.

Beantwoord

Internet buiten bundel, hoe kan dat?

  • 20 April 2014
  • 17 reacties
  • 1435 Bekeken

Geachte,

Het besturingssysteem van mijn iPhone loopt al een tijd achter en afgelopen vrijdag had ik besloten deze eindelijk maar eens te gaan updaten.  Aangezien er niet genoeg vrije ruimte was in het geheugen van mijn mobiel, had ik besloten de update uit te voeren via iTunes op de computer. Ik had mijn iPhone aangesloten aan de computer en iTunes vroeg onmiddellijk aan mij of ik het nieuwe besturingssysteem wilde downloaden. Dit was inderdaad wat ik wilde en dus accepteerde ik. iTunes gaf aan dat hij de update aan het downloaden was.

Twee uur later was de download klaar en ontving ik opeens een sms van Simyo dat ik 100% van mijn databundel had verbruikt. Ik vond dit heel raar aangezien ik niks op mijn mobiel had gedaan. Toch wel snel mobiele data uitgeschakeld om erger te voorkomen. Nu kwam ik er vandaag achter dat ook nog eens mijn simkaart is geblokkeerd. Een kijkje op mijn simyo verklaarde een hoop. Schijnbaar was de hele update gedownload via de 3g-verbinding op mijn mobiel. Erg raar, aangezien ik een prima internetverbinding op mijn computer heb, maar dat terzijde. Waar ik vooral van schrok is dat dit grapje mij blijkbaar bijna 300 euro kost! (287,72 om precies te zijn). Dat wordt op deze manier toch wel een erg kostbaar foutje.

Wat ik nu jammer vind aan de service van Simyo is dat ik het sms’je en mailtje van mijn totale verbruikte databundel pas ontving nadat het leed al was voltrokken. Dit ook omdat volgens de site van de overheid (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telefonie/regels-voor-kosten-mobiele-telefoon) ik verplicht een waarschuwing had moeten krijgen zodra ik het einde van mijn bundel naderde, en niet nadat ik er al lang en breed overheen was gegaan.  Daarnaast vroeg ik mij af of er bij Simyo de mogelijkheid is aan te geven dat ik helemaal niet buiten bundel internet wil? Oftewel, kan ik aangeven dat zodra ik mijn databundel heb verbruikt, ik onmiddellijk geen gebruik meer kan maken van mobiele data? Ik hoop dat we samen tot een oplossing kunnen komen.

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,
Romke Rozendaal
icon

Beste antwoord door Ernst 23 April 2014, 12:15

Bekijk originele reactie

17 reacties

Hi Romke

Vervelend om mee te maken, begrijp ik.
Op je vraag aan het eind wil ik even reageren.

Je vraagt een rem tegen te hoog dataverbruik.
Wat je kunt doen is My data manager installeren. (voorbeeld)

Een data manager houdt het verbruik van data bij en geeft je bescherming.
En wat ik je ook wil adviseren bij wifi zet altijd mobiele netwerken uit.

Laat je ff weten of deze tips nuttig zijn?

De rest is voor Simyo.

Groet,
Friesian.

p.s. Nog een fijne dag... 
Beste Simyo,

Mijn eerste maand (januari 2014) bij Simyo is mij niet goed bevallen. Ook ik ben blijkbaar buiten mijn bundel gegaan, maar toen ik dit hoorde, was het leed al geschied. Ik ben 43 MB over mijn bundel heen gegaan, voor dit aantal MB's heb ik  €45.50 moeten betalen. Maar bij een ander topic heb ik gelezen dat een MB buiten je bundel €0.15 kost. Dit komt dus niet overeen met het in rekening gebrachte bedrag. Dit zou dus eigenlijk €6.45 moeten zijn, in plaats van €45.50! Dit vind ik een enorm groot verschil! Inmiddels heb ik maar een app gedownload, die mijn dataverbruik beter in de gaten houdt. Maar kan er geen vinkje aangezet worden, zodra je buiten je bundel gaat, het internet gewoon uit gaat? Dat zou dé perfecte oplossing zijn. Hoe kunnen we dit en bovenstaand probleem oplossen? 
Graag hoor ik van u, Simyo.

