Stuur een chatbericht

Met een chatgesprek heb je snel antwoord op je vraag. Doordeweeks zitten wij van 09:00-20:00 klaar om direct te reageren op jouw berichtjes. En in het weekend van 10:00-17:00.

Bel ons als je er echt niet uit komt

Wij spreken je graag! Daarom zijn we doordeweeks telefonisch bereikbaar tussen 09:00-17:30. Hieronder vind je het juiste nummer:

  • Als je Simyo klant bent: bel 1200 (gratis met je Simyo nummer)
  • Als je geen klant bent: bel 0800-8007 (gratis voor iedereen)
  • Als je in het buitenland bent: bel +31 20 2003007 (lokaal tarief en kosten van je abonnement)

Stel je vraag via WhatsApp

Snel antwoord op je vraag? Stuur ons een appje en we helpen je binnen 15 minuten! Op werkdagen zitten we van 9:00 tot 20:00 voor je klaar. In het weekend van 10:00 tot 17:00.

Hoe werkt het?

Voeg ons nummer 0651000054 toe aan je contacten op je telefoon Stuur ons een berichtje. Vermeld daarin meteen je naam, adres en geboortedatum, dan kunnen we je nog sneller helpen.

Goed om te weten

Wanneer je ons berichten via WhatsApp stuurt, gelden de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid van WhatsApp.

Let op: om je privacy te beschermen kan je via WhatsApp geen vragen stellen over je factuur of een betaling.

Je wil je oude vertrouwde telefoonnummer meenemen naar Simyo. Dat snappen wij maar al te goed. We regelen het graag voor je. En helemaal gratis.

Als de aanvraag voor nummerbehoud is goedgekeurd, wordt je aansluiting bij je vorige provider automatisch opgezegd.

Dat kan! Met ons Sim Only abonnement kan je maandelijks gratis je bundels wijzigen, zowel naar boven als naar beneden. Je wijzigt je bundels op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo App. Ga naar het kopje Overzicht, klik op ´bundels aanpassen´ en kies de bundels die het beste bij je passen. Van student tot ouders en kinderen, die flexibiliteit is ideaal voor iedereen!

Zowel je bel- als je internetbundel is geldig in de EU en een aantal andere landen (zone 1). Je kan dus bellen, sms’en en internetten vanuit je bundel, precies zoals je thuis gewend bent. Zijn je bundels op? Dan kan je extra minuten of MB’s bijkopen. Zo kan je weer zorgeloos vanuit je bundel bellen, sms’en en internetten. En voorkom je kosten buiten je bundel.

Let op: Bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer in de EU valt niet binnen de bundel. Bijvoorbeeld: je belt vanuit Nederland een restaurant in Spanje om een tafel te reserveren. Je betaalt hiervoor het buitenbundeltarief van € 0,23 per minuut. Zie onze tarievenpagina voor meer informatie.

Downloaden doe je maximaal met 256 Mbps, uploaden met maximaal 150 Mbps. Is je telefoon niet 4G ready? Geen zorgen, je maakt dan automatisch gebruik van 3G. De snelheid in de praktijk is afhankelijk van het type telefoon, de drukte op een zendmast en van de dekking in het gebied.

Simyo maakt gebruik van het netwerk van KPN. Zo profiteer jij van het betrouwbare KPN netwerk, waar je ook bent. Dit geldt voor bellen, sms'en en internetten. Er is geen verschil in netwerkdekking voor klanten van KPN en klanten van Simyo. Controleer hier de dekking in jouw regio.

eSIM is een digitale simkaart. Je hebt dus geen plastic kaartje meer nodig om te kunnen bellen, internetten of sms’en. Handig en slim! eSIM doet hetzelfde als een plastic simkaart, maar deze zit al ingebouwd in je telefoon. Als je telefoon eSIM ondersteunt kan je gebruikmaken van deze functie.

De voordelen van eSIM

eSIM heb je snel geïnstalleerd op je telefoon. Je hoeft niet meer te wachten tot je simkaart in je brievenbus valt, want je kan het gewoon installeren via de Mijn Simyo app. Dit betekent ook dat je ruimte hebt voor een extra simkaart in je telefoon. Zo kan je er dus voor kiezen om twee nummers op één telefoon te hebben: je Simyo eSIM nummer én een nummer met een fysieke simkaart. Dat is handig voor het schakelen tussen werk- en privénummers, of voor als je een lokale simkaart in het buitenland wil gebruiken. En natuurlijk: eSIM kan je niet kwijtraken. Het is snel, makkelijk en handig!

