.

Beantwoord

Geen 4G op Nokia Lumia 625

  • 3 November 2014
  • 19 reacties
  • 2072 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 9 reacties
Ik heb een Nokia Lumia 625 (zogezegd '4G ready'), op mijn Sim Only-abonnement zit 4G-internet, is volgens Simyo geactiveerd, en volgens mij staan de APN-instellingen goed. Toch krijg ik op mijn telefoon niet te zien dat ik op het 4G-netwerk zit, simpelweg omdat er alleen 2G en 3G worden weergegeven. Hoe kan ik nu controleren of ik daadwerkelijk op het 4G-netwerk zit? Ben nl. over de snelheid van mijn internet niet erg te spreken. Of zie ik iets over het hoofd?
icon

Beste antwoord door Charlene 4 November 2014, 16:35

Bekijk originele reactie

19 reacties

Badge +8
Hoi JRM,

Welkom op het forum 🙂

Hoe staat je APN nu ingesteld? Voor 4G moet je APN zo ingesteld zijn: KPN4G.nl
Verder hoef je eigenlijk niks in te stellen. Je zou dan bovenin Simyo 4G moeten zien staan.
Op welke locatie bevind je je meestal? Als je me daar de postcode van kunt sturen, dan kijk ik na of er daar iets met het 4G netwerk aan de hand is. Je 4G optie staat goed aan, dat heb ik voor je gecheckt.

Laat je me weten op welke locatie je bent?

Groetjes,
Charlene
Mijn thuispostcode is 4621 JE (Bergen op Zoom). Maar waar ik ook ben (ik ben met name in het weekend veel onderweg), ik zie linksbovenin mijn telefoon altijd '3G', 'H+' of 'E' of iets dergelijks staan wanneer ik niet op wifi zit. Dat geeft dus aan dat ik klaarblijkelijk NIET op het 4G-netwerk zit. Zojuist de instellingen van mijn APN nog gecheckt, naam toegangspunt staat op KPN4G.nl.
Kan het wellicht aan de simkaart liggen? Als ik nl. de simkaartinstellingen bekijk (voorzover mogelijk) dan zie ik dat de hoogste verbindingssnelheid 3G is, terwijl mijn telefoon (een Nokia Lumia 625) geschikt zou zijn voor 4G. Mijn simkaartnummer begint met een 6, en deze heb ik bovendien kort geleden nieuw gekregen.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi JRM,

hieronder vind je de volledige instellingen, zou je die kunnen overnemen?

• Ga naar het Startscherm.
Scroll naar rechts.
Scroll naar beneden.
• Kies Instellingen.
Scroll naar beneden.
• Kies mobiel netwerk.
• Onder dataverbinding, kies het tekstveld.
• Kies ingeschakeld.
Druk op de terug-toets.
Scroll naar beneden.
• Kies toegangspunt.
• Kies toevoegen.
• Bij Naam verbinding, voer KPN in.
• Bij Gegevenstype, kies standaard.
Bewerk de details voor internet-APN als volgt:
• Bij Naam toegangspunt, voer KPN4G.nl in.
• Bij Gebruikersnaam, voer niets in.
Scroll naar beneden.
• Bij Wachtwoord, voer niets in.
• Bij Proxyadres, voer niets in.
• Bij Proxypoort, voer niets in.
• Bij Netwerktype, kies IPv4.
• Bij Verificatietype, kies PAP.
• Kies het vink-symbool.
• Kies KPN en houd deze vast.


Ook wil ik je adviseren een grotere internetbundel te nemen wanneer je 4G aan de praat hebt gekregen. Met de snelheden die haalbaar zijn gaat het nu eenmaal sneller met je MB's.

Laat je nog even weten of dit werkt?
Hallo Ernst,

Heb ik meermaals met de opgegeven instellingen geprobeerd, maar helaas tevergeefs. Overigens kom ik geen optie 'Gegevenstype' tegen nadat ik de naam van de verbinding heb ingegeven... Voor de rest kloppen alle instellingen, maar ik krijg niet te zien dat ik op het 4G-netwerk zit (blijft op 3G of H+ staan), ook niet na een paar keer heropstarten van mijn telefoon. Ik kan zo natuurlijk niet controleren dat ik op het 4G-netwerk zit. 't Is in elk geval niet aan de snelheid te merken.
Een grotere internetbundel nemen kan een optie zijn wanneer ik daadwerkelijk op het 4G-netwerk zit en mijn verbruik me daartoe noodzaakt.

