.

Hoog verbruik?

  • 2 November 2012
  • 149 reacties
  • 11052 Bekeken


Toon eerste bericht

149 reacties

Badge
Beste Alex,

Uit jouw bericht zeg je dat jullie geen internet gegevens mogen bewaren. Als ik even op internet kijk zie ik het volgende staan over de wet Bewaarplicht:

De wet houdt in dat internetproviders en telefonie-operators diverse gegevens over internet- en telefoniegebruik gedurende zes tot twaalf maanden moeten bewaren. De bewaarde gegevens kunnen door Justitie worden gebruikt bij het handhaven van de wet en het bestrijden van terrorisme.

Ik hoop dat jullie dit kunnen verklaren.
Hallo ,

ondanks het feit dat ik een internetbundel heb , maak ik zelden gebruik van internet op mijn mobiel ( nooit meer als 1 EURO per maand het afgelopen jaar )
tot mijn grote verbazing kreeg ik gisteren een e-mail van Simyo met de mededeling dat mijn data limiet voor deze maand ( 6 november ) bereikt was 
binnen 2 dagen ( 5 en 6 Nov. ) is mijn data op ????
ik lees dat er al meerdere mensen problemen hebben met dit voorval en allemaal in de eerste dagen van November.
Ik heb geen I-Phone maar een Samsung , dus het ligt niet aan het toesteltype

Telefonisch contact opnemen om opheldering te vragen met Simyo is deze week niet mogelijk , ook dit lijkt mij geen toeval.
""Wegens uitbreiding van onze klantenservice en vernieuwing van onze klantenservice systemen zijn wij tot vrijdag telefonisch niet bereikbaar. Je kunt je vraag stellen via ons forum of twitter of vind het antwoord hier bij veelgestelde vragen.

Alleen voor het activeren, deblokkeren of blokkeren van je simkaart kun je bellen met ons tijdelijke nummer: 020-2003007 (lokaal tarief)


Hoe kan het zo zijn dat Simyo , een bedrijf dat een groot deel van Nederland voorziet van telefonie , ZELF TELEFONISCH NIET BEREIKBAAR IS ??????

Graag zou ik een overzicht van Simyo willen hebben waar ik kan zien wanneer en waar mijn data aan opgegaan is.
Ik raad iedereen , aan mocht je dezelfde problemen ondervinden dit te delen op het forum.

groetjes Nikkijesse
Badge
Opzeggen is zo gebeurd, we hebben immers maar een maand opzegtermijn en daar ga ik gebruik van maken ook.

Ik zit pas 2 maanden bij Simyo, maar als ze dit soort fratsen gaan uithalen dan ben ik snel weg. Het ergste is dat ze beweren dat het aan onze telefoons ligt, dwz ze nemen geen enkele verantwoordelijkheid hierin. Zeer kwalijk.

Bye Simyo!
Je kan helaas niet telefonisch opzeggen , ha,ha,ha
Badge
Opzeggen is heel simpel: nieuw abonnement afsluiten bij een andere provider en zij regelen de rest.
Badge
Word wat moeilijker voor mij, zijn weinig goedkope providers met nanosim
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Timmeh, Maria77, RobinG en nikkijesse,

Ik heb al jullie aansluitingen bekeken. Als ik jullie verbruik bekijk, kom ik tot de conclusie dat bij geen van jullie allen eenzelfde situatie is ontstaan. Ik zal het per gebruiker kort toelichten.

@Timmeh. In jouw geval is er sprake van veel data verbruik binnen korte tijd. Ik zie dat je vanaf 21/10 - 29/10 veel internet verbruikt. Daarna wordt je data verbruik weer minder. Op 31/10 neemt het weer toe. Ook in november is je verbruik weer erg hoog. Je hoge data verbruik begint dus al in oktober.

@Maria77. Volgens ons syteem heb je voor deze maand nog geen 100 mb gebruikt. Je hebt dus nog ruim 400 mb over deze maand. Ook vorige maand heb je de internet bundel niet volledig verbruikt. Kun je daarom aangeven wat je precies bedoelt?

@RobinG. Jij hebt gebruik gemaakt van je aansluiting voordat je telefoonnummer was over gezet. We hanteren dan niet het binnen de bundel tarief, maar het pay as you go (1 euro per mb). Je hoeft dan ook niet zoveel te internetten om tot veel verbruikskosten te komen.

