Skip to main content
antwoord

In Noorwegen geen dataverbinding i.c.m. Telenor, met andere provider wel

  • June 22, 2025
  • 14 reacties
  • 165 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Afgelopen week was ik in Noorwegen en daar liep ik tegen hetzelfde aan als iemand op het forum van Tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76197344#76197344
In 2023 meldde diegene geen dataverbinding te hebben i.c.m. Simyo-simkaart, met KPN-simkaart in hetzelfde dual-sim toestel wel en dat handmatig een andere provider selecteren wel een werkende verbinding opleverde.

Daar liep ik dus ook tegen aan. Provider selecteren stond op automatisch, er werd verbinding gemaakt, maar er werd geen dataverbinding bij Telenor opgezet.

Daarna handmatig een andere provider geselecteerd, Telia, waar er wel een dataverbinding werd opgezet.

Ik kan mij herinneren dat ik hier eerder tegenaan ben gelopen, al was dit langer geleden dan 2023.

Iemand enig idee waar dit gezocht moet worden? Bij KPN, bij Simyo of bij Telenor?

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@bartgrefte,

Bedankt voor je reactie. Ik zoek dit graag verder voor je uit.

Ik heb zojuist met onze netwerkspecialisten gesproken over de mogelijkheden. Het is zo dat je simkaart in het buitenland automatisch verbinding maakt met het beste beschikbare netwerk wat er aanwezig is (voorkeursnetwerk). Dit betekent echter niet meteen dat je een werkende verbinding krijgt, omdat wij ook roamingspartners moeten zijn hiervoor. Om deze reden is het soms dus van belang om handmatig een netwerk te selecteren om een werkende verbinding te krijgen. Het is ook zo dat er onderlinge afspraken gemaakt worden door de providers zodat niet iedereen met één provider automatisch verbonden wordt, aangezien dat belastend zou kunnen zijn voor de provider. 

De enige oplossing is dus het netwerk handmatig selecteren in je telefoon. Het spijt me dat ik niks meer voor je kan betekenen hierin.

Groetjes,
Roeqajja

14 reacties

Friesian
  • Forum Expert
  • June 22, 2025

Dit moet vooral gezocht worden in de roamingpartner. Niet alleen in Noorwegen komt zoiets voor maar kan ook in andere landen gebeuren. 


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • June 22, 2025

@Friesian En het verschil dat KPN-sim wel werkt en Simyo-sim in hetzelfde toestel niet? Simyo zit op het KPN-netwerk, dan zou ik denken dat die ook goed moet werken, maar zo simpel zal het denk ik niet zijn.


Friesian
  • Forum Expert
  • June 22, 2025

@bartgrefte geen idee waarom maar er zijn gewoon verschillen in de service die de roamingpartner levert. Om die reden wordt dan ook handmatig netwerkselectie geadviseerd. 


Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • June 23, 2025

Hi ​@bartgrefte,

Bedankt voor je bericht.

Ik zie dat je correct bent geïnformeerd door ​@Friesian, super bedankt voor je hulp! ​@Friesian 😊

Mocht je nog vragen of onduidelijkheden hebben, dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Roeqajja


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • June 23, 2025

@Friesian ​@Roeqajja Is er dan geen manier om van te voren aan te geven met welk (ander dan Telenor) netwerk er in Noorwegen automatisch verbinding gemaakt dient te worden? Bij terugkomst in Nederland moet die handmatige instelling namelijk weer terug naar automatisch omdat ie door handmatig ingesteld zijn in Noorwegen niet automatisch weer met Simyo verbindt.

Anders misschien eens kijken of https://play.google.com/store/apps/details?id=net.dinglisch.android.taskerm&hl=nl dit kan, zodat ik niet na elke heen en terugreis telkens weer met die instelling aan de gang moet.


JanD
  • Forum Expert
  • June 24, 2025

Met alles respect ​@bartgrefte even een instelling aanpassen van auto naar handmatig en vice versa is toch een moeite van niets?

Het is alleen maar superhandig, zodat er nooit automatisch een verbinding gemaakt kan worden met een ongewenst netwerk buiten de EU, op zee en het vliegtuig en daarmee hoge kosten bespaart.