Hoe werkt het?

Je activeert eSIM eenvoudig met de Mijn Simyo app. Nieuw bij Simyo? Je krijgt je inloggegevens vlak nadat je je bestelling geplaatst hebt. Als je ingelogd bent in de Mijn Simyo app, hoef je alleen nog maar de stappen te volgen die je ziet verschijnen. Wij helpen je stap voor stap met de installatie van eSIM.

Heb je al een Simyo nummer? Dan log je in op de Mijn Simyo app. Je gaat naar je Instellingen en klikt dan op het tabblad Simkaart. Klik dan op ‘Activeer eSIM’ en je kan beginnen met de installatie!

Wordt eSIM op mijn telefoon ondersteund?

Welke telefoons Simyo eSIM ondersteunen kan je vinden op eSIM pagina. Er komen steeds meer toestellen bij, dus hou het goed in de gaten!

Hoeveel kost eSIM?

Helemaal niets! Je betaalt geen extra kosten voor het gebruiken van eSIM. Dat is dus mooi meegenomen!

Kan ik eSIM gebruiken op mijn smartwatch?

Op dit moment ondersteunen we deze functie nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze informatie bijgewerkt wordt zodra dit verandert.

Wil je nog meer weten?

Op eSIM pagina vind je alles over eSIM.

De actieprijzen zijn geldig tot en met 30 november 2020. Deze actievoorwaarden gelden voor verschillende bundels.

  • Als je tijdens de actieperiode (tot en met 30 november 2020) kiest voor een van de actiebundels, betaal je het bijbehorende bedrag tot je zelf van bundels wisselt. Als je na de actieperiode van bundels wisselt, kies je uit de bundels die we op dat moment aanbieden.
  • De actieprijzen zijn beschikbaar voor alle nieuwe en bestaande Simyo klanten. Als bestaande Simyo klant kan je de actiebundels kiezen via Mijn Simyo of de Mijn Simyo app.
  • Als je een nieuwe bestelling plaatst, betaal je aansluitkosten van € 14,99.
  • Simyo behoudt het recht om deze actievoorwaarden en actietarieven tussentijds te wijzigen.

Met Simyo Prepaid kan je je beltegoed op verschillende manieren opwaarderen. Je kan gebruik maken van onze snelle opwaardeerpagina. Je kan ook inloggen op Mijn Simyo of de Mijn Simyo app en opwaarderen via het tabblad Overzicht.

Het minimumbedrag waarmee je op kan waarderen is € 10, -. Na betaling waarderen we je tegoed binnen 5 minuten op. Je beltegoed is onbeperkt geldig, zolang je simkaart actief is. Lees hier hoe je jouw simkaart actief houdt.

Je beltegoed kan je 24 uur per dag online controleren. Dat doe je eenvoudig op Mijn Simyo of via de Mijn Simyo app. Nog geen Mijn Simyo app? Download ‘m in de App Store of de Google Play Store. Let op: het is niet mogelijk om via een telefoonnummer je beltegoed op te vragen.

Met je Prepaid simkaart kan je overal ter wereld bellen. Binnen de EU en een aantal andere landen (zone 1) bel en sms je voor hetzelfde tarief als in Nederland. Buiten zone 1 betaal je het tarief dat voor bijhorende zone geldt.

Internetten met je Prepaid simkaart kan overal ter wereld. Daarvoor moet je wel een internetbundel activeren op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app. Deze bundels zijn altijd 30 dagen geldig.

Binnen de EU kan je de internetbundel gebruiken, precies zoals in Nederland. Meer informatie over internetten in het buitenland vind je hier.

eSIM is beschikbaar voor iedereen met een Sim Only abonnement. Of je al jaren gebruikmaakt van Sim Only of juist net aanschuift: eSIM is een optie voor jou. Als je al een Prepaid simkaart hebt, kan je ook kiezen voor eSIM. Daarover lees je hieronder meer. Alleen de allernieuwste smartphones ondersteunen eSIM. Het is daarom slim om eerst te checken of jouw telefoon geschikt is. Is je smartphone geschikt? Dan kan je aan de slag!