Groet, John (JRM)
Reputatie 5
Badge +11
Tja JRM, dan zóu het eigenlijk moeten werken allemaal...
Telefoon 4G ready; check
Instellingen; check
4G aansluiting; check
😕
Ik heb zojuist voor de zekerheid je 4G aansluiting opnieuw aangesloten, ook al was dat al eens gedaan. Just to be sure, zeg maar.
Kun je je telefoon eens opnieuw opstarten en proberen of het werkt?

Zo niet, dan is een factory reset van je telefoon een volgende stap. Of je laat de leverancier er even naar kijken?
Alles gecheckt, telefoon opnieuw opgestart. Bood allemaal geen soelaas. Toen maar een reset naar de fabrieksinstellingen gedaan, hielp ook niet. De grap is dat Simyo de leverancier van mijn telefoon is aangezien ik deze in de telefoonwebshop heb gekocht ;)
Ik ga een dezer dagen maar even bij de KPN-winkel langs, misschien dat men daar iets kan doen. Het enige wat ik zelf nog kan verzinnen is dat de simkaart - hoewel dat een nieuwe is die met een 6 begint - niet voor 4G geschikt blijkt te zijn, al kan ik me daar nauwelijks bij voorstellen.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi JRM,

In de KPN winkel kunnen ze niet heel veel doen met je telefoon, behalve deze instellingen langslopen. (misschien kun je deze instructie ook nog even testen)

Je simkaart is helemaal in orde en klaar voor 4G, want hij is, zoals je zelf al aangeeft, jong genoeg daarvoor 🙂. Misschien kun je de simkaart eens in een andere 4G telefoon plaatsen, zodat we kunnen kijken of het je simkaart, het netwerk of je telefoon is 🙂
Die instellingen volgens de KPN-stek heb ik al meermaals nagelopen. Daarbij is het trouwens opvallend dat de ene instructie (KPN) voorschrijft dat er 'portalmmm.nl' ingevuld moet worden en de ander (Simyo) 'KPN4G.nl' (heb overigens beide geprobeerd maar het maakt geen verschil).
Een ander 4G-geschikt toestel heb ik niet dus dat kan ik niet proberen.

Feit is en blijft dat in de linkerbovenhoek van mijn telefoon gewoon '3G' (of minder, bijvoorbeeld H+) staat, en als ik verder ga kijken naar de simkaartinstellingen dat '3G' als hoogste verbindingssnelheid staat aangegeven. Overigens geeft de telefoon aan bij 'Netwerken' dat NL KPN alleen 3G en 2G heeft.
Als de simkaart het probleem niet is en mijn telefoon ook niet (alle instellingen zijn correct en ik heb ze al meermaals naar de fabrieksinstellingen teruggezet), dan is een netwerkprobleem nog een optie, maar daar kan ik volgens mij niets aan doen dus daar zal dan iemand bij Simyo naar moeten kijken... 🙂
Reputatie 5
Badge +11
Hey JRM,

Het begint nu echt wel een moeilijk verhaal te worden...
Een Nokia Lumia 625 is geschikt voor 4G, je simkaart is ook geschikt voor 4G en je aansluiting op het netwerk hebben wij al meerdere keren nagekeken; is ook geschikt voor 4G 😕

Ik kan je nu enkel maar adviseren om deze pagina even goed door te nemen.

Overigens is H+ wel sneller dan 3G.
Ik heb nu een serviceaanvraag gedaan bij Nokia. Eens kijken wat daaruit komt. Ben ik alleen wel 2 weken mijn telefoon kwijt, maar ach, dat overleef ik wel. Anders weet ik het ook niet...
Reputatie 6
Badge +10
Hoi JRM,

Het is vervelend dat je voor 2 weekjes je telefoon kwijt bent, maar hopelijk is het daarna opgelost 🙂 Daar gaan we tenminste wel van uit!

Hou je ons op de hoogte van vorderingen?
Hallo mod,

Mijn telefoon is inmiddels terug (eerder dan verwacht), maar het probleem van geen 4G-internet hebben is helaas niet verholpen. Ik weet nu zeker dat het niet aan de telefooninstellingen ligt: die zijn correct.