@nikkijesse. Als ik naar jouw aansluiting kijk, zie ik dat je de afgelopen maanden ook veel mb's hebt verbruikt. In september had je bijvoorbeeld ook al meer dan 1gb gebruikt. In de maand oktober zat je ook bijna aan 1gb.

Er is geen patroon te ontdekken noch een technisch mankement in ons systeem. Jullie internet verbruik is echt correct geregistreerd.

Beste Alex,

Uit jouw bericht zeg je dat jullie geen internet gegevens mogen bewaren. Als ik even op internet kijk zie ik het volgende staan over de wet Bewaarplicht:

De wet houdt in dat internetproviders en telefonie-operators diverse gegevens over internet- en telefoniegebruik gedurende zes tot twaalf maanden moeten bewaren. De bewaarde gegevens kunnen door Justitie worden gebruikt bij het handhaven van de wet en het bestrijden van terrorisme.

Ik hoop dat jullie dit kunnen verklaren.


We mogen de datum + tijdstip en het aantal mb's wel registreren. Deze gegevens kun je ook altijd terug vinden op je factuurspecificatie. We mogen echter niet de inhoud (apps of sites) registreren.

Groetjes,

Alex
Badge
Oké , ik begrijp het.

Dankuwel voor uw bericht.
Badge
Hoi Alex,

Bedankt voor het uitzoeken, maar ik ga hier nog niet mee akkoord. Ik weet zelf gewoon dat ik ALTIJD ongeveer op hetzelfde verbruik zit. Dit kunnen jullie ook terug zien in mijn internetgeschiedenis (kijk maar naar alle maanden daarvoor). Nu is het hoge verbruik dus al ontstaan in oktober, maar dit wil niet zeggen dat het probleem niet bij jullie ligt.
Maar aangezien ik ook graag tot een oplossing van het probleem wil komen en zaken uit wil sluiten wil ik het volgende voorstellen.

Ik heb sinds vandaag een nieuwe iPhone en deze wil ik dan ook in gebruik gaan nemen.

Zouden jullie mijn internet bundel van deze maand kunnen resetten naar de oorspronkelijke 1GB (of eventueel de helft want daar red ik het normaal ook mee). Dan kan ik vanaf vandaag mijn iPhone in gebruik nemen en kijken of het probleem zich voor blijft doen. Indien dit dan het geval is, dan is het bewezen dat het probleem niet aan de telefoon ligt.
Is het probleem opgelost, dan zal er wellicht toch een virus o.i.d. op mijn huidige telefoon zit (iets wat me onwaarschijnlijk lijkt, maar uitsluiten kunnen we natuurlijk niet.

Via deze weg komt mij tegemoet maar nog belangrijker dit helpt óns in het zoeken naar de oorzaak van het probleem.
Badge
Alex, dat is omdat ik mijn GPS heb uitgezet. Het is nu 7 november en ik heb al bijna 800 MB (waarvan 700 via Wifi) verbruikt! Aangezien ik maar een bundel heb van 500 MB zou ik wel gek zijn als ik nu mijn GPS aan zou laten staan, denk je zelf niet?

Ik wil weten waar dit hoge dataverbruik vandaan komt en ik wil duidelijkheid van jullie Simyo.

Bovendien is die 100 maar tot 5 november, ik heb op 6 november wederom 100 MB verbruikt maar die staan nog niet bij de specificaties.
 
Ik word hoe langer hoe bozer, vooral omdat Simyo hier helemaal niets aan lijkt te gaan doen!
Badge
Overigens is 100 MB verbruik in 7 dagen tijd ook enorm veel, aangezien ik normaal op rond de 200 MB per maand kom.

toestel staat nu op wifi: sinds vannacht alweer 36 MB verbruikt. Ik kan de teller bijna zien lopen.

Simyo, doe hier wat aan of ik zoek een andere provider.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Alex,

Bedankt voor het uitzoeken, maar ik ga hier nog niet mee akkoord. Ik weet zelf gewoon dat ik ALTIJD ongeveer op hetzelfde verbruik zit. Dit kunnen jullie ook terug zien in mijn internetgeschiedenis (kijk maar naar alle maanden daarvoor). Nu is het hoge verbruik dus al ontstaan in oktober, maar dit wil niet zeggen dat het probleem niet bij jullie ligt.
Maar aangezien ik ook graag tot een oplossing van het probleem wil komen en zaken uit wil sluiten wil ik het volgende voorstellen.