Verder is er on NL niet al aan te geven welk netwerk je in welk buitenland wilt gaan gebruiken.

Als zou dat kunnen, is het nog geen garantie dat je in het buitenland op die plek dan via dat netwerk ook een goede verbinding hebt. 

Het kan best zijn dat een netwerk dat jij op die plek als goed beschouwde in het verleden, het nu even monder doet en je toch beter voor dat andere netwerk kunt kiezen.

Je bent echter wel gebonden aan de buitelandse providers, waar jouw NL provider, in dit geval Symio, een overeenkomst mee heeft, maar dat is gelukkig met de meeste buitenlandse providers, anders kun je het bij twijfel even bij Simyo navragern.

 

 


  • Beginner
  • June 24, 2025

Beste ​@bartgrefte 

Ik reageer even via deze gebruikersnaam.

Wat ​@JanD aangeeft klopt, verder is het zo dat de moderator je wel kan aangeven wat de roamingpartners zijn in het land van bestemming als je daarom vraagt.

Plus wat ik je als punt van aandacht wil geven. De app, Tasker, vraagt nogal veel machtigingen. Je geeft heel veel informatie prijs, dus je digitale footprint is dan ook erg groot.

En dat voor iets wat je in principe niet nodig hebt. Een instelling veranderen, telefoon opnieuw opstarten… Meer is het niet. Wees voorzichtig met welke apps je installeert. Ook al staan ze in de playstore. 

En soms kan het verschil maken bij de apn instellingen - wachtwoord GPRS of gprs. 

Groetjes, 

Friesian. 


Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • June 24, 2025

Hi ​@bartgrefte,

Bedankt voor je reactie.

Als je in het buitenland automatisch verbonden bent met een provider waar wij geen roamingspartners mee zijn, dan is eigenlijk de enige oplossing om handmatig een ander netwerk te selecteren in je telefoon. Via onze Toestelhulp kun je de stappen hiervoor gemakkelijk terugvinden. Je kiest hier dan voor “Android” of “iOS”. Soms is het dan nog even nodig om je telefoon opnieuw op te starten.

Super bedankt voor jullie uitgebreide uitleg en hulp! ​@JanD en ​@Friesian10 😊

Groetjes,
Roeqajja


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • June 28, 2025

(Weer geen notificaties gekregen terwijl ik volgen aan heb staan….)


@JanD ​@Friesian10 ​@Roeqajja 

Wanneer er automatisch met een specifieke buitenlandse provider wordt verbonden (in Noorwegen Telenor dus), dan verwacht ik dat dat werkt, niet alleen voor bellen maar ook internet. Dat die provider bij KPN wel goed werkt en bij Simyo voor internet niet (een probleem dat al enkele jaren bekend is) vind ik vreemd en zie dit als een probleem dat opgelost zou kunnen worden, vandaar dit topic. Of hangt dat van KPN af?

Dat de workaround relatief simpel is ok, maar ik meld dit probleem in de hoop dat er iemand achter de schermen naar gaat kijken en er voor kan zorgen dat dit probleem opgelost wordt en het verbinden daar in een keer en zonder aanpassen instellingen goed gaat.

Er worden daar 3 providers opgepikt, die waar standaard mee wordt verbonden en die dus geen dataverbinding opzet (Telenor), een die wel goed werkt maar waar niet standaard mee wordt verbonden (Telia) en een derde waarvan ik de naam zo niet meer weet, maar waar helemaal geen verbinding mee gemaakt kan worden (simkaart daar niet kunnen aanmelden was de melding geloof ik).

Het telkens handmatig aanpassen van de instellingen ter zijde, is dit iets dat opgelost zou kunnen worden?


JanD
  • Forum Expert
  • June 28, 2025

(Weer geen notificaties gekregen terwijl ik volgen aan heb staan….)

Beste ​@bartgrefte behalve volgen moet je bij instellingen/meldingen ook wat activeren, heb je dat wel gedaan?

 


Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • July 1, 2025

Hi ​@bartgrefte,

Bedankt voor je reactie. Ik zoek dit graag verder voor je uit.