Vriendelijke groet,

Ciska
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Romke, welkom op ons forum.

Allereerst wil ik je laten weten dat ik het vervelend voor je vind dat dit je overkomen is.
Hieronder zal ik zo goed mogelijk uitleggen wat er is gebeurd, hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen en wat ik ga doen om dit op te lossen voor je.

Je hebt de iOS van je iPhone laten updaten door deze aan te sluiten op je computer en de stappen te volgen die iTunes aangeeft. So far so good zou je denken, maar niets is minder waar :(
Dat je telefoon verbonden is met je computer betekent niet per se dat dat alle gegevens via het kabeltje worden overgedragen. Behalve dat iOS wordt geüpdate, wordt ook je hele muziekvoorraad, al je apps, foto’s en je filmpjes overgezet naar iTunes. Ik heb het gevoel dat dit niet via het kabeltje is gegaan.
Als je gaat naar Instellingen > iTunes en App Store, en je scrollt daar iets naar beneden, zie je Muziek, Apps, Boeken, Updates staan.
Als daar nog groene schuifjes staan en bij Gebruik mobiele data ook, dan wordt alles gesynchroniseerd via het mobiele netwerk, 3G dus. Ik kan niet in je telefoon kijken, maar zoals je de zaken beschrijft lijkt het erop dat dit is gebeurd.

Nu worden de verbruiksgegevens bij Simyo op een aantal momenten per dag bijgewerkt. Dit zorgt er helaas ook voor dat we niet ‘real time’ de waarschuwings smsjes kunnen versturen. Daarom sturen we de eerste melding al met 50% bundel verbruik en deze is op 7 april verstuurd. Wanneer je vervolgens is een heel korte tijd heel veel data gaat verbruiken, dan komt helaas het smsje over 100% te laat binnen…

In je gegevens zie ik dat van de 2010 MB die er is verbruikt op 18 april, er 1920 MB buiten je bundel was. En dat kost €287,87. Om ervoor te zorgen dat je niet zomaar een nóg hogere rekening krijgt, wordt je aansluiting geblokkeerd. Daar wordt ook een smsje over gestuurd, maar het kan zijn dat deze is ‘ingehaald’ door de blokkade.

Zoals wordt aangegeven op de officiële site van de Rijksoverheid moeten wij je waarschuwen als je het einde van je bundel nadert, en doen wij dat zodra er geregistreerd is dat je 50% hebt verbruikt. En ook wanneer je deze voor 100% hebt verbruikt, als extra. Vervolgens kun je bij Simyo helemaal zelf bepalen of je verder wilt internetten. Als je dat niet wilt doen kun je op Mijn Simyo de optie ‘Internet op je mobiel’ uitzetten. Het automatisch blokkeren van je dataverbinding kan bij Simyo niet.
Er zijn wel apps te vinden die je kunt gebruiken en die meer real time meldingen geven van je dataverbruik, maar daar kunnen we geen garantie op geven. Wel horen we positieve geluiden over Onavo Count.

Tot slot ga ik je blij maken.
Wij, Simyo en ik, beseffen ons echt wel dat je dit niet expres doet en niet zit te wachten op dit soort verrassingen. Daarom ga ik je buiten bundel verbruik eenmalig verrekenen met een grotere bundel en wel die van 2500 MB.
Je €7 bundelkosten en €287,87 buiten bundel kosten worden in totaal €17,50 :D
Je aansluiting zal ik de loop van vandaag gedeblokkeerd worden, maar let op: Je databundel blijft volledig verbruikt!
Alle data die je verbruikt via het mobiele netwerk kost €0,15 per MB totdat op 1 mei je nieuwe bundel in gaat.
Je kunt, voor de zekerheid, misschien het beste vandaag of morgen nog je bundel verhogen, zodat je vanaf 1 mei meer MB's hebt om een volgende keer hoger verbruik op te vangen.

