Beantwoord

Ik kan mijn internetverbruik niet verklaren. Jullie wel?

  • 29 juli 2013
  • 4 reacties
  • 545 Bekeken

Tot mijn verbazing wordt op 28 juli enorme hoeveelheden internet verbruikt wat tot hoge kosten leidt (buiten bundel). Ik ben van mening dat dit verbruik niet correct is en/of iets anders aan de hand is. Graag wil ik weten wat de oorzaak van dit probleem is om verdere kosten/problemen te voorkomen.
Mijn internet verbruik is altijd binnen de bundel gebleven en dit houd ik ook altijd goed in de gaten.
Onderstaand de vreemde hoeveelheden die mijn inziens erg vreemd zijn en onmogelijk.

28-07-2013 727558.0 kB
Datum Omschrijving Duur Bedrag
2013-07-28 11:25:40 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00
2013-07-28 11:30:55 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00
2013-07-28 11:34:53 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00
2013-07-28 11:39:14 Internet gebruik (1797 kB) 00:00:00 €0.00
2013-07-28 13:46:28 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00
2013-07-28 13:53:37 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00
2013-07-28 13:58:03 Internet gebruik (32789 kB) 00:00:00 €0.00
2013-07-28 14:03:25 Internet gebruik (2 kB) 00:00:00 €0.00
2013-07-28 14:03:52 Internet gebruik (107 kB) 00:00:00 €0.01
2013-07-28 14:04:25 Internet gebruik (29077 kB) 00:00:00 €0.00
2013-07-28 14:22:54 Internet gebruik (160 kB) 00:00:00 €0.00
2013-07-28 14:40:19 Internet gebruik (51928 kB) 00:00:00 €0.00
2013-07-28 14:40:19 Internet gebruik (8072 kB) 00:00:00 €0.79
2013-07-28 14:50:14 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €5.86
2013-07-28 14:54:43 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €5.86
2013-07-28 14:58:53 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €5.86
2013-07-28 15:06:24 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €5.86
2013-07-28 15:10:31 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €5.86
2013-07-28 15:14:33 Internet gebruik (3215 kB) 00:00:00 €0.31
2013-07-28 15:15:06 Internet gebruik (136 kB) 00:00:00 €0.01
2013-07-28 15:34:55 Internet gebruik (56 kB) 00:00:00 €0.00
2013-07-28 15:49:32 Internet gebruik (56 kB) 00:00:00 €0.00
2013-07-28 16:05:50 Internet gebruik (53 kB) 00:00:00 €0.00
2013-07-28 16:59:40 Internet gebruik (90 kB) 00:00:00 €0.01
2013-07-28 19:30:02 Internet gebruik (3 kB) 00:00:00 €0.00

Telefonisch krijg ik standaard de reactie: uw wifi kan overgeschakeld zijn op 3G zonder dat u dat weet. Het kan dan wellicht overgeschakeld zijn op 3G MAAR optie om updates/bestanden te downloaden via 3G is uitgeschakeld op mijn telefoon. Dit kan ALLEEN via WIFI.
Deze hoeveelheid data via wifi (en steeds dezelfde hoeveelheden) acht ik dan ook onmogelijk.

Wat is hier aan de hand?! Hoe lossen we dit op?!
icon

Beste antwoord door Charlene 30 juli 2013, 13:13

Tot mijn verbazing wordt op 28 juli enorme hoeveelheden internet verbruikt wat tot hoge kosten leidt (buiten bundel). Ik ben van mening dat dit verbruik niet correct is en/of iets anders aan de hand is. Graag wil ik weten wat de oorzaak van dit probleem is om verdere kosten/problemen te voorkomen.
Mijn internet verbruik is altijd binnen de bundel gebleven en dit houd ik ook altijd goed in de gaten.
Onderstaand de vreemde hoeveelheden die mijn inziens erg vreemd zijn en onmogelijk.