Ik heb sinds vandaag een nieuwe iPhone en deze wil ik dan ook in gebruik gaan nemen.

Zouden jullie mijn internet bundel van deze maand kunnen resetten naar de oorspronkelijke 1GB (of eventueel de helft want daar red ik het normaal ook mee). Dan kan ik vanaf vandaag mijn iPhone in gebruik nemen en kijken of het probleem zich voor blijft doen. Indien dit dan het geval is, dan is het bewezen dat het probleem niet aan de telefoon ligt.
Is het probleem opgelost, dan zal er wellicht toch een virus o.i.d. op mijn huidige telefoon zit (iets wat me onwaarschijnlijk lijkt, maar uitsluiten kunnen we natuurlijk niet.

Via deze weg komt mij tegemoet maar nog belangrijker dit helpt óns in het zoeken naar de oorzaak van het probleem.


Hoi Timmeh,

Helaas kunnen we niet overgaan tot deze oplossing. Je zult echt moeten wachten tot je weer nieuwe mb's hebt. Dit zal per 1 december zijn. Je zou het op dit moment wel kunnen testen, maar dan betaal je het buiten de bundel tarief. Daarom raad ik dit af.

Alex, dat is omdat ik mijn GPS heb uitgezet. Het is nu 7 november en ik heb al bijna 800 MB (waarvan 700 via Wifi) verbruikt! Aangezien ik maar een bundel heb van 500 MB zou ik wel gek zijn als ik nu mijn GPS aan zou laten staan, denk je zelf niet?

Ik wil weten waar dit hoge dataverbruik vandaan komt en ik wil duidelijkheid van jullie Simyo.

Bovendien is die 100 maar tot 5 november, ik heb op 6 november wederom 100 MB verbruikt maar die staan nog niet bij de specificaties.

Ik word hoe langer hoe bozer, vooral omdat Simyo hier helemaal niets aan lijkt te gaan doen!


Overigens is 100 MB verbruik in 7 dagen tijd ook enorm veel, aangezien ik normaal op rond de 200 MB per maand kom.

toestel staat nu op wifi: sinds vannacht alweer 36 MB verbruikt. Ik kan de teller bijna zien lopen.

Simyo, doe hier wat aan of ik zoek een andere provider.


Hoi Maria77,

Als je het vermoeden hebt dat je GPS functie je hoge data verbruik veroorzaakt, raad ik je aan om je GPS uit te zetten. Nogmaals, wij kunnen niet zien welke site of app het heeft veroorzaakt.

Groetjes,

Alex
Badge
Hoi Alex,

Bedankt voor het uitzoeken, maar ik ga hier nog niet mee akkoord. Ik weet zelf gewoon dat ik ALTIJD ongeveer op hetzelfde verbruik zit. Dit kunnen jullie ook terug zien in mijn internetgeschiedenis (kijk maar naar alle maanden daarvoor). Nu is het hoge verbruik dus al ontstaan in oktober, maar dit wil niet zeggen dat het probleem niet bij jullie ligt.
Maar aangezien ik ook graag tot een oplossing van het probleem wil komen en zaken uit wil sluiten wil ik het volgende voorstellen.

Ik heb sinds vandaag een nieuwe iPhone en deze wil ik dan ook in gebruik gaan nemen.

Zouden jullie mijn internet bundel van deze maand kunnen resetten naar de oorspronkelijke 1GB (of eventueel de helft want daar red ik het normaal ook mee). Dan kan ik vanaf vandaag mijn iPhone in gebruik nemen en kijken of het probleem zich voor blijft doen. Indien dit dan het geval is, dan is het bewezen dat het probleem niet aan de telefoon ligt.
Is het probleem opgelost, dan zal er wellicht toch een virus o.i.d. op mijn huidige telefoon zit (iets wat me onwaarschijnlijk lijkt, maar uitsluiten kunnen we natuurlijk niet.