Ondersteunt je smartphone nog geen eSIM? Er worden steeds meer toestellen aan de lijst toegevoegd waarop je eSIM wel kan gebruiken. Hou deze pagina dus in de gaten. Hieronder vind je een lijst met de toestellen die we ondersteunen:

Apple:
iPhone Xs, iPhone Xs Max, iPhone Xr, iPhone 11, iPhone 11 Pro.

Ja, je kan je plastic simkaart verwisselen voor eSIM! Als je smartphone geschikt is voor eSIM, kan je op de Mijn Simyo app via Instellingen - Simkaart klikken op ‘Activeer eSIM’. Je activeert dan direct je digitale simkaart door de stappen te volgen. Als je klaar bent kan je je plastic simkaart uit je telefoon halen. Die heb je dan niet meer nodig.

Je betaalt niets extra voor eSIM! Bestel je een nieuw Sim Only abonnement? Je betaalt geen extra kosten voor eSIM. Ook voor onze bestaande klanten geldt dat je kosteloos je plastic simkaartje om kan ruilen voor eSIM.

Op dit moment ondersteunen we die functie van de Apple Watch nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze pagina up to date blijft. Hou deze pagina in de gaten voor nieuws voor eSIM op je Apple Watch.

.

Beantwoord

Hoe kom ik plots aan zoveel internetverbruik?

  • 16 maart 2020
  • 4 reacties
  • 202 Bekeken

 

Ik heb ook een Huawei Pro van 2018 en een prepaid abb. Van Kruidvat.)

Aan Directie  en/of  van Symio

Als consument zijn wij gewend om voordat wij iets kopen of ergens  lid van te worden om

Eerst te kijken waar we het beste zaken kunnen  doen ,daarbij  zijn de prijs van een product

Maar vooral ook de service van een bedrijf  ,bepalend  voor de keuze waar we zaken doen.

Op het moment van de keuze van een telefoon provider was de aanbeveling  van de Consumenten bond  in dit geval mede bepalend  .

Symio is ook nu nog de beste keuze , in service en kwaliteit., volgens de Consumentenbond.

NOU DAT VALT VIES TEGEN ZIE HIER MIJN ERVARINGEN

Aanvankelijk  als prepaid klant toen  dat  goed verliep  ben ik over gestapt  naar een sim only.

(100 bel minuten en 1000mb internet)  dat verliep al enige jaren prima  ,d.w.z.  zowel de belminuten als de 1000 mb heb ik nimmer verbruikt  ,ik heb wel eens gekeken  of dat anders kon ,niet  dus .

Elke maand  werden de niet gebruikte bel minuten en MB’s in de knip van Symio gestort ,zonder tegen prestatie.

En zo werd het 09 maart 2020 ik was op dat moment in DenHelder  en kon bij een Mac Donalds  mijn e-mail lezen via wifi  - ik zag 2 (twee)  E-Mail berichten  van Symio beide ontvangen om 12.38  met

Als inhoud 1e bericht : uw mobiele nummer  is momenteel  geblokkeerd  voor uitgaand verkeer . om te deblokkeren moest ik maar even 100,- overmaken. +

2E bericht  (dus ook om 12.38) inhoud gelijk aan 1e e-mail van 12.38.

Echter het te betalen bedrag om te deblokkeren was opgelopen tot 127,45 en de schuld was inmiddels opgelopen tot   maar liefst minstens 250,-

Vreemd omdat het nummer  volgens het 1e bericht al geblokkeerd werd (1000mb) bij 100,- euro.

Bovendien het blokkeren van de internet MB’s  is logisch en had al bij gebruik boven 1000 MB’s geblokkeerd moeten worden.

Maar blokkeren van de Belminuten is onrechtmatig omdat van de beschikbare 100 belminuten er nog maar enkele waren gebruikt . 

Toen ik de e-mails had gelezen dacht ik nog aan een grappenmaker die even een paar Euro’s wilde scoren .

Toen ik savonds om 22.15 thuis kwam bleek het wel degelijk serieus te zijn . Telefoon van mijn vrouw geblokkeerd en een flinke rekening om te de blokkeren.  

De volgende dag telefoon onderzocht en geprobeerd de gedownloade  MB’s te achterhalen.

Alle instellingen stonden zoals ze al enige jaren staan, updates e.d. uitsluitend als er wifi beschikbaar is .het downloaden en kijken van Films gebeurd uitsluitend via  een LG 4K tv.