Ik heb zojuist met onze netwerkspecialisten gesproken over de mogelijkheden. Het is zo dat je simkaart in het buitenland automatisch verbinding maakt met het beste beschikbare netwerk wat er aanwezig is (voorkeursnetwerk). Dit betekent echter niet meteen dat je een werkende verbinding krijgt, omdat wij ook roamingspartners moeten zijn hiervoor. Om deze reden is het soms dus van belang om handmatig een netwerk te selecteren om een werkende verbinding te krijgen. Het is ook zo dat er onderlinge afspraken gemaakt worden door de providers zodat niet iedereen met één provider automatisch verbonden wordt, aangezien dat belastend zou kunnen zijn voor de provider. 

De enige oplossing is dus het netwerk handmatig selecteren in je telefoon. Het spijt me dat ik niks meer voor je kan betekenen hierin.

Groetjes,
Roeqajja


Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • July 7, 2025

(Weer geen notificaties gekregen terwijl ik volgen aan heb staan….)

Beste ​@bartgrefte behalve volgen moet je bij instellingen/meldingen ook wat activeren, heb je dat wel gedaan?

 

Jup, staat allemaal aan op https://forum.simyo.nl/settings/notifications

 

Hi ​@bartgrefte,

Bedankt voor je reactie. Ik zoek dit graag verder voor je uit.

Ik heb zojuist met onze netwerkspecialisten gesproken over de mogelijkheden. Het is zo dat je simkaart in het buitenland automatisch verbinding maakt met het beste beschikbare netwerk wat er aanwezig is (voorkeursnetwerk). Dit betekent echter niet meteen dat je een werkende verbinding krijgt, omdat wij ook roamingspartners moeten zijn hiervoor. Om deze reden is het soms dus van belang om handmatig een netwerk te selecteren om een werkende verbinding te krijgen. Het is ook zo dat er onderlinge afspraken gemaakt worden door de providers zodat niet iedereen met één provider automatisch verbonden wordt, aangezien dat belastend zou kunnen zijn voor de provider. 

De enige oplossing is dus het netwerk handmatig selecteren in je telefoon. Het spijt me dat ik niks meer voor je kan betekenen hierin.

Groetjes,
Roeqajja

Maar wat als bekend is welk netwerk wel goed werkt en welke niet? Dit probleem was enkele jaren geleden al bekend, ook welke provider in NO wél goed (als in werkende data-verbinding) i.c.m. Simyo-sim werkt. Het enige dat hoeft te gebeuren is dat Telenor niet meer als voorkeursnetwerk wordt gezien en Telia juist wel. Kan dat niet aangepast worden?


JanD
  • Forum Expert
  • July 8, 2025

Beste ​@bartgrefte interessante vraag. Ik ben ook benieuwd wie die voorkeur bepaalt, de betreffende provider in NL, die roamingafspraken maakt met de buitenlandse providers, of de buitenlandse providers zelf.

Als ik slecht denk en de NL providers regelen dat, geven ze de voorkeur aan die buitenlandse provider waar ze de minste vergoeding aan hoeven te betalen en/of de meeste vergoeding van ontvangen.

Maar het echte antwoord lees ik graag van het moderatieteam hier.

 


Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • July 8, 2025

Het is de Nederlandse provider die dit bepaalt. Apple (https://support.apple.com/nl-nl/109324) zegt hierover het volgende: 

Met updates van aanbiederinstellingen kunnen aanbieders hun netwerkinstellingen en overige instellingen bijwerken om de connectiviteit en prestaties van het mobiele netwerk te verbeteren. Via updates van aanbiederinstellingen kan ook ondersteuning worden toegevoegd voor bijvoorbeeld 5G of bellen via wifi.

Zodra een update van aanbiederinstellingen beschikbaar is, wordt u gevraagd om deze te installeren. De installatie duurt minder dan een minuut en u kunt uw apparaat gewoon blijven gebruiken. Als uw aanbieder een verplichte update uitbrengt, ziet u een OK-knop in plaats van de knop 'Werk bij' om u te laten weten dat de update is gedownload en geïnstalleerd.

Ik weet van informatie elders dat de keuze van een buitenlandse provider en welke provider de voorkeur heeft door middel van deze aanbiedersinstellingen wordt vastgelegd. Als klant heb je hier geen invloed op. Je kunt uiteraard wel handmatig een netwerk kiezen als je in het buitenland bent.