Telefonisch krijg ik standaard de reactie: uw wifi kan overgeschakeld zijn op 3G zonder dat u dat weet. Het kan dan wellicht overgeschakeld zijn op 3G MAAR optie om updates/bestanden te downloaden via 3G is uitgeschakeld op mijn telefoon. Dit kan ALLEEN via WIFI.
Deze hoeveelheid data via wifi (en steeds dezelfde hoeveelheden) acht ik dan ook onmogelijk.

Wat is hier aan de hand?! Hoe lossen we dit op?!


Hoi Tieske,

Dataverbruik wordt doorgegeven in pakketten, en de maximale grootte van zo'n pakket is ong. 60000 kb, vandaar dat je dat getal steeds ziet terugkomen. Er is niet alleen dataverkeer als je iets (nieuw) download of update. Een app die aanstaat of erger nog: blijft hangen, kan heel wat data binnenhalen zonder dat je ergens op een 'ja' hoeft te drukken. Bij Simyo kunnen en mogen we helaas niet registreren waaraan jouw data is verbruikt, wegens de privacywet. Dat is heel lastig, want anders kon ik je nu gewoon vertellen wat er gedown- of upload was op dat moment. Wat wel zeker is, is dat het via het netwerk is gebeurd. Wifi-verkeer kunnen wij niet zien of registreren.
Wij kunnen dus helaas niet anders dan het in rekening brengen.
Ik snap dat je erg schrikt van voor jezelf onverklaarbaar dataverbruik. Ik heb het laatst ook gehad, dat er ineens ik weet niet hoeveel MB's waren verbruikt, en ik gewoon lag te slapen. Ik heb nu daarom ook zo'n app geïnstalleerd waar Scotsman het over heeft, en ik verbaas me erover wat mijn toestel allemaal doet, zonder dat ik daarom vraag. De mijne schakelt bijvoorbeeld standaard over op het netwerk als het toestel op standby staat. :(
Zo'n app kan in de toekomst bij jou ook dingen verklaren, waar je dan vervolgens een oplossing voor kunt vinden. Zo kun je verrassingen in de toekomst voorkomen.

Groetjes,
Charlene
Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Hoi @Wiet

Wat vervelend dat je zo verrast bent door de in rekening gebrachte kosten! :frowning2:

Het internetverbruik wordt rechtstreeks vanaf je simkaart geregistreerd en klopt tot op de kilobyte. Wij kunnen in verband met Europese wetgeving helaas niet aangeven waar je MB's aan zijn opgegaan. 

Heb je de reactie van mijn collega hierboven toevallig gelezen? Daar vind je in ieder geval wel een verklaring voor de steeds terugkerende internetsessies van 60MB. Voor de volledigheid: dat is de maximale grootte van datapakketjes die wij verwerken. Dus als jij 200MB internet verbruikt, dan zie je dat terug als drie regels verbruik van 60MB per regel en één regel van 20MB. :slight_smile:

Heb je inmiddels maatregelen genomen voor het beter monitoren van je internetverbruik? Dan kun je dit in ieder geval voorkomen in de toekomst :blush:

Groetjes, 
Bas

 

Ook ik heb een vreemd geval van onverklaarbaar internetgebruik te melden. Ik woon in de Achterhoek en ben op 10 oktober 2019 met de trein naar Arnhem gegaan. Vanaf het moment dat ik met de trein in Arnhem was blijk ik een regelmatig en hoog internetgebruik te hebben gehad. Dat stopte toen ik met de trein Arnhem weer verliet. De tijdstippen in de Symio App en in de OV-chipkaart App, wijzen dit uit. Waar ik normaal zo’n 600 mb per maand gebruik, daar gebruikte ik tussen ongeveer 15:45 en 22:45 liefst 1318 mb. Om de zoveel minuten werd er 22 keer 59 mb gebruikt en nog 1 keer 20mb. In de gegeven tijdsperiode heb ik nauwelijks op het Internet gezeten en tijdens een verjaardag gebruik gemaakt van WiFi. Symio wijt dit aan de instellingen op mijn telefoon, maar dit is echt exceptioneel. Ik ben een sobere internetgebruiker, speel geen spelletjes op mijn telefoon e.d. En het is echt bijzonder dat het gebeurde op het moment dat we Arnhem binnen reden en daar weer vertrokken. Hier klopt gewoon iets niet. Wie heeft hier een verklaring voor of heeft zoiets ook meegemaakt?

