Skip to main content

.

Na contact te hebben gehad met de helpdesk werd me verteld dat uitgaand verkeer poort 22 geblokkeerd wordt en dat simyo alleen voor telefoons bedoeld is, en daar moest ik het maar mee doen.

Ondertussen werken mijn password manager en de Terminus smarphone app het alleen via wifi en niet via simyo. En ik zou stellen dat een password manager app tegenwoordig toch wel vrij essentieel is.

Op https://www.simyo.nl/netneutraliteit lees ik:

1. Dit betekent o.a. dat er binnen de internettoegangsdienst niets geblokkeerd mag worden en dat verschillende verkeersstromen gelijk behandeld moeten worden.”
  2. Over een inbound firewall, maar niets over een outbound firewall.
  3. Over poort 25 maar niet over poort 22

Als ik de web pagina bekijk die ik heb gebruikt om de overeenkomst af te sluiten, zie ik:

1. Dat ik bij simyo goed zit
  2. Dat het al 33 keer de beste provider is
  3. Betrouwbaar KPN netwerk met zorgeloos internet (Internet, dus niet allen het world-wdie-web & email)

En ook op https://www.simyo.nl/mobiel-internet lees ik niets over dat er onvolledig internet word geleverd, wat alleen voor telefoons geschikt is.

Bij het lezen van de inhoudsopgave van https://www.simyo.nl/templates/assets/pdf/voorwaarden/algemene_voorwaarden.pdf zie ik niets wat hint op extra beperkingen of limieten op poort 22, of firewalls e.d.

Ik zou nu graag een wat beter antwoord wensen, aangezien het vooraf bij het afsluiten van de overeenkomst niet duidelijk is dat deze beperking bestaat. Mijn vorige aanbieder bood wel volledig internet functionaliteit, dus ik had dit niet verwacht.

Port 22 is SSH.. Ik heb net op mijn eigen mobiel (Samsung met ConnectBot) even een SSH verbinding gestart met een server via 4G van Simyo. Dat werkte gewoon. Dat lijkt mij dan ook niet geblokkeerd.

Waarempel Groentjuh, nu werkt het wel!

Het is wel maanden geleden dat ik contact had met de helpdesk.
Nu vraag ik me af waarom me dan verteld is dat Simyo poort 22 blokkeert. De medewerker heeft het zelfs voor me nagevraagd bij de back office.
Ben ik al die tijd misgeinformeerd geweest?

In ieder geval hoef ik me nu niet meer te irriteren. Had koste me wat tijd om het irritant genoeg te vinden om ook echt hier te gaan posten.

Nogmaals bedankt.

Hoi ​@tBKwtWS,

Bedankt voor je bericht. Ik durf eerlijk gezegd geen uitspraken hierover te doen omdat ik hier niet bekend mee ben maar ik zie dat het inmiddels werkt! Fijn dat het is opgelost!

Bedankt voor je reactie ​@Groentjuh 😊.

Groetjes,
Amy

Hoi ​@Amy,

De enige vraag die nog resteert is waarom de backoffice de helpdesk medewerker verteld dat poort 22 geblokkeerd is. Maar dat is wel een erg lage prioriteit, als dat zelfs nog relevant is.

Inderdaad Groentjuh heeft de feiten gecontroleerd, i.p.v. de autoriteit aangenomen op haar woord :)

Tips voor mensen die de firewall aan de andere kant nog moeten instellen, het lijkt er op dat het KPN mobiel netwerk op dit moment mij als klant in deze ranges plaatst:

2a02:a420::/32
77.63.0.0/16
188.207.48.0/17

Groetjes!

Hoi ​@tBKwtWS,

Bedankt voor je reactie. Ik heb zojuist het gesprek even terug kunnen lezen van mijn collega die de vraag had gesteld aan het back office team maar ik vermoed dat mijn collega het destijds verkeerd heeft begrepen. Ik lees namelijk dat wij dit niet blokkeren maar dat we ook geen garantie geven dat dit wel werkt omdat onze simkaarten zijn bedoeld voor een '’normale'’ telefoonverbinding.. 😳. Hopelijk heb je iets aan dit antwoord, meer kan ik er helaas niet van maken 😅.

Groetjes,
Amy

Hoi ​@Amy,

Bedankt voor de nazorg!
Van mij mag het topic wel gelockt, verwijderd, of wat hier dan ook gebruikelijk is.

Groetjes!

Tips voor mensen die de firewall aan de andere kant nog moeten instellen, het lijkt er op dat het KPN mobiel netwerk op dit moment mij als klant in deze ranges plaatst:

2a02:a420::/32
77.63.0.0/16
188.207.48.0/17

Correctie:

CIDR Range netname
2a02:a420::/32   KPN-MOBILE
77.63.0.0/16 77.63.0.0 - 77.63.255.255 KPN-MOBILE-NETWORK
188.142.0.0/18 188.142.0.0 - 188.142.63.255 KPN-MOBILE-NETWORK
188.207.48.0/20 & 188.207.64.0/18 188.207.48.0 - 188.207.127.255 KPN-MOBILE-NETWORK

Reageer