.

Beantwoord

Gebruik maken van het internet in afwachting van nummerbehoud

  • 27 February 2013
  • 8 reacties
  • 417 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 1 reactie
Bijna wilde ik beginnen met een ontzettende vloek.
Ben in afwachting van het omzetten van m'n vorige nummer ivm nummerbehoud. Ik wist dat ik dan internet kosten zou krijgen die volgens het "buiten bundel" tarief zouden worden verrekend. Volgens de tarievenlijst is het buiten de bundel internet tarief € 0,15 per 1 MB. Omdat mijn abonnement is aangegaan voor 1000mb dataverkeer dacht ik dat ik voor dit tarief belast zou worden. Deze buitenbundel kosten zou ik nog wel kunnen dragen voor de periode van een dag of 10. Nu blijkt na een week en een verbruik van iets meer dan 60 MB ook de kosten al meer dan 60 euro bedragen. 1 euro per MB dus.
Is dit oplichting of gewoon halfslachtige voorlichting om bewust misleiding te veroorzaken?
Ik hoop het niet en dat het slechts een vergissing is en er een correctie volgt.
icon

Beste antwoord door Natascha 8 March 2013, 10:33

Bekijk originele reactie

8 reacties

gewoon oplichting, geven ook niet aan waarvoor die data gebruikt is en hoe die berekent wordt
Reputatie 7
Zo, dat is even een ongezouten mening....🆒

In de telecomwet is opgenomen dat providers niet mogen laten weten waarvoor data is verbruikt! Dit in het kader van privacy, etc. etc.

Neemt niet weg dat de kosten voor 60 MB internet stevig zijn doorberekend.
Begrijp ik het goed dat het overzetten van je nummer van je vorige provider naar Simyo dataverkeer vergt.
Ik ben m.i. van vandaag klant bij Simyo en zie dat ik 7 Mb verbruikt heb zonder dat ik heb geinternet.
Dat zou dus 7 euro kosten.
Klopt dat?
Reputatie 7
Begrijp ik het goed dat het overzetten van je nummer van je vorige provider naar Simyo dataverkeer vergt.
Ik ben m.i. van vandaag klant bij Simyo en zie dat ik 7 Mb verbruikt heb zonder dat ik heb geinternet.
Dat zou dus 7 euro kosten.
Klopt dat?


'Internetten' is natuurlijk wel een ruim begrip. Misschien heb je geen webpagina's geopend, maar wellicht heb je wel je e-mail laten synchroniseren. Of misschien dat je een weerapp hebt draaien die verbinding maakt met internet om te synchroniseren.
Het overzetten van het nummer kost niets, geen geld en geen dataverkeer, het kost alleen tijd en daar zit nou het addertje.

Mijn vorige contract stopte 22 februari maar met het nieuwe Simyo abonnement beschik alweer over een nieuw nummer en maar liefst 1000 MB dataverkeer. Het probleem zit in het feit dat ik nummerbehoud aanvraag. Het omzetten van het nummer van de vorige provider (Hi) naar Simyo duurt, ondanks ruim op tijd opzeggen, tot 7 maart. Voor deze tussenliggende periode wordt je gewaarschuwd dat je dan "buitenbundel" tarief betaald. Vreemd, want tenslotte heb je gewoon een abonnement afgesloten met condities die niet veranderen met een ander nummer. Maar goed, als je dan bij de tarieven kijkt zie je het volgende staan:

"Standaard "Pay as you Go" tarief (zonder internetbundel)  € 1,00 per 1 MB" en
"Buiten de bundel internet tarief (voor als je internetbundel op is)  € 0,15 per 1 MB"

Met het idee dat je met 1000 MB over een internet bundel beschikt ga je er vanuit dat in de genoemde overbruggingsperiode het tarief dus € 0,15 per 1 MB zal bedragen. En dat dat kennelijk voor Simyo niet zo is daar kom je dus achter als ondertussen de kosten al met een factor 8 zijn vermenigvuldigd.

En ik herhaal dus mijn vraag aan Simyo; Is dit oplichting of gewoon halfslachtige voorlichting om bewust misleiding te veroorzaken?
Ik hoop nog steeds dat het een vergissing is en er een correctie volgt.
Reputatie 7
Ik begrijp het probleem niet zo. Ligt aan mij natuurlijk. Nummerportering kost nu eenmaal tijd. Ik denk dat het meer ligt aan de oude provider, want die moet een klant laten gaan, dan dat het ligt aan de nieuwe provider. Totdat je nummer is overgezet kun je nog gewoon gebruik blijven maken van de diensten van je vorige provider. Je hoeft geen gebruik te maken van de diensten van Simyo, maar dit kan wel. Dit kost dan wel de hoofdprijs, want buiten-bundel.
Badge +6
Bijna wilde ik beginnen met een ontzettende vloek.
Ben in afwachting van het omzetten van m'n vorige nummer ivm nummerbehoud. Ik wist dat ik dan internet kosten zou krijgen die volgens het "buiten bundel" tarief zouden worden verrekend. Volgens de tarievenlijst is het buiten de bundel internet tarief € 0,15 per 1 MB. Omdat mijn abonnement is aangegaan voor 1000mb dataverkeer dacht ik dat ik voor dit tarief belast zou worden. Deze buitenbundel kosten zou ik nog wel kunnen dragen voor de periode van een dag of 10. Nu blijkt na een week en een verbruik van iets meer dan 60 MB ook de kosten al meer dan 60 euro bedragen. 1 euro per MB dus.
Is dit oplichting of gewoon halfslachtige voorlichting om bewust misleiding te veroorzaken?
Ik hoop het niet en dat het slechts een vergissing is en er een correctie volgt.


Hoi MinK,

In de welkomstbrief die je ontvangt bij de simkaart staat vermeld dat wanneer je nummerbehoud hebt aangevraagd en je maakt gebruik van het internet dan betaal je het pay as you go tarief en niet het buiten de bundel tarief. Het buiten de bundel tarief geldt alleen voor het bellen of het versturen van een sms.
Badge +6
gewoon oplichting, geven ook niet aan waarvoor die data gebruikt is en hoe die berekent wordt

Hoi Albert Judell,

Zoals RicoK aangeeft mag geen enkele provider bijhouden wat je doet op het internet. Dit is vastgelegd in de wet.
Wanneer een provider dit wel doet is dit inbreuk op je privacy.

Reageer