Badge +8
Tot mijn verbazing wordt op 28 juli enorme hoeveelheden internet verbruikt wat tot hoge kosten leidt (buiten bundel). Ik ben van mening dat dit verbruik niet correct is en/of iets anders aan de hand is. Graag wil ik weten wat de oorzaak van dit probleem is om verdere kosten/problemen te voorkomen.
Mijn internet verbruik is altijd binnen de bundel gebleven en dit houd ik ook altijd goed in de gaten.
Onderstaand de vreemde hoeveelheden die mijn inziens erg vreemd zijn en onmogelijk.

Telefonisch krijg ik standaard de reactie: uw wifi kan overgeschakeld zijn op 3G zonder dat u dat weet. Het kan dan wellicht overgeschakeld zijn op 3G MAAR optie om updates/bestanden te downloaden via 3G is uitgeschakeld op mijn telefoon. Dit kan ALLEEN via WIFI.
Deze hoeveelheid data via wifi (en steeds dezelfde hoeveelheden) acht ik dan ook onmogelijk.

Wat is hier aan de hand?! Hoe lossen we dit op?!


Hoi Tieske,

Dataverbruik wordt doorgegeven in pakketten, en de maximale grootte van zo'n pakket is ong. 60000 kb, vandaar dat je dat getal steeds ziet terugkomen. Er is niet alleen dataverkeer als je iets (nieuw) download of update. Een app die aanstaat of erger nog: blijft hangen, kan heel wat data binnenhalen zonder dat je ergens op een 'ja' hoeft te drukken. Bij Simyo kunnen en mogen we helaas niet registreren waaraan jouw data is verbruikt, wegens de privacywet. Dat is heel lastig, want anders kon ik je nu gewoon vertellen wat er gedown- of upload was op dat moment. Wat wel zeker is, is dat het via het netwerk is gebeurd. Wifi-verkeer kunnen wij niet zien of registreren.
Wij kunnen dus helaas niet anders dan het in rekening brengen.
Ik snap dat je erg schrikt van voor jezelf onverklaarbaar dataverbruik. Ik heb het laatst ook gehad, dat er ineens ik weet niet hoeveel MB's waren verbruikt, en ik gewoon lag te slapen. Ik heb nu daarom ook zo'n app geïnstalleerd waar Scotsman het over heeft, en ik verbaas me erover wat mijn toestel allemaal doet, zonder dat ik daarom vraag. De mijne schakelt bijvoorbeeld standaard over op het netwerk als het toestel op standby staat. :(
Zo'n app kan in de toekomst bij jou ook dingen verklaren, waar je dan vervolgens een oplossing voor kunt vinden. Zo kun je verrassingen in de toekomst voorkomen.

Groetjes,
Charlene
De oplossing (maar niet met terugwerkende kracht helaas) is een app installeren die het internet dataverbruik bijhoudt. Niet dat je hier rechten aan kunt ontlenen als je met Simyo in discussie gaat over onverwacht hoog dataverbruik, maar het geeft je wel een verhelderend inzicht in het internetgedrag van je smartphone. Ik weet niet welke phone je hebt, maar voor de iPhone kan ik uit eigen ervaring de combinatie Onavo Count en DataWiz sterk aanbevelen. Je zult verbaasd zijn te zien hoe vaak een iPhone overschakelt op het 3G datanetwerk zelfs wanneer er WiFi is.

Reageer