.

Beantwoord

Het verbruik van mijn internet bundel is niet gelijk met wat m'n app weergeeft

  • 26 October 2013
  • 14 reacties
  • 12604 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 3 reacties
Ik krijg een waarschuwing van Simyo, via de mail, dat ik minimaal 75% van mijn internetbundel van deze maand al verbruikt heb. Nu heb ik op mijn Ipone een app'je die het verbuik ook bij houdt en daar zit ik pas op 178 Mb van de 500 (en die is goed ingesteld betreft de begin datum van de bundel). Hoe kan dat nou?
😕
icon

Beste antwoord door Ernst 28 October 2013, 13:08

Bekijk originele reactie

14 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Misschien ben je deze maand pas klant geworden? Dan is je bundel niet 500MB maar een evenredig kleiner deel. Met ingang van november krijg je iedere maand wel de volledige 500MB. Welk app'je gebruik je trouwens, de Simyo app?
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Thies,

Volgens onze gegevens heb je inmiddels al zo'n 392 MB verbruikt. Dat is down- en upload.
Wordt dat in je app ook zo weergegeven?

Er zitten vooralsnog geen fouten in de registratie, op een week geen geregistreerd verbruik na is het best constant. De laatste paar dagen lijkt het zelfs wat minder dan eerst.

Verder ben ik net als Scotman ook wel benieuwd welke app je gebruikt. Heb je misschien een screenshot van het overzicht?
Ik gebruik de App: DataMonitor. Deze laat het verbuik zien van het data netwerk en het WiFi netwerk met een onderscheidt tussen received en sent. Op een andere telefoon met een andere provider, draai ik dezelfde app en daar komt het verbuik wel overeen.
Enig idee waar het verschil (dat tamelijk groot is) vandaan kan komen?
Reputatie 7
Badge +9
Dit soort apps hebben een ingebouwde onbetrouwbaarheid omdat ze gewoon doorgeven wat het iOS ze vertelt. En iOS vertelt ze niet het hele verhaal, om redenen die mij niet duidelijk zijn.

Kennelijk is het zo dat apps die al het inkomende en uitgaande dataverkeer omleiden (door middel van een VPN verbinding) via een externe server waar alle voorbijkomende MBs keurig worden geteld het meest akkuraat zijn. Een voorbeeld van een dergelijke app die ik zelf ook gebruik is Onavo Count. 
Badge +6
Ik gebruik de App: DataMonitor. Deze laat het verbuik zien van het data netwerk en het WiFi netwerk met een onderscheidt tussen received en sent. Op een andere telefoon met een andere provider, draai ik dezelfde app en daar komt het verbuik wel overeen.
Enig idee waar het verschil (dat tamelijk groot is) vandaan kan komen?


Hoi Thies,

Ik ben benieuwd of deze andere telefoon hetzelfde type telefoon is als de telefoon die je met je Simyo simkaart gebruikt?

Los daarvan beschikken wij helaas niet over informatie, waardoor het verschil kan ontstaan tussen wat een data counter app meet en wat er daadwerkelijk aan verbruik via het netwerk plaatsvindt.

Wie weet wil je het advies van Scotsman opvolgen en Onavo Count 'ns uitproberen, hier horen we goede verhalen over 🙂.
Bedankt voor je tip. Ik ga Onavo dan maar eens uitproberen (@ Kim: ja, andere telefoon is exact dezelfde met het zelfde OS).
Reputatie 7
Ik ben NIET gelukkig met mijn dataverbruik!!

Sinds ik mijn iPhone5 heb, heb ik last van spookverbruik. En dit op vaste tijdstippen. Zelfs zo vast dat dit geen onbekende issue is bij een Google opdracht. Al sinds ik de iP5 heb, sinds enkele weken heb ik even over 00:00 uur enkele honderden KBs gebruik. 'Dat is nog tot daar aan toe. Maar ook (bijna) elke dag tussen 08:00 uur en 08:30 uur een verbruik van enkele MB's! Gisteren op 31/10 zelfs een verbruik van bijna 11,5 MB (om 08:00:22 uur). Op dit tijdstip zit ik (bijna) altijd in de auto op weg naar mijn werk. En de spits laat niet eens toe dat ik uitgebreid kan gaan Social Media'en.

Sinds 2 dagen heb ik nu Onavo Count geïnstalleerd. Deze laat een totaal verbruik zien van 8,6 MB. Dit is inclusief het verbruik van Onavo zelf van ruim 2 MB (!!!). Onavo Count wordt zelfs geadviseerd door Simyo zelf, maar deze prachtige datateller laat dus NIET mijn sluipverbruik zien waty Simyo WÉL laat zien op 31/10 om 08 uur van 11,5 MB!!

Hoe kan dit??? Ik word er echt helemaal gek van. Ik heb de laatste weken steeds meer dichtgetimmerd c.q. uit gezet, zoals het verversen van de apps op de achtergrond, maar tot op heden blijft het 'sluipverbruik'.

Nogmaals ik word er helemaal gek van. Ik ging er tot nu toe echt altijd vanuit, dat Simyo het aan het juiste eind heeft, maar de door Simyo geadviseerde datacounter Onavo Count laat toch echt het tegendeel zien!!!

Hulp!!
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben NIET gelukkig met mijn dataverbruik!!