Vind je dit een goede oplossing?
Reputatie 5
Badge +11
Beste Simyo,

Mijn eerste maand (januari 2014) bij Simyo is mij niet goed bevallen. Ook ik ben blijkbaar buiten mijn bundel gegaan, maar toen ik dit hoorde, was het leed al geschied. Ik ben 43 MB over mijn bundel heen gegaan, voor dit aantal MB's heb ik  €45.50 moeten betalen. Maar bij een ander topic heb ik gelezen dat een MB buiten je bundel €0.15 kost. Dit komt dus niet overeen met het in rekening gebrachte bedrag. Dit zou dus eigenlijk €6.45 moeten zijn, in plaats van €45.50! Dit vind ik een enorm groot verschil! Inmiddels heb ik maar een app gedownload, die mijn dataverbruik beter in de gaten houdt. Maar kan er geen vinkje aangezet worden, zodra je buiten je bundel gaat, het internet gewoon uit gaat? Dat zou dé perfecte oplossing zijn. Hoe kunnen we dit en bovenstaand probleem oplossen? 
Graag hoor ik van u, Simyo.

Vriendelijke groet,

Ciska


Hoi Ciska2,

Je schrijft dat je in januari 43 MB buiten je bundel hebt verbruikt en daar €45,50 voor hebt betaald.
Ik ben benieuwd hoe dit op je factuur staat omschreven, want in je gegevens zie ik dat je in januari ruim 300 MB buiten je bundel hebt verbruikt. Die €45,50 klopt dus helemaal.
Je abonnement ging toen op 20 januari in, en voor dat resterende deel van die maand heb je toen 77 MB gekregen.

Ik vind het heel verstandig dat je een app hebt gedownload om je dataverbruik in de gaten te houden, dat zouden meer mensen moeten doen. Zoals ik Romke ook uitleg is het bij Simyo niet mogelijk om automatisch je dataverbinding te verbreken als je je bundel opgebruikt hebt, dus daar kan ik je helaas niet verder bij helpen.
Waar ik je wél verder bij kan helpen is die €45,50. Ik zal je buitenbundel verbruik in januari verrekenen tegen een 500 MB bundel van €7.
Het verschil van €38,50 gaan we terugstorten naar je.

Heb ik je hier tevreden mee gemaakt?
Beste Simyo,

Mijn eerste maand (januari 2014) bij Simyo is mij niet goed bevallen. Ook ik ben blijkbaar buiten mijn bundel gegaan, maar toen ik dit hoorde, was het leed al geschied. Ik ben 43 MB over mijn bundel heen gegaan, voor dit aantal MB's heb ik  €45.50 moeten betalen. Maar bij een ander topic heb ik gelezen dat een MB buiten je bundel €0.15 kost. Dit komt dus niet overeen met het in rekening gebrachte bedrag. Dit zou dus eigenlijk €6.45 moeten zijn, in plaats van €45.50! Dit vind ik een enorm groot verschil! Inmiddels heb ik maar een app gedownload, die mijn dataverbruik beter in de gaten houdt. Maar kan er geen vinkje aangezet worden, zodra je buiten je bundel gaat, het internet gewoon uit gaat? Dat zou dé perfecte oplossing zijn. Hoe kunnen we dit en bovenstaand probleem oplossen? 
Graag hoor ik van u, Simyo.

Vriendelijke groet,

Ciska


Hoi Ciska2,

Je schrijft dat je in januari 43 MB buiten je bundel hebt verbruikt en daar €45,50 voor hebt betaald.
Ik ben benieuwd hoe dit op je factuur staat omschreven, want in je gegevens zie ik dat je in januari ruim 300 MB buiten je bundel hebt verbruikt. Die €45,50 klopt dus helemaal.
Je abonnement ging toen op 20 januari in, en voor dat resterende deel van die maand heb je toen 77 MB gekregen.

Ik vind het heel verstandig dat je een app hebt gedownload om je dataverbruik in de gaten te houden, dat zouden meer mensen moeten doen. Zoals ik Romke ook uitleg is het bij Simyo niet mogelijk om automatisch je dataverbinding te verbreken als je je bundel opgebruikt hebt, dus daar kan ik je helaas niet verder bij helpen.
Waar ik je wél verder bij kan helpen is die €45,50. Ik zal je buitenbundel verbruik in januari verrekenen tegen een 500 MB bundel van €7.
Het verschil van €38,50 gaan we terugstorten naar je.

Heb ik je hier tevreden mee gemaakt?