En zonodig via een Samsung tablet van 2019.Tab A

Ook via de side van Symio gezocht en gekeken naar de binnen gekomen  pakketjes van 58,59mb.

In totaal 49 pakketjes van 58,59 mb.  A 8,79 e per stuk .

Het downloaden begon om 12 uur 06,03   en eindigde om 12.11.50 .

Vervolgens om 12.11.55 nog een keer 38.62 mb . en vervolgens  niets meer .

Nummer afgesloten ?????  HET OVERBODIGE DOWNLOADEN DUURDE DUS +/_  6MINUTEN

Hoe kan het gebeuren dat er binnen enkele minuten  3,4 GB  gedownload  word ,

Terwijl wij een limit hebben van 1 GB  (1000mb ) zit men dan te slapen bij Symio.?

Ter wijl er in al die jaren nouwlijks gebruik is gemaakt van het pakket ?

Wij zouden dus  3,4 – 1GB = 2.4  gb. Buiten onze bundel hebben verbruikt.

Vervolgens heb ik via de Chat getracht  contact te zoeken met  Symio  ,

Dat lukte best snel,ik heb gechat  met ene PAULINE  die zich na mijn gegevens in te hebben gevoerd ,

Direkt de schuld van het te veel gedownloade bij ons te leggen ,en ging nouwlijks in op mijn gememoreerde feiten van de geschiedenis van enkele jaren .

Vertelde dat ik  mijn mobiel moest controleren op de instellingen ,dat had ik al gedaan maar met enkele nieuwe tips van Pauline nogmaals gedaan .

Conclusie mijn mobiel voldeed aan alle eisen . ik zag wel dat  de instelling van mijn mobiel het  stukje maximaal te downloaden niet was ingesteld .

Dat was ook al die jaren niet nodig geweest . ik heb toch al een maximaal gebruik bij Symio van 1 gb.!!!!

Met PAULINE kwam ik er niet uit, ik vertelde haar dat ik in elk geval  contact zou zoeken met de Consumenten bond waar ik al vele jaren lid van ben,en er later bij Symio op terug zou komen .

Ik vertelde haar dat ik erg teleurgesteld ben in Symio en ik er sterk aan denk om een andere provider

Ging zoeken .

Bij de Consumentenbond moet ik er eerst met Symio uit proberen te komen.

Voordat de Consumenten bond in actie komt

Ik heb die zelfde avond een Contact formulier  (10-03-2020)van symio  ingevuld  en gevraagd om een

Redelijke oplossing . omdat via Symio en mijn telefoon   +/-  2,83  gb boven mijn bundel van Maart is gedownload  stel ik voor  om dat tegen een redelijk tarief te willen betalen .

1 gb. In een bundel kost  8 euro  3 x 8 = 24 euro  buiten de bundel  het dubbele  dus  48,-

Dan blijf ik nog wel vreselijk boos en teleurgesteld in Symio dat dit zomaar kan .

Ik zou binnen 3 dagen antwoord krijgen  ,Het is nu 16-maart 2020 en heb nog geen tegen reactie gekregen.

Op de website  en in andere media  heb ik gezien dat wat mij is overkomen zeker niet uniek is .

En er velen het zelfde is over komen  , ik zal mij inspannen om ook in mijn kennissen kring duidelijk te maken hoe Symio handelt  als er zoiets gebeurd .

Ook bij Senior web ook daar ben ik al jaren lid zal ik gaan vertellen over mijn ervaringen bij Symio

Het is wel een heel verhaal geworden  .en hoop snel een reactie te mogen ontvangen .

Met nog vriendelijke groeten .

Ria        En Bas 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Groentjuh 16 maart 2020, 22:41

Laat ik beginnen met het volgende:

Op dit forum zijn meerdere soorten gebruikers. Klanten, maar ook medewerkers van Simyo.

De medewerkers van Simyo herken je op dit forum aan dat ze “Moderator” zijn. Ik ben Forum expert. Dat betekend dat ik slechts klant ben. Wel ben ik veel actief op het forum en kan u daardoor veel informatie geven.

U geeft aan dat u een flink verhaal ervan heeft gemaakt. Dat doe ik ook!

