.

Beantwoord

Verschil in dataverbruik telefoon en Simyo

  • 27 February 2014
  • 2 reacties
  • 659 Bekeken

Hallo,

Ik vind het verschil in dataverbruik tussen wat mijn telefoon (Android, LG G2) meet en wat Simyo meet erg groot.
Deze maand:
Telefoon: 1,07GB
Simyo: 1,31GB

Dit is +/- 18% verschil. Dit verschil treedt elke maand op.

Enig idee hoe dit kan? Dat er verschil is snap ik, maar zo groot?!
icon

Beste antwoord door Scotsman 27 February 2014, 09:58

Bekijk originele reactie

2 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Het is normaal dat de smartphone zelf niet alles meet. Ik heb dat ooit uitgezocht voor iOS want ik heb een iPhone, maar feit is dat het OS (en dus ook de vele datamonitor apps die hun gegevens eenvoudig van het OS overnemen) een deel van de verbruikte data niet registreert.

Wat je zou moeten doen is de Onavo Count app installeren. Het slimme daarvan is dat na installatie alle mobiele datastromen worden omgeleid (via een beveiligde VPN verbinding) naar een server van Onavo waar alle Bytes nauwkeurig geteld worden, ook de MBs die het OS van de smartphone om welke reden dan ook niet meetelt. Je zult waarschijnlijk zien dat de meetgegevens van Onavo beter overeenkomen met wat Simyo registreert.

Dat het verschil tussen wat jouw telefoon aangeeft en wat Simyo meet elke maand ca. 18% bedraagt is interessant, want dat zou een indicatie zijn dat de telefoon structureel de hoeveelheid data met 18% onderschat. Ik heb een dergelijke conclusie zelf nooit kunnen trekken want daarvoor heb ik Onavo Count niet lang genoeg gebruikt.
Reputatie 2
Badge +6
Hallo,

Ik vind het verschil in dataverbruik tussen wat mijn telefoon (Android, LG G2) meet en wat Simyo meet erg groot.
Deze maand:
Telefoon: 1,07GB
Simyo: 1,31GB

Dit is +/- 18% verschil. Dit verschil treedt elke maand op.

Enig idee hoe dit kan? Dat er verschil is snap ik, maar zo groot?!


Hoi Yv0nne,

Leuk dat je op ons forum reageert, welkom :)

Wat Scotsman aangeeft klopt. Je telefoon registreert, om wat voor reden dan ook, niet altijd alle verbruikte MB's. Je kunt ervan uitgaan dat de gegevens die wij registreren wel kloppen. De verbruiksgegevens worden door je simkaart geregistreerd op ons netwerk. Je simkaart kan niet zelf een opdracht geven om data te verbruiken, een telefoontje te plegen of sms te versturen. Je telefoon geeft hiertoe opdracht. Een datamonitor zou misschien handig zijn, want dan kun je beter je verbruik inzien.

Er zijn verschillende apps waarmee je je dataverbruik beter in de gaten kunt houden. Je ziet dan bijvoorbeeld ook welke apps er veel data verbruiken. Op die manier word je veel bewuster van je eigen verbruik :)

@Scotsman, dankjewel voor je antwoord!

Reageer