Allereerst bedankt voor uw snelle reactie. Tevens ben ik ook zeer tevreden met de oplossing! Enorm bedankt voor deze tegemoedkoming! Op mijn factuur staat: Internet op je mobiel binnen Nederland Aantal 43 á €45.50 totaal. Die 43 staat dan toch voor het aantal verbruikte MB's? Dat lijkt mij het meest logische... Toch? Want van de specificatie begrijp ik niets, daar staan hele grote getallen bij in kb in plaats van MB.
Beste Ernst,

Allereerst hartelijk dank voor de snelle, duidelijke en uitgebreide reactie. Ik kan mij uiteraard zeer goed vinden in de geboden oplossing. Hartelijk dank hiervoor! Voortaan toch maar wat beter letten op mijn datagebruik.

Nogmaals, complimenten voor de service!

Met vriendelijke groet,
Romke Rozendaal

Hoi Romke, welkom op ons forum.

Allereerst wil ik je laten weten dat ik het vervelend voor je vind dat dit je overkomen is.
Hieronder zal ik zo goed mogelijk uitleggen wat er is gebeurd, hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen en wat ik ga doen om dit op te lossen voor je.

Je hebt de iOS van je iPhone laten updaten door deze aan te sluiten op je computer en de stappen te volgen die iTunes aangeeft. So far so good zou je denken, maar niets is minder waar :(
Dat je telefoon verbonden is met je computer betekent niet per se dat dat alle gegevens via het kabeltje worden overgedragen. Behalve dat iOS wordt geüpdate, wordt ook je hele muziekvoorraad, al je apps, foto’s en je filmpjes overgezet naar iTunes. Ik heb het gevoel dat dit niet via het kabeltje is gegaan.
Als je gaat naar Instellingen > iTunes en App Store, en je scrollt daar iets naar beneden, zie je Muziek, Apps, Boeken, Updates staan.
Als daar nog groene schuifjes staan en bij Gebruik mobiele data ook, dan wordt alles gesynchroniseerd via het mobiele netwerk, 3G dus. Ik kan niet in je telefoon kijken, maar zoals je de zaken beschrijft lijkt het erop dat dit is gebeurd.

Nu worden de verbruiksgegevens bij Simyo op een aantal momenten per dag bijgewerkt. Dit zorgt er helaas ook voor dat we niet ‘real time’ de waarschuwings smsjes kunnen versturen. Daarom sturen we de eerste melding al met 50% bundel verbruik en deze is op 7 april verstuurd. Wanneer je vervolgens is een heel korte tijd heel veel data gaat verbruiken, dan komt helaas het smsje over 100% te laat binnen…

In je gegevens zie ik dat van de 2010 MB die er is verbruikt op 18 april, er 1920 MB buiten je bundel was. En dat kost €287,87. Om ervoor te zorgen dat je niet zomaar een nóg hogere rekening krijgt, wordt je aansluiting geblokkeerd. Daar wordt ook een smsje over gestuurd, maar het kan zijn dat deze is ‘ingehaald’ door de blokkade.

Zoals wordt aangegeven op de officiële site van de Rijksoverheid moeten wij je waarschuwen als je het einde van je bundel nadert, en doen wij dat zodra er geregistreerd is dat je 50% hebt verbruikt. En ook wanneer je deze voor 100% hebt verbruikt, als extra. Vervolgens kun je bij Simyo helemaal zelf bepalen of je verder wilt internetten. Als je dat niet wilt doen kun je op Mijn Simyo de optie ‘Internet op je mobiel’ uitzetten. Het automatisch blokkeren van je dataverbinding kan bij Simyo niet.
Er zijn wel apps te vinden die je kunt gebruiken en die meer real time meldingen geven van je dataverbruik, maar daar kunnen we geen garantie op geven. Wel horen we positieve geluiden over Onavo Count.