U geeft aan dit u een Simyo Sim only heeft met 100 minuten en 1000 MB data. Daarnaast geeft u aan dat u verwacht dat Simyo nadat uw 1000MB dat Simyo dan internet blokkeert. Deze laatste verwachting is helaas onjuist. Nadat uw databundel op is, kunt u op volle snelheid blijven internetten. U betaalt dan echter 0,15 euro per MB.

Als uw databundel 80% verbruik is, ontvangt u op dat moment een SMS bericht waarin u wordt gewaarschuwd dat de databundel op aan het raken is. Bij 100% verbruik ontvangt u een bericht per SMS dat de databundel op is.

Deze berichten worden real-time verstuurd door het netwerk van KPN, zodat uw verbruik dat bepaalde niveau heeft behaald. Deze SMS-berichten daarnaast zijn leidend boven Mijn Simyo, want Mijn Simyo wordt met enige vertraging bijgewerkt.

U kunt via Mijn Simyo 3 dingen doen zodra u deze sms-berichten ontvangt:

  • Niets
    Hiermee voorkomt u niet dat u data buiten de bundel gaat krijgen.
     
  • Een extra databundel van 500MB aanschaffen
    Hiermee breid u de databundel uit met 500MB waarmee u voorkomt dat u buiten de bundel data gaat verbruiken. Deze bundel kan meerdere malen per maand aangeschaft worden.
     
  • Internet voor de mobiel uitschakelen
    Hiermee zet u via Simyo het internet op uw Simyo sim-only aansluiting volledig uit. Door dat op tijd te doen voorkomt u kosten buiten de bundel.

Ik geloof dat u, in dit geval, niets heeft gedaan. Mogelijk komt dat omdat het verbruik zo snel ging dat u daar geen tijd voor had of omdat u mogelijk niet door had dat het toestel zoveel data aan het verbruiken was. Hierdoor bent u dus 0,15 euro per MB gaan betalen voor alle MBs buiten de bundel.

Zodra de systemen van Simyo detecteren dat u boven de 100 euro buiten de bundel per dag en boven de 250 euro buiten de bundel per week heeft verbruikt, dan trekken de systemen van Simyo aan de noodrem en worden alle mogelijkheden om meer kosten te maken geblokkeerd. Deze regeling heet: “Hoogverbruik”. U kunt dan niet meer naar iemand bellen(gebeld worden gaat wel), SMS-berichten versturen (SMS ontvangen gaat wel) en internetten. Hiermee probeer Simyo te voorkomen dat uw rekening nog veel hoger kan oplopen.

Helaas krijgen de systemen van Simyo uw verbruik niet real-time binnen van de netwerk van KPN. Dat kunt u zelf ook zien op Mijn Simyo zelf. Het verbruik op Mijn Simyo loopt achter op uw daadwerkelijk verbruik. Als u heeft gebeld of een SMS heeft verstuurd, dan doet het even totdat u het op mijn Simyo terug ziet. Door deze vertraging is het mogelijk als het verbruik heel hoog ligt, maar wel kort duurt, dat het systeem pas de aansluiting blokkeert als de kosten al veel hoger zijn opgelopen dan de 100 of 250 euro.

Er zijn nu een aantal dingen die u mogelijk kunt doen:

  • U doet er goed aan om te bekijken wat en waardoor er zoveel data is verbruikt.
    Simyo kan u niet helpen met het achterhalen waar uw mobiel zoveel data heeft gebruikt. U geeft aan een toestel van Huawei te gebruiken. Deze toestellen zijn gebaseerd op een systeem genaamd “Android”. “Android” houd per app bij hoeveel data verbruikt wordt. Mogelijk kunt u met de stappen in dit blog bekijken welke app zoveel data heeft verbruikt. Wij helpen u graag zoveel mogelijk verder als met behulp van deze stappen er toch niet uit komt. Wel dient u in dat geval toch nog even te kijken naar wat voor toestel u heeft. Ik gok dat een Huawei toestel heeft, maar daarvan zijn er velen. P10 pro, P20 pro, P30 pro, Mate 20 pro, Mate 30 pro. Vele soorten dus!
     
  • U doet er goed aan om stappen te ondernemen die voorkomen dat u nogmaals buiten uw databundel gaat.
    In dit blog kunt u onder andere lezen hoe u een “Datalimiet“ kunt ”instellen op Android-telefoons”. Uw toestel heeft naar alle waarschijnlijkheid de mogelijkheid om zelf internet op het toestel te blokkeren, nadat u een door u opgegeven hoeveelheid MBs heeft gebruikt. Dit zou in uw geval mogelijk dit probleem hebben voorkomen. Ook hier helpen we graag.

