.

Beantwoord

Help: onverklaarbaar dataverbruik met bijbehorend hoge kosten! Hoe kan dat?

  • 7 August 2015
  • 6 reacties
  • 971 Bekeken

Al sinds oktober 2012 ben ik abonnee van Simyo, nooit vervelende situaties gehad. Ik controleerde vaak mijn datagebruik via de handige Simyo app, en in al die jaren ben ik niet over mijn internet databundel gegaan. Dus in de periode oktober 2012 tot juli 2015 ging het altijd goed.
Helaas registreerde Simyo in de nacht van 6 op 7 augustus een enorm dataverbruik. Een verbruik wat mijn iphone zelf niet heeft geregistreerd en wat voor mij daarom ook onverklaarbaar is. Nooit eerder ging ik gedurende een hele maand over mijn bundel, en nu deze maand (de 7e van de maand) heb ik door het data verbruik van afgelopen nacht 781Mb verbruikt.. 281Mb meer dan mijn databundel waar ik normaal nooit overheen ga.
Ik heb helaas geen passende verklaring kunnen vinden voor dit “schijnbaar” verbruik. Helaas vond ik meerdere situaties waarin mensen dit was overkomen. Ik baal enorm van dit geldbedrag omdat ik het altijd zo goed in de gaten houd.
Hopelijk kunnen we tot een oplossing komen.

Mvg
Maudy
icon

Beste antwoord door Ernst 10 August 2015, 14:06

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Dat is op zijn zachtst gezegd: uitermate vervelend.
Hoop dat er duidelijkheid komt in deze zaken.
Helaas heeft de iPhone er een handje van om soms een eigen leven te gaan leiden.
Heb het zelf ook ondervonden.
Wens je sterkte.
Even wachten op een moderator.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi M-vandewetering, welkom op ons forum!

Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden voor de late reactie. We proberen altijd binnen 1 werkdag te reageren, maar helaas is dit niet gelukt.
Voor de overzichtelijkheid heb ik je topic verplaats naar het subforum Internet.

Koorelle stipt het al even kort aan:
Helaas heeft de iPhone er een handje van om soms een eigen leven te gaan leiden.

Nu is dit niet alléén maar bij iPhones, maar er zijn wel drie zaken waar je extra scherp op moet zijn.
  1. Een iPhone zoekt altijd contact met het sterkste netwerk. Blijkt op enig moment dat het 3G signaal sterker is dan wifi, schakelt ie direct over naar 3G.
  2. Wanneer een iPhone op stand-by staat, verliest deze de verbinding met wifi en gaat alle dataverkeer via het mobiele netwerk.
  3. Je smartphone is niet anders dan een gewone computer. Zodra hij aan staat en er is een dataverbinding beschikbaar, kán er data verstuurd of ontvangen worden. Zonder dat je hier zelf direct opdracht toe geeft.

Op ons blog staan twee heel handige artikelen over hoe je ongewenst dataverbruik kunt voorkomen en hoe je inzicht kunt krijgen in je dataverbruik.
Ook raad ik je aan om extra 500 MB bij te kopen. Dit kost €5 en dan kun je in elk geval weer even internetten zonder dat je €0,15 per MB betaalt.

Heb je hier misschien iets aan, M-vandewetering?


Koorelle, dank je voor het meedenken!
Ik betaal de rekening ook wel netjes omdat ik immers geen poot heb om op te staan. Maar ik vind het idee wel griezelig dat een telefoonprovider zomaar kan zeggen dat ik midden in de nacht een gigantische hoeveelheid aan data heb verbruikt, als consument kun je hier niets tegen doen en rest je het bedrag te betalen, je staat met de rug tegen de muur.
Ik heb vorige maand na vele jaren mijn Simyo abonnement stop gezet... en heel erg toevallig krijg ik op dat moment zo'n spookrekening van jullie waarin wordt verteld dat ik midden in de nacht heel veel data heb verbruikt, terwijl ik in al die jaren dat ik abonnee was niet een keer over mijn internetdata bundel ben gegaan.

Samenvattend:
Na jaren lang nooit over de databundel-limiet te zijn gegaan, gebeurt dit onverklaarbaar in de laatste maand (ik heb het abonnement net de vorige maand stopgezet). Ik heb geen andere keuze dan dit volledige bedrag met zeer veel tegenzin te gaan betalen.
Wat ik hier van heb geleerd is nauwkeurig mijn data verbruik bij te gaan houden met een datateller. Zodat ik in ieder geval niet weer met de rug tegen de muur gezet kan worden door een provider wie beweerd dat ik te veel data heb verbruikt.
Reputatie 4
Badge +10
Hoi M-vandewetering,

Jammer om te horen dat je ons gaat verlaten. Ik begrijp uit je reactie dat je niet eerder over je internetbundel bent gegaan en je het daarom ook apart vindt.

Pas op het moment dat je je telefoon gebruikt of je telefoon op de achtergrond bijvoorbeeld updates uitvoert, dan worden er MB's geregistreerd. Op zichzelf kan je simkaart niks doen. Het doet pas iets als daar opdracht toe gegeven wordt.

Op 6 augustus vanaf 21:45 uur tot en met 7 augustus om 4:10 uur zijn er veel MB's verbruikt. Ongeveer 701 MB is er toen verbruikt.
Ik kan helaas niet inzien waar de MB's aan zijn besteedt. Als ik dit wel kon, dan had ik het kunnen aangeven. Om privacyredenen worden zulke gegevens niet bijgehouden.

In je telefoon kun je deze gegevens wel terugvinden. Bij Android telefoons heb je een datameter waar je een specifieke periode kan selecteren.
In je iPhone kun je helaas niet een specifieke periode selecteren. Wel houdt de datameter bij welke apps hoeveel MB's verbruiken. Dit doet je datameter vanaf het begin dat je je iPhone gebruikt of vanaf het begin dat je hem weer hebt gereset.

Wil je eens kijken naar je datameter? Je kan gaan naar Instellingen > Mobiel netwerk. Als je naar beneden gaat dan zie je daar de apps staan met de hoeveelheid MB's. Ook zie je daar onderaan staan vanaf wanneer de datameter is ingesteld :)

Kun je hiervan een printscreen toevoegen?
De datameter is het laatst gereset in 2013 dus hieruit valt niet af te lezen helaas. Het heeft ook geen zin om mij hier verder boos over te maken want ik kan hier toch niets mee.
Bedankt in ieder geval voor de jaren voorafgaand aan dit voorval, daarover ben ik erg tevreden.

Voortaan maar nauwkeurig mijn data bijhouden zodat ik zelf ook met bewijzen kan komen.

Mvg
Reputatie 7
Badge +10
Zoals Naomi heeft aangegeven, vinden wij het erg jammer dat je hebt besloten om bij ons weg te gaan. Als we eerder wisten dat er iets niet goed leek te gaan, hadden we je sneller kunnen informeren over jouw opties. Natuurlijk hoop ik dat je veel plezier krijgt van jouw nieuwe provider. Mocht je in de toekomst terug willen komen naar Simyo, dan zullen wij je met open armen ontvangen. Laat je het weten als je nog vragen hebt?

Groetjes,
Angela

Reageer