Tot slot ga ik je blij maken.
Wij, Simyo en ik, beseffen ons echt wel dat je dit niet expres doet en niet zit te wachten op dit soort verrassingen. Daarom ga ik je buiten bundel verbruik eenmalig verrekenen met een grotere bundel en wel die van 2500 MB.
Je €7 bundelkosten en €287,87 buiten bundel kosten worden in totaal €17,50 :D
Je aansluiting zal ik de loop van vandaag gedeblokkeerd worden, maar let op: Je databundel blijft volledig verbruikt!
Alle data die je verbruikt via het mobiele netwerk kost €0,15 per MB totdat op 1 mei je nieuwe bundel in gaat.
Je kunt, voor de zekerheid, misschien het beste vandaag of morgen nog je bundel verhogen, zodat je vanaf 1 mei meer MB's hebt om een volgende keer hoger verbruik op te vangen.

Vind je dit een goede oplossing?
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Ciska2,

Die 43 staat voor het aantal keren dat je een verbinding hebt gehad met het internet. Dan kan een enkel Whatsapp berichtje zijn, maar als een app op je mobiel een paar uur op de achtergrond aan blijft staan, kan deze sessie ook uren 'open' blijven staan.
Er hoeft dan niet per se data verbruikt te worden, maar je verbinding staat aan.

Al die kB's staan voor de hoeveelheid data die verbruikt is. Je kunt 'simpel' uitrekenen om hoeveel MB's het gaat door het te delen door 1024. Of simpel door 100 voor een schatting.

Oh, en geen dank 😮
Reputatie 5
Badge +11
Romke, ook voor jou heb ik mijn werk met plezier gedaan 😃
Beste Simyo,

Als eerste wil ik graag zeggen dat ik erg tevreden ben over mijn abonnement bij Simyo. Vorige week heb ik mijn abonnement dan ook omgezet in een jaarcontract.

Maar vanmiddag gebeurde er iets waar ik heel erg van ben geschrokken. Mijn middag verliep zo: thuis heb ik mijn telefoon aangesloten op de laptop om hem op te laden. Daarna vroeg iTunes of ik wilde updaten. Dit leek mij geen probleem. Ik heb gecheckt of mijn telefoon wel op wifi zat en mijn telefoon een tijdje laten downloaden en updaten.

Later op de middag kreeg ik twee sms'jes vrijwel achter elkaar. In het ene sms’je stond dat ik 50% van mijn internetbundel had verbruikt en in het andere sms’je dat ik 100% had verbruikt. Daarna bleek ook dat ik niet meer kon bellen.. Ik heb me toen zo snel mogelijk ingelogd op MijnSimyo om te kijken hoe veel ik dan had verbruikt en waar dat vandaan kon komen. Tot mijn enorme schrik was ik in tweeënhalf uur tijd bijna €1000 over mijn bundel!!

Ik snap niet hoe dit kan! Ik heb de hele tijd gewoon op wifi gezeten en het 3G icoon was er ook niet. En omdat ik dacht dat ik een sms zou krijgen als ik over de helft van de databundel kom, maakte ik me geen zorgen.

Al met al komt het erop neer dat ik dus blijkbaar zonder het te weten ontzettend veel data heb verbruikt. Ik ben hier zo van geschrokken dat ik niet meer weet wat ik moet doen. Ik hoop echt heel erg dat dit opgelost kan worden.

Met vriendelijke groet,

Sean
Hallo Sean.

Uit je verhaal maak ik op dat je een upgrade hebt uitgevoerd.
En dat hiervoor onbewust mobiel data is gebruikt.
Om dit soort situaties in de toekomst te vermijden zou ik het volgende adviseren.

Bij upgrades, het bijwerken van apps, schakel bij instellingen mobiele netwerken,
Mobiele gegevens (pakketgegevens) UIT.

Om helemaal safe te zijn zou ik mobiel data alleen inschaken wanneer nodig, bij wifi ook uit.....

Zorg dat je een data manager (app) gebruikt, als voorbeeld My Data manager.