Bij 'mobiel netwerk & simkaart' (instellingen: dataverbinding ingeschakeld en roamen toegestaan) zie ik - als ik naar 'instellingen voor simkaart' kijk - dat 3G de hoogste verbindingssnelheid is. Het lijkt me toch dat dat niet klopt terwijl men bij Simyo beweert dat ik de juiste simkaart heb, dat die de correcte instellingen heeft en dat die correct werkt. Ik ga om die reden een nieuwe simkaart aanvragen in de hoop en verwachting dat het probleem dan wèl opgelost is. Uiteraard verwacht ik dat die simkaart mij NIET in rekening gebracht wordt.
In het andere geval ligt het namelijk wel degelijk aan het Simyo-netwerk. Hoewel men bij Simyo het tegendeel beweert hoor ik namelijk van verschillende kanten dat het 4G-netwerk van Simyo danwel KPN absoluut niet landelijk dekkend is en ook nog eens gevoelig voor storingen is. En dat is niet te hopen, want ik betaal natuurlijk geen behoorlijke opslag (5 euro per maand voor 4G) voor iets dat niet of niet naar behoren werkt.

Mvg,
John (JRM)
Reputatie 3
Badge +7
Hoi JRM,

Wat fijn dat je toestel al terug is.:)

Ik wil je vragen de volgende stappen door te nemen voor het gebruik van 4G op een Lumia 625. Zorg er voor dat je op jouw toestel de nieuwste software geïnstalleerd hebt. Dat doe je door de instructies te volgen via deze link.

Je kunt in het toestel ook zelf aangeven wat je hoogste verbindingssnelheid is. Ga naar de algemene instellingen> mobiel netwerk & simkaart. Kies dan 'Instellingen voor simkaart' en vervolgens 'Hoogste verbindingssnelheid'. Hier kun je instellen dat je 4G wilt gebruiken.

De simkaart die je momenteel gebruikt, is capabel om zich aan te melden op het 4G netwerk. Met de bovenstaande instellingen moet het werken. Toch vergoeden wij de simkaart voor je, want je bent er al zo lang mee bezig.;) De nieuwe simkaart is onderweg.

Wij zijn heel benieuwd of het allemaal geholpen heeft. Kun je ons laten weten wat Nokia exact zei?
Bij Nokia (eigenlijk Microsoft, want Nokia als zodanig bestaat niet meer) is alles nagekeken en conform de fabrieksinstellingen opnieuw geïnstalleerd. Kon dus weer bij nul beginnen...

Dat is de 'grap' dus: ik kan NIET aangeven dat 4G mijn hoogste verbindingssnelheid is, ik kan slechts kiezen tussen 2G en 3G. Ook kan ik e.e.a. niet zelf invullen. De netwerkselectie heb ik op 'automatisch' staan. Ga ik naar de verschillende netwerken kijken dan kom ik telkens uit op 2G of 3G op het netwerk.
Aangezien het klaarblijkelijk niet aan mijn telefoon ligt moet dat dan aan de simkaart liggen. Ik hoop dat met de aanvraag en ontvangst van de nieuwe simkaart het probleem opgelost is. Zo niet, dan hoor je dat vanzelf.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi JRM,

Ik zie dat je gisteren tijd hebt gevonden om je simkaart te activeren. Nu ben ik meer dan nieuwsgierig of je nu wel 4G kunt selecteren. Nou, en, en? 😃
Ik heb inderdaad gister mijn nieuwe simkaart geactiveerd, maar ook dat biedt geen soelaas. Dan denk ik gewoon dat - in weerwil van wat men beweert - de Nokia Lumia 625 NIET geschikt is voor 4G. Ik kan nl. nog steeds slechts kiezen tussen 2G en 3G.

Dit betekent dus dat ik bij deze de 4G van mijn sim only-abonnement af ga halen; ik geef het op.
Reputatie 5
Badge +11
Hi JRM,

Wat apart dat heel 4G er niet op lijkt te zitten.
Ik kan je enkel nog adviseren deze pagina te lezen. Ook al zeggen ze bij Nokia dat er niets mis mee is.
Dat heb ik dus al gedaan en volgens Microsoft/Nokia is er met de telefoon niets aan de hand. Volgens Simyo is er niets aan de hand met het netwerk danwel met de simkaart. Tja, dan weet ik het ook niet. Maar sinds 1 december is de 4G eraf gehaald omdat die op mijn telefoon niet blijkt te werken. Helaas, het is niet anders...
Reputatie 5
Badge +11
Ik kan hier maar 1 ding op zeggen:
😕
Maar had je 'm nu teruggestuurd naar Nokia of naar Simyo?

Reageer