Als klant kan ik niets anders zeggen dat ik overigens het jammer vind dat Simyo geen betere opties aanbiedt om klanten beter te beschermen tegen het ver buiten de databundel gaan. Van plafonds, snelheid knijpen of data blokkeren als de databundel op is tot simpelweg veel goedkoper buiten de bundel kunnen internetten is iets, wat vele klanten al reeds om hebben gevraagd. Welke oplossing Simyo kiest maakt vele klanten niet uit als de soort gevallen, zoals de uwe maar niet meer voorkomen.

Simyo heeft in het verleden goede coulance regelingen gehad, waarover vrij open werd gecommuniceerd en waarmee wij forum experts vaak al onrust konden wegnemen bij klanten. Tegenwoordig worden voorstellen over coulanceregelingen per privébericht aan klanten toegestuurd. Mocht u in aanmerking komen voor zo’n regeling zult u per privébericht of per email door een moderator/medewerker van Simyo benaderd worden. Meer uitleg dan hierboven al reeds staat kunnen ook moderatoren niet geven.

Al ruim 2 jaar leg ik het bovenstaande al uit en sluit ik af met:

Ik en sommige andere klanten willen graag helpen om Simyo verbeteren. Hiervoor is het handig om te weten wat andere Simyo's klanten graag willen.

Als klanten zien wij dat regelmatig klanten ver buiten hun databundel komen met een zeer hoge rekening als gevolg.

Vind jij de huidige werkwijze van Simyo een goede werkwijze? Als je een suggestie richting Simyo mag doen, wat zou je willen aanpassen op dit gebied?

Dat doe ik nu niet. Simyo zou inmiddels moeten weten dat klanten dit willen en heeft mijn inziens genoeg tijd gehad om stappen te nemen om dit op te lossen. U geeft aan te denken om over te willen stappen naar een andere provider. Ik post graag voor u een opsomming welke providers wel voor de klant gunstigere regelingen hebben, die uw bovenstaande geval onmogelijk maken. Ik verneem het graag van u indien u dit wilt. Hopelijk komt u er echter met een moderator uit.

 

PS. u dient niet allerlei persoonsgegevens in uw bericht te plaatsen. Uw bericht op dit forum is gekoppeld aan de aansluiting waarmee u inlogt op Mijn Simyo. Moderatoren kunnen daarmee uw aansluiting gemakkelijk vinden. Het forum is publiekelijk toegankelijk. Andere klanten kunnen meelezen, zoals u ziet. Deze andere klanten hoeven uw gegevens niet te zien.

Aanvulling:

hoe haal ik nu nog  alle persoonlijke gegevens  uit  het bericht.

plaatsing ging iets te snel .

Helaas kunt u dat niet meer zelf doen. Dat kan slechts tot 1 uur na plaatsing. U had dat kunnen doen door op het drie puntjes menu te klikken en daar te kiezen voor “Wijzigen”. Een moderator zal uw privégevens zo snel mogelijk voor u alsnog verwijderen.

Bekijk originele reactie

4 reacties

@water1fiets Geen inhoudelijke reactie van mij (ben ook klant net als u) maar nu het nog kan haal ALLE persoonlijke gegevens zoals telefoonnummers en adressen weg. Dit is een openbaar forum en de hele wereld kijkt mee (in principe!) Simyo medewerkers kunnen namelijk aan uw inloggegevens op dit forum zien wie u bent en dus om welke aansluiting het gaat.

hoe haal ik nu nog  alle persoonlijke gegevens  uit  het bericht.

plaatsing ging iets te snel .

Reputatie 7
Badge +9

Laat ik beginnen met het volgende:

Op dit forum zijn meerdere soorten gebruikers. Klanten, maar ook medewerkers van Simyo.

De medewerkers van Simyo herken je op dit forum aan dat ze “Moderator” zijn. Ik ben Forum expert. Dat betekend dat ik slechts klant ben. Wel ben ik veel actief op het forum en kan u daardoor veel informatie geven.

U geeft aan dat u een flink verhaal ervan heeft gemaakt. Dat doe ik ook!