Die kun je instellen naar jou wensen. (houdt datagebruik in de gaten)

De rest is voor Simyo (moderator)

Groet,
Friesian
Badge +8
Hoi Sean,

Welkom op het forum 🙂
Ja, dan schrik je je natuurlijk een ongeluk!! 😞 Dat is meer dan 6,5 GB buiten je bundel.
Wat belangrijk is om te weten van de iPhone is dat deze, als ie op standby gaat, dus als het licht uit gaat in het scherm, niet met de wifi verbonden blijft, maar overschakelt op het netwerk.
Ik vermoed dat dat bij jou is gebeurd. daarom is het altijd verstandig om voor je een update, of sychronisatie gaat doen, de optie Mobiele data uit te schakelen op je toestel. Dan loop je dat risico niet.
Ik zie dat je verhaal ons ook al op een andere manier had bereikt, en dat wij je eenmalig tegemoet zijn gekomen hierin. :)
Ik raad je aan om het volgende artikel even door te lezen, vooral het iPhone gerelateerde stukje. Daar staan goede tips in.

Ik ben blij om te lezen dat je verder een tevreden klant bent. Ik hoop dat de tegemoetkoming de schrik wat heeft weggenomen.

Groetjes,
Charlene
Hallo Charlene,

Dat klopt, en ik ben erg blij met de geboden oplossing; ruim €930 van m'n telefoon- rekening (3G buitenbundelkosten) wordt gecrediteerd, een grote opluchting :)

M.v.g. Sean
Reputatie 2
Badge +6
Hallo Charlene,

Dat klopt, en ik ben erg blij met de geboden oplossing; ruim €930 van m'n telefoon- rekening (3G buitenbundelkosten) wordt gecrediteerd, een grote opluchting :)

M.v.g. Sean


Hoi Sean,

Fijn om te lezen dat je tevreden bent met de geboden coulance 🙂 In het artikel waar Charlene naar verwijst staan een heleboel handige tips om je dataverbruik te beperken. Het is raadzaam om dat een keer door te lezen :)

Voor vragen of opmerkingen, stel ze gerust op het forum! 🙂
Badge
beste simyo,
tot onze schrik zagen we de enorme rekening van 140 euro in plaats van 3 euro!!
Ongeveer 2 maanden geleden heb ik het abonnement van onze zoon aangepast van een internetabonnement ( 8 euro per maand) naar een abonnement zonder internet (3 euro per maand).
Ik heb nooit geweten dat we op de site het schuifje moesten  verzetten naar "geen internet op je mobiel". We dachten dat hij alleen via wifi op het internet zat. Dat was  dus niet het geval. Nu het duidelijk is waar de extreem hoge telefoonkosten vandaan komen hebben we direkt het schuifje omgezet.
We hopen dat jullie begrip hebben voor deze situatie en dat we tot een oplossing voor de gemaakte kosten kunnen komen.
Ik wacht op jullie reactie!
Inge de Jonge
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Inge de Jonge, welkom op het Simyo forum!

In de gegevens van het abonnement van je zoon zie ik inderdaad dat je op 10 maart de internetbundel hebt beëindigd per 1 april.
Ook heb je 2 keer de opties Internet op je mobiel in Nederland en in het buitenland uit een weer aangezet :(
Op 1 april is die bundel dus gestopt, maar je zoon heeft sindsdien 913 MB aan data verbruikt, waarvan ruim 500 MB op 17 april.
In de nacht van 17 op 18 april is de aansluiting ook geblokkeerd omdat de kosten zó hoog waren opgelopen dat er sprake was van hoogverbruik.
Heeft je zoon niet gemerkt dat hij al een maand niet meer kon bellen? 😕

Ik begrijp dat je hier van schrikt, en we hebben begrip voor je situatie. Het dataverbruik heb ik herberekend tegen een bundel van 1000 MB, de kleinste bundel waar het verbruik binnen zou vallen.
Je factuur gaat nu €18 kosten. Omdat het bedrag al wel klaarstaat bij de bank om geïncasseerd te worden, wil ik je vragen om deze afschrijving te storneren.
Je krijgt daarna een mailtje met een betalingsherinnering. Als die nog het originele bedrag is kun je die negeren. Je krijgt er vanzelf 1 van €18, die kun je vervolgens via iDeal betalen.

De aansluiting heb ik inmiddels weer vrijgegeven, dus je zoon kan nu weer bellen :)

Heb ik je zo naar tevredenheid geholpen, Inge?
Badge
Dit is super geregeld!!! Thanks!!
groeten Inge de Jonge
Reputatie 5
Badge +11
Dit is super geregeld!!! Thanks!!
groeten Inge de Jonge


Geen dank 😮

Reageer