Skip to main content
antwoord

Waarom heb ik sinds een paar weken traag internet in Enschede en Hengelo?

  • June 7, 2025
  • 5 reacties
  • 82 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds een paar weken is mobiel internet in Enschede en Hengelo van het ene op het andere moment zo traag dat apps klagen over gebrek aan internet verbinding (incl. Speedtest Ookla app), berichten in Whatsapp worden niet verstuurd en push messages (zoals inchecknotificatie van de NS app) komen niet binnen. Even later is het weer normaal, tot de verbinding weer onbruikbaar traag is.

De signaalsterkte is op die momenten goed en het vind ook plaats op plekken waar ik dichtbij de zendmast sta, bijv. bij station Enschede en wkc Stroinkslanden. Daarnaast is er gewoon een dataverbinding actief, aldus mijn smartphone.

Op het forum van KPN kwam ik https://community.kpn.com/mobiel-15/sinds-twee-weken-erg-traag-5g-netwerk-635497 tegen, waar iemand tegen hetzelfde aanloopt (en volgens diegene anderen ook), ook in Enschede en qua timing komt het ook overeen.

Ik heb de instellingen m.b.t. mobiel internet op mijn S20 FE 5G al nagelopen en ook opnieuw ingevoerd, geen verschil. Nog steeds het ene moment dat mobiel internet wel werkt en het andere moment onbruikbaar.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Moderator: Titel aangepast voor betere vindbaarheid.

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@bartgrefte,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat de verbinding vaak zo slecht is! 

Ik heb even meegekeken op jouw aansluiting maar ik zie meteen al dat je een hele oude simkaart hebt. Mogelijk dat dit de oorzaak is van het bereik dat vaak wegvalt. Heb je de simkaart ook al eens in een andere telefoon getest? Zo kunnen we sneller het probleem achterhalen. Ik stuur ik je graag kosteloos een nieuwe simkaart op. Zou je mij hiervoor een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan maak ik dit graag voor je in orde.

Bedankt voor je reactie ​@JanD!

Groetjes,
Amy

5 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • June 7, 2025

Beste ​@bartgrefte vandaag kun je tot 17u00 contact opnemen met Simyo via WhatsApp, zie onderstaande link:

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

Succes


Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • antwoord
  • June 10, 2025

Hoi ​@bartgrefte,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat de verbinding vaak zo slecht is! 

Ik heb even meegekeken op jouw aansluiting maar ik zie meteen al dat je een hele oude simkaart hebt. Mogelijk dat dit de oorzaak is van het bereik dat vaak wegvalt. Heb je de simkaart ook al eens in een andere telefoon getest? Zo kunnen we sneller het probleem achterhalen. Ik stuur ik je graag kosteloos een nieuwe simkaart op. Zou je mij hiervoor een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan maak ik dit graag voor je in orde.

Bedankt voor je reactie ​@JanD!

Groetjes,
Amy


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • June 15, 2025

Hoi ​@bartgrefte,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat de verbinding vaak zo slecht is! 

Ik heb even meegekeken op jouw aansluiting maar ik zie meteen al dat je een hele oude simkaart hebt. Mogelijk dat dit de oorzaak is van het bereik dat vaak wegvalt. Heb je de simkaart ook al eens in een andere telefoon getest? Zo kunnen we sneller het probleem achterhalen. Ik stuur ik je graag kosteloos een nieuwe simkaart op. Zou je mij hiervoor een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan maak ik dit graag voor je in orde.

Bedankt voor je reactie ​@JanD!

Groetjes,
Amy

Woeps, reactie gemist, blijkbaar geen emailnotificaties voor nieuwe reacties (had volgen wel aan staan).

Ik heb geen idee hoe oud de simkaart is, zou best een oudje kunnen zijn inderdaad. Maar het gaat niet om wegvallen van het bereik/signaal, volgens mijn S20 FE 5G is er een werkende (data)verbinding en de signaalsterkte is goed. Ook op de momenten dat de dataverbinding slecht/onbruikbaar is geeft ie goed bereik en actieve dataverbinding aan en dit ook terwijl ik vlakbij en in zicht van een zendmast sta.

Indien het de simkaart is, is het willekeurig traag/onbruikbaar worden van de dataverbinding, terwijl de signaalsterkte niet lager wordt danwel wegvalt, een bekend symptoom?

Plus er is nog steeds de timing met dat topic op het KPN-forum, toeval?

Testen in een ander toestel gaat lastig, de voorganger is van voor 't 4G-era...


Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • June 16, 2025

Hoi ​@bartgrefte,

Bedankt voor je reactie en de toelichting.

Jammer dat je de simkaart niet in een andere telefoon kan testen! Vind je het goed als ik je alsnog een nieuwe simkaart opstuur? Zo ja, dan kan je mij een privébericht sturen. Zo kunnen we ook achterhalen of het inderdaad aan de simkaart ligt. Mocht de nieuwe simkaart geen verbetering geven dan kan er een onderzoek worden gestart bij onze Netwerk Specialist.

Groetjes,
Amy


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • June 22, 2025

Even een update.

Afgelopen week was ik in Noorwegen, daar werkte mobiel internet véél beter dan in Enschede/Hengelo.

Het enige probleem dat ik daar had was https://forum.simyo.nl/internet-4g-en-5g-62/in-noorwegen-geen-dataverbinding-i-c-m-telenor-met-andere-provider-wel-49788

Daar verder geen (onbruikbaar) trage verbindingen gehad in die week zoals hier in Enschede.