U geeft aan dit u een Simyo Sim only heeft met 100 minuten en 1000 MB data. Daarnaast geeft u aan dat u verwacht dat Simyo nadat uw 1000MB dat Simyo dan internet blokkeert. Deze laatste verwachting is helaas onjuist. Nadat uw databundel op is, kunt u op volle snelheid blijven internetten. U betaalt dan echter 0,15 euro per MB.

Als uw databundel 80% verbruik is, ontvangt u op dat moment een SMS bericht waarin u wordt gewaarschuwd dat de databundel op aan het raken is. Bij 100% verbruik ontvangt u een bericht per SMS dat de databundel op is.

Deze berichten worden real-time verstuurd door het netwerk van KPN, zodat uw verbruik dat bepaalde niveau heeft behaald. Deze SMS-berichten daarnaast zijn leidend boven Mijn Simyo, want Mijn Simyo wordt met enige vertraging bijgewerkt.

U kunt via Mijn Simyo 3 dingen doen zodra u deze sms-berichten ontvangt:

  • Niets
    Hiermee voorkomt u niet dat u data buiten de bundel gaat krijgen.
     
  • Een extra databundel van 500MB aanschaffen
    Hiermee breid u de databundel uit met 500MB waarmee u voorkomt dat u buiten de bundel data gaat verbruiken. Deze bundel kan meerdere malen per maand aangeschaft worden.
     
  • Internet voor de mobiel uitschakelen
    Hiermee zet u via Simyo het internet op uw Simyo sim-only aansluiting volledig uit. Door dat op tijd te doen voorkomt u kosten buiten de bundel.

Ik geloof dat u, in dit geval, niets heeft gedaan. Mogelijk komt dat omdat het verbruik zo snel ging dat u daar geen tijd voor had of omdat u mogelijk niet door had dat het toestel zoveel data aan het verbruiken was. Hierdoor bent u dus 0,15 euro per MB gaan betalen voor alle MBs buiten de bundel.

Zodra de systemen van Simyo detecteren dat u boven de 100 euro buiten de bundel per dag en boven de 250 euro buiten de bundel per week heeft verbruikt, dan trekken de systemen van Simyo aan de noodrem en worden alle mogelijkheden om meer kosten te maken geblokkeerd. Deze regeling heet: “Hoogverbruik”. U kunt dan niet meer naar iemand bellen(gebeld worden gaat wel), SMS-berichten versturen (SMS ontvangen gaat wel) en internetten. Hiermee probeer Simyo te voorkomen dat uw rekening nog veel hoger kan oplopen.

Helaas krijgen de systemen van Simyo uw verbruik niet real-time binnen van de netwerk van KPN. Dat kunt u zelf ook zien op Mijn Simyo zelf. Het verbruik op Mijn Simyo loopt achter op uw daadwerkelijk verbruik. Als u heeft gebeld of een SMS heeft verstuurd, dan doet het even totdat u het op mijn Simyo terug ziet. Door deze vertraging is het mogelijk als het verbruik heel hoog ligt, maar wel kort duurt, dat het systeem pas de aansluiting blokkeert als de kosten al veel hoger zijn opgelopen dan de 100 of 250 euro.

Er zijn nu een aantal dingen die u mogelijk kunt doen:

  • U doet er goed aan om te bekijken wat en waardoor er zoveel data is verbruikt.
    Simyo kan u niet helpen met het achterhalen waar uw mobiel zoveel data heeft gebruikt. U geeft aan een toestel van Huawei te gebruiken. Deze toestellen zijn gebaseerd op een systeem genaamd “Android”. “Android” houd per app bij hoeveel data verbruikt wordt. Mogelijk kunt u met de stappen in dit blog bekijken welke app zoveel data heeft verbruikt. Wij helpen u graag zoveel mogelijk verder als met behulp van deze stappen er toch niet uit komt. Wel dient u in dat geval toch nog even te kijken naar wat voor toestel u heeft. Ik gok dat een Huawei toestel heeft, maar daarvan zijn er velen. P10 pro, P20 pro, P30 pro, Mate 20 pro, Mate 30 pro. Vele soorten dus!
     
  • U doet er goed aan om stappen te ondernemen die voorkomen dat u nogmaals buiten uw databundel gaat.
    In dit blog kunt u onder andere lezen hoe u een “Datalimiet“ kunt ”instellen op Android-telefoons”. Uw toestel heeft naar alle waarschijnlijkheid de mogelijkheid om zelf internet op het toestel te blokkeren, nadat u een door u opgegeven hoeveelheid MBs heeft gebruikt. Dit zou in uw geval mogelijk dit probleem hebben voorkomen. Ook hier helpen we graag.