Via deze weg komt mij tegemoet maar nog belangrijker dit helpt óns in het zoeken naar de oorzaak van het probleem.


Hoi Timmeh,

Helaas kunnen we niet overgaan tot deze oplossing. Je zult echt moeten wachten tot je weer nieuwe mb's hebt. Dit zal per 1 december zijn. Je zou het op dit moment wel kunnen testen, maar dan betaal je het buiten de bundel tarief. Daarom raad ik dit af.

Alex, dat is omdat ik mijn GPS heb uitgezet. Het is nu 7 november en ik heb al bijna 800 MB (waarvan 700 via Wifi) verbruikt! Aangezien ik maar een bundel heb van 500 MB zou ik wel gek zijn als ik nu mijn GPS aan zou laten staan, denk je zelf niet?

Ik wil weten waar dit hoge dataverbruik vandaan komt en ik wil duidelijkheid van jullie Simyo.

Bovendien is die 100 maar tot 5 november, ik heb op 6 november wederom 100 MB verbruikt maar die staan nog niet bij de specificaties.

Ik word hoe langer hoe bozer, vooral omdat Simyo hier helemaal niets aan lijkt te gaan doen!


Overigens is 100 MB verbruik in 7 dagen tijd ook enorm veel, aangezien ik normaal op rond de 200 MB per maand kom.

toestel staat nu op wifi: sinds vannacht alweer 36 MB verbruikt. Ik kan de teller bijna zien lopen.

Simyo, doe hier wat aan of ik zoek een andere provider.


Hoi Maria77,

Als je het vermoeden hebt dat je GPS functie je hoge data verbruik veroorzaakt, raad ik je aan om je GPS uit te zetten. Nogmaals, wij kunnen niet zien welke site of app het heeft veroorzaakt.

Groetjes,

Alex


Ik zeg toch niet dat de GPS hethoge verbruik veroorzaakt? Ik zeg dat ik de GPS heb uitgezet omdat anders de kosten de spuitgaten uit gaan lopen.
Via wifi heb ik nu ook al een verbruik van 700 MB in 7 dagen tijd. Lijkt me niet normaal.

Maar goed, jullie willen je verantwoordelijkheid niet nemen helaas. Ik ga op zoek naar een andere provider. Jammer, want ik was tot nu toe tevreden over Simyo.
Reputatie 5
Badge +10
Ik zeg toch niet dat de GPS hethoge verbruik veroorzaakt? Ik zeg dat ik de GPS heb uitgezet omdat anders de kosten de spuitgaten uit gaan lopen.
Via wifi heb ik nu ook al een verbruik van 700 MB in 7 dagen tijd. Lijkt me niet normaal.

Maar goed, jullie willen je verantwoordelijkheid niet nemen helaas. Ik ga op zoek naar een andere provider. Jammer, want ik was tot nu toe tevreden over Simyo.


Bedoel je wellicht dat je 3G of GPRS hebt uitgezet. M.a.w. internet? GPS staat namelijk voor Global Positioning System. Zo kan een apparaat bepalen waar je bent. Ik kon het niet anders opvatten.

Ik zou niet weten wat ik vanuit Simyo voor je zou kunnen doen. Welke verantwoordelijkheid zouden wij op ons moeten nemen in dit geval?

Groetjes,

Alex
Badge
ik bedoel 3G dus, sorry voor de onduidelijkheid.

Het is toch frappant dat er zich ineens een heleboel gebruikers melden die ver over hun datalimiet gaan? Ik ben echt niet de enige namelijk.
Ik snap niet dat er niet wat meer onderzoek wordt gedaan. Zo jaag je een heleboel nieuwe gebruikers weg.
IK heb echt geen zin in extra kosten. Tot nu toe zat ik altijd rond de 200 MB en daar heb ik mijn abonnement ook op uitgekozen. Dat ik nu al over de 800 MB zit in een week tijd vind ik niet normaal en kan dus inderdaad alleen maar aan de provider liggen. Ik heb geen nieuwe telefoon of wat dan ook, dus daar kan het niet aan liggen. 
Badge
Ik sluit me volledig aan bij Maria77!!

