.

Beantwoord

Blokkering Internetgebruik?

  • 25 March 2013
  • 6 reacties
  • 459 Bekeken

Beste Simyo,

Sinds twee maanden heeft mijn zoon een Simyo-abonnement. Een abonnement voor 100 minuten á 3 euro. Volgens de informatie op de site is dit beltegoed te gebruiken voor bellen, sms-en en internetten.

Zojuist heb ik eens ingelogd om te kijken hoe het gaat en ik zie tot mijn schrik dat er in maart al voor 45 euro aan internet is verbruikt... hoe kan dit?
Heb ik iets gemist of zo? Bij het inloggen heb ik net gezien dat ik internet kan blokkeren, dat heb ik direct maar gedaan om nog grotere schade te voorkomen.
Ik heb meteen bellen van/naar buitenland ook dichtgezet: waarom staat dit ook niet dicht? Dit is toch ook weer vragen om problemen?

Mijn vragen:
1. Hoe kan het dat je met een abonnement van 3 euro voor 45 eurokunt internetten? Is dit iets wat jullie default niet dichtzetten? (lijkt me oerstom)
2. Het lijkt erop dat er van het beltegoed juist helemaal niets aan kosten is afgeschreven? Mijn zoon heeft deze maand voor 9 minuten verbeld, terwijl hij zijn complete restant aan beltegoed nog heeft, hoe kan dit?
3. Waarom staat dit default niet dicht en waarom is er geen bericht geweest? Hij heeft blijkbaar op enig moment (een klein updateetje of installatie) voor 39 euro geinternet en dat niet via de wifi gedaan.

Graag zou ik hier terugkoppeling over willen ontvangen want dit was absoluut de bedoeling niet.

Vriendelijke groet,
F. v. Stokkum
icon

Beste antwoord door Alex 2 April 2013, 16:01

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 7
Oei, hier is sprake van een erg kostbare vergissing. De 100 minuten bundel is louter en alleen een bel/sms-bundel!! Voor internetgebruik dient een aparte bundel te worden aangeschaft!

NB Ik vind het verleggen van de verantwoordelijkheid naar de provider niet juist, maar dat is mijn bescheiden mening....🆒.
Is dit nu niet juist het probleem, dat ik het niet nodig vind om een jongen van 12 een internetbundel te geven en hij hier onbewust en onbedoeld toch blijkbaar gebruik van kan maken? Dit was niet zijn of mijn intentie en ik vraag me af hoe hij of ik dit had kunnen weten?
Als ik hem internet had willen geven had ik er wel een abonnement bij afgesloten en met zijn zakgeld is mobiel internet nog niet bereikbaar.
Dit is volledig uw verantwoordelijkheid. Bijna bij elke provider kan je internetten voor extra kosten als je geen internet bundel hebt, behalve als je dit expliciet uit zet. Wees blij dat je dit KAN uitzetten bij simyo, ik heb providers meegemaakt die hiervoor nieteens de mogelijkheid bieden en dan moet je zelf maar op je telefoon uitzoeken hoe je het uitzet.
Uit deze reactie begrijp ik dat de 'ervaren' telecommer weet dat je blijkbaar altijd kunt internetten op je telefoon, zelfs als je daarvoor niets afsluit (?) De 'ervaren' telecommer is hier blijkbaar ooit een keer zelf tegen aan gelopen, waardoor hij dit weet (of hij heeft alle kleine lettertjes en de handleiding gelezen, daar zal het ongetwijfeld ook in staan). 
Fijn dat je deze optie bij Simyo kunt afsluiten, maar dan moet je echter wel eerst weten dat er een probleem bestaat. In dit geval ben ik er toevallig in een vroeg stadium tegenaan ben gelopen en niet nadat er onbedoeld voor 1500 euro aan internet was verbruikt (was hiervoor dan wel een berichtje gekomen, of was het gewoon van mijn rekening afgeschreven?)
Dit zal dan waarschijnlijk wel weer de volgende miskleum zijn die ze in Europees verband zullen oplossen. Het lijkt mij voor consumenten niet meer dan normaal dat je pas een product 'koopt' als je hiervan weet hebt. Deze vorm lijkt me een soort van ongewenste koppelverkoop, die snel verboden zou moeten worden.
Reputatie 3
Badge +5
Er staat dat het voor bellen/sms is, niet expliciet voor internet. Je kunt er wel gebruik van maken maar dit is duurder dan met een optionele internet bundel. Bijna elke telefoon tegenwoordig haalt automatisch de instellingen op om naast wifi thuis (dat kunt u ook gelijk instellen voor uw zoon mocht u dat nog niet gedaan hebben) ook het mobiele internet op te kunnen. Vaak wordt dit al aangegeven met een smsje van 1300 of een andere afzender. Van uw zoon snap ik het maar u zelf moet ook enige verantwoordelijkheid nemen hierin, vind ik. Deze dingen zijn algemeen bekend en wordt bij zowat alle providers toegepast. Bellen in/naar buitenland zou standaard uit moeten staan naar mijn weten. 1. Als je een smartphone hebt moet je hierbij enigzins opletten aangezien je zo automatisch op internet zit, dit is niet de schuld van de provider en daar moet je zelf ook een beetje over nadenken. 2. Gesprekken die gevoerd zijn worden niet altijd direct live verwerkt, dit duurt soms even. Dit is een technische aangelegenheid. 3. Zie 1 en daarboven. Er is wel degelijk een bericht bij sim only abbo's en prepaid internet bundels, bij los verbruik (zonder bundel) is dit (nog) niet. 39 euro aan internet is nogal wat aan internetverbruik, als hij dit vaker doet moet u eens overleggen met uw zoon hoe dit zou kunnen komen (data kan niet worden ingezien door provider uit privacy overwegingen). Een perpaid internetbundel nemen lost ook veel problemen op. Daarnaast een app installeren (my data manager free) om het dataverbruik bij te houden en automatisch te stoppen bij teveel verbruik. Zaken als de factuur kan ik u niet mee helpen, neem even contact op met de klantenservice van Simyo op https://www.simyo.nl/klantenservice/contact
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum Stokkumf,

Het is natuurlijk vervelend als je met dit soort kosten wordt geconfronteerd. Zoals door enkele forumleden al is aangegeven valt het internet verbruik buiten de bundel als je geen internetbundel hebt. Na het afsluiten van je abonnement geven we ook aan dat internetten mogelijk is zonder databundel. Dit wordt niet in kleine lettertjes aangegeven. Wanneer je geen internetbundel hebt, betaal je 1 euro per mb. Om dit te voorkomen kun je de optie 'internet op je mobiel/mms' uit zetten via je persoonlijke pagina.

Groetjes

Alex

Groetjes,

Alex

Reageer