Skip to main content

.

Net zoals deze mevrouw loop ik tegen een plotseling hoog verbruik aan. Ik zit achter mijn computer, iPhone ligt op mijn bureau, verbonden met wifi.

Tussen 18:01 en 18:07 worden er 132 datasessies gedaan van 58MB per stuk, voor een totaal van 7600MB. Dit is 1GB per minuut, 18 MB/s, 145 Mbps.

Dit is kennelijk over 4G in plaats van wifi gegaan, want ik krijg binnen dezelfde seconde een smsje van Simyo dat ik 80% van mijn bundel en 100% van mijn bundel heb bereikt en nu ben ik tijdelijk afgesloten vanwege hoog verbruik want ik zit 200 euro over mijn bundel heen 🤔

Verbruik tussen 2022 en nu van "Systeem" is in totaal 8GB, volgens de iOS netwerkstatistieken. Daarnaast zie ik op mijn Unifi router dat mijn iPhone nooit van het wifi is afgeweest sinds gisterenavond 19:15 en sinds 16:25 constant op hetzelfde access point zit.

Daarnaast woon ik niet op of onder een 4G mast, in een drukke stad waar ik zeker de mast niet voor mijzelf hebt.

Laatst gebeurde iets soortgelijks ook bij mijn moeder, maar dat schreef ik af op “bad Android” en “user error”, maar dit gebeurde terwijl ik er bij zat.

Ik ben al sinds 13-05-2012 klant bij Simyo maar ik heb dit nog nooit meegemaakt. Ik overweeg nu zeer om naar een andere provider over te stappen, waarbij het verbruik transparanter wordt weergegeven en buiten de bundel verbruik een minder groot deel is van het verdienmodel.

edit: Net met de iPhone van mijn vrouw gemeten - ik krijg net aan 90Mbps. Dat is toch al ruim 5 minuten meer, én gemeten in downtime

Hoi @Sebazzz,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hiervan bent geschrokken!

Zolang de internet optie op de simkaart aanstaat kan het inderdaad altijd voorkomen dat er internet via 4G wordt verbruikt en geregistreerd op de simkaart. Waarschijnlijk is op het moment van het verbruik de Wifi toch iets minder sterk geweest waardoor dit automatisch overschakelt naar het 4G netwerk. Op dat moment was 4G het sterkst gemeten netwerk, dit noemen we ook wel Wifi-assistentie. Deze optie staat vaak standaard ingeschakeld in een toestel en hiermee heeft het toestel toestemming om automatisch over te schakelen naar het 4G netwerk. Je kan deze optie eventueel uitschakelen via de instellingen van het toestel zelf.

Ik begrijp uit je bericht dat de router aangeeft dat je niet van de Wifi af bent geweest, helaas hebben wij hier geen invloed op en gaan wij altijd uit van het verbruik dat op de simkaart wordt geregistreerd. 

Sinds iOS 17 is het mogelijk om het internet te stoppen als je een waarschuwing sms van ons hebt ontvangen. Dit kan je instellen via de instellingen van het toestel zelf. Via dit topic kan je teruglezen hoe dat werkt! Voor meer tips om het beste uit je bundel te halen deel ik ook graag nog de volgende pagina met je: Alles over je dataverbruik, MB’s besparen en je internetbundel.

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of we iets voor je kunnen betekenen 😊.

Groetjes,
Amy

Hoi @Sebazzz,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hiervan bent geschrokken!

Zolang de internet optie op de simkaart aanstaat kan het inderdaad altijd voorkomen dat er internet via 4G wordt verbruikt en geregistreerd op de simkaart. Waarschijnlijk is op het moment van het verbruik de Wifi toch iets minder sterk geweest waardoor dit automatisch overschakelt naar het 4G netwerk. Op dat moment was 4G het sterkst gemeten netwerk, dit noemen we ook wel Wifi-assistentie. Deze optie staat vaak standaard ingeschakeld in een toestel en hiermee heeft het toestel toestemming om automatisch over te schakelen naar het 4G netwerk. Je kan deze optie eventueel uitschakelen via de instellingen van het toestel zelf.

Ik begrijp uit je bericht dat de router aangeeft dat je niet van de Wifi af bent geweest, helaas hebben wij hier geen invloed op en gaan wij altijd uit van het verbruik dat op de simkaart wordt geregistreerd. 

Sinds iOS 17 is het mogelijk om het internet te stoppen als je een waarschuwing sms van ons hebt ontvangen. Dit kan je instellen via de instellingen van het toestel zelf. Via dit topic kan je teruglezen hoe dat werkt! Voor meer tips om het beste uit je bundel te halen deel ik ook graag nog de volgende pagina met je: Alles over je dataverbruik, MB’s besparen en je internetbundel.

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of we iets voor je kunnen betekenen 😊.

Groetjes,
Amy

Dankje, ik ben inmiddels via Whatsapp geholpen.

Reageer