Sinds ik mijn iPhone5 heb, heb ik last van spookverbruik. En dit op vaste tijdstippen. Zelfs zo vast dat dit geen onbekende issue is bij een Google opdracht. Al sinds ik de iP5 heb, sinds enkele weken heb ik even over 00:00 uur enkele honderden KBs gebruik. 'Dat is nog tot daar aan toe. Maar ook (bijna) elke dag tussen 08:00 uur en 08:30 uur een verbruik van enkele MB's! Gisteren op 31/10 zelfs een verbruik van bijna 11,5 MB (om 08:00:22 uur). Op dit tijdstip zit ik (bijna) altijd in de auto op weg naar mijn werk. En de spits laat niet eens toe dat ik uitgebreid kan gaan Social Media'en.

Sinds 2 dagen heb ik nu Onavo Count geïnstalleerd. Deze laat een totaal verbruik zien van 8,6 MB. Dit is inclusief het verbruik van Onavo zelf van ruim 2 MB (!!!). Onavo Count wordt zelfs geadviseerd door Simyo zelf, maar deze prachtige datateller laat dus NIET mijn sluipverbruik zien waty Simyo WÉL laat zien op 31/10 om 08 uur van 11,5 MB!!

Hoe kan dit??? Ik word er echt helemaal gek van. Ik heb de laatste weken steeds meer dichtgetimmerd c.q. uit gezet, zoals het verversen van de apps op de achtergrond, maar tot op heden blijft het 'sluipverbruik'.

Nogmaals ik word er helemaal gek van. Ik ging er tot nu toe echt altijd vanuit, dat Simyo het aan het juiste eind heeft, maar de door Simyo geadviseerde datacounter Onavo Count laat toch echt het tegendeel zien!!!

Hulp!!


Dat "spookverbruik" 's ochtends rond 8 uur ken ik maar ik heb er geen verklaring voor. Mijn provider hier in de UK is Three dus ik denk dat het probleem provider onafhankelijk is. Maar nadat ik wat instellingen heb veranderd is dat opgehouden. Welke instelling(en) precies het spookverbruik deden stoppen kan ik niet zeggen. Wat ik kan doen is je wat screenshots van mijn iPhone 5 opsturen via PM, dan kun je die vergelijken met jouw instellingen. Bij mij is alles in het Engels maar dat is vast geen probleem.
Reputatie 7
Hallo Scotsman, bedankt voor je reactie!!

Google levert meerdere hits op als je zoekt op spookgebruik op vaste tijden. Dat is 3x per dag. Enkele minuten over 00:00 uur, een paar honderd KB hooguit. Enkele minuten over 08:00 uur, enkele MB's oplopend tot meer dan 10!! En enkele minuten over 20:00, enkele tientallen KB's, soms een paar honderd. Maar ook weer niet elk moment even veel.

Ook heeft een post op het iCulture platform, meen ik, mij geleerd dat een iPhone in standby modus, dus bij mij om 00:00, want dan slaap ik (..), niet via de WiFi data verbruikt, maar toch via 3G! Dit was nieuw voor mij.

Als jij mij een of enkele screendumps wilt en kunt sturen graag!! Dan zal ik die eens vergelijken met mijn instellingen. En nee, de Engelse taal is geen probleem. 
Badge +6
Hallo Scotsman, bedankt voor je reactie!!

Google levert meerdere hits op als je zoekt op spookgebruik op vaste tijden. Dat is 3x per dag. Enkele minuten over 00:00 uur, een paar honderd KB hooguit. Enkele minuten over 08:00 uur, enkele MB's oplopend tot meer dan 10!! En enkele minuten over 20:00, enkele tientallen KB's, soms een paar honderd. Maar ook weer niet elk moment even veel.

Ook heeft een post op het iCulture platform, meen ik, mij geleerd dat een iPhone in standby modus, dus bij mij om 00:00, want dan slaap ik (..), niet via de WiFi data verbruikt, maar toch via 3G! Dit was nieuw voor mij.

Als jij mij een of enkele screendumps wilt en kunt sturen graag!! Dan zal ik die eens vergelijken met mijn instellingen. En nee, de Engelse taal is geen probleem. 


Hoi RicoK,

Heb je de screendumps van Scotsman al moge ontvangen en hebben deze je geholpen??
Reputatie 7
Hallo Natascha, ja, ik heb de screendumps ontvangen. Ik heb deze nog niet kunnen bekijken, maar ga dat snel doen.
Badge +6
Hallo Natascha, ja, ik heb de screendumps ontvangen. Ik heb deze nog niet kunnen bekijken, maar ga dat snel doen.

Ik ben erg benieuwd of die instellingen die probleem hebben verholpen. @Scotsman kan je mij die screenshots ook sturen.
Ik ga volgende week een iPhone 5S kopen 🙂.
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben erg benieuwd of die instellingen die probleem hebben verholpen. @Scotsman kan je mij die screenshots ook sturen.
Ik ga volgende week een iPhone 5S kopen 🙂.


Zo! Dat doet maar! :p Maar wel een goudkleurige, zeker?

Wat de screenshots betreft: ik heb je een privébericht gestuurd.
Badge +6
Zo! Dat doet maar! :p Maar wel een goudkleurige, zeker?

Wat de screenshots betreft: ik heb je een privébericht gestuurd.


Hoi Scotsman,

Ik heb je privé bericht ontvangen. Dank je wel 🙂

Reageer