.

Beantwoord

Hoe kan er internet data zijn verbruikt zonder dat het dataverbruik van de telefoon dit aangeeft?

  • 28 September 2016
  • 13 reacties
  • 2694 Bekeken

Goedenavond,

Vandaag werden wij verrast door een onverwacht, en voor ons onverklaarbare, rekening voor internetgebruik.
Het bedrag wat in rekening is gebracht bedrag ongeveer 100 euro

Het eerste wat wij gedaan hebben is kijken in dataverbruik. Hier staat dat er GEEN mobiele data is verbruikt, alleen WIFI data.
Tevens is de check uitgevoerd of het mogelijk is om zonder WIFI connectie het internet op te gaan. Zowel de browser, als apps als de playstore geven een foutmelding als je niet binnen WIFI bereik, hetgeen ook verklaarbaar is.aangezien er geen internet abonnement is afgesloten.

De grote vraag nu is: Hoe kan er internet data zijn verbruikt zonder dat het dataverbruik van de telefoon dit aangeeft? Hoe kan er internetverbruik in rekening worden gebracht terwijl de telefoon niet op internet kan zonder WIFI
icon

Beste antwoord door Caspar 29 September 2016, 11:38

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Goedenavond Mobiele beller,

Wat vervelend zo'n hoge rekening, dat duidt op een verbruik van ongeveer 650 MB, dat is best veel.

Heb je al op Mijn Simyo gekeken of daar je mobiel internet ook uit staat? Dit staat standaard AAN, ook als je geen abonnement hebt met internetbundel.Tevens kan je op je factuur zien wanneer het internetverbruik volgens je simkaart heeft plaatsgevonden. Je simkaart registreert het verbruik namelijk en stuurt dit door naar de provider.
Meestal komen zulke verbruiken door updates (op de achtergrond), dat je toestel nu geen internetverbinding kan maken betekent niet dat dit in het verleden ook niet kon, 1 keer verkeerd tikken op je schermen mobiele data staat aan!

Een moderator zal je gegevens controleren en verder reageren. Simyo kan wettelijk alleen zien wanneer en hoeveel data is verbruikt, aan wat het is verbruikt mag en kan Simyo niet zien, ook niet met je toestemming.
Mobiel internet stond inderdaad aan en inmiddels uit.
Wel erg verwarrend dat je bewust een abonnement afsluit zonder internet en dat er toch een achterdeurtje blijkt te bestaan waardoor je toch met internetkosten geconfronteerd wordt..

In de welkomsmail wordt het wel genoemd, maar hierin worden zoveel, ook niet van toepassing zijnde dingen, aangehaald, dat het compleet niet duidelijk is dat als je een abonnement zonder internet afsluit je toch kan internetten.

Jammer dat het zo moest gaan. We hadden zulke goede ervaringen met simyo. We hebben eerder gelijke abonnementen afgesloten en nooit internet in nederland hoeven uitzetten. Vandaar ook deze verrassing.
Ik ga ervan uit dat nu internet in nederland en internet in buitenland uit staat we niet nogmaals met onverwachte kosten geconfronteerd worden.
Reputatie 7
Badge +9
Vanaf het moment dat het mobiel internet bij Simyo uitstaat kan er geen internet meer via deze simkaart plaatsvinden. Wat er in de lopende periode is gebeurd kan ik uiteraard niet zien.
Ok. Dat is dan duidelijk. Internet staat nu uit, dus internet kan nu alleen via WIFI en geeft geen kosten meer. Nu nog wachten op Simyo voor een antwoord.

Vreemde is namelijk dat we nog 2 dezelfde abonnementen hebben en hier nooit internet in Nederland hebben hoeven uitzetten. Op deze nummers hebben we ook nooit internetkosten doorberekend gekregen.
Reputatie 7
Badge +9
Op die toestellen zal mobiele data nooit aangestaan hebben denk ik.
Waarschijnlijk niet, omdat het ook niet uitgezet is. Wel vreemd dat het ineens de basisinstelling verandert is. Dit verwacht je namelijk niet
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb ook eens per ongeluk mobiele data aangezet terwijl de 3 bewakingscamera's aanstonden en het programma IP-Cam Viewer aan stond 😞 Mijn bundel was heel snel op, gelukkig had ik een databegrenzer geactiveerd, dus de overschrijding was minimaal (door afrondingen per sessie), de rest van de maand met Wi-Fi en een goedkoop Lyca kaartje moeten doen, mijn toestel is gelukkig Dual-Sim.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Mobiele beller,

Welkom op 't forum.

Wat vervelend dat je zulke hoge internetkosten hebt gemaakt. Ik snap je frustratie heel goed, aangezien je niet om internet hebt gevraagd bij het aanvragen van het abonnement. Het internet staat bij elk abonnement in het begin aan omdat het merendeel van onze klanten dit wilt. Om dit te laten weten hebben we dit bijvoorbeeld vermeld in de welkomstmail. Verder sturen we ook altijd een sms'je wanneer je internet verbruikt zonder bundel. Heb je dit sms'je gehad?

Je zegt dat je je internet hebt uitgezet. Goed dat je dit gedaan hebt.. Ik heb je aansluiting erbij gepakt en zie inderdaad dat je internet en internet in het buitenland nu uitstaat. Daar hoef je je dus geen zorgen meer over te maken.

Ik zou verder heel graag willen kijken waar jouw MB's aan op zijn gegaan. Vanwege privacy redenen kan ik dit helaas niet voor je inzien. De informatie is te vinden in je telefoon zelf. Dit heb je al geprobeerd en het is je niet gelukt. Kijk eens of het je lukt met deze blog. Lees 'm eens door en hopelijk kom je zo te weten waar je internet aan is verbruikt.

@franswon bedankt voor je hulp.

Groetjes,
Caspar
Bedankt voor de reactie.
Er is geen sms ontvangen dat er internet verbruikt werd.

Daarnaast staat inderdaad in de welkomsmail dat internet aanstaat, echter staat het op zo'n ongelukkige plek dat wij dit niet gelezen hebben. De mail begint met info over je abonnement, daarna komt er een deel over dingen die misschien van toepassing zijn ( nummerbehoud ) en dan ineens het berichtje over internet dat aanstaat. Bij nummerbehoud haakte wij al af met lezen omdat dat niet van toepassing was ( niet slim achteraf ).
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Mobiele beller,

Jammer dat je niet de gehele welkomstmail hebt gelezen en dat je er niet van op de hoogte was.

Om je tegemoet te komen heb ik je een coulance gegeven voor de maanden augustus en september. Ik heb je daar ook een e-mail over gestuurd. Daar staan alle details in over de coulance. Ben je blij met deze oplossing?

Groetjes,
Caspar
Wij accepteren deze oplossing.

Misschien als feedback is het handig om de welkomsmail aan te passen zodat de algemene info eerst komt en de abonnementsafhankelijke informatie pas als laatste.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Mobiele beller,

Wat fijn dat je tevreden bent over de coulance! 🙂

Dank voor de tip wat de welkomstmail betreft. Uiteraard wordt ervan uitgegaan dat men de hele mail leest, maar er glipt nog wel eens iets tussendoor.

Laat je het weten als je nog andere vragen hebt?

Groetjes,
Jihane

Reageer