3G. Het is zo dat wanneer het 3G netwerk een sterker signaal heeft dan het WiFi netwerk, je telefoon automatisch kan overschakelen van WiFi naar 3G. Je zou er voor kunnen kiezen om thuis 'Mobiele data' in je iPhone uit te zetten, en als je het heel zeker wilt weten, 'Internet op je mobiel' op Mijn Simyo ook.

Scotsman heeft inderdaad een aantal erg handige tips geplaatst die je verder kunnen helpen om je datagebruik te beperken.
Badge
Ernst,
Bedankt voor je uitleg over het een en ander. Je uitleg is duidelijk maar wat mij nu zo vreemd overkomt, s'Morgens heb ik dan een piek van 60 Mb e s'middags 100 Mb .
Nu wil het dat ik s'morgens altijd op de zaak ben met een volledig sterk WiFi netwerk en waar ik tevens de telefoon niet gebruik aangezien dat niet toegestaan is. s'Middags ben ik thuis geweest en heb ik de telefoon echt niet gebruikt. Dan is mijn vraag waar kan die 160mb aan op zijn gegaan, jij zegt dan dat het een kleine bundel is maar 160 Mb op een dag dan redt je het niet eens met de grootste bundel van 1500mb in de maand. Dat is ook wat mij zo vreemd over komt waar heb ik dit dan aan op gemaakt. Kijk wat er voor een YouTube film berekend wordt. Hoeveel zijn dat er niet? En ik weet zeker dat ik dat alles niet gedaan heb gisteren, Het is toch norm afwijkend opeens zo'n verbruik. En moet mijn IPhone dan een eigen leven zijn gaan leiden, en al die andere dagen niet?
Dit gaat erbij mij nu niet in.
Maar nogmaals dank voor de nadere info.
En ter info ik gebruik geen IPone4.
Reputatie 7
Badge +9
Ernst,
Bedankt voor je uitleg over het een en ander. Je uitleg is duidelijk maar wat mij nu zo vreemd overkomt, s'Morgens heb ik dan een piek van 60 Mb e s'middags 100 Mb .
Nu wil het dat ik s'morgens altijd op de zaak ben met een volledig sterk WiFi netwerk en waar ik tevens de telefoon niet gebruik aangezien dat niet toegestaan is. s'Middags ben ik thuis geweest en heb ik de telefoon echt niet gebruikt. Dan is mijn vraag waar kan die 160mb aan op zijn gegaan, jij zegt dan dat het een kleine bundel is maar 160 Mb op een dag dan redt je het niet eens met de grootste bundel van 1500mb in de maand. Dat is ook wat mij zo vreemd over komt waar heb ik dit dan aan op gemaakt. Kijk wat er voor een YouTube film berekend wordt. Hoeveel zijn dat er niet? En ik weet zeker dat ik dat alles niet gedaan heb gisteren, Het is toch norm afwijkend opeens zo'n verbruik. En moet mijn IPhone dan een eigen leven zijn gaan leiden, en al die andere dagen niet?
Dit gaat erbij mij nu niet in.
Maar nogmaals dank voor de nadere info.
En ter info ik gebruik geen IPone4.