Ik snap ook niet dat er geen extra onderzoek gedaan wordt naar het probleem. Jullie zullen toch ook meten erkennen dat het wel heel typisch is dat dit probleem zich ineens voor doet bij meerdere klanten. Dat kan gewoon geen toeval zijn.
Als provider zijnde kunnen jullie exact zien waar het verbruik aan op gaat. Ik begrijp dat dit vanwege privacy redenen niet openbaar gemaakt mag worden, maar zoals eerder gezegd, Justitie moet hier ook altijd inzage in kunnen hebben. Dus jullie hebben deze mogelijkheid wel degelijk.

Ik verwacht dan ook dat Simyo dit tot op de bodem uitzoekt en niet alles afwimpelt richting de klant. Ik ben dan bang dat jullie veel klanten gaan verliezen en er meerdere zullen volgen. Ik ben tot op heden altijd SUPER tevreden geweest over Simyo, maar de manier waarop deze klacht (van meerdere klanten) behandeld wordt valt mij erg tegen.

Tevens vind ik het ook erg klant onvriendelijk om niet mee te werken met het opnieuw opwaarderen van het tegoed. Kleine moeite voor jullie en wellicht wordt er dan meer duidelijk over het probleem. Maargoed, dit terzijde want ik kan eventueel wel een maand zonder tegoed en alleen op wifi. Maar wie weet is het probleem aan het eind van de maand nog niet verholpen en dan zitten we weer met hetzelfde probleem.

Nogmaals mijn verzoek om het nog specifieker uit te zoeken, zodat er meer duidelijkheid komt.
Badge
Tevens wil hier hier aan toevoegen dat het een probleem/discussie wordt, waar geen eind aan lijkt te komen. Ik zou dan ook graag via deze weg de specificatie van mijn internetgegevens schriftelijk op willen vragen. En dan heb ik het over de tijdsstippen, tijdsduur, hoeveelheid, exacte statistieken van de bezochte websites en eventueel gebruikte apps.

Jullie zijn wettelijk verplicht om deze gegevens aan mij over te dragen. Jullie mogen hier vanwege privacy redenen geen inzage in hebben, maar zijn wel verplicht deze gegevens, indien deze opgevraagd worden, naar de klant te verzenden. Ik wil hier dan ook gebruik van maken zonder dat ik mijn rechtsbijstandsverzekering hiervoor hoef in te schakelen.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Timmeh,

De discussie lijkt inderdaad een beetje eindeloos te worden. Ik heb naar mijn mening toch m'n best gedaan om het e.e.a. voor je uit te zoeken. Hiervoor heb ik ook navraag gedaan bij de technische dienst. De specificatie van je verbruik van oktober is beschikbaar aan het eind van deze maand. Daar kun je de tijdstippen, tijdsduur en hoeveelheid data op terug vinden. Zoals aangegeven mogen wij de bezochte websites en apps niet registreren, omdat dit in strijd is met de regels van de Opta en de wet van privacy. Ik kan de situatie niet nog grondiger uit zoeken dan ik tot nu toe heb gedaan. Ik denk dat je uit mijn eerdere reactie ook wel kunt opmaken dat ik het grondig per gebruiker heb uitgezocht.

@Maria77. We krijgen iedere maand vragen over internet verbruik. Jullie situaties zijn dus niet nieuw. Het is in de praktijk heel goed mogelijk om veel data te verbruiken. In dit topic lees je hier meer over.

Groetjes,

Alex
Badge
Beste Alex,

Je hebt inderdaad je best gedaan om het zo goed mogelijk uit te zoeken, maar dat jullie de gegevens niet mogen registreren klopt natuurlijk niet. Deze gegevens dienen altijd geregistreerd en eventueel overgedragen te worden aan de klant. Dit is ook wettelijk bepaald.

Daarom wil ik je nogmaals vriendelijk verzoeken om deze gegevens schriftelijk naar mijn huisadres te versturen. Hier heb ik recht op en ik wil van dit recht gebruik maken om aan te kunnen tonen dat het probleem niet aan mijn telefoon ligt. Ik weet dit gewoon 100% zeker en wil dit ook schriftelijk aan kunnen tonen.