Als klant kan ik niets anders zeggen dat ik overigens het jammer vind dat Simyo geen betere opties aanbiedt om klanten beter te beschermen tegen het ver buiten de databundel gaan. Van plafonds, snelheid knijpen of data blokkeren als de databundel op is tot simpelweg veel goedkoper buiten de bundel kunnen internetten is iets, wat vele klanten al reeds om hebben gevraagd. Welke oplossing Simyo kiest maakt vele klanten niet uit als de soort gevallen, zoals de uwe maar niet meer voorkomen.

Simyo heeft in het verleden goede coulance regelingen gehad, waarover vrij open werd gecommuniceerd en waarmee wij forum experts vaak al onrust konden wegnemen bij klanten. Tegenwoordig worden voorstellen over coulanceregelingen per privébericht aan klanten toegestuurd. Mocht u in aanmerking komen voor zo’n regeling zult u per privébericht of per email door een moderator/medewerker van Simyo benaderd worden. Meer uitleg dan hierboven al reeds staat kunnen ook moderatoren niet geven.

Al ruim 2 jaar leg ik het bovenstaande al uit en sluit ik af met:

Ik en sommige andere klanten willen graag helpen om Simyo verbeteren. Hiervoor is het handig om te weten wat andere Simyo's klanten graag willen.

Als klanten zien wij dat regelmatig klanten ver buiten hun databundel komen met een zeer hoge rekening als gevolg.

Vind jij de huidige werkwijze van Simyo een goede werkwijze? Als je een suggestie richting Simyo mag doen, wat zou je willen aanpassen op dit gebied?

Dat doe ik nu niet. Simyo zou inmiddels moeten weten dat klanten dit willen en heeft mijn inziens genoeg tijd gehad om stappen te nemen om dit op te lossen. U geeft aan te denken om over te willen stappen naar een andere provider. Ik post graag voor u een opsomming welke providers wel voor de klant gunstigere regelingen hebben, die uw bovenstaande geval onmogelijk maken. Ik verneem het graag van u indien u dit wilt. Hopelijk komt u er echter met een moderator uit.

 

PS. u dient niet allerlei persoonsgegevens in uw bericht te plaatsen. Uw bericht op dit forum is gekoppeld aan de aansluiting waarmee u inlogt op Mijn Simyo. Moderatoren kunnen daarmee uw aansluiting gemakkelijk vinden. Het forum is publiekelijk toegankelijk. Andere klanten kunnen meelezen, zoals u ziet. Deze andere klanten hoeven uw gegevens niet te zien.

Aanvulling:

hoe haal ik nu nog  alle persoonlijke gegevens  uit  het bericht.

plaatsing ging iets te snel .

Helaas kunt u dat niet meer zelf doen. Dat kan slechts tot 1 uur na plaatsing. U had dat kunnen doen door op het drie puntjes menu te klikken en daar te kiezen voor “Wijzigen”. Een moderator zal uw privégevens zo snel mogelijk voor u alsnog verwijderen.

Reputatie 6
Badge +5

Hoi Ria en Bas,

 

Ik heb jullie persoonlijke gegevens uit het bericht verwijderd!

 

Wat ontzettend balen dat dit is gebeurd! Ik kan me voorstellen dat jullie op deze manier teleurgesteld zijn in Simyo. Ik zie dat mijn collega jullie verzoek heeft opgepakt en heeft verwerkt. Misschien nog wel belangrijk om erbij te vermelden dat de simkaart niet op zichzelf zomaar internet kan gebruiken. De simkaart werkt in opdracht van het toestel, dus het zou zomaar kunnen dat mijn collega Pauline gelijk heeft en jouw toestel bijvoorbeeld een update over de mobiele data geeft gedownload. Ik snap dat het frustrerend is dat wij niet voor je kunnen zien waar het aan verbruikt is en dat dit zo plots is gebeurd. Om het in de toekomst te voorkomen raad ik jullie aan de instellingen aan te passen.

 

Mocht ik jullie nog ergens anders mee kunnen helpen dan hoor ik het graag.

 

Bedankt Scotsman en Groentjuh!

 

Groetjes,

Daisy

Reageer