Onavo Count kan je precies vertellen welke apps voor die 160Mb verantwoordelijk zijn. Met die kennis kun je gericht kijken of iets aan de instellingen veranderd kan worden om het verbruik te beperken.
Badge
Ernst,
Even mijn excuses maar aangezien ik alle internet op mijn telefoon uit heb staan heb ik het toestel van mijn huisgenoot bij jullie bekent onder Beko gebruikt niet wetend dat bij openen van de forum app ik inlogde met zijn id zodoende dat de verkeerde naam boven het antwoord aan jouw staat. Bij deze dus rechtgezet.
Badge
Hallo Scotsman,
Hier reageer ik even op, door de reset naar fabrieksinstellingen zijn alle niet standaard Apple app's verloren gegaan.
Dus terugkijken in Onavo is op dit moment niet mogelijk. Nu kan ik het toestel terugzetten op een backup van afgelopen week in ITunes
maar dat wil zij absoluut niet. Zij wil nu het toestel standaard laten zonder internet. Zij heeft angstig dat zij straks met nog meer data opgezadeld wordt.
Maar wat mij bijstaat over de Onavo melding voor de reset is dat de grootste gebruiker App Downloads was met ik dacht 123 MB met de volgende Speedtest met wat mij bijstaat 18 MB en daarna Safari met zeker een lager gebruik.
Ik neem aan dat jij Onavo kent, dit zijn metingen over de laatste 30 dagen. Maar zij heeft zoals ik gelezen heb 160 MB op een dag gebruikt
Kijk de Onavo is dus vanaf het begin dat zij op aanraden van mij een abo heeft genomen, dus dat zijn in het totaal ongeveer ruim 100 MB voor Juli in verband met halverwege de maand afsluiten abo en 200 mb voor Augustus samen zeg 300 MB als ik dan kijk naar de Onavo gegevens zie ik dan geen boosdoener.
Onavo haalt totaal als ik zo schat in de top 200 MB maar zij schiet in de laatste meetingdag naar 300 MB. Misschien zie ik iets verkeerd, leg mij dat dan eens uit. Ik zelf zie het niet. Zeker omdat zij geen internetgebruiker is zij belt en gebruikt iMessage en wat mail en dat is het.
Maar ik sta open voor een redelijk steekhoudend wederwoord.
Reputatie 7
Badge +9
Hi Beko,
Even voor het goede begrip:
Een factory reset is bedoeld om de iPhone terug te zetten naar de fabrieksinstellingen en alle persoonlijke data, logins, foto's e.d. te wissen. Dit doe je als je de iPhone wilt verkopen of weggeven aan iemand. Ook als de iPhone naar Apple terug moet voor reparatie. Het verwijdert niet de apps die standaard met de iPhone geleverd worden, en omdat het gebruik van sommige van deze apps onder bepaalde omstandigheden dataverbruik met zich meebrengt is het duidelijk dat zo'n factory reset op zich niet automatisch het dataverbruik stopt. Als je het internetverkeer wilt beperken, moet je naar de instellingen gaan en dingen uitzetten die je niet echt nodig hebt. Enkele tips hiervoor heb ik onlangs hier gepost, zie https://forum.simyo.nl/iphone-ios-72/meevallend-dataverbruik-iphone-5-a-13263/ .

Er zijn diverse data monitoring apps die redelijk nuttig zijn (mijn favoriet is DataWiz) want die geven je een indruk van je dataverbruik per dag, week en maand. Als je je maandelijkse limiet instelt in DataWiz wordt dit automatisch ook omgerekend tot week- en daglimiet zodat je per dag in één oogopslag ziet of je op weg bent je daglimiet te overschrijden. De grafische weergave van het dag- week- en maandverbruik (zowel 3G als WiFi) over de laatste 30 dagen is erg handig. Ook kun je zien op welke locatie je was wanneer datadownloads via het mobiele netwerk plaatsvonden. Wat je niet te zien krijgt is welke app voor het dataverbruik verantwoordelijk was (Onavo Count doet dit wel, zie hieronder.) Het nadeel van dit soort monitor apps is wel dat ze de verbruiksgegevens van het iOS krijgen, en het is bekend dat die niet alle data doorgeeft. Er is dus een gerede kans dat je werkelijke verbruik hoger ligt dan de app aangeeft.

Onavo Count aan de andere kant heeft deze onnauwkeurigheid niet. Dit komt doordat na installatie en activatie alle cellular data "omgeleid" [1] wordt via een Onavo server ergens op het internet waar alle voorbijkomende bits en bytes geteld worden. Dat betekent dat al het internet verkeer dat de iPhone verlaat en binnenkomt wordt gemonitord, dus ook data gegenereerd door iOS waar apps zoals DataWiz geen weet van hebben. De meetgegevens van Onavo Count zouden dus exact overeen moeten komen met het verbruik dat door het netwerk (Simyo in dit geval) geregistreerd wordt, en op basis waarvan je de rekening krijgt gepresenteerd.

Onavo Count begint pas zijn werk te doen nadat het is geinstalleerd en geactiveerd, en de "omleiding" in werking is. Alle verbruiksdata worden 1 maand bewaard, uitgesplitst per app. Het wekelijks vebruik per app wordt grafisch weergegeven. Het is belangrijk om te weten dat Onavo Count niet kan weten wat het verbruik was voordat het was geinstalleerd, want het monitoren begint pas op het moment van installatie en activatie. Ik heb zelf Onavo Count een paar weken aan gehad om mijn internetverbruik te leren kennen, maar staat nu weer uit omdat mijn verbruikspatroon geen gekke dingen vertoont (rare spookdownloads bijvoorbeeld). Maar ik kijk wel regelmatig op DataWiz om de boel een beetje in de gaten te houden. Wat tot aanzienlijk dataverbruik leidt is een speedtest, dus dat moet je niet te vaak doen als je buiten WiFi bereik bent.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

[1] De gebruikte techniek staat bekend als VPN (Virtual Private Network), een veilige manier om data van A naar B te sturen via het internet via een soort "tunnel".

Reageer