Graag je reactie.
Badge
Jammer alex.
Gelukkig is de opzegtermijn maar een maand en kan ik dus snel weg bij Simyo.
Meteen maar even regelen.
Badge
En meteen maar even hier gemeld:
http://www.klacht.nl/simyo/klacht/ineens-enorm-dataverbruik-bij-simyo/
Reputatie 5
Badge +10
Beste Alex,

Je hebt inderdaad je best gedaan om het zo goed mogelijk uit te zoeken, maar dat jullie de gegevens niet mogen registreren klopt natuurlijk niet. Deze gegevens dienen altijd geregistreerd en eventueel overgedragen te worden aan de klant. Dit is ook wettelijk bepaald.

Daarom wil ik je nogmaals vriendelijk verzoeken om deze gegevens schriftelijk naar mijn huisadres te versturen. Hier heb ik recht op en ik wil van dit recht gebruik maken om aan te kunnen tonen dat het probleem niet aan mijn telefoon ligt. Ik weet dit gewoon 100% zeker en wil dit ook schriftelijk aan kunnen tonen.

Graag je reactie.


Hoi Timmeh,

Het klopt deels wat je zegt. Ik weet niet precies waar je je informatie vandaan hebt, maar wij hebben ons te houden aan de Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens. Deze wet is vastgesteld door de overheid. Een telecomprovider dient inderdaad de datum en tijdstip van de internetsessie gedurende 12 maanden te bewaren, maar niet de bezochte webpagina's. Het zou voor een telecomprovider in dit soort situaties erg handig zijn om deze gegevens met de klanten te kunnen delen. Ik zou je dan precies kunnen vertellen welke site of app je hebt gebruikt. Aan de andere kant is het niet meer dan logisch dat Simyo deze gegevens niet mag opslaan. We zouden dan immers precies kunnen zien welke sites jij bezoekt. Dit is niet alleen een flinke inbreuk op iemands privacy. Maar dit zou marketingtechnisch ook heel interessant kunnen zijn. En juist om die redenen registreren wij het niet.

Groetjes,

Alex
Badge
Hoi Timmeh,

Het klopt deels wat je zegt. Ik weet niet precies waar je je informatie vandaan hebt, maar wij hebben ons te houden aan de Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens. Deze wet is vastgesteld door de overheid. Een telecomprovider dient inderdaad de datum en tijdstip van de internetsessie gedurende 12 maanden te bewaren, maar niet de bezochte webpagina's. Het zou voor een telecomprovider in dit soort situaties erg handig zijn om deze gegevens met de klanten te kunnen delen. Ik zou je dan precies kunnen vertellen welke site of app je hebt gebruikt. Aan de andere kant is het niet meer dan logisch dat Simyo deze gegevens niet mag opslaan. We zouden dan immers precies kunnen zien welke sites jij bezoekt. Dit is niet alleen een flinke inbreuk op iemands privacy. Maar dit zou marketingtechnisch ook heel interessant kunnen zijn. En juist om die redenen registreren wij het niet.

Groetjes,

Alex


Hoi Alex,

Dan vraag ik me toch af wat er gebeurt als Justitie deze informatie opvraagt met betrekking tot strafbare zaken via de gsm? Zij zullen dan het bezoek aan bepaalde websites moeten kunnen traceren en bewijzen lijkt me. Ik noem het plaatsen van een strafbaar Twitter bericht of het uploaden van kinderporno. Ik kan niet geloven dat dit dan niet te traceren is via de internetprovider. Dit zou het anders wel heel makkelijk maken voor mensen die kwaad willen.
Vandaar mijn grote twijfel bij bovenstaand bericht.

Tevens is er geen inbraak op de privacy van de klant als deze gegevens geregisteerd maar niet bekeken worden. Ook marketingtechnisch valt dit dan weg.

Indien ik schriftelijk mijn gegevens op moet vragen, dan heb ik hier geen problemen mee. Maar mijn verkregen informatie heb ik recht op mijn internetstatistieken inclusief bezochte websites.

Bij deze nogmaals mijn verzoek.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Timmeh,

Ik denk niet dat ik je meer informatie kan geven dan ik tot nu toe heb gedaan. Je kunt deze vragen het beste neerleggen bij de Opta.

Groetjes,
Badge
Ik heb net mijn voor betaling gedaan,

wanneer kan ik mijn simkaart weer gaan gebruiken?


p.s. ik heb ook een mailtje gestuurd voor een snellere behandeling zoals dat werd aangegeven.

Reageer